Akvarie problem

Wild Rein

Trådstartare
Nån som har en hum om varför pansarmalarna dör hela tiden??? En efter en gr dom åt, vi har även skaffat nya men dom har dött??? Alla andra fiskar verkar må hur bra som helst??

Sedan i ett av dom andra akvariumen verkar några fiskar må knepigt, dom ser "avmagrade" ut och lite vingliga, håller sig helst nära botten, det gäller några få platy och guppy??

:)

Sv: Akvarie problem

Ang Platys. Dom måste ha mat med hög proteinhalt. Ger du det ? Annars finns risken dom magrar av och hamnar till slut på botten..där dom dör.

Ang pansarmalarna...hur syrerikt och rent är ditt akvarium ?

Nån som har en hum om varför pansarmalarna dör hela tiden??? En efter en gr dom åt, vi har även skaffat nya men dom har dött??? Alla andra fiskar verkar må hur bra som helst??

Sedan i ett av dom andra akvariumen verkar några fiskar må knepigt, dom ser "avmagrade" ut och lite vingliga, håller sig helst nära botten, det gäller några få platy och guppy??

Varför platy o guppysar är hängiga och magra, jaa, jag har en egen teori. Klent virke redan från början! Just det där sjukdomstillståndet hade jag med på senare år när jag höll på med de levandefödarna, slutade sen för jag lessnade. De blir magra, fäller ner bakkroppen kan man säga och får gärna genomskinlig trådlik avföring.

Tyvärr är det oftast avlivning som gäller (om man kan utesluta andra botbara sjukdomar). Svärmor har oxå haft sådana problem med sina, nu har jag sagt till henne på skarpen att det inte är någon idé att ha försöka sig på sånna fiskar o sen dess har hon bara haft friska fiskar. Kanske beror det oxå på var de kommer ifrån, hur de är uppväxta. Vet att en del av levandefödarna föds upp med väldigt mycket salt för att hålla sjukdomar borta, när man sen får dem till sitt eget akvarie tål de inte "normala" akvarieförhållanden och de blir sjuka.

Angående pansarmalarn...som sagts ovan, hur är det med vattenkvalitéen? Om du vet med dig att du gör dina vattenbyten som du ska och vattenvärdena är som de ska, borde de inte dö! Slänger du i salt i vattnet? Gör INTE det i sådana fall då pansarmalar är känsliga mot det!

Ang Platys. Dom måste ha mat med hög proteinhalt. Ger du det ? Annars finns risken dom magrar av och hamnar till slut på botten..där dom dör.

Ang pansarmalarna...hur syrerikt och rent är ditt akvarium ?

Ger flingfoder varvat med räkmix och bottentabletter...i akvariet där guppysarna och platysarna går..

Pansarmalarna...i det akvariet görs vattenbytena som dom ska och alla andra fiskar mår bra...
Dock hade vi problem med en mamma o pappa palett som vaktade sina 25 ungar och blev sjuka. Vi blev ordinerade att medicinera akvariet...och det verkar nästan som att pandorna tacklade av efter det...alla pandor är döda nu, det finns kvar två pansaralbinos som ser friska ut och två prickiga pansarmalar som ser dåliga ut...dom är lite "bleka" och har förlorat mönster på kroppen...

Varför platy o guppysar är hängiga och magra, jaa, jag har en egen teori. Klent virke redan från början! Just det där sjukdomstillståndet hade jag med på senare år när jag höll på med de levandefödarna, slutade sen för jag lessnade. De blir magra, fäller ner bakkroppen kan man säga och får gärna genomskinlig trådlik avföring.

Tyvärr är det oftast avlivning som gäller (om man kan utesluta andra botbara sjukdomar). Svärmor har oxå haft sådana problem med sina, nu har jag sagt till henne på skarpen att det inte är någon idé att ha försöka sig på sånna fiskar o sen dess har hon bara haft friska fiskar. Kanske beror det oxå på var de kommer ifrån, hur de är uppväxta. Vet att en del av levandefödarna föds upp med väldigt mycket salt för att hålla sjukdomar borta, när man sen får dem till sitt eget akvarie tål de inte "normala" akvarieförhållanden och de blir sjuka.

Angående pansarmalarn...som sagts ovan, hur är det med vattenkvalitéen? Om du vet med dig att du gör dina vattenbyten som du ska och vattenvärdena är som de ska, borde de inte dö! Slänger du i salt i vattnet? Gör INTE det i sådana fall då pansarmalar är känsliga mot det!

Jaa, två platys redan döda...nu är det tre guppy som ser ut precis som du beskriver, snabbt avmagrade med hängande bakdel, vingliga och med trådlik avföring....
Smittar det?? Ska man ta bort dom hängiga fiskarna på en gång??

Och i akvariet där pansarmalarna går, jag vet att dom är saltkänsliga...och vi har kollat vattnet i akvariebutik och det verkar ok???? Vi har ingen aning...

Jag har aldrig kunna rädda mina levandefödare om de kommit till det stadiet att de magrar, fäller ner bakkroppen och har det utseendet på avföringen. Inte annat än att rädda dem från lidandet...vet faktiskt inte om det är smittsamt, ibland kan man ju tro det eftersom fler får liknande symptom. Men i grund och botten tror jag att det beror på att det just är lite "klena" fiskar som inte längre tål vanligt akvarievatten. Ganska hårt avlade en del med. För de fiskar som man födde upp själv har det aldrig varit några problem, de verkade mer vana.

Det låter onekligen som om pansarmalarna reagerat på medicineringen. Eftersom de är känsliga mot salt kanske de är känsliga mot något i medicinen med. Vet att en del fjällösa fiskar såsom ålar och liknande ska halv dosering iaf av vissa mediciner. Det stod inget sådant undantag i din bruksanvisning om pansarmalar?

Jag har aldrig kunna rädda mina levandefödare om de kommit till det stadiet att de magrar, fäller ner bakkroppen och har det utseendet på avföringen. Inte annat än att rädda dem från lidandet...vet faktiskt inte om det är smittsamt, ibland kan man ju tro det eftersom fler får liknande symptom. Men i grund och botten tror jag att det beror på att det just är lite "klena" fiskar som inte längre tål vanligt akvarievatten. Ganska hårt avlade en del med. För de fiskar som man födde upp själv har det aldrig varit några problem, de verkade mer vana.

Det låter onekligen som om pansarmalarna reagerat på medicineringen. Eftersom de är känsliga mot salt kanske de är känsliga mot något i medicinen med. Vet att en del fjällösa fiskar såsom ålar och liknande ska halv dosering iaf av vissa mediciner. Det stod inget sådant undantag i din bruksanvisning om pansarmalar?

Nej, det stod inget, bara om vissa växter som kunde bli skadade..
Man vill ju inte bara köpa fler och stoppa i om dom ska dö liksom??

Näe, det gangnar ju ingen! Det bästa är nog att vänta ut det för att sen köpa en ny kompletterande grupp.

Hur mår resten av akvariet? Växterna?

Vad har du för botten? Hur ser pansarmalarnas skäggtömmar ut?

Hur mår resten av akvariet? Växterna?

Vad har du för botten? Hur ser pansarmalarnas skäggtömmar ut?

Har fin sand i akvariet, växterna ser bra ut, jag tycker dock att det börjar bli lite mycket alger??
Malarnas skäggtömmar ser bra ut tills dom dör, då ser det ut som dom inte har några??

Det är ett väldigt dåligt tecken när tömmarna försvinner, de gör det därför att de blir angripna av bakterier, eller för att de skadas av vassa stenar. Men det borde inte vara något problem, här, då tror jag mer på att bakteriefloran i bottnen inte är vad den borde? Pansarmalar är rätt känsliga för vattenkvaliteten. Hur beter de sig annars? Simmar upp och ner längs rutan, eller gör tjurrusningar upp till ytan?

Vilken sorts alger har du?
Och vilka växter?

Senast ändrad:

Det är ett väldigt dåligt tecken när tömmarna försvinner, de gör det därför att de blir angripna av bakterier, eller för att de skadas av vassa stenar. Men det borde inte vara något problem, här, då tror jag mer på att bakteriefloran i bottnen inte är vad den borde? Pansarmalar är rätt känsliga för vattenkvaliteten. Hur beter de sig annars? Simmar upp och ner längs rutan, eller gör tjurrusningar upp till ytan?

Och vilka växter?

Jaa, dom har faktiskt börjat hålla sig i mittre delen av akvariet, inte albinosarna men dom andra...???
Gröna alger....
Men alltså borde inte våra medtagna vattentester ha visat nåt??

Tjurrusningar hade vi i det minsta akvariet när det var nystartat..det botades med nitrivec...

Och vilka växter?

Åh, växter :o Är dålig på dom namnen...

pannan094.jpg

Jaa, dom har faktiskt börjat hålla sig i mittre delen av akvariet, inte albinosarna men dom andra...???
Gröna alger....
Men alltså borde inte våra medtagna vattentester ha visat nåt??

Tjurrusningar hade vi i det minsta akvariet när det var nystartat..det botades med nitrivec...

Det kan ju vara ngt annat än nitriten som inte är rätt.

Låter lite konstigt att de är i mitten av akvariet, dom borde vara på botten?

Kan cirkulationen vara dålig? Vad har ni för pump (hur stor kapacitet)?

Ska ni inte plantera växterna? Jag tror de skulle trivas bättre då?

Och kanske ha lite fler snabbväxande arter, det såg ut som ni hade gälört och hygrophila, men kanske hornsärv och vattenpest?

Ska ni inte plantera växterna? Jag tror de skulle trivas bättre då?

Och kanske ha lite fler snabbväxande arter, det såg ut som ni hade gälört och hygrophila, men kanske hornsärv och vattenpest?

Åh...:o växterna är planterade, kortet togs samma dag vi köpte växterna....

Kan snabbväxande växter hjälpa??
Och ja malarna håller sig nu i mitte av akvariet vilket dom aldrig har gjort förut...och jag tittade för en stund sedan på de tre pickiga..och antennerna är borta :eek:

Har de haft skäggtömmar förut då? Fick med en parvel som inte hade några när jag köpte honom(?). Man kan otur så att de förolyckas på vägen...

Om de trivs och mår bra växer tömmarna ut igen. De är tömmarna de luktar med, så de är helt handikappade utan dem.

Snabbväxande växter goffar ju i sig nitrat och syresätter vattnet, bra saker för små pansarmalar!

Japp, de har sina skäggtömmar allihopa nu. Har inte kollat på ett tag, men visst var det så! Helt handikappad var den nog inte ändå eftersom den fått i sig sin mat och vuxit på sig.

*KL*
Stor tack för alla svar...några lever ännu...jag ska försöka vänta ut den här epidemin och sedan åter igen kolla vattnet i butik...provar med lite fler mindre delvattenbyten oftare också...
Verkar så konstigt när alla andra fiskar verkar må bra

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 543
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar