Akuthjälp mot hovsprickor!!!

E

Emir

Jag är så glad, så glad att jag äntligen har hittat något som hjälper mot min hästs hovsprickor: SBS crack filler + Mustad Quarter crack patch :rofl: Han kan jobba som vanligt med de här grejerna. Igår var han ute och sprang själv i flera timmar utan att ha ont, och han är så himla glad :love:

Sv: Akuthjälp mot hovsprickor!!!

Om du har en bra hovis som verkar rätt o inte låter den få plattfötter o om man skor tillräckligt ofta ska dem inte behöva få sådana.
Smörj hovarna nu o du slipper sprickor under sommaren o ge ett fodertillskott.

Om du har en bra hovis som verkar rätt o inte låter den få plattfötter o om man skor tillräckligt ofta ska dem inte behöva få sådana.
Smörj hovarna nu o du slipper sprickor under sommaren o ge ett fodertillskott.

Så du är "frisläpps" nu??? Välkommen tebax.:rofl:

Yes! Är nyligen utsläppt från finkan:banana:
Ska sköta mig hädanefter.:rofl: :p :cool:

Jag som trodde att PREhästar hade bra hårda o starka fossingar o inte var plattfotade.

Har provat ALLT, men inget har hjälpt tidigare. Han får Farrier's Formula (LifeData) sedan 3 år tillbaka och hovarna har blivit mindre torra, men de spricker fortfarande på vintern. Har provat alla möjliga smörjor, på veterinärens inrådan även fiskleverolja (luktar hemskt), men det enda som har hjälpt något i smörjväg är Cornucrescine (men inte mot sprickorna!). När sprickan har vuxit bort ska jag prova Keratex Hoof Hardener, någon som har använt det?

PRE har ofta spröda, torra hovar och tyvärr så tar uppfödare inte så stor hänsyn till hovkvalitet i aveln.

Jag bor i Spanien, med torr luft och snabba väderväxlingar, och han har "värst" hovar i stallet.

Jag ger ett hovtillskott som heter Enzion och det har funkat kanon.
Har själv problem med torra hovar. Jag sätter på blöta filttofflor när hästen är i hagen, blöter hovarna på kvällen och smörjer med "hoof creme" (samma märke som crib-halt), så står dom utan under natten.

Hej, tack för tips! Filttofflor + biotin har jag provat och det spricker i alla fall. Dessutom blir han väldig, väldigt hingstig av biotin. Nu får han bl.a. metatonin och zink i sitt tillskott (samma som i ditt) och hovarna har blivit mindre spröda. Det blir värre när det är fuktigt och kallt ute (spansk vinter), men han har i alla fall inte ont nu. Fillern skyddar mot både smuts och fukt, och sprickan har stoppats. Hoof Creme, heter märket Passek eller Foran? Det provar jag gärna.

Intressant det där att han blir hingstig av B-vitamin.Kanske innehåller Biotin i Spanien annat än i Sverige...;)

Biotin (eller b-vitamin, helt riktigt som du säger) påverkar fertiliteten. Se där, nu fick du lära dig något nytt ;-)

Biotin i sig har ingen eller t o m motsatt önskad effekt.

Enzion eller Steel Joint funkar!

Du kan ta vilket fett som helst- vaselin fäster fint.

Cornucresine fungerar som ett liniment på kronranden o ökar blodcirk. o ökar tillväxten.
Nackdelen om man smörjer för ofta, kan bli sprödare kvalité- växer för fort.

Å nej, säg inte det ... har smörjt med Cornucrescine varje dag ... Dessutom älskar han när jag gnuggar med tandborsten i kronranden, han står och njuter. Enzion innehåller samma som mitt fodertillskott, plus koppar, iodine och andra mineraler. Han är ganska petig med vad han äter och Lifedata går bra, så jag fortsätter helst med det. Vaselin finns inte här, men jag har testat med Elisabeth Ardens 8 hour cream som väl är ganska samma (men lite dyrare :o men vad gör man inte för sin ögonsten).

Tack för alla tips! Ska använda min 8 hour cream istället för cornucresc.

Förutom att man brukar märka det på sina hästar så finns det forskning om samband mellan biotintillförsel och fertilitet.

Biotin (eller b-vitamin, helt riktigt som du säger) påverkar fertiliteten. Se där, nu fick du lära dig något nytt ;-)

Biotin ingår inte i vitamin B komplexet.
Det är mao inte en B vitamin.

Hej, vad bra att du tar upp detta! Jag har köpt biotin i hälsokostaffärer och då står det ibland på förpackningarna att biotin = B8-vitamin (tror att det var Friggs som skrev det) och ibland att det är H-vitamin :confused: I uppslagsböckerna står det också olika (t.ex. wikipedia), och i foderbeskrivningar har jag sett att biotin är B-vitamin+svavel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 342
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv