*Akut* VAD är fel på vår häst?

Sv: *Akut* VAD är fel på vår häst?

Hon är alltså insulinresistent?

Det är mer vanligt än vad man tror. Jag var själv tvungen att ta bort min älskade tävlingshäst p.g.a. detta, han tålde till slut ingenting och smärtlindringen blev inte tillräcklig.

Jag hoppas för din skull att ni får en bättre prognos.

10 gr foderjäst per dag är ett billigt och bra sätt att hjälpa magen. För oss rekommenderade de också betfor där man hällt av vattnet.

Nja jag har inte hört dem säga det. Veterinärerna säger att hon har diabetes. Hon kan få äta medicin hela livet eller bara för en period beroende på hur hon svarar på det. Vad är skillnaden, flera här har nämnt insulinresistent men veterinärerna säger diabetes?

Jag har förstått det som att det heter insulinresistens hos hästar. Det är ungefär samma sak som diabetes 2 dvs åldersdiabetes hos människor även omjag tror att det inte blir på exakt samma sätt med sockret.
Veterinärerna säger kanske det för att alla ska förstå vad det handlar om. Det blir ju på samma sätt som för en diabetiker. Man ska vara försiktig med snabba kolhydrater.

Jag har nog också förstått det som att man kan få det att gå tillbaka med bra foder och en hel del motion.

Senast ändrad:

vad är det för medicin hon ska få?
om jag vore du skulle jag ringa vet och be han förklara lite närmare så du vet exakt vad det är. som skrivits ovan så har även jag läst att hästar ej får diabetes, dom är insulinresistenta. och har inte läst någonstans att det brukar medicineras? skulle vara intressant att veta om det eg är det din häst har eller om man nyligen upptäckt att hästar kan få diabetes ändå??

hur som helst hoppas jag din häst blir bättre snart.:)

Har för mig att jag har läst att det finns medicin som man ger några månader för att få ner insulintrögheten. Minns inte om det var genom att banta hästen. Men ts häst är kanske inte tjock.

Insulinresistens är samma som diabetes men med ett finare ord. Detta orsakar högt blodsocker då kroppen har brist på insulin som hjälper sockret i blodet att ta sig ut till musklerna. Har man typ1 diabetes (diabetes mellitus 1) har man ingen insulinproduktion alls, har man typ2 diabetes (diabetes mellitus 2) så har man sänkt insulinproduktion och även sänkt insulinkänslighet. Det som kan öka insulinkänsligheten i musklerna och därmed få dem att ta upp mer socker från blodet är framförallt fysisk aktivitet. Som människa ska man akta sig för snabba kolhydrater som vitt mjöl och socker. Därför låter ju inte betfor som det ultimata för en diabeteshäst, det är ju sockerchock i allra högsta grad.

Människor med blodsockerfall blir svettiga, yra och får lätt för att svimma, jag vet inte hur det är för hästar. Jobbar musklerna utan socker kan de istället börja bränna keton för att få "bränsle", detta kan leda till sk Ketoacidos och kan vara livshotande.

vad är det för medicin hon ska få?
om jag vore du skulle jag ringa vet och be han förklara lite närmare så du vet exakt vad det är. som skrivits ovan så har även jag läst att hästar ej får diabetes, dom är insulinresistenta. och har inte läst någonstans att det brukar medicineras? skulle vara intressant att veta om det eg är det din häst har eller om man nyligen upptäckt att hästar kan få diabetes ändå??

hur som helst hoppas jag din häst blir bättre snart.:)

I senaste ridsport finns en artikel om just precis häst med diabetes och om jag minns rätt så har de provat att medicinera med humanmedicin med gott resultat. Det var en vet på strömsholm som behandlat hästen.

dom är insulinresistenta. och har inte läst någonstans att det brukar medicineras?

Detta hör kanske inte alls ihop med ts häst. Men jag har läst att man i alla fall håller på att ta fram mediciner som kan minska insulinresistens hos häst. Detta är ett exempel.
Jag är ganska säker på att det finns mediciner som skrivs ut i Sverige till hästar med IR. Men jag minns inte om det är samma som nedan.

"Researchers from Tennessee recently reported that daily administration of a high dose of levothyroxine sodium--a synthetic thyroid hormone supplement--for 48 weeks resulted in significant weight loss and an improvement in horses' insulin sensitivity."

hämtat från nedanstående sida

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=11215

Våran grannes häst har fått just diabetes och han medicineras varje dag för det! Han kommer få äta medicin hela livet ut.

Jag har börjat att undra. Kallar man det för diabetes när det gäller hästar?

Svarar på min egen fråga om det är ngn mer som undrar.

Hästar kan producera mkt mer insulin än en människa (vilket jag skrev tidigare i denna tråden eller den andra). Detta innebär att när kroppen celler svarar dåligt på insulinet producerar de ännu mer insulin och till sist sänks blodsockerhalten i blodet. En sådan häst är Insulin Resistent. Det är vad jag förstår ett sorts förstadium till diabetes. Diabetes bland hästar är inte så vanligt som IR. Om man upptäcker IR tidigt så kan man alltså förhindra att det utvecklas till diabetes.

Nu hjälper ju inte detta ts häst. Men det måste vara bra att ha fått en diagnos. Jag hoppas att den snart mår bättre.

Referens
"Insulin Resistance (IR) is an important factor in horses with Equine Metabolic Syndrome. Insulin resistance occurs when insulin is present in the blood, but it no longer functions to move glucose from the bloodstream into tissues. The blood levels of glucose rise, and when they reach very high levels, glucose spills over into the urine. A similar condition occurs in humans with diabetes mellitus.

Most horses compensate for the lack of effectiveness of insulin by producing more insulin, and as a result the blood level of glucose remains normal at first. However the pancreas may become unable to continue to produce abnormally high levels of insulin indefinitely. As insulin production drops, blood sugar will rise, and eventually sugar maybe found in the urine. The horse is then diagnosed with diabetes mellitus. Diabetes in horses is less common than insulin resistance, but early diagnosis of insulin resistance can lead to management changes and prevent the development of diabetes in horses, much like dietary changes and weight loss can lower a human diabetic's blood sugar and eliminate the need for insulin injections."

Dr. Nicholas Frank, Associate Professor of Equine Medicine at the University of Tennessee

Fast, för att blodsockerhalten ska sjunka behövs insulin som öppnar cellerna för att släppa in sockret till muskler och annan vävnad. Jag förstår principen att kroppen producerar mer insulin för att kompensera, men det verkar konstigt att blodsockernivån då sjunker, eftersom insulinet inte lyckats öppna mottagarcellerna. Eller?

Fast tja, det kanske är som när en D1-människa får i sig för hög dos insulin? Så man kan isf säga att en "IR" häst alltid har fått överdos insulin.

Fast, för att blodsockerhalten ska sjunka behövs insulin som öppnar cellerna för att släppa in sockret till muskler och annan vävnad. Jag förstår principen att kroppen producerar mer insulin för att kompensera, men det verkar konstigt att blodsockernivån då sjunker, eftersom insulinet inte lyckats öppna mottagarcellerna. Eller?

Fast tja, det kanske är som när en D1-människa får i sig för hög dos insulin? Så man kan isf säga att en "IR" häst alltid har fått överdos insulin.

Det kan finnas flera anledningar till att insulinet inte fungerar. Det är ganska komplicerat att redogöra för. Men som ett exempel så handlar det bla om att de transportproteiner som akiveras av insulinet fungerar mer eller mindre bra. Om det då kommer mer insulin till cellerna så kommer flera av dessa att aktiveras och till sist så har de ändå lyckats få in det mesta av sockret. Transportproteiner för in glukosmolekylerna genom cellmembranet.
(enkelt förklarat på en kafferast)
Jag vet inte vad en D1 människa är.

levothyroxin är ju ingen diabetesmedicin? tar det själv (i form av levaxin) för hypotereos, dvs låg ämnesomsättning.

Jag menade inte det heller. Jag har nog mer förstått det som en medicin som man ger för att få ner vikten på hästar som har diagnosen Equine metabolic syndrome. Dessa är insulinresisenta. De flesta av dem är överviktiga och om de går ner i vikt så förbättras insulinkänsligheten.
När jag svarade tidigare på mediciner så var det till en IR häst.
Jag ska läsa länken senare.

okej du menar så.
i artikeln (skrivit av veterinär) står bland annat att det är farligt att ge tyroxin till en häst som inte har underproduktion. låter som att välja mellan pest eller kolera. :crazy:

okej du menar så.
i artikeln (skrivit av veterinär) står bland annat att det är farligt att ge tyroxin till en häst som inte har underproduktion. låter som att välja mellan pest eller kolera. :crazy:

I den artikeln jag länkar till tidigare i tråden och även om man fortsätter att läsa om den studien så får jag det till att man har tänkt sig det till hästar med normalproduktion. Men jag håller med dig. Det står ngt annat i den du länkar till.
Det var nog inte ngt bra exempel på medicin till dessa hästar. Jag kan inte reda ut det. Det är definitivt över min nivå. Jag tycker inte om när det står helt olika.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 888
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka