*Akut* VAD är fel på vår häst?

Sv: *Akut* VAD är fel på vår häst?

Jag skulle kunna ge tig tips om ytterligare en behandling som bevisligen fungerar. Men jag tror redan du vet vilken jag menar?;)

Det var ju bra att din häst blev bättre! Men det behöver nog inte bero på att den fick nässlor eller aspsly. Det kan bero på ngt annat. En del fånghästar blir inte så dåliga heller. Jag tror inte att man kan bedöma om ngt är skadligt eller bra bara genom att se på ett enda fall. Det finns flera fånghästar som tex äter havre trots att det är ngt som man är ganska säker på att det kan framkalla fång.

Men jag fungerar i alla fall så att om man har visat mhja dagens forskning att utfodring av nässlor kan medföra att kroppens tillverkning av MMP ökar så tycker jag att det känns fullständigt onödigt för att inte säga dumt att ge det till hästen. Men det är så jag resonerar.

har ingen komentar om vad det kan vara förutom fång då...

men en tanke, det krävs ganska mkt för att en veterinär ska rekomendera avlivning, oftast gör de endast det när det är antingen avliva eller anmäla för djurplågeri om man ska ha kvar den i det skicket den är... bara en tanke... men jag hoppas ni hittar orsaken, och ddet vore ju himla bra om det går att göra nåt åt det oxå!!

håller tummarna för er!!!

//Lollo som kommer ta bort sin ena häst snart och vet precis hur det känns :crazy:

Ja de har inte sagt rakt ut att avliva hästen. Däremot har de sagt att de har slut på idéer för hur de skall behandla hästen och för mig är det lika med två saker. 1. Fortsätt ha hästen på box och ge smärtlindring. (vilket inte hjälper alls) 2. Ta bort hästen. (vilket vi såklart helst slipper.)

Något djurplågeri är det inte tal om. Hon är på gott humör och äter som hon skall. Var det upp till henen så är hon skrämmande tillfreds på boxvila. MEN vi känner såklart att det är ohållbart att fortsätta med något som uppenbarligen ej fungerar. Hästen skall antingen komma tillbaka i bra kondition och kunna gå i hage och ridas eller tas bort...men man vill självklart känna att man gått alla vägar man kan innan man tar ett deffinitivt beslut.

För mig känns det inte värst att ta bort hästen även om det såklart är tråkigt utan det jobbiga är att känna att man stampar på samma ställe. Vill ha ett ordentligt svar oavsett åt vilket håll det drar.

Grannarna brevid oss har 3 st hästar varav ena hästen fick fång förra året. Han vart bra men blev halt igen. Nu vet jag inget om svettningar men han har nån typ av diabetes.

ok! det är ju en himla skillnad det!

jo det där med att stå o stampa på samma ställe känner jag igen, tyvärr... och varken veta ut eller in...

hoppas att ni hittar orsaken! inte roligt att famla i mörker!

Uppdatering:
Nu har hästen varit på Strömsholm och där hade de både en och flera ideér. Alla möjliga prover togs bl.a för Crushings och diabetes. Vi har fått svar på de flesta prover men ett får vi svar på först senare i veckan. De vi fått svar på visade absolut ingenting.

Veterinär och hovslagare menar att det är "vanlig" fång men att hon tar väldigt lång tid på sig att läka. Nya plåtar togs som visar att hovarna ser mycket bra ut. Hovtillväxten är även den bra och det nya som växer ut ser fint ut.

Hon blev av med skorna och blev ordinerad boxvila 5 veckor till men ingen smärtlindring. Bort med betfor men fortsätta ge ordentligt med hö samt B-vitamin och mineraler.

Återbesök om 5 veckor men de var positiva :)

Första gången sedan hästen blev dålig för 2 år sedan som vi fick höra en veterinär prata positivt om fallet!

Så nu kör vi på detta fram till återbesöket. Tack för alla tips. Vi tog upp dem med veterinären som var positiv till att eventuellt stabilisera magen EFTER att vi fått in alla provresultat.

vad bra! :)

skaffa dig nu en rasp så du kan hålla efter tårna på hästen, dom drar iväg jättesnabbt på en fånghäst, dels är längden inte bra, dels är omställningen från lång tå till jättekort som blir när hovis är där en påkänning för hästen. jag brukar raspa lite på min en gång i veckan, hovis säger att det är tack vare det som min hästs hovar håller sig såpass bra som dom är.

Jag skall kika på det:)

Hovslagaren kommer ut om två veckor till några av mina andra hästar så då får han ta sig en extra titt på henne också.

Såklart har du rätt i det. Det är ju individer.
Det känns som det finns lika många fångsorter och orsaker till fång som det finns hästar...
Jag fick tipsen om nässla, asp och djävulsklo av en kompis som också fått bra resultat av det på sin fånghäst. Inte så vetenskapligt testat, men jag är mer av en empiriker och så var det lätt för mig att applicera.
Vet rekommenderade bara boxvila och sedan åka och röntga.
Hon fick gå själv i en skogshage och in på nätterna. Röntgen visade ingen förändring men hon fick en fångrand på hovarna.

aldrig ha en smärtställd häst med misstänkt fång i hage!!! är hästen smärtställd så får den absolut inte springa omkring, då känner den ju inte att det gör ont..

Ja men som sagt, vet. tror inte på fång och han får vara i hagen för henne.

När han hade fång på riktigt ifjol så tyckte vet. även då att han fick vara i hagen. Hon är av den uppfattningen att om hästen klarar att röra sig så ska den få göra det. Min hovis har samma inställning.

Det är inte konstigt att han travar i hagen när han är smärtstillad med Butta. Om man misstänker fång är det box eller liten hage med spån eller sand medans man medicinerar, sen röntgen, som är det enda sättet att se om något hänt inne i hoven.

Förstår jag väl. Det är därför jag skrev att vi får se hur han är när vi trappar ner på buttan.

Allt jag gör med honom görs med vets. inrådan och enligt henne får han ha hagvila. Och hon misstänker inte fång, det var hovis som gjorde det fast han begrep själv inte hur han då fick vintersko en lugn häst om det var fång. Det är mysko.

du, om hästen måste ha smärtställande för att röra sig så klarar den ju eg inte röra sig! :crazy:

vad är det för korkad veterinär du har som inte fattar att en smärtställd häst kan göra fånget eller om det nu är en annan skada mkt allvarligare om den springer omkring i hagen?? :confused:

jag förespråkar absolut inte boxvila om det är det du tror, men om hästen ska få vara ute och springa så ska den inte vara smärtställd! då ska den känna ev smärta så den håller sig lugn. och särskilt när ni inte ens vet vad det är för fel på hästen... det borde väl vara inlysande?

"Cushings syndrom "hade jag gissat på ! Våran häst fick tas bort pg.av det förra Julen. Dom trodde oxå det var fång först, men det är ofta slutstadiet på sjukdomsbilden. Känner igen mycket av det du skriver om Eran häst...................har hon mycket päls ? Det är ett signum för sjukdomen.

Lycka till

Till människa har jag läst att blåbärsris är naturens eget insulin. Kanske något att testa. Tror oxå att magen är urviktig att få en bra balans på efter alla medicineringar. Viktigt att tänka på att ge mycket fiber men sqmtidigt lite socker/energi. Fodret behöver inte på något sätt vara näringsfattigt bara för att det är energifattigt! Betfor håller ju igång magen, men å andra sidan är ju det rena sockergivan.

Lycka till.

vet. tog tester för cusching(?) igår med..för att vara på den säkra sidan men hon trodde inte att det var det eftersom hästen har fällt som vanligt och anses ha en normal pälskvalite. har börjat sätta viterpäls men inget onormalt.....men jag ville ändå att de testera skulle tas så vi förhoppningsvis kan utesluta det.

Jo jag förstår hur du resonerar. Men detta är en äldre herre som inte rör sig i onödan, det är väl det hon beaktar. Skillnad om det var en häst som gillade att springa runt. Jag frågade speciellt om han skulle ha boxvila, och hon sa att hon inte tyckte det var nödvändigt det var bättre att han höll igång lite.

Det är ingen "korkad" veterinär, det är en mycket duktig veterinär som anlitas av i stort sett samtliga hästägare häromkring. Och som lotsade min häst genom sitt fånganfall i fjol. (Han fick vara ute då också, fast han gick på butta.)

Nu vänder jag mig hit och hoppas på att någon kanske vet. Flera veterinärer är konsulterade men ingen har en lösning. Vi kontaktar nu som en sista utväg Strömsholm där vi ännu inte varit men passar även på att lägga ut frågan här för spekulationer.

Hästen i fråga är ett Nordsvenskt sto på ca12år.

Bakgrund:
Stoet skickades på betäckning för 2 år sedan och fick där riktigt kraftig fång. Vi tog hem henne, behandlade och fick henne frisk. För flera månader sedan fick hon plötsligt ett återfall (hon har inte gått på gräs). Vi har behandlat så mycket det bara går, hon har haft boxvila och fått specialskoning + smärtlindring under långa perioder nu.

Hon blev bättre och fick gå ut i hagen, såg fin ut och vi började försiktigt sätta igång. Då blev hon halt igen. Hon är så öm i hovarna att hon knappt stapplar fram.

Vi har åkt in igen och röntgat och röntgenplåtarna ser fina ut. Det har absolut blivit bättre enligt dem men hästen mår dåligt.

Stoet står nu på box men började häromkvällen svettas kraftigt. Det är inte för varmt i stallet och hon hade ingen feber. Äter och är på gott humör som vanligt.

Våra ideer gick till fästingsjukdomar men veterinärna säger nej.

Alla tankar mottages tacksamt. Vi är beredda att ta bort hästen vid det här laget men det tar emot att ta bort en häst utan klar diagnos.

Känner igen det där...vi hade en ponny som fick exakt samma symtom, behandlades för fång, hjälpte lite men sen blev de värre igen, åkte in med honom visade sig att det var något med blodet minns inte vad, var inte så gammal när det hände...men han avlivades efter 14timmar på djursjukhuset efter försök att hjälpa honom via medicinering, helt resultatlöst :cry:

Har även haft en korsningsponny som helt utan anledning fick kraftiga svettningar i stallet utan att ha anstängt sig, de va inte varmt i stallet, de va runt 15-20 minus ute så säkert bara 2-3plus i stallet om ens det...han klipptes då på vet.rekomendation, svettades ändå...men han var ju tvungen att ha täcke eftersom han va klippt, dom sa att han "hade problem med termostaten" sen blev han bra igen, men på pingstaffton la han sig ner, kunde inte resa sig, veterinären höll på med honom i 3-4timmar behandlade, stack med nålar inget hjälpte....så han avlivades på plats pga korsförlamning.

Nu har vi fått svar på sista provet vi tog på Strömsholm. Det visade sig att stoet har Diabetes!

Våra tidigare veterinärer har inte ens nämnt det som alternativ.:crazy:Vi är nu glada att ha fått en diagnos så vi kan börja ge hästen en ordentlig behandling. Från och med nu blir det alltså medicinering och försök till att få tillbaka henne i fullt ridbart skick. Startar en egen tråd om diabetes så om någon som läser här vet något om sjukdomen-som är helt ny för oss- är ni jättevälkommna in i den tråden och berätta om era erfarenheter.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 888
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka