*Akut* VAD är fel på vår häst?

TwiggyM

Trådstartare
Nu vänder jag mig hit och hoppas på att någon kanske vet. Flera veterinärer är konsulterade men ingen har en lösning. Vi kontaktar nu som en sista utväg Strömsholm där vi ännu inte varit men passar även på att lägga ut frågan här för spekulationer.

Hästen i fråga är ett Nordsvenskt sto på ca12år.

Bakgrund:
Stoet skickades på betäckning för 2 år sedan och fick där riktigt kraftig fång. Vi tog hem henne, behandlade och fick henne frisk. För flera månader sedan fick hon plötsligt ett återfall (hon har inte gått på gräs). Vi har behandlat så mycket det bara går, hon har haft boxvila och fått specialskoning + smärtlindring under långa perioder nu.

Hon blev bättre och fick gå ut i hagen, såg fin ut och vi började försiktigt sätta igång. Då blev hon halt igen. Hon är så öm i hovarna att hon knappt stapplar fram.

Vi har åkt in igen och röntgat och röntgenplåtarna ser fina ut. Det har absolut blivit bättre enligt dem men hästen mår dåligt.

Stoet står nu på box men började häromkvällen svettas kraftigt. Det är inte för varmt i stallet och hon hade ingen feber. Äter och är på gott humör som vanligt.

Våra ideer gick till fästingsjukdomar men veterinärna säger nej.

Alla tankar mottages tacksamt. Vi är beredda att ta bort hästen vid det här laget men det tar emot att ta bort en häst utan klar diagnos.

Sv: *Akut* VAD är fel på vår häst?

exakt hur många månader sen är det hästen fick återfall och hur länge fick hon nsaid? det som är så klurigt med att ge det en längre tid är att magen blir påverkad. de läker ju inte fånget, snarare tvärtom..

vad har hon för skor och hur är hon verkad? hur är kvaliten på hovarna? mjuka?

om det inte är jättelänge sen hon hade fång sist så kan det förekomma blod och böldar i hoven som gör henne öm.

att dom svettas är ofta ett tecken på att dom fått fång igen, för mig låter det som hon fått ett återfall? eller kanske snarare inte blivit riktigt bra....

sist min hade fång så var det subakut i många veckor, jag och vet. trodde helt enkelt att han var öm i lederna pga det var jättehårt ute (gammal häst) och han fick en kur med butta. sen blev han allt sämre och började bli almänpåverkad, först då förstod vi att han hade fång, förmodligen hade buttan utlöst det så det blivit akut.

så fång kan ha väldigt olika förlopp, det behöver inte vara pang! jättesjuk häst utan kan vara mer utdraget och mindre akut.

har även läst flera ställen att hur ont dom har inte behöver ha samband med hovbenets läge. så att röntgenplåtarna ser fina ut är inget bevis sas.

jag tror på bölder/blåmärken eller fång.

Hur ser hovarna ut idag? Kraftiga svettningar kan mycket väl vara ett smärtsypmtom.

Det vore väldigt intressant att se hovbilder.

Om en behandlingsform har gett halvbra resultat så kan det vara ide att ta en ny aproach. Det känns väldigt hårt att avliva en 12åring för en åkomma som i de flesta fall går att till fullo rehabilitera bort under rätt omständigheter.:cry:

Migo

Instämmer med Centaur, att stå på långvarig medicinering är som att be om återfall. Enl min erfarenhet så har hästar som kortvarigt stått på medicinering och så fort som möjligt återgått till "normal" kost och rörelse blivit de som tillfrisknat snabbast.

Något triggar ju fånget att återvända, har hästen stått länge på medicinering så är ju magen ur slag och då räcker det med att få i sig en morot för att fånget skall blossa upp igen, så känsliga kan de bli.

Många fånghästar blir ju fortfarande rekomenderade en "svältkost" utan näring, det orsaker också obalans i magen som i sig kan trigga igång ett nytt fånganfall.

Sedan finns ju cushing och ekförgiftning som ger kronisk fång som kommer och går i skov av olika grad.

Så vore jag er så skulle jag kika på hästens rehabilitering, hur den ser ut gällande rörlese, medicinering och kost.

*Till båda*

Ja naturligtvis vill vi inte avliva henne! Vi har senaste året åkt till klinik för varje skoning för att hon skall få det bästa. Hovslagaren har provat helt nya metoder som att öppna en springa i fram på hoven vilket gav bra resultat till en början. Hon har fått sulor, stått på box och gårr på butta och metacam som smärtlindring. Känns dock som om det måste gå att göra mer, frågan är VAD.

Jag kan fota hovbilder under dagen. Kvalitén på hovarna har varit bra under behandlingstiden.

Känns så hopplöst när veterinären mer eller mindre rek att ta bort hästen. Vi menar att skall vi göra det vill vi ha en riktig diagnos.

Måste kolla upp datumen på vet.räkningarna- har inga datum i huvudet. Stoet har haft flera återfall men senast hon var igång helt var bra länge sen. Hon går ej på gräs och fodras ej med hosilage som de andra utan har hö istället enligt rek från veterinär. Hon är absolut inte tjock utan snarare tvärtom.

Veterinärerna har en teori om att imunförsvaret håller på att ge upp- men vet inte varför?

Vi har en tid på Strömsholm imorgon bitti.

Hon har gått på metacam och butta i omgångar. Ingen annan medicin. Hon äter hö, betfor, B-vitamin och mineraler samt etttillskott av selen. (foderstat på inrådan av vet.)

Jag kommer dragandes med mina bakterier igen men jag tror absolut att det är livsviktigt att få en normal bakteriebalans i tarmen på en häst som är känslig för fång.
Har den dessutom behandlats med Metacam eller Fenylbutazon är det ännu viktigare.
Pröva att stabilisera magen med tillskott av levande bakteriekulturer som isolerats från frisk hästtarm,ex Pro eqoue(inokulerad havrevälling-flytande)eller Microbalans(frystorkade bakterier,finns på Granngården)
Ger du dessutom foderjäst så gör du en ännu gynnsammare miljö för nyttiga bakterier i tarmen.

Det är ju ofta de rekomenderar halm eller dåligt hö till en fånghäst vilket jag anser helt förkastligt. Har aldrig dragit ner på näringen på nån fångis, därmot sett till att magen kommer i balans och att den får snällt foder med mycket näring i.
Du skriver att hästen inte är tjock utan snarare tvärt om, det tyder ju på att hon inte får den näringen hon behöver ha och således så blir även immunförsvaret nedsatt och hon klarar inte samma påfrestning som om kroppen vore ibalans.

Ibland så får man ändå acceptera att kanske inte få något svar på varför.
Om vettarna anser att de gjort va de kan och man själv inte vet bot så är det bättre att stå utan svar bara hästen slipper lida.

Senast ändrad:

Det låter faktiskt precis som min gamla ponny. Han har blivit stapplig o stel, fast tydligt halt HF, "bara" stapplig på de övriga 3.

Vet. trodde inte på fångkänning, hovis kom dagen efter vet. och trodde å andra sidan på fångkänning, men å tredje sidan tyckte han att det var konstigt för att han fick stå o slå på vinterskor utan problem ,och det borde han inte fått om ponnyn hade så ont i fötterna av fång att han är stapplig.

Ingen feber. Ingen värme i hovarna.

Häromnatten sov jag nästan ingenting och var nästan inställd på att vet. skulle komma nästa dag o ta bort honom, så var han plötsligt bättre. Har nu stått på butta i en vecka och har piggnat till o börjat trava fram i hagen när man kommer med lunchen. Ska prata med vet. igen om att trappa ner på buttan så får vi se hur han är då.

Men jag begriper inget :confused:

Det är inte konstigt att han travar i hagen när han är smärtstillad med Butta. Om man misstänker fång är det box eller liten hage med spån eller sand medans man medicinerar, sen röntgen, som är det enda sättet att se om något hänt inne i hoven.

Jag håller med sissu, hon måste få en bättre kost!
Jag gav min fånghäst lucern, D o H Safe and sound (för fånghästar) och även soja för att få en bra proteinbalans.
Hon fick även aspbark (finns som pellets), nypon och brännässla. Samt även djävulsklo (flytande). Probimin rekommenderade min vet när hon gick på butta, just för magens skull. Det finns enast att köpa hos vet.

Jag tänker också på magen direkt när jag läser detta! Ge något som stabiliserar ordentligt.
Sedan är Probimin eller liknande som man ger i maten bra att fortsätta med. Särskilt som hästen inte kan/får röra sig tillräckligt! Mer betfor kan också vara en idé, eller en melassfri variant av det.

Att de står stilla för mycket kan också störa magen enligt mina egna erfarenheter.

Störningar i magen kan säkert också ge andra följder, magen har en stor del i det allmäna välbefinnandet.

Man kanske ska ta prov på fästingsjukdomarna också för säkerhets skull.

Jag hade faktiskt inte tagit bort hästen nu direkt, jag hade gett det några dagar åtminstone och provat maggrejset.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med sissu, hon måste få en bättre kost!
Jag gav min fånghäst lucern, D o H Safe and sound (för fånghästar) och även soja för att få en bra proteinbalans.
Hon fick även aspbark (finns som pellets), nypon och brännässla. Samt även djävulsklo (flytande). Probimin rekommenderade min vet när hon gick på butta, just för magens skull. Det finns enast att köpa hos vet.

Brännässlor står det om i den nålade fångtråden.

Citat HelenaHandberg

"Värre är dock att nässlan stimulerar kroppens tillverkning av ett ämne som kallas gelatinase B eller MMP-9. Detta ämne anses av de ledande fångforskarna vara inblandat i att lossa hovbenet från sin fästapparat. Så vid fång är nässlor direkt olämpligt. HH"

Till ts
Det är viktigt att hästen får tillräckligt med proteiner så att den kan bygga upp kroppen igen. Men jag antar att det är uträknat så att den får det? Lusern är annars bra för fånghästar. Jag ger dessutom vanlig bakjäst till min. Det är bra för mikroorganismerna i tarmen.

aldrig ha en smärtställd häst med misstänkt fång i hage!!! är hästen smärtställd så får den absolut inte springa omkring, då känner den ju inte att det gör ont..

Intressant med brännässlan, när min häst hade fång fanns inte "fångtråden" ;) så det du refererar till hade jag inte läst.

Intressant för min häst verkade inte må dåligt av det alls, hon blev tvärt om klart bättre och hennes hovben roterade aldrig. Jag skördade färska och skållade dem och gav "fri tillgång", sågade även ner aspsly och gav henne det färskt. Det här var på sommaren så färskvaran fanns att tillgå.

Fång behöver inte synas på rgt plåtar, inflamationen i lammellerna kan vara där ändå.
Sen kan hon ha åkt på en sulläderinflammation, det gör rejält ont och hästen blir stapplig(speciellt på hårt underlag, typ stallgången).
Ibland blir det lite moment 22, hästen behöver rörelse -den får smärtlindring. Skadan förvärras för hästen känner inte av det onda och hjulet snurrar på.
Samt att alla NSAID stör magen och bakteriebalansen rubbas.

Har hon avmaskats nyligen? Det kan trigga igång ett anfall.
Hur som hels instämmer jag med övriga -magen är det viktigaste.
Mag o tarm, foderjäst även provivajuice har jag erfareheter av stabiliserar en störd balans.

/T (som hade en fångis som tillfrisknat)

*kl*
TACK för alla svar! Vi åker upp till Strömsholöm imorgon bitti, skall då ta med alla era tips och ideér och grubbla vidare.

/Natalie

Vet att vetrinärerna säger olika, men min tycker att har hästen fång är det bättre den är ute än inne. Min ponny lider oxå av fång och hon går ute i stor hage och får kanon fint hö. På sommarn när det är som värst går hon barfota. Har gått kanon med henne de senaste två åren nu.

jag tycker också att fånghästar ska vara ute, men INTE när dom får smärtställande! det är vansinnigt dumt...

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 888
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka