Akut problem med två rottweilertikar!

Cut3Leo

Trådstartare
Hej alla bukare! Nu är det så att jag behöver tips och stöd. Vi har två tikar, den ena är ca 3 år gammal å den andra ca 5 år gammal. 5 åringen har alltid legat högst i rang å tryckt ner den yngre tiken. På senaste året har dom rykt ihop 2 ggr ungefär med långt mellanrum. Det har de yngretiken accepterat eftersom hon som sagt e yngst. Nu sista månaderna har dom rykt ihop ca 7 ggr å det handlar om djupa sår, bett och blod! De håller på i ca 10 mn varje gång å den äldre vägrar inse att den yngre nu är starkare. Skulle vi inte "bryta" skulle de slåss tills den äldre troligtvis inte kunde stå längre och den andra yngre är så sårad att den måste avlivas. Nu får vi hålla på å ha dem separerade. Det är jobbigt för ngn gång är det ngn som gör ett misstag och då fläks såren upp igen. Inte bra. Finns några tips? Kommer den äldre ge sig? Är det ngn som vart ed om det här? ( Vet att det är naturligt) men vad kommer hända? Om 2-3 veckor måste detvara löst eftersom vi har dom i hundgård när vi jobbar/är i skolan och det går inte om de ska slåss.
Så tips mottages tacksamt!

Mvh Michaela
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Ledsen , men jag tror inte det går att lösa, när tikar väl börjar så , så slutar dom inte förräns den andra är "död"...det har du tydligen sett själv..Är det inte ett alternativ att ha dom åtskilda ( hur kul är det ) så är det bättre att försöka omplacera en av dom-
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Alltså det KAN lösa sig, men till vilket pris får man ju då fundera över !

Det kommer ju i värsta fall sluta med att någon ( eller båda ) tikarna måste avlivas ..

Vet inte om jag skulle våga chansa faktiskt, när dom rykt ihop så rejält som dom gjort..

Alt är att ha dom separerade i hundgården och alltid hålla stenkoll på dom, men som Martha skriver " hur kul är det " ?
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Jag håller med föregående, men undrar också vilket ledarskap ni människor har?

Nu är ju rottisar alltid rottisar, men vi har haft lite trubel i paradiset här också, detta när det gamle blev lite svagare. Vad vi gjorde var att förklara för dem vem som bestämmer, och det är inte de som gör det.
Körde lite ledarskapsträning osv, med en yngre.

Likadant har det nu med mina 2 andra yngre hundar, de slåss ibland, med det hinner aldrig hända något eftersom vi är där och säger till dem, de slutar omedelbart.

Men har det kommit till en gräns där de mäter när de möts, stirrar ut varandra osv, då vet i tusan... Det jag kan tänka på sådär är väl kastration, men frågan är hur mycket det hjälper, det hjälpte iaf på en av mina hundar när det gällde sånt.

//E
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Ledarskap i all ära men vad hjälper det när man inte är där?

Jag har en kompis som hade två schäfertikar som höll på som trådskaparens hundar, en dag när hon kom hem var det blod i hela huset och den ena tiken hade fått "halva" huvudet avslitet, ena örat var borta..hon fick åka o avliva henne, dels för den traumatiska upplevelsen och dels för att det gick bara inte att ha det så längre...två tikar som börjar på det viset krävs nog ett mirakel från högre makter att det skall förändras..tikar är värre än hanar när det gäller sånt. Att låta dom hållas brukar nog sluta med att den ena kommer att dö.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Min erfarenhet av tikar som slåss är att har det en gång börjat så fortsätter det tills en av tikarna försvinner.... på ett eller annat sätt.

Tikar gör aldrig upp om rangen på samma sätt som hanar. Har de börjat strida om rang så fortsätter de livet ut.... I en normal flock kan bara finnas en alfatik. Hade dina hundar levt ett liv utan människor hade en av tikarna vandrat bort från flocken för att bilda en ny flock.

Tikar går bra att ha tillsammans när en eller flera individer inte är starka nog i psyket för att ta upp rangstrider. Men har man otur att få två psykiskt jämna tikar så blir det till att hålla järnkoll.

Har själv två ranghöga tikar.... dessa kan vi aldrig lämna ensamma med varandra utan tillsyn. De lever ihop när vi är hemma ... då "vågar" de inte slåss....

Alltid särade från varandra när vi inte är i närheten.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Vi hade två Basset hanar som absolut INTE gick ihop, Dom var uppväxta tillsammans, men när dom blev könsmogna så small det en dag bara, oavsett om vi var i närheten eller inte, vi fick ha dom åtskilda hela tiden, med hundbur och /eller stängda dörrar.
Och dom slogs på liv och död, fast det var hanar :angel:
Jag kan ju säga att det tar fruktansvärt på psyket när man hela tiden skall ha full koll på dom.

Skulle nog råda dig att försöka att omplacera den ena tiken.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Inte en chans att jag skulle lämna de här två ensamma tillsammans något mer om det var mina hundar. Det är inte så svårt att tänka sig hur det kan sluta om de ryker ihop när ingen är på plats. :crazy: Utan i ordentligt separerade hundgårdar/olika rum i så fall...

Sen hur goda chanser det finns att de kan leva tillsammans i frid igen under uppsikt är svårt att säga utan att veta mer bakgrundshistoria än vad som står här. Jag ser dock inte utgångsläget som speciellt bra; att de redan har slagits många gånger med skador som följd samt att ni tydligen låtit slagsmålen fortgå ("de håller på i ca 10 mn varje gång"). Gott ledarskap och klara regler (slagsmål = förbjudet och avbryts omedelbart) är en nödvändighet för att det ska fungera.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Vi hade två Basset hanar som absolut INTE gick ihop, Dom var uppväxta tillsammans, men när dom blev könsmogna så small det en dag bara, oavsett om vi var i närheten eller inte, vi fick ha dom åtskilda hela tiden, med hundbur och /eller stängda dörrar.
Och dom slogs på liv och död, fast det var hanar :angel:
Jag kan ju säga att det tar fruktansvärt på psyket när man hela tiden skall ha full koll på dom.

Skulle nog råda dig att försöka att omplacera den ena tiken.

Detta förekommer också.... men är inte fullt lika vanligt som hos tikar.
Har man dessutom hanar i samma ålder så ökar risken för sådana problem. Är det olika ålder på hanarna så är det mer ovanligt att de slåss på liv och död. Ålderskillnader har dock ingen som helst betydelse när tikar kommer i den här situationen.

Omplaceringsrådet var till trådskaparen antar jag?

Här är det så invant att kolla tikarna och separera dem att vi inte ens tänker på det längre...
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Tack så mycket till alla som engagerat sig och svarat. Just för tillfället läker de sina sår och man märker att de blir mer och mer taggade att slåss igen, tyvärr. Vi har väl egentligen bestämt oss för att omplacera en av hundarna men vill väl helst det ska vara någon vi känner. Tilloch börja med ska vi ringa uppfödaren och fråga vad hon tror och tycker. De är ju som sagt kusiner och har vä troligtvis samma typ av psyke.

Inte en chans att jag skulle lämna de här två ensamma tillsammans något mer om det var mina hundar. Det är inte så svårt att tänka sig hur det kan sluta om de ryker ihop när ingen är på plats. :crazy: Utan i ordentligt separerade hundgårdar/olika rum i så fall...

Sen hur goda chanser det finns att de kan leva tillsammans i frid igen under uppsikt är svårt att säga utan att veta mer bakgrundshistoria än vad som står här. Jag ser dock inte utgångsläget som speciellt bra; att de redan har slagits många gånger med skador som följd samt att ni tydligen låtit slagsmålen fortgå ("de håller på i ca 10 mn varje gång"). Gott ledarskap och klara regler (slagsmål = förbjudet och avbryts omedelbart) är en nödvändighet för att det ska fungera.

Det som du säger här med att vi "låter" dem fortsätta är ju liksom inget vi har bestämt. Att det är förbjudet är en självklarhet men man får ju ändå komma ihåg att det är naturligt och jag vet inte vad vi gjort för att få dem att sluta. De är inga små jackrussels precis, utan hundar 45-50 kg. Trots en brödrost i huvudet på dem slutade dem inte och vattenslang och ja... ni måste förstå desperationen. Inte för att vara elak utan för att rädda de undan varandra. Vårt ledarskap fngerar för övrigt alldeles utmärkt och vi har inte på något sätt behandlat dem som människor som många andra gör.

Men åter igen! Tack för alla svar! Ge gärna fler tips i fall det är någon som vart med om undantagsfall eller om det är någon ni kan rekommendera kring Uppsala/Enköping/Stockholm/Bålsta- området som söker en rottweilertik att ha på foder.
Tack!
Mvh Michaela
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Varför bara ha ut hunden på foder ?

Om allt fungerar ser iaf jag inget skäl till att inte skriva över allt på "den nya ägaren"

Kan hålla öron och ögon öppna, bor dock i Gästrikland ( Gävle ) ?
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Varför bara ha ut hunden på foder ?

Om allt fungerar ser iaf jag inget skäl till att inte skriva över allt på "den nya ägaren"

Kan hålla öron och ögon öppna, bor dock i Gästrikland ( Gävle ) ?



Givetvis det också.
Tack på förhand.
Mvh Michaela
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Varför bara ha ut hunden på foder ?

Om allt fungerar ser iaf jag inget skäl till att inte skriva över allt på "den nya ägaren"

Kan hålla öron och ögon öppna, bor dock i Gästrikland ( Gävle ) ?

men om man lämnar en hund på fodr så övergår den ju som ägo tilld den som tar den på foder. foderskapet fungerar helt olika på hudn och häst. är man helfodervärd åt en hund så äger man den.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Jo det vad det jag menade, fick för mig att Ts ville ha ut hunden på foder ( precis som det skulle fungera med en häst )
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

ja precis. det är faktiskt måånga hundägare som tror att ett foderavtal på hund funkar lika som för häst..
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Helt off topic egentligen, och själv ska jag då verkligen inte lämna bort någon av mina hundar. Undrar bara för allmänbildnings skull: Finns det inte något sätt man kan låna ut /leasa ut /hyra ut en hund med ett reglerat kontrakt på samma vis som om man lånar ut en häst på foder. Det borde ju finnas några situationer när det är en lösning som kan passa båda parter, t ex om en hundägare får tillfälligt förhinder (sjukdom? utlandsjobb? etc, etc) och någon anna skulle kunna ha hunden en begränsad tid.

Vad fodervärdsskap för hund innebär vet jag, så det är inte det svaret jag är ute efter.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Då får man väl ha ett annat sorts avtal.

En kompis till mig tog en lägenhet i andra hand då en tjej skulle utomlands, då ingick hunden de hade. Om det var lagligt vet jag inte, men hon hade hunden i 9 månader utan att få ett dugg betalt eller dylikt, ägaren stod bara för hundens matkostnader.

//E
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Tja, det kan ju vara kul om man är hundintresserad och dessutom gillar den aktuella vovven, men mindre skoj för både vovve och lägenhetshyrare om man tar hunden för att man måste ha någon stans att bo...
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Frågan är om det är så himla bra för hunden egentligen ?

Att byta hem och skiljas från sin flock, inte bara 1 gång utan 2 ...

Nej jag tycker inte att det är hållbart, blir man sjuk får man ta ställning till om man kan ta hand om sin hund eller omplacera den helt ..
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Kan så vara, men å andra sidan är både hundar och folk olika, och reagerar olika på saker och situationer. Att någon med en hyfsat "vanlig" vovve ("vanllig" = okomplicerad, trygg, glad och som gillar de flesta) anlitar en långvarig hundvakt som man litar på och som funkar med hunden är väl inget som låter varesig otroligt eller oansvarigt, vid t ex en långsemester e d?

Vad jag undrade mest var ifall det överhuvudtaget OM sådant förekom och hur det reglerades. Mest bara av nyfikenhet och allmänbildande karaktär. Definitivt inte något som har med mig eller mina vovvar att göra.

Läste i din egen tråd. Beklagar! men kanske ändå skönt att det är över?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 491
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Övr. Hund Behöver lite råd angående våra två tikar här hemma. Den ena blir 3 år i år och den andra är 1 år. De har levt tillsammans sen den yngre...
2
Svar
33
· Visningar
8 510
Senast: Wildhoney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Fejkljus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp