Akut problem med två rottweilertikar!

Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Om man åker utomlands två veckor då? Kan man inte lämna bort hundarna då? :confused: Eller är det mindre "traumatiskt" att vara bortlämnad två vekcor än två månader, två år??
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Hej,på er allihopa!
Vill bara i all välmening berätta om en tik som jag hade för MKT länge sedan.Hon fick"personlighetsstörningar"pga att jag inte kunde hitta ngn lösning på mitt helttidsarbete.Alla runt om,tyckte att det bästa var att avliva henne.Det har jag i och försig inte ""så svårt"" för:cry: Aj,aj,detta var svårt att skriva märker jag...:smirk:
Jo,
Jag tog kontakt m en familj,som dessutom hade 3 barn.Vi åkte dit,och hon tyckte om dem direkt.På stående fot,fick de henne.
ALDRIG i världen skulle jag ha kunnat göra henne så illa,att ta "hem" henne,sedan min situation ändrats.Nej,hon fick en ny familj,som det funkade mkt bra med.Hon levde i 11 år till.De första 2 åren,faktiskt var det så länge,ignorerade hon mig när jag kom på besök.Det hände kanske 4-5 ggr/år.
Hittar ni ett nytt hem till den ena av era tikar,kastrera henne kanske först,.det hjälper nog henne att slippa dessa PMS perioder,och skänk henne ett nytt liv.:love: Det är de värda våra "små" hundar.:love:
Lycka till i er fruktansvärt sorgliga situation;)
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Nja en normalt funtad och stabil hund tar ingen större skada av seperationer och flockbyten.
Det kan vara kruxigare med "svåra hundar" dock.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

För att förtydliga vad jag menade: Jag undrade mest av NYFIKENHET om det överhuvudtaget förekom att man lånade ut hundar på foder såsom hästar? Ingen laddning i det, inget rätt eller fel, bara en undran...

Sedan, ett fiktivt exempel: Låt säga att jag är singel med en hund, alltså ingen husse med i bilden. Jag bryter benet lite lagom komplicerat så jag inte kommer att kunna rasta eller aktivera hunden de närmsta tre månaderna. ELLER jag får ett stopendium och får åka till Australien för att utveckla min foskning om ödlor som är mitt doktorandjobb (intressanta exempel, va? Jag fabulerar vilt, bosr själv fast på landet med massor av djur och en sambo...) Är man då en dålig hundägare för att man låter någon annan (SJÄLVKLART någon man litar på och som kan hundar och som hunden går bra i hop med) ta hand om hunden under en begränsad tid? Är det inte väl drastiskt att omplacera den forever bara för att man bryter benet exempelvis?

Nu var det här en rejäl avstickare från tråden, jag vet, och jag undrade egentligen bara för allmänbildnings skull om utlåning på foder liknande hästvärlden överhuvudtaget förekom.

SJÄLVFALLET tar man inte tillbaka en hund som man omplacerat på riktigt i en familj där den trivs även om man själv åter har möjlighet att ha den. Fattas bara annat.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Jag skulle aldrig omplacera Zingo, detta eftersom han är en omplacering. Hade jag brutit benet hade jag studsat på rumpan ut och in så han inte behövde göra inomhus. Ang. Australien hade jag tackat njet.
Ang. trådskaparens problem så hade jag försökt omplacera en av de två kombatanterna. Har två tikar börjat mäta sig med varandra så slutar det aldrig bra. Har sett allt för många exemplar på detta i min roll som djursjukvårdare. Det är på liv eller dö.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

För att förtydliga vad jag menade: Jag undrade mest av NYFIKENHET om det överhuvudtaget förekom att man lånade ut hundar på foder såsom hästar?

Nu var det här en rejäl avstickare från tråden, jag vet, och jag undrade egentligen bara för allmänbildnings skull om utlåning på foder liknande hästvärlden överhuvudtaget förekom.

Nej, det förekommer inte.
Att lämna ut en hund på foder innebär alltid att man ger upp äganderätten på den nämligen

Tror heller inte att någon omplacerar en hund bara för att man brutit benet. Allt går att lösa bara man vill.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Nej, det förekommer inte.
Att lämna ut en hund på foder innebär alltid att man ger upp äganderätten på den nämligen

Tror heller inte att någon omplacerar en hund bara för att man brutit benet. Allt går att lösa bara man vill.

TACK för rakt svar på min allmänbildningsfråga :)!

Ja, jag menar oxå att allt går att lösa (nästan), men en möjlig lösning tycker jag mycket väl kunna tycka vara att någon annan fick ta hand om hunden MEDANS MAN SJÄLV VAR SJUK.

Tack :)
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Jag tycker att det är stor skillnad på att vara bortlämnad i 2 veckor jämfört med 2 år ...
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Jag tycker det faktiskt har lite att göra med hur lång tid det handlar om..
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Även om hunden inter uppfattar tid som vi gör så rotar den sig efter ett tag, det är den skillnaden jag talar om: 2 veckor vs 2 år
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Fast, fortfarande mycket hypotetiskt, hunden lär ju känna igen sitt "gamla liv" när den väl kommer tillbaka "hem" (fast OK, handlar det om 2 ÅR känns det kanske ändå som om man borde fundera på permanent omplac), och om den sköts väl med ungefär samma regler på båda ställena så BORDE det inte upplevas som allt för traumatiskt? Jag har ju absolut ingen aning, och det kommer aldrig att ske för inget skulle få mig att lämna bort min Zorrovovve (o inte lilla Tassa heller, lika lite som katterna...), men frågan är om han inte skulle vifta glatt på svanden o gå till sin sovplats o tryna om han skulle få flytta tillbaka till sin gamla husse (han kom ju hit som fyraåring för två år sedan, omplac p g a skiljsmässa o ändrade arb förh.). Jag VET inte, men jag tror... DÄREMOT tror jag det vore värre för en hund som redan omplacerats en gång att rota sig i ytterligare ett nytt hem.

OBS, att allt bara är hypotetiska funderingar. Hoppas det känns bättre efter A nu!
 
Senast ändrad:
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Vi har ett hundpensionat i närheten där vår hund fick vara över jul,
samtidigt som jag lämnade min jycke kom en dam på kryckor med 2 stora hundar - dom var där på dagtid just för att matte inte kunde rasta dom ordentligt.
Så hunddagis kan ju vara ett alternativ om man blir sjuk.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Hejsan!

Var i samma situation som du för ett par år sedan med mina två schäfertikar som var 2 och 4 år gamla. Jag vet inte hur många slagsmål vi (min sambo och jag...) hade hemma under en period och hur många vändor det blev till veterinären innan vi blev tvungna att inse att något radikalt var tvungen att göras.
Två tikar skadar varandra ordentligt, ingen ger sig och jag tror, vis av egen erfarenhet, att "ledarskapsträning" är slöseri med tid när det har gått så långt som till slagsmål med blodvite....
Tyvärr var vi tvungna att göra oss av med ena hunden, och efter vad jag har förstått är det så det slutar i de allra flesta fall...

Lycka till!
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Hej igen! Tack för alla svar! :)
Det är ju lite tips här och där, just nu har vi hundarna separerade och det funkar okej.

Hejsan!

Var i samma situation som du för ett par år sedan med mina två schäfertikar som var 2 och 4 år gamla. Jag vet inte hur många slagsmål vi (min sambo och jag...) hade hemma under en period och hur många vändor det blev till veterinären innan vi blev tvungna att inse att något radikalt var tvungen att göras.
Två tikar skadar varandra ordentligt, ingen ger sig och jag tror, vis av egen erfarenhet, att "ledarskapsträning" är slöseri med tid när det har gått så långt som till slagsmål med blodvite....
Tyvärr var vi tvungna att göra oss av med ena hunden, och efter vad jag har förstått är det så det slutar i de allra flesta fall...

Lycka till!

Det låter väl ungefärsom våran situation. På vilket sätt "gjorde ni er av" med hunden??
Mvh Michaela
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Hej alla jag var på google å sökte lite om mitt eget problem med mina hundar och kom åt erat forum.

Jag har 2 Amstaff tikar den ena är 4 och den andra är snart 3

den som är 4 går inte ihopa med andra hundar men har alltid gått ihopa med den yngre. Men nu har den yngre börjat ge sig på den äldre och vill atackera den och den stirrar på den hela tiden när den går förbi men den på 4 gör inget tillbaka vet inte vad jag ska göra har provat med munkorg på den lille men den går på endå fast den andra inte gör något men nu vet jag inte om jag ska avliva den eller ge bort den men det är ju svårt å ge bort en 3 årig amstaff snälla ge mig lite tips och råd om ni har några
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Välkommen till forumet.
Tyvärr är det ju ett problem som är svårlösligt. Om omplacering är enda lösningen så ta tag i det innan det blir akut - ju mer tid man har på sig desto bättre.
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Ja rent hypotetiskt tänker jag som du ( tror jag ) men jag talade inte om några månader utan om år.. Det tycker jag är en stor skillnad:

Man bryter benet och måste få hjälp i 2-4 månader vs flytta utomlands och jobba i 2- .... år ..

( Det känns tungt men ändå en liten lättnad, vet att han inte lider mer men jag kommer aldrig mer få pussa hans nos eller gosa med hans öron och det gör ont i hjärtat )
 
Sv: Akut problem med två rottweilertikar!

Absolut :)! Vi funderar nog på ungeför samma sätt. Hoppas du piggnar på dig snart, trots allt!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 491
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·
Övr. Hund Behöver lite råd angående våra två tikar här hemma. Den ena blir 3 år i år och den andra är 1 år. De har levt tillsammans sen den yngre...
2
Svar
33
· Visningar
8 510
Senast: Wildhoney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp