Två tikar som börjat bråka...

Sv: Två tikar som börjat bråka...

Sänka en hund ska du ju aldrig göra - däremot får du sätta gränser för yngre om den är för mycket på den äldre (som du redan gör).

Det kan mycket väl vara så att den äldre hunden drar sig tillbaka och har fått ett mindre utrymme på bekostnad av den yngre. Ge den äldre hunden lite mer utrymme och tid så kommer hon säkert att bli sitt gamla jag igen. Det jag märkte med min äldre var att hon tappade leklusten så fort som den yngre kom och ville vara med. Tantigheten försvann i princip direkt när hon fick egentid.

Jag får tillägga att jag bara har haft ett regelrätt bråk allt som allt. Men det har varit många situationer som hade kunnat utveckla sig till det om jag inte hade avlett dem.
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

Inte så konstigt att det blir slagsmål om du tillåter juckande o bossande.
Var har jag skrivit att jag TILLÅTER det? Sluta anta saker och spinna vidare på saker i din egen fantasi. Jag är inte alltid i samma rum som hundarna, kommer jag in i rummet och ser den äldre i fart med juckandes etc säger jag såklart till. Händer det i samma rum säger jag till ocg bryter. Men jag kan inte hindra den äldre från att göra det hela tiden, de leker i andra rum än just de vi är i. Den yngre brukar börjar leka vid de tillfällena (lägger sig på rygg och börjar brottas) och är den äldre på bättre humör (utanför löptid) så börjar de leka istället.
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

Sänka en hund ska du ju aldrig göra - däremot får du sätta gränser för yngre om den är för mycket på den äldre (som du redan gör).

Det kan mycket väl vara så att den äldre hunden drar sig tillbaka och har fått ett mindre utrymme på bekostnad av den yngre. Ge den äldre hunden lite mer utrymme och tid så kommer hon säkert att bli sitt gamla jag igen. Det jag märkte med min äldre var att hon tappade leklusten så fort som den yngre kom och ville vara med. Tantigheten försvann i princip direkt när hon fick egentid.

Jag får tillägga att jag bara har haft ett regelrätt bråk allt som allt. Men det har varit många situationer som hade kunnat utveckla sig till det om jag inte hade avlett dem.
Kanske är så att den äldre behöver mer egentid. Trodde hon blev "tantig" för att hon blev äldre och kommit ur unghundsfasen osv...hon var mer lekfull när den yngre hunden var...yngre, valp. Då var det full rulle hela tiden. Den yngre är ju fortfarande sån, hon vill leka heeeela tiden, så himla mycket energi...den äldre vill mest ligga på soffan och kela. Så från och med nu ska de få mer egentid på sina egna villkor! :)
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

Nu har första bråket inträffat, men fångade dem i ett tidigt skede, och tyckte mig avläsa att det INTE är den äldre som muckar mest gräl som det sett ut som innan. Stod med ryggen mot men när jag vände mig om såg jag att de började fixera varandra, sa då NEJ till äldre hunden och pockade hennes uppmärksamhet, och hon gav mig den och släppte den yngre med blicken, och DÅ flög den yngre på. Så det såg helt klart ut som att det är den yngre som alltså utmanar. Känns ju som vi bör stötta den äldre hunden och tillrättavisa den yngre, eller?
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

Var har jag skrivit att jag TILLÅTER det? Sluta anta saker och spinna vidare på saker i din egen fantasi. Jag är inte alltid i samma rum som hundarna, kommer jag in i rummet och ser den äldre i fart med juckandes etc säger jag såklart till. Händer det i samma rum säger jag till ocg bryter. Men jag kan inte hindra den äldre från att göra det hela tiden, de leker i andra rum än just de vi är i. Den yngre brukar börjar leka vid de tillfällena (lägger sig på rygg och börjar brottas) och är den äldre på bättre humör (utanför löptid) så börjar de leka istället.

Jag tror faktiskt att jag styrt upp hela inomhussituationen ordentligt. Det är ASjobbigt, men jag hade sett till att mina hundar var välrastade och aktiverade och sedan sett till att det inte leks inomhus överhuvudtaget. Visst, de får röra på sig inomhus, men det ska inte lekas och busas inomhus. Det är för trånga utrymmen och där blir det ofta bråk. Schäfern och rottisen, som jag skrev om tidigare, gick promenader tillsammans och hade då inga som helst problem att nosa på samma fläckar, leka med snöklumpar osv utomhus, men inomhus blev det för trångt och tight att busa och då blev det slagsmål. Så jag såg till att hundarna fick den motion och aktivering de krävde för att vara nökda, sen sov de rätt gott inne. Däremot fick de mat i varsin ände av huset för att det skulle funka smärtfritt.
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

<snip>
Jag är inte alltid i samma rum som hundarna, kommer jag in i rummet och ser den äldre i fart med juckandes etc säger jag såklart till. Händer det i samma rum säger jag till ocg bryter. Men jag kan inte hindra den äldre från att göra det hela tiden, de leker i andra rum än just de vi är i. Den yngre brukar börjar leka vid de tillfällena (lägger sig på rygg och börjar brottas) och är den äldre på bättre humör (utanför löptid) så börjar de leka istället.

Har ar det storsta problemet ... du sager till NAR det hander, du stoppar det inte vid blotta tanken. Personligen skulle jag se till att en alltid ar dar jag ar sa jag har koll pa situationen tills ni lost det sa det inte ar nagra fler slagsmal.

Jag tror faktiskt att jag styrt upp hela inomhussituationen ordentligt. Det är ASjobbigt, men jag hade sett till att mina hundar var välrastade och aktiverade och sedan sett till att det inte leks inomhus överhuvudtaget. Visst, de får röra på sig inomhus, men det ska inte lekas och busas inomhus. Det är för trånga utrymmen och där blir det ofta bråk. Schäfern och rottisen, som jag skrev om tidigare, gick promenader tillsammans och hade då inga som helst problem att nosa på samma fläckar, leka med snöklumpar osv utomhus, men inomhus blev det för trångt och tight att busa och då blev det slagsmål. Så jag såg till att hundarna fick den motion och aktivering de krävde för att vara nökda, sen sov de rätt gott inne. Däremot fick de mat i varsin ände av huset för att det skulle funka smärtfritt.


:bow: :bow: :bow: Exact! Sa ar det med min rottis och sonens dobie ocksa. Och har de inte fatt tillrackligt med stimulans ar den ena alltid under uppsikt.
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

Har ar det storsta problemet ... du sager till NAR det hander, du stoppar det inte vid blotta tanken. Personligen skulle jag se till att en alltid ar dar jag ar sa jag har koll pa situationen tills ni lost det sa det inte ar nagra fler slagsmal.




:bow: :bow: :bow: Exact! Sa ar det med min rottis och sonens dobie ocksa. Och har de inte fatt tillrackligt med stimulans ar den ena alltid under uppsikt.
Haha, att inte ha en där jag är just nu är omöjligt. Får inte ens gå på toa ifred, den äldre har hängt efter mig som en svans heeeeeeeeela dagen :P Ska sitta bredvid, gå efter och ja, svansa! Är det för att hon känner sig osäker på den yngre hunden och vill hålla sig nära ifall något händer kanske?

Det är väldigt svårt att stimulera den yngre hunden så att hon blir nöjd dock, har aldrig sett på make till hund som har så mycket energi. Även när benen knappt bär släpar hon sig fram till en och lägger fram sin leksak och ser förväntansfullt på en, haha. Men som sagt, utanför löpperiod leker de glatt inomhus och utomhus och den yngre leker ju med sig själv och sina leksaker och med oss, den äldre kan i lugn och ro gå undan om hon inte vill.
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

Haha, att inte ha en där jag är just nu är omöjligt. Får inte ens gå på toa ifred, den äldre har hängt efter mig som en svans heeeeeeeeela dagen :P Ska sitta bredvid, gå efter och ja, svansa! Är det för att hon känner sig osäker på den yngre hunden och vill hålla sig nära ifall något händer kanske?

Det är väldigt svårt att stimulera den yngre hunden så att hon blir nöjd dock, har aldrig sett på make till hund som har så mycket energi. Även när benen knappt bär släpar hon sig fram till en och lägger fram sin leksak och ser förväntansfullt på en, haha. Men som sagt, utanför löpperiod leker de glatt inomhus och utomhus och den yngre leker ju med sig själv och sina leksaker och med oss, den äldre kan i lugn och ro gå undan om hon inte vill.

Om den aldre alltid ar under uppsikt och slagsmal anda uppstatt behover du verkligen lasa pa om "hund sprak". Du behover ta det innan ens tanken pa slagsmal tar form.

Stimulans ar inte lek eller exercise. Min rotta kan springa/ga/leka hela dagen och anda inte vara nojd. Hon behover anvanda hjarnan varje dag:crazy: Enklaste sattet ar att trana. (Sa vi tranar:grin:) och kan vi av nagon anledning inte trana aker clickern fram och vi jobbar pa nagot nytt trick.
 
Sv: Två tikar som börjat bråka...

Mmm...jag skrev att det är omöjligt "just nu", det vill säga idag och under den tiden hon varit hos mig har inga slagsmål uppstått, nej.

Detta har inte varit ett problem innan löpperioden. Hur som helst, känns som att jag har fått ut vad jag ville av tråden nu. Jag har fått många bra svar, många tips och råd och jag har tagit till mig allt och jag och sambon ska prata igenom och gemensamt bestämma hur vi ska hantera olika situationer osv...nu lämnar jag denna tråd, tack alla för era svar! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
757
Senast: animalasia
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp