AKUT! Någon som kan lagar?

Sv: AKUT! Någon som kan lagar?

Det var egentligen ganska rejält högt i tak i det stallet, men hästen lyckades träffa en tvärbalk som satt lägre, ca 50cm från väggen och därför tänkte de väl inte på den. Hade hästen rest sig varsomhelst annars så hade den inte lyckats slå i skallen, trots att den reste sig rakt upp (nästan slog över...).

Jo, det gäller att ha allt med i beräkningarna...

fats så är det ju alltid när man har med stora djur att göra:)

Poängen var väl att flickan som satt på hästen bröt benet, kan ju lätt hända oavsett takhöjd om hästen får spunk inne i boxen.

Skulle själv aldrig sitta in en häst i boxen pga risken att bli manglad i väggen, trilla av, bli trampad på av en panikslagen häst.

Det är därför det är viktigt att man är 3 personer. En som leder hästen, en som håller i personen som sitter på hästen. Det går fortare att slita ner en person från hästryggen än att försöka kravla sig av en skrämd häst.

/Lízzie

Säkrare ute hur som helst. Har alltid sett till att mina ungisar varit trygga med mej på ridbanan. Aldrig varit ngt problem.

Ja, visst är det vanligast att sitta upp utomhus, men som sagt, jag gjorde ett undantag i det här fallet för min dotters skull. Och dessutom, vad har det med stallet att göra? Du skriver att det är hans stall... Jaha, och? Skulle det ske en olycka, så drabbar det ju inte hans stall. Om någon/något skulle bli skadat, så är det ju hästen eller dottern, inte stallet! stallägaren blir ju inte drabbad på nåt sätt.

Som stallägare har man ansvar för sina inackorderingar (ialla fall de seriösa). Det är inte roligt att ha en olycka i sitt stall oberoende om man är ansvarig eller inte.

Nu har vi ju bara din sida av saken så det är svårt att veta hur pass hårt stallägaren gick ut med sin tillsägelse. Men är det vissa säkerhetsrutiner som stallägren vill ha i sitt stall så är det ju bara att gilla läget eller flytta (vilket du ju gjorde).

Det finns dock ingen lag på att man inte får sitta upp i stallet, dock brukar det ju i de flesta fall inte rekommenderas att man skall sitta upp i stallet utan normen brukar vara i normala fall att man sitter upp utanför stallet.

Mvh

Tora

Det är därför det är viktigt att man är 3 personer. En som leder hästen, en som håller i personen som sitter på hästen. Det går fortare att slita ner en person från hästryggen än att försöka kravla sig av en skrämd häst.

/Lízzie

Men det är trångt med häst + 3 personer i samma box, bara det i sig innebär större risk för personskador (klämd, trampad, översprungen, sparkad....) Det i sig är för mig personligen tillräckligt starka skäl att hålla till utomhus, och jag har ALDRIG stött på några problem med någon av mina unghästar utomhus. De vänjs succesivt från ett års ålder vid att man gör "konstiga" saker med dem snett bakom/ovanför huvudet på dem, så när det väl är dags att hänga/sitta på dem så är det en naturlig sak för dem

När vi red in pållar i travstallet jag jobbade i förr så red vi alltid inne i stallet första gången. Men där var det långa, breda stallgångar och högt i tak.

Själv kör jag in/ut ur stallet och rider in/ut också ibland.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5