AKUT! Någon som kan lagar?

Sv: AKUT! Någon som kan lagar?

Min definition på rida är att man sitter grensle på en hästrygg när hästen rör sig oavsett gångart och oavsett om man styr själv eller ej;)

Hur som helst så har vi väl kommit fram till att det ej finns lagstiftat att man ej får rida i stallet, sedan får man själv bedöma hur vettigt det är ur säkerhetssynpunkt.

Förstår inte varför det skulle finnas en lag mot att ex sitta upp i stallet?:confused:

Visst, är det trångt och lågt till tak är det väl mindre intelligent men finns det gott om plats och takhöjd så är det väldigt praktiskt ex om det regnar, blåser eller är mycket insekter ute för att sadeln ska slippa bli blöt eller hästen uppstressad och få svårt att stå stilla.

Nej, jag kallar inte det heller att rida, utan som du säger, att ÅKA häst, men denna stallägaren gjorde ingen skillnad. Ja, ja, korkade människor finns det gott om! Jag tog inte ditt inlägg som något slags anklagan, utan jag ville bara berätta varför jag frågade. Vi har nog ungefär samma syn du och jag!:)

När man sitter på en unghäst första gången så är det bra att göra det i boxen där unghästen känner sig trygg. Dock är väl inte det att jämställa med att RIDA ;)

/Lizzie

:eek:

Skulle aldrig komma på tanken att sätta mig på en unghäst i boxen, jag ser till att mina unghästar känner sig trygga på ridbanan innan jag sitter på dem. (känns VÄLDIGT riskfyllt att sitta på en häst på ett så begränsat utrymme om den börjar hoppa/skutta/springa runt)
Man jobbar ju unghästen ute med tömkörning, longering osv innan man sitter upp på den, så nog anser jag att en unghäst är trygg även utomhus

Det ena behöver absolut inte utesluta det andra... det är ju inte så att vi direkt hoppar upp åp hästen, utan man tränar dag för dag, hänger mer och mer, tar det som en kelstund...och plötsligt sitter man bara där :-)

Vad man arbteta den utomhus innan dess är helt en annan sak anser jag...

Jag förstår varför du gjorde det och hade säkert gjort samma sak i det läget :)
Men helt ärligt, spelar det nån roll om det är lagstiftat eller ej när det uppenbarligen inte var ok med stallägaren?

Det ena behöver absolut inte utesluta det andra... det är ju inte så att vi direkt hoppar upp åp hästen, utan man tränar dag för dag, hänger mer och mer, tar det som en kelstund...och plötsligt sitter man bara där :-)

Vad man arbteta den utomhus innan dess är helt en annan sak anser jag...

Har varit med om en sådan "insittning" av häst (inte jag själv som satt på den). Det slutade med att hästen blev rädd, reste sig på bakbenen, slog huvudet i taket, blev ännu räddare. Tjejen som satt på bröt benet då det pressades mot boxväggen, och hästen accepterade inte ryttare på 5-6 månader efter det...

Om det hade stått i stallreglerna, så hade jag aldrig gjort det, men det gjorde det inte. Och stallägaren motiverade detta med att det skulle inte behövas, för att det står i lagen. Och när jag inte höll med, så började stallägaren att skälla och uppföra sig väldigt otrevligt.

Det blir ju genast en annan situation när det finns stallregler där det är specifierat vad som är och inte är ok. Din stallägare bör nog kolla upp vad som regleras i lagar *s*
Jobbigt med en människa som inte bara kan säga att "jag tycker inte det här är ok p.g.a. blablabla" utan blir otrevlig :crazy:

Folk har så mycket konstiga idéer för sig...
Du, din häst och din dotter, mycket att gaffla om. Det var ju inte stallägerns häst och unge! :mad:
Det är ju jättevanligt att sitta av och på i stallet när man jobbar m trav bla. Och hingstar, där man hellre sitter på och står så lite bredvid som möjligt, i vissa fall. :grin:

En kompis ställde sina hästar på en flott träningsanläggning där det var ok att både ponnyungar och vuxna tävlingsyttare satt och hoppade stora hinder utan hjälm, men hon fick tillsägelse att inte rida med handhäst för det var så farligt... :crazy:

Jag sitter alltid upp och av i stallet, eller alltid va väl att ta i men iaf om det finns plats i gången.

När jag jobbade i dk så red vi igenom stallarna för att komma till utebanan och då fick man ducka om man hade en stor häst.

Så nej det finns ingen lag. Lite löjligt av stallägaren tkr jag folk får ju anväda sitt sunda förnuft när man slänger upp sina barn i stallgången. Det är ju inte helt ovanligt menar jag:)

Sen det här med att sitta in hästen i boxen var nog vanligare förr nu har man så mkt idéer för sig om allt säkerhets tänk men för hästen blir det nog oftast lugnast om man gör det i boxen och inte gör så stor grej av det. Allt handlar om att ta det lugnt!

Tycker jag oxå, dessutom skällde han som om man var en 5-åring. Men kan berätta att han numera inte är "min" stallägare längre, flyttade hästen på studs då jag inte accepterar vilka uppträdanden som helst! Och själv tycker jag att det ibland kan vara mycket bättre att sitta upp i stallet ur säkerhetssynpunkt. Om t ex hästen vill rusa iväg så fort man sätter foten i stigbygeln. Då kan man ju träna detta inne i stallgången när hästen står fastbunden (dock med snören som lätt kan gå av om hästen får panik!)

Har varit med om en sådan "insittning" av häst (inte jag själv som satt på den). Det slutade med att hästen blev rädd, reste sig på bakbenen, slog huvudet i taket, blev ännu räddare. Tjejen som satt på bröt benet då det pressades mot boxväggen, och hästen accepterade inte ryttare på 5-6 månader efter det...

Jag skulle aldrig få för mig att göra dt i ett stall med så låg takhöjd:eek:

Poängen var väl att flickan som satt på hästen bröt benet, kan ju lätt hända oavsett takhöjd om hästen får spunk inne i boxen.

Skulle själv aldrig sitta in en häst i boxen pga risken att bli manglad i väggen, trilla av, bli trampad på av en panikslagen häst.

Jag kan ju tycka att du borde frågat om det var okej innan, då det är stallägarens stall och sitta upp inne hör inte direkt till det vanliga. Det vanligaste är ju sitta upp ute.

Ja, visst är det vanligast att sitta upp utomhus, men som sagt, jag gjorde ett undantag i det här fallet för min dotters skull. Och dessutom, vad har det med stallet att göra? Du skriver att det är hans stall... Jaha, och? Skulle det ske en olycka, så drabbar det ju inte hans stall. Om någon/något skulle bli skadat, så är det ju hästen eller dottern, inte stallet! stallägaren blir ju inte drabbad på nåt sätt.

Jag menade att hästen slog huvudet i taket:eek:

Bryta benen av sig kan man göra var som helst:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5