Akut hjälp!!

G

Gunnsan

Hej!
Är medryttare på en islandshäst som ägaren nyligen köpt. Dock har vi fått stora problem med att hästen börjat stegra, då främst i vägkorsningar. De ca två första veckorna gick hästen klockrent och flera nybörjare red den utan problem. Det började med att den började krångla och ville vända, flyttade i sidled och försökte krångla sig runt. När den märkte att detta inte gick började den studsa lite på bakbenen för att sedan resa sig högre och högre upp. Denna gången slutade det med att jag hoppade av och ledde den en bit. Sedan hoppade jag upp och den gick ra igen. Gångerna efter det har vi varit snabbare med att driva på med skänklar och spö när man känt att tveksamheter kommit, det fungerar ibland bra med den har fortfarande ibland tvärvägrat med krångel och resningar. Värst var igår när den helt utan förvarning direkt reste sig högt flera gånger på tre olika ställen under ridturen, alla i korsningar... Satt dock kvar och försökte övervinna situationen och få henne att gå framåt igen, vilket lyckades.

Det konstiga är att mellan stoppen går hon som om inget hade hänt pigg och framåt och väldigt lyhörd för kommandon. Känns inte som hon tycker det är jobbigt då hon går på i bra takt.

Ska kanske tillägga att hon är lite för överviktigt och omusklad för sitt eget bästa, ngt som vi dock jobbar på. Hon är jättesnällt i hanteringen så man kan inte ana något där. Vet att andra hästar från denna uppfödaren har krånglat på liknadne sätt med då genom att försöka vända eller backa bakåt i rask takt, så vi funderar även på om uppfödaren/inridningen kan ha något med beteendet att göra.

Några tankar eller idéer på vad man borde göra för att kunna komma vidare? För nu, spec. efter igår känns hon tyvärr bara farlig....
 
Sv: Akut hjälp!!

Först och främst, har ägaren samma problem? Jag skulle kontakta gamla ägaren och fråga om de hade samma problem och hur de isåfall löste problemet :)
 
Sv: Akut hjälp!!

Först och främst, har ägaren samma problem? Jag skulle kontakta gamla ägaren och fråga om de hade samma problem och hur de isåfall löste problemet :)

Ja tyvärr har hon det.... Dock är "intensiteten" på problemet väldigt olika från gång till gång... Tyvärr tror jag förra ägaren inte var helt ärlig och sålde hästen som "klockren" även om den visste om det och själv inte kunde/hade löst problemet...
 
Sv: Akut hjälp!!

Min häst bråkade oxå i varje korsning eller kasta sig in på stigar som gick ifrån vägen/stigen vid var på den första tiden. Hon kastade runt i luften och skulle springa åt andra hållet eller vägen åt sidan. Fick hon inte så hoppade hon, backade och roade sig. Hon testade bara och allt eftersom hon märkte att ryttaren var envisare och ledarskapet blev bättre och bättre så försvann de.

Jag har inga problem sen länge men blir samma test när de är ny ryttare
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp!!

Behöver ju inte vara mer märkvärdigt än att hon testar ER lite? Inte helt ovanligt efter en flytt.

Dessutom beskriver du ju själv att hästen är omusklad och överviktig, den kanske helt enkelt inte orkar i det tempo ni jobbar den?
 
Sv: Akut hjälp!!

Klarar du av att sitta kvar och lära dig se signalerna innan och agera då så tror jag det beteendeet kommer att försvinna ganska så fort. Hästar testar på olika sätt, tyvärr har väl denna hästen kommit undan genom stegringar.
 
Sv: Akut hjälp!!

låter som att ni är många som har ridit hästen under den tid hon varit hos nya ägaren. Kanske den inte känner sig hemma ännu, plus att hon testar
 
Sv: Akut hjälp!!

Behöver ju inte vara mer märkvärdigt än att hon testar ER lite? Inte helt ovanligt efter en flytt.

Dessutom beskriver du ju själv att hästen är omusklad och överviktig, den kanske helt enkelt inte orkar i det tempo ni jobbar den?

Nej det har du rätt i. Tyvärr var det ca 200 m från stallet i skritt...
 
Sv: Akut hjälp!!

Jag reagerar också på att flera "nybörjare" ridit hästen de första 2 veckorna. En del hästar blir lite knäppa när de flyttar, de kan behöva olika lång tid för att landa. Att i det läget låta en massa olika folk rida är kanske inte bra för den här hästen. Hon låter osäker och vill testa er.

Jag skulle satt gränsen vid tex 2 ryttare och att dessa då alltid gör på samma vis. Jag skulle också undvikit att "hamna i konflikt", så jag skulle kanske alltid sitta av en bra bit före varje korsning och helt enkelt leda hästen förbi, sedan sitta upp igen och rida vidare som inget hade hänt. Nyckeln är att sitta av i lugn och ro INNAN hästen kommer på att den ska krångla, att sitta av när hästen redan börjat strula KAN leda till mer bekymmer.

Det kan också räcka med att ni bestämmer er för en slinga som inte är så lång, gå den med hästen några gånger, sedan börjar ni rida sista biten hem, kanske 100 m innan stallet tex. Och sedan ökar man gradvis så att man tillslut kan sitta upp redan i början av slingan.

I allmänhet tycker jag sedan att det kan vara lämpligt att ta som vana att leda hästen i början av turen, då kommer man iväg från stallet i lugn och ro, och hästen får värma upp sina muskler utan en ryttare på ryggen.
 
Sv: Akut hjälp!!

kl

mina tips, som kan vara helt fel utan att ha sett hästen, men ändå...

Hästen kan mycket väl ha varit "klockren" hos förra ägaren. Nu är hon ju på ett nytt ställe med en massa nya hästar, människor, vägar, omgivning osv.

Ställ av henne ett par veckor och låt henne landa lite efter en lite omtumlande start på nya stallet. (Bete dygnet runt är kanske inte lämpligt med tanke på övervikt redan nu) Börja sedan jobba med henne från marken, promenader, töm/longreining osv, sedan uteritter i skritt med häst-sällskap och så vidare till sakta ökande krav i ridningen. Jag håller också med övriga - var inte så många som håller på med henne och absolut inte rider henne nu den första tiden när ni börjar om. Många hästar behöver lugn, konsekvens och kontinuitet efter en flytt.

Passa på under viloveckorna att se över foderstat, hovar, mun, utrustning och bara mys med henne. Borsta, fika i hagen osv. Putsa upp grejjor, tvätta saker osv - allt det där som man ofta inte "hinner" när man rider och tränar med hästen.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 092
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 186
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp