Akut hjälp med våra hundar!!!!

Sv: Akut hjälp med våra hundar!!!!

Nej du får inte ha hundarna i en lina om de upprepade gånger sliter sig och jagar vilt och bilar. Det är både olagligt och och livsfarligt både för hundar,andra djur och människor.
Då måste du göra något åt det. Ha dom exempelvis i hallen tills gruset torkar av. För varje gång dom får chansen att rymma så kommer du ha svårare för att träna bort det.

Jag är ledsen, men jag har bott både på landet och i stan och jag kan inte varför omplacering skulle behövas även om en hundtränare inte kan lösa problemet? Så besvärligt är det ju inte att se till att ha hundarna kopplade eller inomhus så att man omplacerar dem istället? Du säger att du har bra lydnad på hundarna när du är med och att det bara händer när du inte har uppsikt? Då är det bara att se till att de inte kan rymma när du inte kan ha uppsikt. Tex hundgård med gjutet golv och ordentligt tak elelr ha dom inomhus.

Senast ändrad:

normala människor på den här sajten, alla är ju helt värdelösa!!

Normala men värdelösa, välkommen till Buke:love: ;)

Nej, jag tycker du har fått bra tips och kan bara instämma. Om hundarna sliter sig ska de inte vara i lina, det är ditt ansvar att se till att de håller. Och ta hjälp av en bra tränare. Och ta ett djupt andetag innan du skriver nästa inlägg. Det hjälper, tro mig!

OT till någon mer juridikkunnig än jag:
Har man inte som hundägare s.k. strikt ansvar, dvs om din hund hittar på något fuffens så är det ditt ansvar, oavsett situation? (samma som hingstägare har?)

Jo man har alltid ansvar för vad ens hundar gör.
Även om hunden är på tomten och någon går in så är det ägaren som åker på det om hunden gör något.

får inte jag har mina egna hundar i en lina för att torka ett tag? innan de går in? de kan de väl inte dö av? omplacering nämnde jag för det fick jag som ett tips om en hundcoach inte kan göra nåt åt hundarna, därför skrev jag det, läs igenom innan du argumenterar, och du tycker att problemet är jättelätt? okej, har du några tips då eller? eller är du också här för grupptrycket? alla ska hacka på mig för att jag ville ha lite hjälp... normala människor på den här sajten, alla är ju helt värdelösa!!

Men va fan :crazy:

Dina hundar drar av linan, jagar efter rådjur, bilar m.m och du undrar varför inte du får ha dina hundar i lina?

Jo hunden kan bli överkörd ( eftersom den sliter av linan och drar ), den kan komma ikapp och riva ett rådjur och ställa till med annat sattyg eller skada sig. I lagen står att du är skyldig att enbart ha hund i lina ett par timmar om du ansvarar för att den inte skadar sig ( och annat ), uppenbarligen så kan du inte skydda dom i lina just nu.

Jag förstår verkligen inte hur du tänker. Men det är klart, enklare att goes bananas och kalla samtliga inkl dom som ger dig råd för värdelösa än att faktiskt inse att man själv är ute på tunn is.

De flesta här är väldigt kunniga med stor hundvana, så nej ingen är värdelös.

De är just det som är problemet. Det finns kunskap, Men det morras och skälls i tid och otid.
Jag tycker TS har fått många goda råd, MEN... också onödigt mycket påhopp.
Blandningen i dessa hundar är väl inte den jag skulle önskat. Men nu finns hundarna, och varför då idiotförklara TS för det???

Skulle vi inte kunna enas om att försöka vara lite vänliga mot varandra? Alla är inte fullkomliga (knappast någon) och all denna kunskap som finns här på "hund" går till spillo för inbördes beundran...
Snälla ni som hållit på med hundar i massor av år, uppfödare, vana utställare, de som löst "hundproblem till sig själv och andra, osv.

Dela med er av er dyrbara kunskap:bow:
Vi andra behöver er hjälp, inte ert förakt:crazy:

Att hoppa på Ts för hennes ålder-utbildning osv är väl inte att hålla sig till trådens ämne. Och att skriva: Du ska inte äga hundar när du inte sköter dom. Skandal - De är rent oförskämt.

De finns folk här som har kunskap jag skulle vilja äga, men inte till priset av att med kunskapen/erfarenheten tappar man ödmjukheten. :o

* Jenny *

KL

Men hur svårt kan detta vara?

Se till att hålla hundarna inom "armlängds avstånd" tills dess att ni satt upp en ordentlig rastgård med armeringsmatta i botten och tak/nättak - då kan hundarna varken klättra eller gräva sej ut!

Lämna dem ALRDIG - inte en enda gång ens i två minuter!! - ute lösa eller i lina tills det är ordnat!

En hund som rymmer och jagar bilar/vilt kan i bästa fall bli ihjälkörd eller svårt skadad!

I värsta fall kan en bilist väja för hunden och köra av vägen med stora personskador eller dödsfall som resultat!

/Swat

Och jag som inte skulle bland mig i.....:angel:

Jag förstår inte heller varför man går in i tråden med sådan attityd som vissa gör. Kan man inte ge råd på ett trevligt och behärskat sätt?

Har man stor kunskap och väljer att vara på ett disskusions forum så kan ge konkreta råd inte anklaga eller kritisera eller gå in på saker som inte hör ett smack till saken!

om inte TS brydde sig om sina hundar så skulle hon väll inte be om hjälp.
Detta verkar ju vara ett problem som inteTs haft förrut utan det är nytt för henne.

Jag förstår om hon går i försvarställning när hon hela tiden måste försvara sig mot alla påhopp som vissa inte äns hör till inlägget!

Sen tror jag inte hon menade att ni som svarar i tråden är värdelösa utan att hon hon känner sig värdelös när hon får vissa svar.

För övrigt är mina råd att:

Ha hundarna på lina under uppsikt

Ta hjälp av hundtränare

Träna inkallning efter att hunden har motionerat riktigt ordäntligt och inte har super energi

Träna inkallning i något hägn eller någon STOR hundgård.

Om hundarna har stort vallningsbehov och behöver få utlop för just denna instinkt fråga någon som har tex får om hunden får vara med och valla alternativ, gå en kurs i vallning.

En jätte bra alternativ träning nu på sommaren är ju simmning, apportträning i vattnet.

Eller börja spårträna

Hitta varje hunds "grej" som gör dennes behov uppfyllda.

Mera lydnad/inkallning är aldrig fel;)

Och sist men inte minst LYCKA TILL och om det blir en ohållbar situation och du känner att det inte blir bättre så var inte rädd för att omplacera eller avliva hunden det ska faktiskt vara kul att vara hundägare och det är inget fel att göra sig av med en hud som inte funkar, det är att ta sitt ansvar!

Hundarna kan dö eller bli skadade, människor, rådjur och andra djur också. Polis och djurskydd kan bli inblandade. Du kan få betala dyra pengar för att få tillbaka hundarna om någon fångar in de när de är ute och ränner.

Nej, du ska naturligtvis inte ha de i lina eftersom de drar av den. Spärra av hallen som sagt, annars så är dusch och handduk effektiva verktyg mot smuts.

Är det verkligen vallningsinstinkt som driver de till att jaga så mycket? De verkar ju inte ha några extrema vallhundar i sig, snarare jakt.

Hundtränare är aldrig en nackdel men precis som många andra tipsat om så måste du i första hand se till att de inte kan sticka mer. Dels för att det bara är en tidsfråga innan det händer en olycka, dels för att problemet blir svårare att träna bort för varje gång.

Senast ändrad:

Ja,jag vill ju helst ha dom i linan för att vara 100 på att dom inte kommer ut till vägen,när vi är nere på gården och påtar får dom vara lösa dock,huset står nämligen högt upp vid en slänt,och sen går vägen alldeles vid husknuten nästan,medans om vi är nere på gården så är det nästan bara åkrar bakom,en liten byväg bara där det kanske åker 3 bilar om dagen,saaaakta,medans vägen uppe vid huset kommer det minst en bil i minuten.

Skulle aldrig förlåta mig själv om nån av mina bebisar vart påkörda! :cry: Men nu under våren så har det blivit måååånga timmar på linan,först prommenad vid åtta,sen är vi tillbaka vid nio,då kan jag börja ute i trädgården på en gång och hålla på fram tills två-tre,och dom får ju sitta där då,men jag är ju aldrig långt i från dom,max ett par meter,och lämnar dom aldrig helt utan uppsikt,utan har alltid "ögon i nacken".

Hur gammal är du?
Du låter väldigt omogen, du får massa tips och hjälp och du bara bråkar istället för att tacka.
Om du är vuxen borde du väl själv förstå att du inte kan ha dom i en lina som dom kan ta sig loss ifrån, och inte ha dom lös när dom inte stannar på gården, hur svårt kan det vara?

Jag menar inte att trakka dig nu, men är helt chockad över hur en vuxen,om du nu är vuxen kan vara så trög.

???????????? Vad hände här? Är Emmper2 och Fibusen samma person eller har jag missat nåt?

Önskar TS hur som helst lycka till, det låter som en olycka på väg att hända annars. Håll hundarna inomhus eller i en bra hundgård, det är lite jobb med att bygga en bra hundgård men det finns liksom inget alternativ här om de inte kan vara inomhus mer.

fibusen frågade tidigare i tråden om det alltså inte var ok för honom/henne att ha sina hundar i lina medan h*n påtade i trädgården, iom att lagen om hur länge hundar får vara på lina kom upp.
och svaret är: strikt lagligt har h*n dem för länge på lina i situationen h*n beskriver ovan, men sen får man ju vara realistisk också... men det är bra att känna till om man bryter mot lagen och sedan själv välja hur man ska göra.

Nej vet du jag tror helt enkelt att lainen svarat fel person, att lainen egentligen menade att svara emmper2

Det första du behöver veta är nog att som hundägare har du STRIKT ägaransvar. Du är alltså ansvarig för ALLT din hund gör. Om den skulle springa fram och skrämma en häst så ryttaren åker av och skadar sig är det du som blir ersättningskyldig, och detta kan bli dyrt med tanke på ev. förlorad inkomst osv. För övrigt, har du ingen som helst respekt för andra? Du utsätter medvetet medmänniskor för fara.

Det andra som kan vara bra för dig att veta är att nu är det förbud att ha hundar lösa i skog och mark. Du kan alltså få betala böter för att dina hundar springer lösa.

Först och främst ska du alltså på alla sät och vis se till att dina hundar inte på något sätt kommer lösa = Koppel på under hela tiden de vistas ute, EJ lina om de tar sig loss.
För att få bukt med problemet så bör du ta hjälp av en tränare, omöjligt att hälpa till med det över nätet.

Jo man har alltid ansvar för vad ens hundar gör.
Även om hunden är på tomten och någon går in så är det ägaren som åker på det om hunden gör något.

Jag har ett undantag på det. Nu kan jag inte svära på den riktigt riktiga sanningshalten i det, men here we go:

Ute på Lister så finns det en hel del minkfarmar. En av dessa har två Kaukasiska ovtjarkor strosandes på området. Ägaren har väldigt högt staket med taggtråd högst upp, låsta grindar och massor av skyltar där det står varning för lösgående hundar. Iom att det förekommit en del filmande från djurrättsaktivister på andra farmer så ringde han polisen och frågade vad följderna skulle bli OM någon tog sig in på området och blev skadad eller tom dödad.

Svaret: Inga! Eftersom ägaren har satt upp skyltar, lås och har tillräckligt högt staket.

Jag har dock ingen aning om vad polisen hade för erfarenheter och hur insatt i lagen och konsekvenserna denne verkligen är, därav skrev jag i början att jag inte kan svära på äktheten i påståendet från denne.

Den polisen var ute och cyklade om han påstod att inga följder skulle komma på ett eventuellt dödsfall.

Ja självklart var det menat till ts:)
Fibusen var det inte till:)

Det här kanske låter dumt men iaf..

Att hunden sitter fast i lina betyder det att hunden sitter fastknuten någonstans?
Vi kan ha vår helghund i lina när vi är ute och håller på i trädgården eller bara solar.
Han har sele och lina på sig men sitter inte fast någonstans. Linan är liksom till för att vi ska hinna ta tag ifall det skulle komma en kanin eller något sånt.
Han får självklart välja om han vill vara inne eller ute sol eller skugga och har alltid vatten.
Han vill såklart inte vara inne ensam så är mestadels ute med oss vilket kan bli några timmar.

Får han då enligt reglerna inte vara ute med oss?

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 438
Senast: Migo
·
Övr. Hund Upplever ett så enormt bakslag med allt vad gäller min hund just nu. Tidigare har han alltid lyst upp när jag kommer på en kul aktivitet...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 314
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 951
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 162
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V