Det gör jag i skogen 2-5 gånger per skogspromenad, men vill bara kalla in då jag tror att han kommer att komma (alternativt får jag ju "hala in" honom om han inte kommer när jag ropar då
Hmm, det där med att spårandet får upp aptiten är intressant! Kanske även kan minska liiite på maniskt nosande och sniffande och dragande i kopplet mot sniffplatser (vi tränar koppelträning också, men ibland går han jättefint men nosen är ändå nere i marken... konstant) Får kanske testa personspår, det gör ju inte så mycket om jag "förstör" personspåret med okunskap eftersom det inte är det vi (mest troligt) kommer göra främst sedan Dock har jag ingen aning om hur man lägger personspår... Tips på bra inläsning på området?
Det låter som din hund har ett stort behov av att använda näsan, att börja spåra kan vara otroligt givande för er tror jag. Här står lite om hur man kan börja på ett enkelt sätt: LÄNK
Jag kletar lite mjukost på skossulorna i början för att för att få lite extra retning när de ska lära sig.
Du kan ju prova att efterlysa någon snäll bukefalist som har lite koll på spår som kanske kan visa om du känner dig osäker. Hade jag bott närmare hade jag gärna gjort det men bor lite långt bort.