Akut hjälp... häst som rymmer

Q

Question

Hej:)
Kanske fel kategori... moderator får flytta isf...

HJÄLP!!!

Har frågat förut.... men inget hjälper....

Min häst rymmer.... vad gör man???

Tacksam för svar snarast... börjar bli akut nu!!!:(

MVH Karin

Sv: Akut hjälp... häst som rymmer

Svårt att svara:

Var rymmer hästen från och vart går han?
Hage?
Intag?
Box?

Hur?

Svårt att svara:

Var rymmer hästen från och vart går han?
Hage?
Intag?
Box?

Hur?

Han går i sommarhage med kompisar!
Han rymmer ut på havreåkern:eek:
"stor" hage på ca 3ha

Han går på lösdrift på vintern och lösdiften ligger inte i anslutning till sommarhagen...4 km från varandra...

Jag har provat att ta hem honom (till lösdriften) och ha honom instängd när jag inte är hemma... och ute när jag ser honom.... dessvärrre funkar det inte i praktiken när man jobbar... Har jobbet 5 mil hemifrån... och jobba måste man ju;)

Det är bete kvar i hagen... har nyligen gjort en ny hage med "orört" bete...

"Alla" säger: stark ström, tillslut så lär dom sig...
men om detta inte heller funkar i praktiken... tex grenar, kvistar gräs, som "nallar" ström... skulle jag hela tiden se till att det är 100% fritt från sånt i hagen... skulle jag behöva vara där på heltid...

*Jag har även haft jättestark ström... hjälper då ca 1 dag extra... sen e vi på ruta 1 igen...
*Ståltråd i grimma har jag provat:( Hjälper inte
*Skjutit "lösa" skott (kille med jägarexamen hjälpe mig) precis när han är "insnurrad" i staketet... hjälper inte
*Blöt häst- eltråd på kroppen... hjälper inte
*7 trådar med bra kräm i alla... hjälper inte
*Trästaket... Hoppar över alt. spränger

Jag är på bristningsgränsen till gråt hela tiden... jag vet verkligen inte vad jag ska göra:(

Mvh Karin

det låter ju ändå som om du provat många olika saker, kanske är det så illa att du får stalla upp honom i ett stall där de har rejäla hingsthagar för att han ska sluta rymma? kanske inte så roligt men att ha en häst lös på bygden är inte heller att föredra. man får ju välja mellan pest eller kolera. det är ju en risk varje gång hästen rymmer, något kan hända och skrämma hästen och har man rejält med otur så skadar den sig eller liknande.

Tja, det är ju bara att ta hem hästen från betet och ställa den på stall med hagar som håller. Det finns ju inga andra alternativ. Har du en häst som rymmer och ändå släpper den där du vet att den rymmer blir det ju väldigt dyrt om/när det händer något. Du kan ju då ställas ansvarig för andras skador eftersom du vet om att hästen tar sig ut.

Vi har järnstaket i våra hagar, det hjälper ju inte dig, men det håller t o m de mer rymningsbenägna i hagen. A-stakets hingststaket har jag heller inte hört någon som kommit ut från, men det är ju ingen billig historia.

det låter ju ändå som om du provat många olika saker, kanske är det så illa att du får stalla upp honom i ett stall där de har rejäla hingsthagar för att han ska sluta rymma? kanske inte så roligt men att ha en häst lös på bygden är inte heller att föredra. man får ju välja mellan pest eller kolera. det är ju en risk varje gång hästen rymmer, något kan hända och skrämma hästen och har man rejält med otur så skadar den sig eller liknande.

Jo... men kruxet då är lixom att jag inte riktigt har tid att fixa honom varje dag om han inte är hemma...

Och en helinackordering har jag inte råd med:(

Visst är det en risk när han rymmer... men han har (peppar peppar ta i trä) inte dragit nånstans...

När man kommer upp till hagen... är det VÄLDIGT SÄLLAN man tar in honom själv... När han ser bilen/ människan... går han lugnt tillbaka samma väg som han gick ut...

Jag förstår hur du menar... MEN är det någon garanti:confused:

Hur funkar ett "riktigt" hingststaket?

MVH Karin

Tja, det är ju bara att ta hem hästen från betet och ställa den på stall med hagar som håller. Det finns ju inga andra alternativ. Har du en häst som rymmer och ändå släpper den där du vet att den rymmer blir det ju väldigt dyrt om/när det händer något. Du kan ju då ställas ansvarig för andras skador eftersom du vet om att hästen tar sig ut.

Vi har järnstaket i våra hagar, det hjälper ju inte dig, men det håller t o m de mer rymningsbenägna i hagen. A-stakets hingststaket har jag heller inte hört någon som kommit ut från, men det är ju ingen billig historia.

Det är ju det att han även rymmer från "hemmahagen"....
När man tittar på honom, gör han inget... vänder man ryggen mot, så går han (ja ni fattar iaf vad jag menar)

Jo, men om jag bortser från att jag kan ställas ansvarig frör något.... HUR ska jag göra?

Han har även stått på järnstaket... rullade under då...

och sen som du själv säger... det är ju ingen billig historia heller att byta ut hagar på ca 10 ha... till järnstaket... klart att det vore det mest optimala och ha eltråd, över, under och mellan... men min ekomoni klarar inte det:(

Om det inte hjälper med vanliga staket får du kanske börja överväga att sätt plank om du vill att hästen ska gå ute lös.

Om det inte hjälper med vanliga staket får du kanske börja överväga att sätt plank om du vill att hästen ska gå ute lös.

Hur sätter man plank i hagar i skogen???

Hur funkar det i praktiken?

varför måste du byta/bygga om hela hagen??

Testa att sätta en liten hage i den stora och med eltrådar( som är ca 20cm imellan upp till en höjd av 180cm (eventuellt med en blöt häst och kedja i en Kogrimma gjord av järn:angel: och skodd häst).
gärna låna några flera agregat, med massor av kräm i, till varje eltråd
gärna samma staket som övriga hagen är av, så att han lär sig att man inte går nära staketet även om det bara ligger en tråd på backen :D .

Detta har funkat för mej och jag har haft otaliga hästar från shettis upp till ardenner hingstar som har vart omöjliga att stänga in tidigare :(
har dom bara fått EN smäll av detta staket, stannar dom kvar garanterat :devil:
Lycka till

Hur funkar ett "riktigt" hingststaket?

Hingsthagarna i ett stall där jag jobbade hade 1,80 rejält trästaket med 4 trådar el på. Det höll de flesta hästar inspärrade, även rymmare.

Jag har inget annat tillföra tråden direkt. Jag hoppas att du får ordning på din häst. Själv hade jag nog varit ett nervvrak om hästen sprängde trådar och hoppade över hela tiden. Det finns ingen möjlighet att bygga en liten, men rymningssäker hage i en del av lösdriften hemma? Även om hagen inte är stor så är det ju garanterat roligare än att tvingas stalla in hästen på heltid.

Hur sätter man plank i hagar i skogen???

Hur funkar det i praktiken?

Beror lite på var man sätter det för i vissa fall krävs det bygglov. Annars är det inte svårare än sätta plank någon annanstans, stolpar i lagom höjd, tvärslår och plank. Det kostar en del men inte många hästar kommer på tanken att ge sig på ett högt plank som ser ut som en ridhussarg.;)

Fick själv bygga något liknade när vi fick hem en något förvildad tjur. Byggde av skalkar och gjorde den ca 2.5 m hög. Tjuren stannade inne och gjorde inga som helst försök att ta sig ut. Men det handlar ju om nödlösningar för djur som gått övergränsen för vad som ska kunna anses som normalt beteende Bygg rejält eller ta bort djuret blir alternativen man har att välja på.

Inte ens shettisen rullar under våra järnstaket, det finns inte utrymme.

Om du inte har råd att stängsla tillräckligt över hela ytan, får du stängsla över den ytan du kan och ha hästen på den. En häst som rymmer kan ju inte gå i de hagar den rymmer från. Den måste gå så den inte kan rymma. Vad det innebär är ju t ex hagar med järnstaket, tre stag högt, varav de två nedersta på en nivå som inte går att komma under/emellan och den övre på runt 1,50-1,70.

Testa att sätta en liten hage i den stora och med eltrådar( som är ca 20cm imellan upp till en höjd av 180cm (eventuellt med en blöt häst och kedja i en Kogrimma gjord av järn:angel: och skodd häst).
gärna samma staket som övriga hagen är av, så att han lär sig att man inte går nära staketet även om det bara ligger en tråd på backen :D .

Detta har funkat för mej och jag har haft otaliga hästar från shettis upp till ardenner hingstar som har vart omöjliga att stänga in tidigare :(
Lycka till

Hej:)
Tack för tipset:)
som du kanske har läst dig till så är det ganska stora hagar...

MEN om detta funkar... så borde det funka med en "provisorikt" liten hage... så att han bara lär sig att det är farligt med "all eltråd"!

Hoppas du fattar min fråga... Tror du att det räcker med stolp som är ca 145 i höjd? (när dom är nedslagna)! Han hoppar väldigt sällan... tänkte mer att om han lär sig att få respekt för tråden kanske han struntar i att försöka?

MVH Karin

Beror lite på var man sätter det för i vissa fall krävs det bygglov. Annars är det inte svårare än sätta plank någon annanstans, stolpar i lagom höjd, tvärslår och plank. Det kostar en del men inte många hästar kommer på tanken att ge sig på ett högt plank som ser ut som en ridhussarg.;)

Fick själv bygga något liknade när vi fick hem en något förvildad tjur. Byggde av skalkar och gjorde den ca 2.5 m hög. Tjuren stannade inne och gjorde inga som helst försök att ta sig ut. Men det handlar ju om nödlösningar för djur som gått övergränsen för vad som ska kunna anses som normalt beteende Bygg rejält eller ta bort djuret blir alternativen man har att välja på.

Okej...

Men som du själv sa, "det kostar en hel del"... dessvärre är jag inte gjord av pengar:(
Jag tror inte heller det är många hästar som kommer på den idén... Och som du även säger "men det handlar ju om nödlösningar"!

Det funkar ju inte i praktiken att ha en hage helt i plank... är den liten, kommer marken/ betet bli förstört...
Är den stor, kommer jag inte ha råd!
Och om jag ska ha det o anslutning till lösdriften... ska han då stå själv? (vilket tydlgen är olagligt) Eller ska jag även låta någon annan häst stå på liten yta?

Jah är tacksam för alla tips... men dom måste ju även funka i praktiken... och långsiktigt...

MVH Karin

Kryper han under? Hoppar över? Springer igenom?

Alla 3 alternativ...

Oftas kryper han emellan... huvudet mellan översta och mellersta sen bara går han...syns inget på hagen... tråden slackar lite mer bara (minimalt)

Känner han att det är el på.... tar han sats och springer igenom... ofta då hagen går sönder...

Hoppar gör han kanske 1 gång av 30... "bara för att" eller nått...

Men vad är alternativen? Du kan ju inte ha en häst som springer på bygden, och då vill det till att hitta vägar att lösa det. Helt klart sätter jag rymningsbenägna hästar på mindre yta, det får de acceptera,

Lycka till

:bump: Jag tror också mest på detta. Behöver inte bli så farligt dyrt heller.

Vet du VARFÖR han vill ut ? Vill han äta hela havrefältet ? Se sig omkring i allmänhet ? Slippa någon i flocken som tråkar honom ? Träffa snygga tjejer ?

Men vad är alternativen? Du kan ju inte ha en häst som springer på bygden, och då vill det till att hitta vägar att lösa det. Helt klart sätter jag rymningsbenägna hästar på mindre yta, det får de acceptera,

Jo... MEN mindre yta på lösdrift... då blir dom andra drabbade oxå:( Och då TROR jag inte det är lagligt...

Han springer inte på bygden... han står på en åker eller precis vid grinden... jag är inte så oroligt att han drar iväg...

Jag har lagt ut har på bukefalos för att få fler idéer... då dom jag provat inte verkar funka... Sen är det ju så att dom oxå måste funka för mig i praktiken... Och att sätta järnstaket runt hela hagen funkar inte för mig i praktiken:( Även om jag önskar att det gjorde det!

Och göra en mindre hage med järnstaket.... funkar för mig i praktiken... men inte för hästarna:( Kan inte ha 3 hästar i en "pytteliten" hage, för att det ska funka för mig... För mig funkar det även att ha honom instängd... men det är inte det jag vill...

Jag vill att han ska gå i en stor hage med sina kompisar... och han har i dagsläget en stor hage och sina kompiar... men det funkar tydligen inte för honom i praktiken...

Och det är väldigt få "hinsthagar" jag har hört talas om som är stora?!?! Eller finns det?

Klart jag även har funderingar på att fodra ut eller sälja... men det är det sista alternativet...

Jag vill ju verkligen försöka lösa det här... inom ekonomiska gränser
Därav frågan på en hästsajt... där det finns tusentals kunninga hästmänniskor... NÅGON måste ju ha haft samma promblem som jag... Och NÅGON måste väl ha löst det? Det är det jag vill veta...

Han har gått på 1 tråd UTAN el... och stundtals ENSAM i den hagen... och det accepterar han... Jag fattar inte varför han inte kan acceptera att gå i en stor hage, med kompisar och massa bete???

mvh Karin

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
331
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka