Akut hjälp... häst som rymmer

Sv: Akut hjälp... häst som rymmer

Har inte läst hela tråden, men det jag tänker på är att om hästen tidigare varit ensam i en hage och stannat där så kanske han här till de hästar som faktiskt hellre går själva. Det är inte vanligt, men det finns ju såna hästar också. Han kanske helt enkelt vill ha sina kompisar på andra sidan staketet. Varför inte prova att stängsla in en del av hagen åt honom och se vad som händer?

Skulle kanske funka... men han har ju stått med pållarna i ett halvår och trivs innan...:laugh:
Bara nu det inte verkar passa honom ha dom i samma hage...:confused::cry:

Men jag försår vad du menar:) Kruxet är bara det att han/ dom går på lösdrift på vintern.... då blir det svårare:(

Men alla tips är varmt mottagna:)

Känner mig våldsamt tjatig, :o men ska försöka förtydliga ytterligare. :) Förhoppningen är att OM du fixar en typ 8 x 8 m hage med minst tre trådar och bra ström TILLFÄLLIGT, så ska det bli KÄNNBART för honom att ta sig därifrån. :idea: Detta gör i bästa fall att han efter några dagar faktiskt drar sig betydligt mera för att passera stängslet i tid och otid, och det HAR goda chanser att lyckas, eftersom hästar faktiskt är lätta att lära rutiner. (Har man väl visat var skåpet ska stå, så får det ofta stå kvar där ett tag...)

Ska göra det:) Har någon lite tid att skänka mig;)

Aj vad jobbigt för er! Jag har läst med intresse, har en liten rymmare själv. (som kryper iväg där det inte finns el "bara" dock) Måste bara tillägga att inlägg som säger att man inte kan ha häst om man inte har hur mkt pengar som helst jä*ligt naiva! Att man inte har råd (eller viljan) att bygga överdrivet stora/höga/dyra staketet är inget märkligt- det gäller säkert de flesta av oss. Du hittar säkert en enkel och överkomlig lösning! *Bara min åsikt!*

Mitt tips, som jag aldrig provat utan bara hört att man gör med andra djur: sätt äppelbitar på en STARK lina, (en ståltråd som inte ger vika/böjer sig vid beröringen så stöten blir direkt,) kanske kan funka?? Du kan väl berätta hur dina försök går!?

lycka till! mvh Maria

Senast ändrad av en moderator:

Aj vad jobbigt för er! Jag har läst med intresse, har en liten rymmare själv. (som kryper iväg där det inte finns el "bara" dock) Måste bara tillägga att inlägg som säger att man inte kan ha häst om man inte har hur mkt pengar som helst jä*ligt naiva! Att man inte har råd (eller viljan) att bygga överdrivet stora/höga/dyra staketet är inget märkligt- det gäller säkert de flesta av oss. Du hittar säkert en enkel och överkomlig lösning! *Bara min åsikt!*

Mitt tips, som jag aldrig provat utan bara hört att man gör med andra djur: sätt äppelbitar på en STARK lina, (en ståltråd som inte ger vika/böjer sig vid beröringen så stöten blir direkt,) kanske kan funka?? Du kan väl berätta hur dina försök går!?

lycka till! mvh Maria

Hej:)

Tack för din förståelse:)

Det med äpplet var ett bra tips:) Vill bara inte se:crazy: Gör ont i mitt hjärta när jag ser honom får stötar... Men det är ju lixom för hans bästa:)

Tack och kram// Karin

Nu kostar detta en slant oxå, men 40 mm elband på 30-70 samt 110cm höjd stoppar de flesta som kryper, ålar sig ut. Det måste vara bra ström alltid för en sdn.
De pejlar läget direkt.

Sen ska all tråd, rep o band sitta fast i isolatorena- inte dras igenom bara.
Stolparna ska i komb. med banden skapa ett staket som håller o inte ger med sig som en gummisnodd vid tryck.

Skulle tippa att den har lärt sig att det inte alltid är ström på eller att den inte trivs med kompisarna.

Bra ström? När jag hade en rymmare som kröp under och mellan trådarna trodde jag att jag hade bra ström, jag fick en stöt när jag tog i tråden, den tickade om man la ett gräs mot etc. Men så skaffade jag en mätare och insåg att jag hade ström men inte bra alls;-) Sedan fixade jag jordningen på staketet då blev strömmen plötsligt riktigt bra;-) Man får vattna den på sommaren, jordningen alltså. Och sedan gick jag runt hela staketet och röjde (en förutsättning om man inte har starkström vilket inte är tillåtet till häst) och sedan satte jag upp två trådar till dvs inalles fem trådar upp till ca 130 cm och hårt spända med täta stolpar. Då upphörde rymmandet ganska omgående.
Problemet är ganska enkelt: han har gillar havren och den får han varenda gång han gör konsten att ta sig ut genom staketet. Ingenting kan övervinna det utom ett tätt staket med rejält med volt i tråden, om ens det i vissa fall.

En häst som springer rakt igenom staket kan man ta kål på med järntråd! Så det rekommenderas inte, däremot är det svårt att ta sats nog i en liten hage!

Min rymmare fick flytta eftersom min hästhållning inte fungerade om jag skulle ha en häst i stall och två i lösdrift och olika hagar, hon flyttade till ett ställe där hon är drottning och där rymmer hon bara om maten tar slut (dessvärre enligt henne själv).

Det finns INGET enkelt sätt, och en del är såna där smarta dumskallar som sätter sig själva i enkelhage och rymmarbox...
Men jobbigt som attan är det tills man löser det.

Du har redan fått många bra svar och tips (har inte orkat läsa alla så detta kan bli en upprepning, ber om ursäkt isf)

Min lillkille är eller har varit en rymmare.
I förra stallet knäckte han trägrinden ett par gånger. Stallägaren höll på att bli tokig, minst sagt.
Vi (jag) gjordet ny grind satte järntråd runt i isolatorer runt insidan av grinden, hela hagen var en trähage med 2 järntrådar på insidan med ström på.
Knöt vanliga hagsnören (med tråd i) som hängde ned mellan övre och nedre tråden (om lillkillen skulle prova sträcka ut huvudet så tog förhoppningsvis tråden i halsen) Eftersom han mest var "på" grinden så virade jag järntråd som petade ut lite, in mot hagen. (vek spetsen så den inte var vass) just för att han inte skulle gå nära.
Sedan kopplade jag bort strömmen från de andra hagarna så allt BARA gick till lillkillens hage (hade hagkompis) Denna metod höll honom inne. Fick dessutom dra fast grinden så mycket att den var helt kloss mot stolpen (spännband)

I stallet jag har honom i nu så har han lyckats ta sig ut ett par gånger. Under vintern. Det ligger typ ingen ström alls på tråden på vintern, för mycket snö och is här uppe... Men vi drog om strömmen till tråden, har 3 trådar. Ström i övre och nedre inte på mitten. Strömmen kom då på övre och mittentråden. Han var tvungen att ta i båda samtidigt för att få en stöt men vi drog dem nära varandra, detta funkade rätt bra.

Jag upplever att järntråd är den bästa för att leda strömmen men den är lite otymplig att använda och sträcka.

Järnhagar kan ju vara ett alternativ till att hålla hästen inne.
Kanske sätta isolatorer med distans (långa) på stolpar runt hagen och på så sätt få en/ett par extra trådar innanför den "vanliga" hagen.
Tror det kan bli närmare en decimeter...
Det kostar ju endel men kan vara värt det.
Du kan ju prova lägga ut en annons på ex blocket om att du vill köpa gammalt virke, kan ju bli lite lappbitar men du kan få det till billigare peng, kanske någon som rivit en gammal lada som bara är glad att bli av med brädhögen...

Har han noll respekt för el kanske det är så att du har för litet aggregat eller för dåligt jordat , tyvärr allt för vanligt.

Effekten på elaggregatet beror på ledningsförmågan i tråden , jordningen , längden på staketet i förhållande till aggregatet..

Du har ju rät stora hagar så tex ett batteriaggregat är inget att ha ....

testa om du har ett elaggregat av skaplig storlek å slå ner fler jordspett...

helst ett spett för varje joule i aggraqgate , sätt spetten med 2 meters lucka minst 1 m ner i jorden å förbind dem...

Men alltså.
Hur många tråd och hur högt har du det nu (det kanske står ? ) ?

Om hästen kryper igenom, sätt fler eltrådar.
Om hästen hoppar, sätt högre staket.
Om hästen spränger sönder tråden, sätt trästaket eller liknande DÄR hästen spränger. (Gör den kanske inte i hela hagen?) Eller kanske dubbla staket just där.

Man kan ju inte ha ett "vanligt" staket till en rymmare utan det gäller att tänka steget längre.
Att sätta upp järnstaket eller trästaket runt hela hagen förstår jag att du inte vill.
Men man får försöka göra det bästa av situationen.
De allra flesta hästarna har ju faktiskt ett eller ett par favoritställen att rymma på :p

Sen är det ju viktigt att röja ordentligt. Låt det inte komma massa grenar och skit på staketet.

hade åckså en sådan häst satte upp ståltråd sen var det slut med rymmandet

Varför flyttar du inte din häst till ett nytt stall där de stallar in sina hästar om nätterna? Han verkar ju uppenbart inte trivas med att gå på lösdrift och vad gäller det här med att han rymmer från hagarna. Hur trivs han i flocken? Utstött? Han kanske inte trivs i flocken utan vill bort från den. Hur mycket rider du han och motionerar? Hästar som behöver mycket träning och motion kan få för sig att börja hitta på en massa hyss, oftast för att matte eller husse ska reagera på att de behöver stimuleras.

Varför flyttar du inte din häst till ett nytt stall där de stallar in sina hästar om nätterna? Han verkar ju uppenbart inte trivas med att gå på lösdrift och vad gäller det här med att han rymmer från hagarna. Hur trivs han i flocken? Utstött? Han kanske inte trivs i flocken utan vill bort från den. Hur mycket rider du han och motionerar? Hästar som behöver mycket träning och motion kan få för sig att börja hitta på en massa hyss, oftast för att matte eller husse ska reagera på att de behöver stimuleras.

TS har svarat på dessa frågor tidigare i tråden. (Inlägg #21)

Om jag skulle gissa... Uttråkad??
Frågar man honom;) Äta hela havrefältet:) och tfäffa snygga tjejer:love:

Nä helt seriöst... jag vet inte!
Han är ledaren i hagen... så jag har svårt att tro att det är flocken som inte passar honom... han går ju lixom ingenstans... äter lite, går sen in igen...

Han rids ca 6 dagar i veckan... ibland mer... väldigt sällan mindre... Jag tränar även hans hjärna med övningar ibland:)

// MVH Karin

Skulle kanske funka... men han har ju stått med pållarna i ett halvår och trivs innan...:laugh:
Bara nu det inte verkar passa honom ha dom i samma hage...:confused::cry:

Men jag försår vad du menar:) Kruxet är bara det att han/ dom går på lösdrift på vintern.... då blir det svårare:(

Men alla tips är varmt mottagna:)

Går det inte att dela hagen och även ligghallen så att han kommer in i den ändå? Av någon anledning så verkar han hellre vilja gå ensam nu. Men prova nu innan han har behov av ligghallen bara för att se om det går bättre när han är ensam.

Att ge hästen stötar tror jag personligen är ganska lönlöst. Jag har tack och lov ingen stor erfarenhet av att göa så, men hästar som fått stötar vid grinden blir oftast rädd för grinden och inget annat. Eller att gå med hästägaren. Vilket absolut inte är önskvärt. Däremot har jag hört om en tjej som hade en liten häst som kröp under tråden jämt. På honom satte de en grimma med "känselspröt" i metall som leder ström. Med dessa kom han åt tråden han kröp under och det blev ganska obehagligt. Då förknippade han krypandet under tråden med stöten, inte hästägaren, grinden eller nån annan situation. Den lösningen kan jag tycka är vettig i svåra fall.

Om du har svårt att få elen att gå runt är ett alternativ att sätta upp flera trådar med el, så att hästen inte kan krypa utan att få en stöt och inte blir lika inbjuden att göra det heller. Ofta är ett problem att hästen hänger över eltråd som inte leder någon el och lixom "drar" ut dem tills de slakar och blir lätta att kliva över. Då kan man antingen ta trästaket eller sätta en extra eltråd som går några dm innanför de övriga trådarna, som leder el.

En hage på 3 hektar är inte enorm. Det kanske skulle vara möjligt att gå en vända med häcksax och klippa ner kvistar och sly som bryter strömmen. Iaf på någon av trådarna.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
334
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka