Akut hjälp... häst som rymmer

Sv: Akut hjälp... häst som rymmer

:bump: Jag tror också mest på detta. Behöver inte bli så farligt dyrt heller.

Vet du VARFÖR han vill ut ? Vill han äta hela havrefältet ? Se sig omkring i allmänhet ? Slippa någon i flocken som tråkar honom ? Träffa snygga tjejer ?

Om jag skulle gissa... Uttråkad??
Frågar man honom;) Äta hela havrefältet:) och tfäffa snygga tjejer:love:

Nä helt seriöst... jag vet inte!
Han är ledaren i hagen... så jag har svårt att tro att det är flocken som inte passar honom... han går ju lixom ingenstans... äter lite, går sen in igen...

Han rids ca 6 dagar i veckan... ibland mer... väldigt sällan mindre... Jag tränar även hans hjärna med övningar ibland:)

// MVH Karin

Tulipanaros !! :idea:

Det finns, som du säkert märkt, enstaka hästar som är mästare på att inte låta sig begränsas av fåniga stängsel, dörrar och annat förtret som människor lagt i vägen för dem...

Kanske du ska försöka och slappna av lite och tänka på att han varit ute MÅNGA gånger hittills och att han trots allt verkar klara det hyfsat (PEPPAR PEPPAR) och tar sig dessutom in själv igen.

Problemen blir ju trafiken, att han förstör saker för någon, att han föräter sig på något olämpligt eller betäcker ston olovandes om han nu är hingst.

När du varvat ner lite så överväg att göra en provisorisk hage åt honom inne i den vanliga, 1,45m högt bör visst kunna räcka. Gör inte hagen större än något 10-tal meter i kvadrat (han måste dock kunna vända sig om utan att få stötar) och sätt upp flera eltrådar med relativt kraftig ström. Då KANSKE gräset på andra sidan inte blir lika grönt längre.

Hade jag varit du hade jag gjort en rejäl hage (som du fått exempel på redan), om du inte har råd att stängsla in hela stora hagen gör du en liten. Det är ju sommar nu, så hästarna måste inte ha ligghall just nu, så hagen du gör måste inte inrymma alla hästarna, utan bara din, så att han lär sig ha respekt för tråden!

Det är inte alls bra att han springer ut på havreåkrarna, tänker på bonden, det är mycket pengar som går till spillo när hästen trampar ner!

Kanske du ska försöka och slappna av lite och tänka på att han varit ute MÅNGA gånger hittills och att han trots allt verkar klara det hyfsat (PEPPAR PEPPAR) och tar sig dessutom in själv igen.

Problemen blir ju trafiken, att han förstör saker för någon, att han föräter sig på något olämpligt eller betäcker ston olovandes om han nu är hingst.

Lös häst tycker jag inte alls är en bra ide

Ge hästen en rejäl stöt på mulen,!!!!!!

Bara undrar varför har du en häst om du inte har råd att fixa ett bra staket? Staket kostar ju nästa inget??.

Visst, tråd och plaststolpar går ann att köpa relativt mycket av. Men att däremot bygga ett rejält plankstaket, som den här hästen verkar behöva, för en hage modell större skulle kosta multum!

Hade jag varit du hade jag gjort en rejäl hage (som du fått exempel på redan), om du inte har råd att stängsla in hela stora hagen gör du en liten. Det är ju sommar nu, så hästarna måste inte ha ligghall just nu, så hagen du gör måste inte inrymma alla hästarna, utan bara din, så att han lär sig ha respekt för tråden!

Det är inte alls bra att han springer ut på havreåkrarna, tänker på bonden, det är mycket pengar som går till spillo när hästen trampar ner!

Jag ska nu göra en liten hage...
Kruxet är bara att det är ju inte bara på sommaren som han rymmer... han gör det även på vintern... därav lösdriftsfrågan...

Att det inte är bra att min häst är lös... det vet jag redan om.... därav denna tråd!

Tack för alla svar!

// Karin

Bara undrar varför har du en häst om du inte har råd att fixa ett bra staket? Staket kostar ju nästa inget??.

VART i tråden står det hur mkt pengar jag har lagt ner på mitt staket??? HUR VET DU att mitt staket inte kostar?

Jag har även kollat upp vad det skulle kosta att sätta upp järnstaket/ trästaket... Dom sträckorna det handlar om... med arbete och material skulle det gå på nästan 500 000 kr.... mkt berg, skog, sten och kuperad mark... därför måste jag leja bort det till någon som har maskiner för att kunna fixa det!!!!!

Och jag visste inte att min häst skulle bli rymningsbenägen när jag köpte honom och inte heller när jag köpte mitt hus!!!

Jag lånar även marken och vet inte hur länge jag får ha den kvar... kanske inte sådär jättekul att ta ett lån... fixa ett staket och sen riva det igen efter några år...

Hoppas du fick svar på dina frågor?!?!

Visst, tråd och plaststolpar går ann att köpa relativt mycket av. Men att däremot bygga ett rejält plankstaket, som den här hästen verkar behöva, för en hage modell större skulle kosta multum!

Tack för din förståelse...:)

Jag har trästolp med 3 trådar nu... och bara det har ju kostat en slant:eek: Men det hade jag råd med:bump:

Klart jag hade satt upp ett jättefint järnstaket om jag hade haft 1 miljon över på mitt konto:laugh:

Har inte läst hela tråden, men det jag tänker på är att om hästen tidigare varit ensam i en hage och stannat där så kanske han här till de hästar som faktiskt hellre går själva. Det är inte vanligt, men det finns ju såna hästar också. Han kanske helt enkelt vill ha sina kompisar på andra sidan staketet. Varför inte prova att stängsla in en del av hagen åt honom och se vad som händer?

Viltstängsel! Rejäla trästolp,1.80 högt och ca 8 ståltrådar! Det håller dom inne.Annars prova ståltråd istället för el band/rep. Ståltråden är inte så farligt dyr.Den kan förvisso ge värre skador när väl olyckan är framme,men men..

kan du inte låta honom gå ensam då om han accepterar det? Så länge han ser andra hästar bör det inte vara något bekymmer.

Annars, har du testat att bygga en hage utanför den riktiga hagen, dvs du slår upp en till, cirka 1.5 meter utanför hagen, går han igenom andra staketet då med eller håller han sig i "gången"?

Känner mig våldsamt tjatig, :o men ska försöka förtydliga ytterligare. :) Förhoppningen är att OM du fixar en typ 8 x 8 m hage med minst tre trådar och bra ström TILLFÄLLIGT, så ska det bli KÄNNBART för honom att ta sig därifrån. :idea: Detta gör i bästa fall att han efter några dagar faktiskt drar sig betydligt mera för att passera stängslet i tid och otid, och det HAR goda chanser att lyckas, eftersom hästar faktiskt är lätta att lära rutiner. (Har man väl visat var skåpet ska stå, så får det ofta stå kvar där ett tag...)

klart att det vore det mest optimala och ha eltråd, över, under och mellan... men min ekomoni klarar inte det:([/QUOTE]

Och en helinackordering har jag inte råd med

Står ganska tydligt där att du har inte har råd?. Eller ja som fattat helt fel?.
Sen behöver man inte börja hetsa sig så mkt. Så som du har skrivit fattar man ju som du inte har har/haft råd med staket.?! Eller hur?

Känner mig våldsamt tjatig, :o men ska försöka förtydliga ytterligare. :) Förhoppningen är att OM du fixar en typ 8 x 8 m hage med minst tre trådar och bra ström TILLFÄLLIGT, så ska det bli KÄNNBART för honom att ta sig därifrån. :idea: Detta gör i bästa fall att han efter några dagar faktiskt drar sig betydligt mera för att passera stängslet i tid och otid, och det HAR goda chanser att lyckas, eftersom hästar faktiskt är lätta att lära rutiner. (Har man väl visat var skåpet ska stå, så får det ofta stå kvar där ett tag...)

Precis, håller med :) .
Menar inte att hästen ska stå i lilla hagen för jämnan, utan att han ska få respekt för tråden!

klart att det vore det mest optimala och ha eltråd, över, under och mellan... men min ekomoni klarar inte det:(

Och en helinackordering har jag inte råd med

Står ganska tydligt där att du har inte har råd?. Eller ja som fattat helt fel?.
Sen behöver man inte börja hetsa sig så mkt. Så som du har skrivit fattar man ju som du inte har har/haft råd med staket.?! Eller hur?[/QUOTE]

Jo... men om man köper en häst för över 8 år sedan... och "gård" för 3 år sen...ska man då ha med i kalkylen att man EV ska få en rymningsbenägen häst? Och att man kanske "måste" ha järnstaket...? Som kommer kosta nästan en halv miljon? eller en helinackordering som kostar ca 3500kr/ månad iaf här där jag bor!
Jag resonerade iaf inte så då jag tog mina val... kanske fel... men så är fallet nu iaf!

Och jag utgår från dagsläget...Jag har inte råd med ett staket på ca 500000 kr, och inte heller en helinackordering på ca 3500 kr/ månad...Plus det extra den andra hästen kostar...
När jag räknade... så räknade jag på att både tänkte stå kvar i en hage med 3 trådar och trästolp... och då har jag råd:)

Din fråga var: VARFÖR SKAFFAR DU HÄST OM DU INTE HAR RÅD???"
Mitt svar: Jag HADE och HAR råd under förutsättning att han inte rymmer.... Därav startade jag tråden..."AKUT HJÄLP..."

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar