Akupunktur

B

BancoB

Någon som har erfarenhet av akupunktur på häst?

Min häst har haft problem i SI-leden och efter att veterinären fått bort inflammationen och en duktig kiropraktor manipulerat problemet så vill jag ju verkligen göra allt för att det inte ska komma tillbaka och för att han ska kunna sätta muskler.

Kiropraktorn rekommenderade regelbunden massage och jag har en väldigt duktig massör till hands som även använder laser.

Men så lästa jag om en tjej som sysslade med akupunktur och blev intresserad.

Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Akupunktur

Min kiropraktor sätter alltid nålar :) Hon brukar börja med att känna igenom honom, rätta till set som behövs, och sen sättar nålar. Hon sätter över hela kroppen. Från öronen ner till kronranden. I början var hästen lite skeptisk till detta, men han verkar faktiskt bli ganska nöjd när han märker att det är dags för behandling :p

Har oxå kört akupunktur och att det verkar fungera bra! Vi har en inhyrd som haft problem med SI-led. Hon har fått både akupunktur, samt att en ET rättat till det. Hon har mkt bättre rörelser nu!
Våra hästar har fått träffa ET med jämna mellarum för säkerhetsskull och de verkligen syns att det stormtrivs då!

Pröva gärna!:banana:

Akupunktur innom häst är väldigt dåligt utvecklat då det är en väldigt lång utbildning. De som arbeter (alla jag träffat på) kan endast sätta nålar som bedövar vissa områden och inga läkande. Så är det en läkande effekt du vill ha eller en bedövande?
Ett SI-led problem är vanligast att ligamenten som ska hålla ihop korset med bäckenet har töjts ut och vid rörlighet blir det smärta och inflamation. Det kan ta upp till ca 9månader och få det bra igen och tycker du ska sattsa på en bra massör som kan hålla upp muskulaturen på hästen.
Laser kan ej nå SI-leden utan kommer endast ca 2cm in i kroppen (forskarundersökning från SLU) men är effektivt på sår och senskador som är ytliga.

Lycka till

Tack för era synpunkter!

Problemet är manipulerat och inflammationen borta så jag vill mest ha något som underlättar hans muskelsättning och stärker.

Även fast problemet antagligen uppkommit när han gått omkull i hagen så sa KP att det finns en liten risk att det kommer tillbaka så man vill ju göra allt för att undvika det.

Mycket tömkörning och lite lätt ridning under vintern står på schemat och regelbunden massage.

Om jag ska prova på akupunktur eller inte blev jag inte klokare på :p Kanske räcker med massagen. Kommer även använda BoT.

Jag är en sån som alltid är skeptisk till sådant som jag inte vet exakt hur det fungerar och varför.
Min häst hade lite problem med snedhet i bäckenet och muskelspänningar i rygg och kors när jag först fick hem henne och tog då ut equiterapeut och en massör som även höll på med akupunktur.
Massagen tyckte väl hästen sådär om men just akupunkturen verkade hjälpa jättemycket. Hästen har alltid myror i benen och har jätteproblem med att stå still (vilket var ännu värre då i början).
Men efter ett par nålar stog hästen fullkomligt avslappnad med mulen i backen och rörde inte ett öra!

Efter det så är jag helt övertygad över att akupunktur fungerar och då hästen dessutom är helt av med sina spännigar så känns det som ett mycket bra komplement till massagen men inte en ersättning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 133
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg tidigare om min hästs kraftigt svullna has. Nu har det gått fyra månader och den har gått ner men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 574
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar