Aktiveringstips till häst i sjukhage

S

Saga_

Jag behöver aktiveringstips till häst som står i sjukhage!

Främst saker hon kan sysselsätta sig med i hagen själv, men även saker jag kan göra med henne så hon får han använda huvet lite eftersom jag inte kan motionera bort all energi hon går och samlar på sig.

Hon ska helst stå 4 veckor i sjukhage och en vecka är nu avklarad men hennes tålamod börjar ge sig och hon är riktigt rastlös.

så någon som har några tips eller lösningar?:)

Sv: Aktiveringstips till häst i sjukhage

Tänkte precis säga detsamma! Träd, gran, kvistar
Halm kanske?

Ja jag har funderat på o gå och hitta lite grenar och kvistar att slänga in till henne som hon kan pyssla med :) Får bege mig ut i skogen imorn:D

På sommaren gillar min herre rönn bäst, men på vintern gran. Och helst lite tjockare stam, åtminstone 5 cm i diameter så att det blir bra gnag-grepp! Ut och agera skogshuggare, så kommer du säkert snabbt fram till vad din häst föredrar ;)

ja bara att leta fram yxan :p

Då blir det gran på menyn imorn så får vi se om det faller fröken i smaken!:D

Några fler trädsorter de brukar gillar?

jag kan absolut ingenting om "trickträning/ledarskap" men det kanske vore en idé i ett sånt här läge? Hur pass mkt får hästen röra sig? du kanske kan träna att flytta undan olika kroppsdelar för minsta möjliga gest, lyfta en hov genom att bara säga "hov" eller peka på hoven, eller typ vifta på svansen på kommando... :p

Ja, trickträning håller vi redan på med i liten skala! Mest bara att stå på pallar/bänkar/stubbar med frambenen, så fler övningar är välkomna!:)

NH är också något vi tränat en del men var längesen jag verkligen gick in på banan ochtränade, så ska försöka hitta på lite nytt. Hon behöver verkligen använda huvudet och blir trött.

Just nu så ska hon tömköras 15 min varannan dag och varje dag 2-3 ggr ska vi göra ryggövningar såsom att hålla en morot och få henne att nudda höfterna med nosen och böja nacken in mellan frambenen. Tönkte försöka utveckla detta till att buga. Får ta promenader med henne också men inga längre turer. Brukar vara ute runt 20 min och igår visade hon verkligen vilken energi hon bär på när vi var ute:p

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama