Aktiverings tips inomhus

backflip

Trådstartare
Hej alla! Skulle vilja ha tips på aktivering inne som man kan göra med sina hundar. Har en snart 2 årig foxterrier hane o 9 mån. gammal lhasa apso/pudel hane o bor i lägenhet. Vi kan inte vara ute o leka så länge pga den stränga kylan o mina vovvar är lite frusna av sig. Vill gärna ha tips från er hur man kan få dem att bli nöjda o mentalt stimulerade då de båda är energiknippar:)

Senast ändrad:
Sv: Aktiverings tips inomhus

Det finns mängder av tricks och lydnadsmoment som inte kräver något stort utrymme. Man kan också träna hunden på att söka efter specifika dofter m.m.

Dessutom kan man ta lite kartonger, stoppa dem i varandra, ha i någon gammal skrynklig tidning och vad man nu hittar, sedan hälla i lite av hundens mat (om den äter torrfoder) eller lite godis. Stäng lådorna och vips har hundarna något att sysselsätta sig med i alla fall en stund :)
Tomma äggkartonger, tepåse-kartonger, toarullar och liknande duger finfint. Vill man göra det mer avancerat kan man stoppa några sådana i en skokartong eller tom och ren möjlkförpackning.

Förut, innan vi hade två hundar, lät jag hunden leka knarkhund, fast med te-påsar istället. Gömde högt eller lågt och hon fick leta och markera. Jättekul för oss båda!

Med vanliga tepåsar? Klickade du in markeringen utan att gömma först?

Jag skulle också behöva lite tips, kommer ha några tuffa månader där inte dagsljuset räcker till för mina vanliga hundaktiviteter. Min lilla är väl inklickad men kan de mesta knep och jag skulle gärna spinna vidare på nosaktivering.

En enkel variant på nosaktivering är att lägga ut små godisbitar i lägenheten och låta hunden leta upp dem. Ibland lägger jag ut apportpinnar på samma sätt som hon ska leta upp och apportera till mig för att få sin godis.

Jag har också använt mig av tepåsar och jag klickade in utan att gömma först. Det gick över förväntan även om jag aldrig lyckades lära henne att apportera utan att bita sönder dem...

Jag har också använt mig av tepåsar och jag klickade in utan att gömma först. Det gick över förväntan även om jag aldrig lyckades lära henne att apportera utan att bita sönder dem...

Jag har också gjort något liknande, men försöker få min att inte apportera utan bara markera, det går sådär.

TS: Lär in vad olika leksaker heter, typ att det är bollen, det är kaninen osv så att du sen kan be om ett specifikt gosedjur. Det är även roligt att lära hundar att städa efter sig själva och samla upp tvätt och lägga i tvättkorgen. Har du brevinkast kan man ju alltid lära hundarna att hämta posten :)

Jag har också gjort något liknande, men försöker få min att inte apportera utan bara markera, det går sådär.

Jag har försökt gömma så hon inte kan komma åt, men det är klart, får hon tag så bär hon - men hon tuggar inte.

Med vanliga tepåsar? Klickade du in markeringen utan att gömma först?

Jag hade inte klicker då, men ja, det var på den varianten jag körde.
Vanliga tepåsar, hade med svartvinbärssmak då det luktade rätt mycket och tänkte att det är enklare att börja så.
Har även en sjal hon får på sig bara när vi kör denna lek.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 434
Senast: Lisalei
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 432
Senast: snorp
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 286
Senast: Gumman123
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 082
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka