Aktivering av valp och unghund

iNHALE

Trådstartare
Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika flitigt som många av mina amerikanska vänner delar bibel-citat.

"OBS!
Detta är inte mina ord och "regler" . Har delat detta från ngn annan !

Detta är en röntgenbild av en 2 veckor gammal valp!
Titta på hur långt skelettet måste växa innan de blir helt "ihop"
Detta är anledningen till att du aldrig ska låta valpar hoppa, gå upp / ner i trappor, eller överanstränga dom.
Att låta valpen göra för mycket fysisk aktivitet vid ung ålder kan det orsaka allvarliga problem senare i livet som tex höftledsdysplasi eller andra ortopediska åkommor .
Kom ihåg regeln ; för varje månad ökar aktiviteten med 5 minuter .
8 veckor gammal valp behöver bara 10 minuter fysisk aktivitet per dag -
6 månader gammal valp behöver bara 30 minuter per dag av fysisk aktivitet !!
Fysisk aktivitet är - gå en promenad, lydnadsträning, springa, leka m andra hundar osv.

Njut av din valp och använd sunt förnuft; du låter väl inte din 6 månader baby springa 5 km varje dag, så varför ska valpen göra det?!"


Detta får mig inte helt oväntat att fundera på hur folk egentligen aktiverar sina valpar och unghundar och vad fysisk aktivering egentligen har för konsekvenser kontra fördelar för hunden senare i livet. I mitt huvud så låter det helt befängt att med en frisk unghund bara promenera 30 min om dagen (det är 7,5 min per gång om man rastar 4 ggr om dagen, man hinner ju knappt ned till brevlådan innan man måste gå hem igen...) när de är 6 månader gamla. När min bjässe var 6 månader kunde vi spendera 40-45 min i rastgården om dagen, (inte inräknat den tid det tar att förflytta sig till och från rastgården). Självklart sprang han inte som en blådåre hela tiden, men nog rejsade han en hel del med hundkompisarna. Nu när han är 1½ är han verken ledbruten eller låghalt.

Vad har ni för tankar kring det här med aktivering av unga hundar? Tänkte kanske ffa ni som har aktiva hundar och hundar som förväntas prestera fysiskt senare i livet. Med tanke på hur extremt stor uppmärksamhet dessa "förhållningsregler" fått på senaste börjar jag på allvar undra om folk anpassar sin hundhållning efter bristande kvalité på hundaveln eller vad det är som pågår egentligen.
 
Min hund är 10 veckor och aktiveras antagligen bortåt 1 timme om dagen. Vissa dagar mindre men troligen aldrig mer.

Det beror lite på om hon har en trött eller pigg dag. Att aktivera henne när hon är trött och vill sova (behöver sova) tror jag inte på. Men de dagar hon är så pigg att det pyser ur öronen så aktiveras hon kanske 10 min i stöten (det är typ det hon orkar). Att inte aktivera henne då utan att försöka få henne lugn och att sova tror jag i längden skulle skapa stress och oönskade beteenden. Skulle antagligen få ha henne i ett separat rum för att lyckas med det dessutom.
 
Sunt förnuft kommer man långt med. Har sett bilden med en tvåveckors-valp själv.......men man är heller inte ute med en två veckors valp som inte ens kan gå än :)
En valp/unghund behöver röra på sig för att kunna bygga upp dom muskler den har - men ska heller givetvis inte överanstränga sig. Man får helt enkelt lära sig läsa den valp man har.....och min lilla lugna (nåja) valp på 4 månader älskar att få vara med i skogen och har sakta med säkert byggt upp både leklust, bus, stabilitet i kroppen och även fått bort sina vevande frambensrörelser genom att få vara med i skogen på för henne ändå rätt rejäla turer (bar en del i början) :)
 
För att skelett och muskler ska utvecklas på rätt sätt så behöver kroppen användas. Att jämställa en 6mån människobäbis med en hundvalp är bara idiotiskt/okunnigt med tanke på hur extremt olika fort de utvecklas. Hittills har jag aldrig sett en 3v gammal människa gå runt och busa, men jag har sett ett helt gäng valpar göra det.

Röntgenbilden på valpen tycker jag dock att är intressant, MEN "meningslös" om det inte samtidigt visas hur en valp ser ut i skelettet någon vecka senare, för jösses vad mycket som händer i början när de är små!

En valp som inte får springa mer än 10 min per dag måste nog hållas i bur resten av tiden, för hittills har jag inte träffat en enda valp som inte sprungit betydligt mer än så. får de inte möjlighet att göra det ute, då springer de och leker inomhus istället. Eftersom jag själv gärna ser att valpen leker ute och är lugn hemma så åkte vi till skogen direkt när Ebrah var 8v. Nog sjutton sprang hon runt mer än 10 min då ;)

Ebrah ska absolut bli en aktiv hund som vuxen, förhoppningsvis en sund och glad tävlingshund. Hon får röra på sig så mycket hon vill ungefär (jag märker på henne när hon börjar bli trött och då går vi in). Hur mycket som är lagom tror jag varierar enormt beroende på ras, aktivitetsnivå och hur de beter sig. Vissa hundar skuttar tydligen mest runt och tuggar på en pinne eller två när de är småvalpar. Hade jag haft en sådan så skulle vi säkert kunna vara ute en timme direkt. Ebrah, hon rusade runt konstant när hon var liten. Tugga på pinnar och utforska världen så är något hon ägnar sig åt enbart när hon är för andfådd för att kunna springa ;) Men ja, hon får hålla valfritt tempo när hon är lös och börjar lugna sig. Mina hundar är lösa mycket mer än vad de går i koppel, det är skönast så.

Många har varit på mig om att Ebrah får röra sig för mycket (gärna samma människor som låter valparna leka massor i platta rastgårdar.. Det är just ordet "skogen" som får dem att reagera). Vissa har även varit på mig om att jag är ute för lite med Ebrah eftersom jag inte går milslånga promenader med henne nu när hon snart är 6 månader gammal. Det verkar finnas alla typer av människor och jag försöker att titta mer på min valp än att lyssna på andra.

Hittills är Ebrah en miljard gånger enklare än min förra valp (hennes moster). Jag är helt övertygad om att det har mycket att göra med just turerna till skogen. Sådana tog jag mycket sällan med min förra valp utan vi gick istället korta rundor till tråkiga jäkla rastgårdar. Det innebar att hon istället för att busa i skogen rev hela mitt hem. På riktigt. Det enda hon aldrig tuggade på var skor, men nog strimlade hon allt från småprylar till möbler, golv och väggar... Ebrah, hon har tuggat sönder en mobilladdare för mig. That's it.
 
Man måste även ta hänsyn till vad för ras man har. En mastiffvalp kanske inte ska släpas ut på långa och ansträngande turer med tanke på att dom är enormt stora och tunga, medan en valp av lättare ras klarar mycket mer. Men att få röra på sig och bygga muskler i ojämn terräng är nog det viktigaste för alla raser - man bara anpassar efter individ :)
 
Min yngsta vägrade att bli buren från 3 månaders ålder så skulle vi komma någonstans fick hon vackert gå.
Jag ser inte mina hundar som ömtåliga prylar som ska förvaras i ett vitrinskåp fram till en magisk ålder då de plötsligt både kan dra, cyklas med och gå milen.
Jag tror på att bygga upp hunden långsamt, låta den använda kroppen, och ja, sunt förnuft helt enkelt.

Sen har jag svårt att ta det hela seriöst när de jämför en valp med en bebis, men det är bara jag.
 
Äh. Jag har också sett den där. Tio minuter, lek inräknat, är ju rent sjukt. Jag kör på vad hunden orkar med. Min var väldigt tydlig med när hon ville åkas i väska och när hon ville springa själv. I lek med stora hundar begränsade jag lite. Tvångspausade ibland.

Hon har nog gått ganska många kilometer varje dag sedan hon var några månader gammal.
 
Jag låter min unghund röra på sig massor, hon springer i skogen varje dag. Men lös och hon kan själv välja tempo, så hon kan lulla vid mig om hon vill eller speeda med sina kompisar om hon vill det.

Jag har en hund som är över 12 år nu, hon är lite skruttig på olika sätt, men det är inget fel alls på hennes rörelsemekanism eller kondition. Hon har allltid motionerats mycket, på olika vis med olika underlag. Trots att hon är tungt byggd har hon inga förslitningsskador (som syns eller vi vet om) och jag gissar att det till stor del beror på hennes livs hårda motion. Hon är inte typen som vänder snabbt eller tvärstannar, så det har nog också sparat en del på henne. Men överlag tror jag på rörelse.
 
Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika flitigt som många av mina amerikanska vänner delar bibel-citat.

"OBS!
Detta är inte mina ord och "regler" . Har delat detta från ngn annan !

Detta är en röntgenbild av en 2 veckor gammal valp!
Titta på hur långt skelettet måste växa innan de blir helt "ihop"
Detta är anledningen till att du aldrig ska låta valpar hoppa, gå upp / ner i trappor, eller överanstränga dom.
Att låta valpen göra för mycket fysisk aktivitet vid ung ålder kan det orsaka allvarliga problem senare i livet som tex höftledsdysplasi eller andra ortopediska åkommor .
Kom ihåg regeln ; för varje månad ökar aktiviteten med 5 minuter .
8 veckor gammal valp behöver bara 10 minuter fysisk aktivitet per dag -
6 månader gammal valp behöver bara 30 minuter per dag av fysisk aktivitet !!
Fysisk aktivitet är - gå en promenad, lydnadsträning, springa, leka m andra hundar osv.

Njut av din valp och använd sunt förnuft; du låter väl inte din 6 månader baby springa 5 km varje dag, så varför ska valpen göra det?!"


Detta får mig inte helt oväntat att fundera på hur folk egentligen aktiverar sina valpar och unghundar och vad fysisk aktivering egentligen har för konsekvenser kontra fördelar för hunden senare i livet. I mitt huvud så låter det helt befängt att med en frisk unghund bara promenera 30 min om dagen (det är 7,5 min per gång om man rastar 4 ggr om dagen, man hinner ju knappt ned till brevlådan innan man måste gå hem igen...) när de är 6 månader gamla. När min bjässe var 6 månader kunde vi spendera 40-45 min i rastgården om dagen, (inte inräknat den tid det tar att förflytta sig till och från rastgården). Självklart sprang han inte som en blådåre hela tiden, men nog rejsade han en hel del med hundkompisarna. Nu när han är 1½ är han verken ledbruten eller låghalt.

Vad har ni för tankar kring det här med aktivering av unga hundar? Tänkte kanske ffa ni som har aktiva hundar och hundar som förväntas prestera fysiskt senare i livet. Med tanke på hur extremt stor uppmärksamhet dessa "förhållningsregler" fått på senaste börjar jag på allvar undra om folk anpassar sin hundhållning efter bristande kvalité på hundaveln eller vad det är som pågår egentligen.

Här låter vi valpar och unghundar använda sina kroppar i lek praktiskt taget hur mycket de vill. Träningen består då framför allt av att lära sig allt man behöver kunna för att bli en bra jakt- och familjehund. Själva fysträningen kommer när hunden är röntgad, men det betyder inte att den ligger på sidenkuddar och käkar praliner innan dess. Många timmar i veckan är vi ute i både skog och stad, och nog får valpen använda sina egna tassar till största delen.

På http:/munster.subarasii.se/#!album-47-0 finns en film på vår valps morgongympa. När hon blir trött lägger hon sig och sover, och tröttnar de vuxna först lär hon sig att ta det lugnt även som vaken.
 
Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika flitigt som många av mina amerikanska vänner delar bibel-citat.

"OBS!
Detta är inte mina ord och "regler" . Har delat detta från ngn annan !

Detta är en röntgenbild av en 2 veckor gammal valp!
Titta på hur långt skelettet måste växa innan de blir helt "ihop"
Detta är anledningen till att du aldrig ska låta valpar hoppa, gå upp / ner i trappor, eller överanstränga dom.
Att låta valpen göra för mycket fysisk aktivitet vid ung ålder kan det orsaka allvarliga problem senare i livet som tex höftledsdysplasi eller andra ortopediska åkommor .
Kom ihåg regeln ; för varje månad ökar aktiviteten med 5 minuter .
8 veckor gammal valp behöver bara 10 minuter fysisk aktivitet per dag -
6 månader gammal valp behöver bara 30 minuter per dag av fysisk aktivitet !!
Fysisk aktivitet är - gå en promenad, lydnadsträning, springa, leka m andra hundar osv.

Njut av din valp och använd sunt förnuft; du låter väl inte din 6 månader baby springa 5 km varje dag, så varför ska valpen göra det?!"


Detta får mig inte helt oväntat att fundera på hur folk egentligen aktiverar sina valpar och unghundar och vad fysisk aktivering egentligen har för konsekvenser kontra fördelar för hunden senare i livet. I mitt huvud så låter det helt befängt att med en frisk unghund bara promenera 30 min om dagen (det är 7,5 min per gång om man rastar 4 ggr om dagen, man hinner ju knappt ned till brevlådan innan man måste gå hem igen...) när de är 6 månader gamla. När min bjässe var 6 månader kunde vi spendera 40-45 min i rastgården om dagen, (inte inräknat den tid det tar att förflytta sig till och från rastgården). Självklart sprang han inte som en blådåre hela tiden, men nog rejsade han en hel del med hundkompisarna. Nu när han är 1½ är han verken ledbruten eller låghalt.

Vad har ni för tankar kring det här med aktivering av unga hundar? Tänkte kanske ffa ni som har aktiva hundar och hundar som förväntas prestera fysiskt senare i livet. Med tanke på hur extremt stor uppmärksamhet dessa "förhållningsregler" fått på senaste börjar jag på allvar undra om folk anpassar sin hundhållning efter bristande kvalité på hundaveln eller vad det är som pågår egentligen.

Det där är ju bara helt sjukt. Varför visar de inte en bild på en 8 veckor gammal valp? Det är ju ändå så de ser ut när de flyttar. Sen tror jag de flesta valpar ägnar mer än 10 minuter om dagen till att leka med sina syskon hos uppfödaren. Att jämföra en hundvalp med en bebis är ju bara helfel, en 6 månaders hundvalp är i princip en tonåring...

Båda mina har varit mycket aktiva som valpar. Vi har varit ute någon timme om dagen från dag 1. De har fått göra så mycket de orkat och från 4 månaders ålder gått ett par km promenad per dag. Vi har till och med både joggat och cyklat lite samt tränat en hel del kroppskontroll innan ett års ålder. Båda röntgade med A på höfterna och felfria armbågar.

Forskning visar på att hundar som vart aktiva som valpar har lägre frekvens av ledfel jämför med de som varit mer stilla. Inte konstigt tycker jag. Kroppen måste ju användas för att utvecklas.
 
Tycker texten är överdriven, men nog är jag försiktig med valpar och unghundar. Inga långa koppelpromenader och hellre sitta på stubbe i skogen en längre stund än att röra sig samma tid.
Bär i trappor ett tag, vill helst inte att den ska hoppa ner från sängen själv tex.
Cykelturer och liknande motion tar jag aldrig före 1-års ålder..

Valpar ska få röra sig, men de ska inte motioneras och inte heller tröttas ut fysiskt. Så tänker jag och det funkar för oss.
 
Hundvalpar är inte människobarn. Självklart ska de få röra sig mycket!

Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika flitigt som många av mina amerikanska vänner delar bibel-citat.

"OBS!
Detta är inte mina ord och "regler" . Har delat detta från ngn annan !

Detta är en röntgenbild av en 2 veckor gammal valp!
Titta på hur långt skelettet måste växa innan de blir helt "ihop"
Detta är anledningen till att du aldrig ska låta valpar hoppa, gå upp / ner i trappor, eller överanstränga dom.
Att låta valpen göra för mycket fysisk aktivitet vid ung ålder kan det orsaka allvarliga problem senare i livet som tex höftledsdysplasi eller andra ortopediska åkommor .
Kom ihåg regeln ; för varje månad ökar aktiviteten med 5 minuter .
8 veckor gammal valp behöver bara 10 minuter fysisk aktivitet per dag -
6 månader gammal valp behöver bara 30 minuter per dag av fysisk aktivitet !!
Fysisk aktivitet är - gå en promenad, lydnadsträning, springa, leka m andra hundar osv.

Njut av din valp och använd sunt förnuft; du låter väl inte din 6 månader baby springa 5 km varje dag, så varför ska valpen göra det?!"


Detta får mig inte helt oväntat att fundera på hur folk egentligen aktiverar sina valpar och unghundar och vad fysisk aktivering egentligen har för konsekvenser kontra fördelar för hunden senare i livet. I mitt huvud så låter det helt befängt att med en frisk unghund bara promenera 30 min om dagen (det är 7,5 min per gång om man rastar 4 ggr om dagen, man hinner ju knappt ned till brevlådan innan man måste gå hem igen...) när de är 6 månader gamla. När min bjässe var 6 månader kunde vi spendera 40-45 min i rastgården om dagen, (inte inräknat den tid det tar att förflytta sig till och från rastgården). Självklart sprang han inte som en blådåre hela tiden, men nog rejsade han en hel del med hundkompisarna. Nu när han är 1½ är han verken ledbruten eller låghalt.

Vad har ni för tankar kring det här med aktivering av unga hundar? Tänkte kanske ffa ni som har aktiva hundar och hundar som förväntas prestera fysiskt senare i livet. Med tanke på hur extremt stor uppmärksamhet dessa "förhållningsregler" fått på senaste börjar jag på allvar undra om folk anpassar sin hundhållning efter bristande kvalité på hundaveln eller vad det är som pågår egentligen.
 
Skulle alla följa de där råden slaviskt skulle de utan tvekan snart vara miljontals hundar som får avlivas i förtid då senor och ligament (och inte att glömma allt som ger grundkondition) faktiskt aldrig fått utvecklas och blivit starka nog att hålla för ett aktivt hundliv. Skador på vuxna hundar skulle öka lavinartat!

Vet inte hur det är på hundar riktigt men på hästsidan har det ju nu gjort en massa forskning som visar på att unghästar som stått mycket inne eller i små rasthagar sällan eller aldrig kan uppnå samma grundkondition i vuxenålder i jämförelse mot hästar som har tillbringat de två första levnadsåren i flock eller fått motsvarande stimmulans i rörelse. Hästar som rört sig lagomt (dvs de som alltså varit i flock och inte pressats i träning) är också ofta friskare och har bättre hållbarhet troligtvis för att belastningen varit mer jämn i jämförelse mot hästar i Box där kontrasterna blir stora i rörelse/vila.

Jag pratade med en ganska känd fysioterapeut för hundar om ämnet och denne trodde att det mycket väl kunde vara liknande för hundar, alltså att en hund som hållits helt stilla exempelvis genom att förvars mycket i bur eller ensam i liten hundgård skulle ha svårt att hävda sig både konditionsmässigt och kroppsligt med en hund som under sitt första levnadsår belastats jämt men lagomt (lagomt i det här fallet skulle alltså exempelvis kunna va motsvarande den rörelse hundarna skulle ha fått om de levt i en flock)

Sedan får man som någon skrev faktiskt använda suntförnuft och fundera utifrån både ras och individ hur mycket man kan låta hundarna röra sig, det är trots allt inte helt ovanligt att 10 månaders jakthundar jobbar självständigt i skogen och kan röra sig över ett 2mil stort område (det kan jag ju då ha andra åsikter om men det är en annan diskussion) något jag tvivlar på att en 10 månaders sanktbernad eller motsvarande skulle hålla för.
 
Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika flitigt som många av mina amerikanska vänner delar bibel-citat.

"OBS!
Detta är inte mina ord och "regler" . Har delat detta från ngn annan !

Detta är en röntgenbild av en 2 veckor gammal valp!
Titta på hur långt skelettet måste växa innan de blir helt "ihop"
Detta är anledningen till att du aldrig ska låta valpar hoppa, gå upp / ner i trappor, eller överanstränga dom.
Att låta valpen göra för mycket fysisk aktivitet vid ung ålder kan det orsaka allvarliga problem senare i livet som tex höftledsdysplasi eller andra ortopediska åkommor .
Kom ihåg regeln ; för varje månad ökar aktiviteten med 5 minuter .
8 veckor gammal valp behöver bara 10 minuter fysisk aktivitet per dag -
6 månader gammal valp behöver bara 30 minuter per dag av fysisk aktivitet !!
Fysisk aktivitet är - gå en promenad, lydnadsträning, springa, leka m andra hundar osv.

Njut av din valp och använd sunt förnuft; du låter väl inte din 6 månader baby springa 5 km varje dag, så varför ska valpen göra det?!"


Detta får mig inte helt oväntat att fundera på hur folk egentligen aktiverar sina valpar och unghundar och vad fysisk aktivering egentligen har för konsekvenser kontra fördelar för hunden senare i livet. I mitt huvud så låter det helt befängt att med en frisk unghund bara promenera 30 min om dagen (det är 7,5 min per gång om man rastar 4 ggr om dagen, man hinner ju knappt ned till brevlådan innan man måste gå hem igen...) när de är 6 månader gamla. När min bjässe var 6 månader kunde vi spendera 40-45 min i rastgården om dagen, (inte inräknat den tid det tar att förflytta sig till och från rastgården). Självklart sprang han inte som en blådåre hela tiden, men nog rejsade han en hel del med hundkompisarna. Nu när han är 1½ är han verken ledbruten eller låghalt.

Vad har ni för tankar kring det här med aktivering av unga hundar? Tänkte kanske ffa ni som har aktiva hundar och hundar som förväntas prestera fysiskt senare i livet. Med tanke på hur extremt stor uppmärksamhet dessa "förhållningsregler" fått på senaste börjar jag på allvar undra om folk anpassar sin hundhållning efter bristande kvalité på hundaveln eller vad det är som pågår egentligen.


Har också fått inlägget på fb. Att valpar ska hållas nästan i komplett stillhet är ju bara absurt - givetvis ska de röra sig för att kroppen ska kunna utvecklas och stärkas.

Rörelse under uppväxten är inte detsamma som att tvinga ut 3 månaders valpar på fem kilometers cykelturer... Lite hjärna får man ju ha. Valpar ska härja runt och komma ut på äventyr med de vuxna och du märker ju hur mycket de orkar i takt med att de får nya små utmaningar.

Låter som lata hundägare bara som vill ursäkta att de inte orkar släpa sig ut på tur med hunden. :devil:
 
Jag har delat den bilden och texten, men inte med baktanken att "läxa upp" mina vänner. Det är alltid bra att bli påmind om hur skelett och muskler ser ut och utvecklas på hundar men även andra djur. Jag hade gärna sett fler bilder dock, på äldre hundar. Det hade varit ännu mer intressant.
Jag har en hel del vänner i min närhet som inte skulle dra sig för att ta med sin 8 veckors valp/6 månaders föl/whatever på tur i bergen i flera dagar om det var så.
Då jag rider Quarter och rör mig i dom kretsarna där det inte är ovanligt att man sätter igång dom när de är alldeles för unga. Kanske någon tänker till när de ser hur skelettet kan se ut på väldigt unga djur. (Lägga på en tung westernsadel på en 5-månaders fölunge och sedan låta den gå en promenad i skogen på ett par timmar känns kanske lite onödigt...?)
Man kunde tycka att sunt förnuft borde råda bland djurägare överlag, men min erfarenhet är att sunt förnuft lyser med sin frånvaro. Folk är faktiskt ganska okunniga vad gäller anatomi etc.

Som exempel; Hur många vet om att barns skelett är mjukt som skumgummi fram tills de är 9-10 år? Hur många vet att barn inte klarar att borsta tänderna helt själva till ungefär samma ålder? Hur många har en tanke på att skelettet hos unga djur inte är klart och att man behöver ta viss hänsyn till det och inte aktivera 24/7? Alla är inte pålästa. ;)

För mig är Facebook en kul grej och jag lade mest ut bilden för att jag tycker bilden var lite cool. :)
 
Vad jag också funderar på... De som nu tror på vad det står i det där inlägget... Låter de inte sina eventuella människobarn leka? Jag har då sett att det finns både babysim, sett att ungarna på dagis brukar springa runt mest hela tiden när de är ute och ser ibland annonser där de söker personal till tex barngympa och dans eller någon typ av sport. Hur många börjar inte försöka spela lite fotboll med sina ungar i princip från den dag de kan gå hyfsat ordentligt? Skulle man överföra det som står om valpar i den här texten till människor, ja då skulle allt sådant få skrotas på en gång.
 
Jag läste om nån forskning där man kommit fram till att skelettdensiteten var högre hos barn som var fysiskt aktiva, och detta gör att risken för fraktur minskar. Jag vet inte hur bra det stämmer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp