Ja två veckors valpar har ju knappt öppnat ögonen. Ska man tvinga dom att blunda 23 timmar och 55 minuter om dagen..Det där är ju bara helt sjukt. Varför visar de inte en bild på en 8 veckor gammal valp? Det är ju ändå så de ser ut när de flyttar. Sen tror jag de flesta valpar ägnar mer än 10 minuter om dagen till att leka med sina syskon hos uppfödaren. Att jämföra en hundvalp med en bebis är ju bara helfel, en 6 månaders hundvalp är i princip en tonåring...
Båda mina har varit mycket aktiva som valpar. Vi har varit ute någon timme om dagen från dag 1. De har fått göra så mycket de orkat och från 4 månaders ålder gått ett par km promenad per dag. Vi har till och med både joggat och cyklat lite samt tränat en hel del kroppskontroll innan ett års ålder. Båda röntgade med A på höfterna och felfria armbågar.
Forskning visar på att hundar som vart aktiva som valpar har lägre frekvens av ledfel jämför med de som varit mer stilla. Inte konstigt tycker jag. Kroppen måste ju användas för att utvecklas.
Ungefär lika genomtänkt.