Aktivering av valp och unghund

Apropå barn o kondition.
För länge sedan så gjorde man experimentella jämförande studier mellan förskolebarn (4-5åringar om jag inte minns fel) o vältränade atleter i god kondition. Minns inte om det var fem eller tiokampare.

Man byggde upp två identiska lekrum, nåja identiska så till vidare att vuxenlekrummet byggdes proportionerligt större för att de vuxna skulle få hinder att klara av i samma relation till storlek som barnen.
Först släpptes barnen in i sitt rum med uppmaningen att röja loss ordentligt. Allt videodokumenterades.

Sen fick atleterna titta på filmen o därefter skulle de göra samma saker på samma tid som barnen. Dom vuxna atleterna däckade ganska snabbt.
 
Apropå barn o kondition.
För länge sedan så gjorde man experimentella jämförande studier mellan förskolebarn (4-5åringar om jag inte minns fel) o vältränade atleter i god kondition. Minns inte om det var fem eller tiokampare.

Man byggde upp två identiska lekrum, nåja identiska så till vidare att vuxenlekrummet byggdes proportionerligt större för att de vuxna skulle få hinder att klara av i samma relation till storlek som barnen.
Först släpptes barnen in i sitt rum med uppmaningen att röja loss ordentligt. Allt videodokumenterades.

Sen fick atleterna titta på filmen o därefter skulle de göra samma saker på samma tid som barnen. Dom vuxna atleterna däckade ganska snabbt.
Går det att läsa om studien någonstans? Det hade varit intressant!
 
Tänkte skriva om den studien innan jag läste ditt inlägg @vallhundFast jag har för mig att det var krypande barn men inte alls säker på det.

Att jämföra med människobarn är annars helt meningslöst då vår utveckling skiljer sig så mycket från djurens. Vi är till exempel mycket mer ofärdiga när vi föds. Anledningen till att vi inte stannar i magen mycket längre är våra hjärnor och därmed storleken på huvudet. Kvinnan skulle inte kunna föda barn med större huvuden.

Jag tror att det är så fiffigt ordnat att våra respektive arters rörelseförmåga i olika åldrar anpassas efter vad våra kroppar orkar med. Och om man nu ska jämföra med barn så sätter de sig och vilar när de inte orkar mer. Precis som valpar. Undantag finns naturligtvis men då är det vårt ansvar som föräldrar eller hundägare att uppmärksamma det.
 
Jag har funderat rätt mycket över det där med motion och valpar i och med att våran fick en lös benbit i bogen, något som upptäcktes vid 6 mån. En del hundmänniskor påstod då att det var mitt fel som hade låtit honom röra sig för mycket för tidigt, men veterinären påpekade istället att det var tack vare hans musklade kropp som skadan inte hann bli större innan vi upptäckte det. Jag vet inte om veterinären sa det för att få mig att må bättre eller om det var sant.
Men efter operationen så hade vi ett ungefär sånt schema som stod i inledningen och hundstackaren höll på att gå upp i atomer... :crazy:
 
Jag har funderat rätt mycket över det där med motion och valpar i och med att våran fick en lös benbit i bogen, något som upptäcktes vid 6 mån. En del hundmänniskor påstod då att det var mitt fel som hade låtit honom röra sig för mycket för tidigt, men veterinären påpekade istället att det var tack vare hans musklade kropp som skadan inte hann bli större innan vi upptäckte det. Jag vet inte om veterinären sa det för att få mig att må bättre eller om det var sant.

Jag har hört om flera fall där det gått hyfsat bra just tack vare att hunden varit bra musklad och jag är övertygad om att veterinärerna inte kläcker ur sig sådant "bara för att vara snälla". Det är ju lite som med hundar som har höftledsfel och andra ledproblem, det viktigaste blir ju alltid att hålla hundarna välmusklade.

Men, med tanke på hur få personer som ens har sett en riktigt vältränad hund så är det ju inte konstigt att det dyker upp märkliga tankar och idéer i huvudet på folk. Det behöver ju inte ens vara "bodybuilderhundar" utan bara en hund i bra hull med lite muskler för att folk ska börja skrika om att hundstackarn är på tok för smal och borde få mat, men sällan någon som ens höjer ett ögonbryn när en smällfet hund vaggar förbi dem en stund senare...
 
Jag har hört om flera fall där det gått hyfsat bra just tack vare att hunden varit bra musklad och jag är övertygad om att veterinärerna inte kläcker ur sig sådant "bara för att vara snälla". Det är ju lite som med hundar som har höftledsfel och andra ledproblem, det viktigaste blir ju alltid att hålla hundarna välmusklade.

Men, med tanke på hur få personer som ens har sett en riktigt vältränad hund så är det ju inte konstigt att det dyker upp märkliga tankar och idéer i huvudet på folk. Det behöver ju inte ens vara "bodybuilderhundar" utan bara en hund i bra hull med lite muskler för att folk ska börja skrika om att hundstackarn är på tok för smal och borde få mat, men sällan någon som ens höjer ett ögonbryn när en smällfet hund vaggar förbi dem en stund senare...

Du har antagligen helt rätt! Vi upptäckte ju även när han inte fick röra sig att han hade lite glappa bakknän... :crazy: Men det är inget som märks nu när han är i mitt "normal" musklad form. ;)

Det där med att man inte ger hunden tillräckligt med mat har jag hört tills jag spyr på det... Och då oftast hundägare vars hundar rullar fram och flåsar efter en liten språngmarsch... ;) Jag tyckte att han hade dålig kondis i början av jaktsäsongen, och sa det vid något tillfälle till en i jaktlaget, hen bara tittade på mig och påpekade att hunden knappt flåsade efter att ha sprungit en timme och ville vidare, en timme tycker jag att vilken hund som helst ska orka men tydligen inte... :angel:
 
Du har antagligen helt rätt! Vi upptäckte ju även när han inte fick röra sig att han hade lite glappa bakknän... :crazy: Men det är inget som märks nu när han är i mitt "normal" musklad form. ;)

Det där med att man inte ger hunden tillräckligt med mat har jag hört tills jag spyr på det... Och då oftast hundägare vars hundar rullar fram och flåsar efter en liten språngmarsch... ;) Jag tyckte att han hade dålig kondis i början av jaktsäsongen, och sa det vid något tillfälle till en i jaktlaget, hen bara tittade på mig och påpekade att hunden knappt flåsade efter att ha sprungit en timme och ville vidare, en timme tycker jag att vilken hund som helst ska orka men tydligen inte... :angel:

Skönt att det inte märks nu! :D

En vinter hade jag min första saluki i för högt hull, jag upplevde att hon höll värmen något bättre då och det var en helt hopplöst kall och blåsig vinter.. Hur som helst. Hon såg inte direkt bra ut och andra salukimänniskor suckade åt mig. (Även salukimänniskor brukar ha sina hundar lite tjocka och omusklade, så de reagerar sällan i onödan) En bekanting däremot hade en "border collie" och hon sa glatt till mig att hon aldrig sett en saluki i så bra hull som min tant innan ;)
 
Just nu går det lite av ett drev bland mina facebookvänner där följande "öppna ögonen och låt dig frälsas"-paragraf delas runt lika flitigt som många av mina amerikanska vänner delar bibel-citat.

"OBS!
Detta är inte mina ord och "regler" . Har delat detta från ngn annan !

Detta är en röntgenbild av en 2 veckor gammal valp!
Titta på hur långt skelettet måste växa innan de blir helt "ihop"
Detta är anledningen till att du aldrig ska låta valpar hoppa, gå upp / ner i trappor, eller överanstränga dom.
Att låta valpen göra för mycket fysisk aktivitet vid ung ålder kan det orsaka allvarliga problem senare i livet som tex höftledsdysplasi eller andra ortopediska åkommor .
Kom ihåg regeln ; för varje månad ökar aktiviteten med 5 minuter .
8 veckor gammal valp behöver bara 10 minuter fysisk aktivitet per dag -
6 månader gammal valp behöver bara 30 minuter per dag av fysisk aktivitet !!
Fysisk aktivitet är - gå en promenad, lydnadsträning, springa, leka m andra hundar osv.

Njut av din valp och använd sunt förnuft; du låter väl inte din 6 månader baby springa 5 km varje dag, så varför ska valpen göra det?!"


Detta får mig inte helt oväntat att fundera på hur folk egentligen aktiverar sina valpar och unghundar och vad fysisk aktivering egentligen har för konsekvenser kontra fördelar för hunden senare i livet. I mitt huvud så låter det helt befängt att med en frisk unghund bara promenera 30 min om dagen (det är 7,5 min per gång om man rastar 4 ggr om dagen, man hinner ju knappt ned till brevlådan innan man måste gå hem igen...) när de är 6 månader gamla. När min bjässe var 6 månader kunde vi spendera 40-45 min i rastgården om dagen, (inte inräknat den tid det tar att förflytta sig till och från rastgården). Självklart sprang han inte som en blådåre hela tiden, men nog rejsade han en hel del med hundkompisarna. Nu när han är 1½ är han verken ledbruten eller låghalt.

Vad har ni för tankar kring det här med aktivering av unga hundar? Tänkte kanske ffa ni som har aktiva hundar och hundar som förväntas prestera fysiskt senare i livet. Med tanke på hur extremt stor uppmärksamhet dessa "förhållningsregler" fått på senaste börjar jag på allvar undra om folk anpassar sin hundhållning efter bristande kvalité på hundaveln eller vad det är som pågår egentligen.

Så lite tid tycker jag låter galet. Vid 6 mån ålder var jag nog uppe i timslång promenad, om än kanske inte riktigt varje dag. Plus rastningar och (lätt) lydnadsträning då.
Klart att man inte ska fysträna valpar men de måste ju få en chans att bygga upp sig.
 
Vad jag också funderar på... De som nu tror på vad det står i det där inlägget... Låter de inte sina eventuella människobarn leka? Jag har då sett att det finns både babysim, sett att ungarna på dagis brukar springa runt mest hela tiden när de är ute och ser ibland annonser där de söker personal till tex barngympa och dans eller någon typ av sport. Hur många börjar inte försöka spela lite fotboll med sina ungar i princip från den dag de kan gå hyfsat ordentligt? Skulle man överföra det som står om valpar i den här texten till människor, ja då skulle allt sådant få skrotas på en gång.
Ja jag skulle inte hindra mitt barn från promenader (eller rejäl lek är väl troligare)... Att man inte släpar med en 6månaders på promenad (där barnet går själv) är ju för att de inte kan gå. En 1½ åring lär ju knappast ta skada.
 
Så lite tid tycker jag låter galet. Vid 6 mån ålder var jag nog uppe i timslång promenad, om än kanske inte riktigt varje dag. Plus rastningar och (lätt) lydnadsträning då.
Klart att man inte ska fysträna valpar men de måste ju få en chans att bygga upp sig.

När vi bodde i Norge i våras var ju Ale inte ens fyllda fem månader. Vi gick minst en timme om dagen på fjället, framåt slutet av vistelsen gick vi till toppen och tillbaka, det är väl nästan 3 timmar i ruskigt jobbig terräng. Med lite pauser då och då gick det alldeles ypperligt.
 
Förstår inte heller dom som är hysteriska över att valpar och unghundar inte ska gå promenader. De flesta verkar dock tycka att det är heeeelt okej att hundarna tokbusar med andra hundar i rastgård och trädgård. Jag förstår inte logiken alls där. Jag tar hellre ut en valp och unghund i skogen där den lunkar lite, springer lite, får lyfta på fötterna och balansera på lite saker än leka där den ofta hetsas till att inte märka när den är trött. För att inte tala om att rusande, tvära stopp, krockar osv sliter mer. Absolut, valpar och unghundar ska få busa OCKSÅ. Men jag har så svårt att förstå när folk ser helt förstörda ut när man säger att man varit ute med en 5 månaders valp en timme i skogen samtidigt som deras valp minsann rusar runt och härjar.

Min tik som nu är drygt 1,5 år fick ganska tidigt hänga på hyffsat långa promenader. Mestadels lös, eller flexi för att förhindra monotona rörelser. Hon fick även innan hon var året följa med på några jogging- och cykelturer. Sen var hon tidigt, från 3-4 månaders ålder med på jobbet i häststall där de var med flera timmar och rörde på sig en del, sov en del osv. Sen sov hon gott inne och tog inte sönder något eller härjade.

Med gammelhanen som i sommar blir 13 år så tänkte vi inte alls på att unghundar skulle ta det lugnt. Där var det kanske lite överdrivet åt andra hållet. Han följde med på många timmars ridturer när han var 1-2 år, vi kunde vara ute hela dagarna. Pigg och fräsch fortfarande och följer med lätthet på joggingturer på en mil trots att han egentligen inte har superbra kondis..

Nu behöver man ju inte överdriva det åt gammelhanens håll heller, men jag tror på att mycket motion är bra (givetvis beroende på ras också, vissa molosser växer ju långsamt tex). Speciellt när de rör sig fritt och utan en massa hetsande lek.

Med nästa hund kommer jag garanterat göra likadant. Kolla på hunden, aktivera efter behov och jag är som @Red_Chili och vill ha lugn och ro inne, speciellt eftersom att nästa hund förmodligen kommer bli brukshund och då användas till tjänst och tävling (förhoppningsvis), då tycker jag det är ännu viktigare att de lär sig ta det lugnt inne.
 
När vi bodde i Norge i våras var ju Ale inte ens fyllda fem månader. Vi gick minst en timme om dagen på fjället, framåt slutet av vistelsen gick vi till toppen och tillbaka, det är väl nästan 3 timmar i ruskigt jobbig terräng. Med lite pauser då och då gick det alldeles ypperligt.

Humla var 6-7 månader när hon hängde med och vandrade i Norge. Hon orkade långt mycket mer än mig, var trött på nätterna men pigg på dagarna och hade nog gärna stannat kvar där!
 
Man blir ju mörkrädd av att läsa att en valp inte ska få busa mer än så korta stunder! Vår 4 månaders whippet hade nog tuggat sönder hela huset om han inte fick sin dagliga skogstur med lösspring :angel:
 
Eftersom Doris lider av extrem smärta så googlade jag runt lite och ramlade över den här artikeln.
http://www.evidensia.se/1.0.2.0/1646/download_17252.php

Ur stycket om motion
Motionen kan i viss mån påverka utvecklingen och följderna av en OCD / FCP. Det är mycket sällan unga hundar får för kraftig motion. Däremot är det dessvärre vanligt att köpare till valpar av större raser får instruktioner att skydda valpen från normal aktivitet och motion - valpen får t.ex. inte gå i trappor, hoppa in i bilen, vara lös eller leka. Sådana instruktioner motverkar helt sitt syfte! Under uppväxten bör man inte kräva fysiska prestationer eller ägna sig åt ren styrke- eller konditionsträning. Man bör även vara försiktig med lek med andra hundar, eftersom det kan uppstå stora påfrestningar. Men det är viktigt att en hund som växer hela tiden ska använda sitt skelett och sina leder till normal fysisk aktivitet! Hunden måste alltså ges full motion, och ska få göra allt som ingår i ett normalt dagligt liv för en hund!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 912
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp