aktivera tollare?

M

mooews

ska hämta min lille tollarevalp om en vecka och det ska bli så hiiiimla kul. jag är medveten om att det är en väldigt krävande ras och jag skulle gärna vilja gå på brukshundsklubb, agility och utställningar. räcker det med de aktiviteterna för att han ska må bra? tacksam för svar :)
 
Sv: aktivera tollare?

ta gärna kontakt med SSRK också/istället - de håller också i valpkurser, allmänlydnadskurser så att du sen kan gå ex viltspårskurs/jaktlydnadskurs/apporteringskurs/jaktkurs.

"bara" agility (utställning är ingen aktivitet det är ju högst någon gång per månad) kan bli lite lite särskilt som man inte ska köra hur mycket som helst ur skadesynpunkt.

Javan
 
Sv: aktivera tollare?

okej, tack. det borde jag kanske göra då. jo, valpkurs tänkte jag också gå i. aa, det bli kanske lite för lite. jag är inte så värst erfaren av att ha hund, det här blir faktiskt min första. så det lär bli tufft, men jag ska klara av det.

tack för svaret javan, nu vet jag lite mer :)
 
Sv: aktivera tollare?

mooews skrev:
ska hämta min lille tollarevalp om en vecka och det ska bli så hiiiimla kul. jag är medveten om att det är en väldigt krävande ras och jag skulle gärna vilja gå på brukshundsklubb, agility och utställningar. räcker det med de aktiviteterna för att han ska må bra? tacksam för svar :)

Först ska du ju gå nybörjar/valpkurs och sedan allmänlydnad. Efter det så kan du gå agility. Du kan ju även fortsätta träna lydnad med han sedan. Gå någon aktiveringskurs, även gå spår osv som javan nämde.
Tänk bara på att inte överaktivera han när han är valp. Du märker själv om han är understimulerad.
Min hund visar det så väl att hon fått gjort för lite, hon gräver nämligen i trädgården då. :smirk:

Lycka till med din lilla och passa på å njut av valptiden. :)
 
Sv: aktivera tollare?

okej, tack så mkt! nej, han klarar nog att aktivera sig själv ibörjan när han bara är en liten bebis.
det finns nog väldigt mycket roligt att hitta på och upptäcka då. :)

ojdå, gräva i trädgården .. det låter inte bra ;)

jadå, det ska jag verkligen göra! det ska bli jättespännande.
jag har tjatat på mina föräldrar hela livet (känns det som) om att jag vill ha en hund. och nu äntligen! :D
 
Sv: aktivera tollare?

mooews skrev:
okej, tack så mkt! nej, han klarar nog att aktivera sig själv ibörjan när han bara är en liten bebis.
det finns nog väldigt mycket roligt att hitta på och upptäcka då. :)

ojdå, gräva i trädgården .. det låter inte bra ;)

jadå, det ska jag verkligen göra! det ska bli jättespännande.
jag har tjatat på mina föräldrar hela livet (känns det som) om att jag vill ha en hund. och nu äntligen! :D

Det är helt underbart att få en hund när man längtat å längtat. Jag fick min i tidig födelsedagspresent av min mormor. Bästa presenten nånsin. Hon gröver inte stora gropar utan kravsar mer så att de märks. Men nu är det jätte länge sedan hon gjorde det.

Jag planerar att skaffa en valp till hösten. Har egentligen hittat en jag vill ha men det fungerar inte just nu då jag är borta varannan vecka. Så jag får vänta lite till.
Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. :)
 
Sv: aktivera tollare?

ja, det kommer typ vara den bästa dagen i mitt liv när jag hämtar honom på onsdag. ja, det förstår jag att det var :)

man kan säga att detta också var en slags födelsedagspresent. för på min 15-årsdag iår så sa pappa att det var "okej" om jag ville köpa en valp. så nu ryker alla pengar jag har. men det gör mig ingenting ;)

jaha, vad kul. vilken ras? nej, precis. tihi
 
Sv: aktivera tollare?

mooews skrev:
ja, det kommer typ vara den bästa dagen i mitt liv när jag hämtar honom på onsdag. ja, det förstår jag att det var :)

man kan säga att detta också var en slags födelsedagspresent. för på min 15-årsdag iår så sa pappa att det var "okej" om jag ville köpa en valp. så nu ryker alla pengar jag har. men det gör mig ingenting ;)

jaha, vad kul. vilken ras? nej, precis. tihi

Har tänkt mig en aussie. Kollar runt på lite olika kennlar så man får se vad man hittar. Ha så skoj med din lilla valp.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 675
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 936
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 350
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp