aktivera bakbenen =)

G

Gideon

Hej hej!
Tänkte bara höra ifall någon har några tips på ROLIGA övingar som man kan hjälpa hästen att aktivera sina bakben med. Då menar jag helst inte någon öving man måste upprepa 20 ggr på banan utan helst några som man kan göra lite överallt som hästen också tycker är kul,fast tips på roliga övingar på banan är också uppskattat :)

Sv: aktivera bakbenen =)

Vet inte om det är så roligt precis men trava över cavaletti är mycket bra för aktivering av bakben.
Ute i skogen kan man gå över "stock och sten".

Hejsan,

Min gillar galoppfattning från stilla stående :D Tar nån gång innan hon fattar och sen är det krut i baken ;)

//Jozzi

En mkt bra övning som fungerar både ute och på banan är att sidföra ett par steg i skritt, sätta igång i tölt direkt, tölta några steg eller tjugo meter beroende på var man är och hur lydig hästen är, ta ner i skritt och omedelbart sidföra igen, osv. Låt den inte bli lång emellan, utan fösök få det att gå i ett. Repetera kanske tio ggr, och sen gör du nåt mer fartigt. Roligare än det låter, för hästen blir väldigt uppmärksam och snabb i bakbenen.

Åh, det finns ju MYCKET! :)

Klättring och ridning i ojämn terräng är ju super!
Sen kan man t ex gå några steg sidvärts och sen fatta galopp, galoppera ett halvt varv och sen upprepa åt andra hållet.
Växlingar mellan öppna och sluta på cirkel behöver de också hålla tungan rätt i mun (och bakbenen i schack) för att klara.
Samt gymnastikserier med låga hinder eller cavalettis (ett galoppsprång emellan varje, man kan avsluta med ett lite högre kryss för motivation).
En "solfjäder" av bommar eller cavalettis i ett hörn är också bra, i galopp. Då kan man ändra avståndet för att korta och förlänga, det brukar ge väldigt bra effekt. :)
Tillägg: Täta övergångar är ju också underskattat!

www.hippson.se har jag hittat massor med roliga övningar!!
Utöver skog&mark, löshoppning och cavaletti som man lätt kan tröttna på annars.. men på den sidan finns massa roliga tips!

Jag gillar ryggningar. Bra ryggningar där hästen verkligen går bakåt och inte släpar benen bakåt är otroligt lösgörande. Gärna i tillägga och kombintation med täta övergångar som någon skrev här ovan.

Att backa uppför är också extremt styrketränande.

Jag gillar ryggningar. Bra ryggningar där hästen verkligen går bakåt och inte släpar benen bakåt är otroligt lösgörande. Gärna i tillägga och kombintation med täta övergångar som någon skrev här ovan.

Att backa uppför är också extremt styrketränande.

hur gör man då för att inte hästen ska släpa benen bakåt? Det problemet har jag! vi gör stora revor på banan när vi ryggar!;):D

Att aktivera bakbenen? :confused:
Det krävs både styrka och muskler till det. T ex, ryggmuskler. Det är ju ryggen som bär hela hästen och ryttaren. Och muskler är ju liksom bara att träna upp. Sånt här kan du ju lära av tränare också ;)
Detta kan du ju också träna upp genom att träna cavaletti,hoppning och övergångar, träna i backar och självklart öva på.

Åh! En jätterolig övning som jag fick prova på en kurs var att:
STOOOP
BAACKAAAA
TÖÖÖÖLT

Haha! Man ska tänka skynda, skynda, skynda! Det blir riktigt roligt då! Min häst blir jättemjuk och fin efter några varv med detta! Man behöver inte tölta långa sträckor heller, 4-5 meter räcker! Men som ngn annan skrev, sidförande rörelser ist för att backa funkar nog också! Ska prova imorgon! :D Lycka till!

Jag brukar träna för att få med bakbenen och lite mera samling, en bakdelsvändning sedan sluta i ca 10 m sedan bakdelsvändning åt andra hållet och sluta igen osv då hinner man träna båda sidorna samtidigt. För lösgjörande rider jag liknande men med framdelsvändning sedan tölt ca 10-20m och en ny framdelsvändning åt andra hållet och tölt igen osv. Dessa övningar brukar jag göra ut på olika grusvägar.

aktivera bakdelen får du genom ökad drivning och förhållningar därmellan, om det är en ökad bärighet-ökad samling du menar. Det är ju endast genom att hästen tänker framåt (men samtligt inte springer iväg och hamnar på framdelen) samtidigt som den inte ökar tempot, som den kan börja bära sej mer på bakdelen. Vilket är slutmålet med alla dressyrövningar .

För att detta ska fungera korrekt är det de drivande hjälperna och förhållande hjälperna som måste fungera och samverka.

Det kan du ju träna såväl som i paddock som ute i naturen.

Att stärka bakdelen kan ju vara något annat som nödvändigtvis inte innebär att hästen aktiverar den mer om du förstår hur jag menar..:angel:

Är det många som har islandshäst och paddock? :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
35
· Visningar
2 245
Senast: Syrax
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar