Tycker du? När man får ledarhund har man bara ytterst ledsyn kvar, om ens. Jag har faktiskt mer än ledsyn även om jag är gravt synskadad. Jag kan se mina hundar. Får man en ledarhund ser man oftast inte ens sin hund.
Jag tycker det är skillnad på att fortfarande ha syn och kunna använda hjälpmedel för att fungera i samhället, och att vara helt blind och hänvisad till ledsagare eller till ledarhund. Det finns en hel del jag kan göra med mina hundar ännu som blir svårare som blind, bara kontakten som jag har med sagda brukshunden i snöret tex skulle vara svårare om jag inte ens kunde se henne, träning och arbete skulle vara svårare, något en brukshund har större krav på. Min egen ork och förmåga att träna hund skulle påverkas av att vara helt blind.
Jag skrev också gemene blind och menar alltså vanliga personer och inte de hard core blinda som kan göra allt trots avsaknad av syn, visst finns dem, men de flesta ligger inte fullt på den nivån, Sverige har alldeles för många som inte ens står till arbetsmarknadens förfogande, lider av psykisk ohälsa och klarar inte av att gå och handla utan mänsklig hjälp. Att då träna hund om man bara har varit sällskapshundsägare tidigare känns lite överkurs. Alldeles för många blinda är den typen. Då känns inte schäfer som rätt typ av ledarhund, generellt. Har du tränat hund halva livet och blir blind känns det direkt som en annan femma, en annan förmåga också gissar jag, att hantera blindheten, då träningen är ett intresse, annars är hunden ett sällskap och hjälpmedel i många fall. För hur seende hundägare än ser på det så är det det de är, sällskap och hjälpmedel, för vissa träningspartner, men generellt sällskap och hjälpmedel, ett sätt för den blinda att komma ut och vara delaktig i samhället och att kunna ta hand om sig själv. Det är hunden som ska underlätta vardagen för den blinde.
Jag vill inte ha en schäfer med så stort krav på arbete när jag är blind, jag kommer ha fullt upp med att vara blind och hantera vardagen, ett krav på att en brukshund måste arbeta ständigt för att inte vara stressad och få stressbeteende och nervig känns inte tryggt, en ledarhund är ju just en trygghet som man lägger sitt liv i tassarna på.
Klarar man av schäfer, fine, men jag förstår varför golden och labrador traditionellt väljs framför bruksraserna, det finns en anledning för det även om det finns individer bland de blinda som vill ha brukshund som ledarhund.