Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

Sv: Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

men den som kör för fort och försöker köra ifrån, eller dumpar bilen och springer? ska dom bara rycka på axlarna och skita i det? är det det du tycker? Den personen KAN ju faktiskt också vara 12 och ha "lånat" pappas bil

exakt VAR i texten står de att de har gjort fel?:smirk: det står ju att OM man hade vetat... och hur i h*vete hade dom kunnat veta det i förväg

PIRU skrev:
En tolvårig pojke bets av en polishund i tisdags i samband med ett polisingripande utanför Wennströmska gymnasiet.

Det var vid 19-tiden i tisdagskväll som polisen fick dagens fjärde larm om inbrott på Wenströmska gymnasiet. Tips om att tre pojkar setts på platsen hade kommit in och man beslutade att åka dit med en hundpatrull. Väl där upptäcks tre pojkar i närheten. Två av dem stannar medan en tredje springer från platsen. I samband med detta släpper en av poliserna sin hund lös som sedan biter den flyende pojken.

Enligt Börje Strömberg, presstalesman vid polismyndigheten Västmanland, var det ett rutinärende på så sätt att hundar är dresserade att bita människor som inte stannar vid befallning.

Oavsett om pojken är skyldig eller ej, är det lämpligt att släppa lös polishundar på barn?
- Polisens bedömning var att pojken snarare såg ut att vara i 17-18 årsåldern, snarare än 12. Det var därför som hunden släpptes lös. Hade han vetat att det var ett barn hade hunden inte släppts lös.

Enligt familjen tillkallades inte ambulans trots att pojken bitits, varför det?
- Den exakta bedömningen på plats kan jag i nuläget inte redogöra för. Då måste jag prata mer med hundföraren. Men enligt honom kunde pojken stå upp och gå.

Mamman till pojken menar att dock att pojken var chockad när hon anlände och hade kraftiga bitmärken i ena benet.
- Jag fick åka till akuten med honom själv där de sydde. Jag tycker att detta är skamligt. Hur kan man släppa en hund på en pojke när man redan har de andra två? Polisen visste ju inte ens om de var skyldiga.
Mamman har nu polisanmält poliserna.

Stefan Nordberg

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=373421

faen vilket lätt sätt att skaffa pengar.. eller det kanske är ytterligare skrämselmetod för att hålla ungen borta från dumheter genom att hänga ut honom i pressen:crazy:

Nej det är nog mest troligt.

Men en sak är säker; alla i denna tråd som tyckt att hundföraren har gjort rätt är jag jävligt glad att inte dom har som verktyg i bältet t.ex. pepparspray, teleskopbatong och Pistol och dessutom en hund för då vete fan vart det skulle sluta.

fast frågan är om det inte är tvärtom... att de som "förstår" polisen i fråga kanske är lite mer insatta i den "världen" där ligistungar existerar?

Det är så sjukt!:eek:
Stackars barn!
Hundrädd för resten av livet typ

Jag menar det hade väl räckt med en tillsägelse, samtal hem eller nåt

man kan väl erkänna i efterhand att det var överilat att sända hunden mot killen. Alla kan göra MISSTAG men och säga att dom var rättbeslut är ju vansinne. Det står ju att dom inte skulle sänt hunden om de vetat att han var 12år. Alltså erkänner dom att det var fel.

Sticker nån från bilen så förföljer man personen med hund som spårhund inte skyddshund. Det är det som är det unika med våra svenska polishundar att dom används till allt. Man kan inte bussa hundar på alla som sticker från platsen. Det tror jag du också fattar. Men är fan inte så säker på det längre.

Skojar du med mig eller så du menar att jag inte skulle veta att det finns ligistungar?

fast hur ska du ringa ett samtal hem om du inte vet vem ungen är:confused:

Spelar du dum eller?

Dom hade ju bägge kompisarna. Garanterat att dom kan skrämma dom så de talar om vem den trejde är. Eller att man kollar deras umgänges krets säkert är dom ihop rätt så ofta o är täta polare så det hade man kunnat löst garanterat smärtfritt. Finns ingen tolvåringen som är så tuff och hård att det inte går o ruska om dom lite med lite skrämmsel taktik.En av dom kanske tiger men högst troligt berättar dom vem det så är det löst utan våld eller så får väl dom andra 2 betala alla skador dom orsakat hur tror du deras kompis relation ser ut då efter det inte så bra tror ja.

Senast ändrad:

fast det som står i texten är ju att OM man hade vetat att ungen var 12 hade man inte släppt... nu visste man inte och uppskattningsvis såg han ut att vara 17-18... alltså har polisen agerat helt rätt

Är du så naiv som du låter? Att det "bara" skulle vara att spåra kan man ju glömma... mkt sällan det ger önskat resultat

Det verkar ju inte som att du känner till typen "ligistungar" nä.. med tanke på försvarandet av just åldern... åldern har inte särskilt stor betydelse längre... ungar som slänger ur sig saker som till och med får mig att tappa hakan är inte ovanligt.. å åldern på dessa? 5-6 år!Hur tror du de utvecklas om inte nån styr upp dem redan då? röker på/tar annat skit så är saken biff...

Det kan flertalet patruller och tårgas för att få ner en rabiat 15-åring och skillnaden mellan 12 och 15 är ju inte alltför stor

Du tror att en hundangrepp från en korkad polis ska få han o ändra inställning knappast den lär bli mer hatisk nu. Han hade nog garanterat lärt sig mer om de skrämmt upp han rejält. Snacka om och vara naiv själv du.

Jag har inte varit nån duvunge som liten, många grejer man ångrar som man gjort så jag vet exakt hur det är när man åker dit. Jag "tjuvjaga" duvor en gång när jag var 13år med mitt luftgevär med ett gäng polare och polisen tog oss uppe på taket på en industribyggnad och dom skrämmde upp oss rejält tog våra gevär o åkte iväg o skrämmde upp oss alla på polisstationen att det skulle bli en anmälan på detta o.s.v. men efter så behåll dom våra gevär o sa att vi skulle ta detta som en varning.

Jag fick väldigt stor respekt efter det o ha aldrig gjort om det igen men kan ju säga dig direkt om han kommit upp där o vi försökt o sticka o klappat till mig med en batong o sen kört hem mig så hade jag inte haft samma respekt.

***dubbelpost***

Senast ändrad:

Är du så naiv som du låter? Att det "bara" skulle vara att spåra kan man ju glömma... mkt sällan det ger önskat resultat

hahahahah o då bara för hunden inte kan spåra då ska man släppa lös den o den får angripa du är ju helt sanslös. Om personen är så nära att man kan sända hunden, kan den garanterat söka också.

Spelar du dum eller?

Dom hade ju bägge kompisarna. Garanterat att dom kan skrämma dom så de talar om vem den trejde är. /../. Finns ingen tolvåringen som är så tuff och hård att det inte går o ruska om dom lite med lite skrämmsel taktik..

Då jä*lar hade det blivit ett jäkla liv.. skrämma skiten ur ungarna som vid förhör.. då hade det varit dubbla arga morsor i tidningen :p

Och 12-åringar som kan begå inbrott kan nog vara tuffare än vissa tror. Och enligt svenska rättväsendet skulle nog de andra två klarat sig bra utan att behöva betala skadestånd (i Sverige är det ju ofta framgångsrikt att skylla på varann.. å vad kan vara bättre än att skylla på frånvarande 3e part som drivande?) Hur eller hur skulle ju inte de andra betala ur egen ficka med tanke på åldern så hur mkt vänskapen skulle åka på däng för det är väl frågan.. om nu kompisarnas föräldrar är lika mesiga som mamman i artikeln.

Ack alla dessa missförstådda änglabarn som bara vill ha lite godis :angel: ;)

kunde nästan ana det på din inställning till rättsväsendet som så tydligt lyser igenom:crazy:

Tillägg ang artikeln i sig & polisens handlande:

Man behöver definitivt inte tillkalla ambulans för hundbett i benet, i regel. Ambulans är till för akuta fall som antingen behöver extremt snabb transport, eller inte kan ta sig dit på annat sätt (behöver bår, starka smärtstillande, annan akutsjukvård). Ringer man på såna smågrejer, som man lika gärna kan plocka in via taxi/skjuts, tar man kanske en bil från nån som skulle behövt den bättre.

kunde nästan ana det på din inställning till rättsväsendet som så tydligt lyser igenom:crazy:

Nej då min inställning är helt o hållet inte sån längre jag har gjort dumheter o står för dom jag gjort. Men som sagt va jag var bara 13år gammal.

Jag jobbar för och bli väktar hundförare. Därför tycker jag inte man beter sig så här med sitt vapen i tjänst.

Jag tycker snarare att det står klart och tydligt att poliserna handlat rätt, efter dom förutsättningar som var.

"Det var vid 19-tiden i tisdagskväll som polisen fick dagens fjärde larm om inbrott på Wenströmska gymnasiet. Tips om att tre pojkar setts på platsen hade kommit in och man beslutade att åka dit med en hundpatrull. Väl där upptäcks tre pojkar i närheten. Två av dem stannar medan en tredje springer från platsen. I samband med detta släpper en av poliserna sin hund lös som sedan biter den flyende pojken.

Enligt Börje Strömberg, presstalesman vid polismyndigheten Västmanland, var det ett rutinärende på så sätt att hundar är dresserade att bita människor som inte stannar vid befallning.

Oavsett om pojken är skyldig eller ej, är det lämpligt att släppa lös polishundar på barn?
- Polisens bedömning var att pojken snarare såg ut att vara i 17-18 årsåldern, snarare än 12. Det var därför som hunden släpptes lös. Hade han vetat att det var ett barn hade hunden inte släppts lös."
Man fångade en inbrottstjuv i början av sin kriminella bana, så vad gnäller ni för? Nu kanske killen får chansen till en annan sorts uppfostran än den mamman bistått med.

LIA

Och 12-åringar som kan begå inbrott kan nog vara tuffare än vissa tror. Och enligt svenska rättväsendet skulle nog de andra två klarat sig bra utan att behöva betala skadestånd (i Sverige är det ju ofta framgångsrikt att skylla på varann.. å vad kan vara bättre än att skylla på frånvarande 3e part som drivande?) Hur eller hur skulle ju inte de andra betala ur egen ficka med tanke på åldern så hur mkt vänskapen skulle åka på däng för det är väl frågan.. om nu kompisarnas föräldrar är lika mesiga som mamman i artikeln.

Och en tolvåring är fullt medveten om att dom ska skylla på varann om det händer nåt då går vi fria från allt.Nej dom har nog ingen aning om hur svenskt rättsväsen ut ur den synpunkten.

Man fångade en inbrottstjuv i början av sin kriminella bana, så vad gnäller ni för? Nu kanske killen får chansen till en annan sorts uppfostran än den mamman bistått med.

LIA

Det är jag med på att han har fått en dålig uppfostran till en viss del.
Och han nu finns i systemet och hoppas man kan få rättsida på han. MEN ska det vara till vilken kostnad som helst???

Nej då min inställning är helt o hållet inte sån längre jag har gjort dumheter o står för dom jag gjort. Men som sagt va jag var bara 13år gammal.

Jag jobbar för och bli väktar hundförare. Därför tycker jag inte man beter sig så här med sitt vapen i tjänst.

nu vet inte jag hur gammal/ung du är(antar att du iaf är runt 20)... men det går tyvärr inte att jämföra.. inte ens i närheten.. en 12 åring idag mot en 12 åring för bara 10 år sedan:crazy:

Om du nu jobbar för att bli hundförare inom väkteriet hoppas jag att du är medveten om den enorma skillnaden mellan polishunderi och väktarhunderi.. som väktare får du inte ens använda spårandet i princip än mindre använda hunden till annat än just ditt egna skydd... fast det visste du väl antagligen redan?:)

Det är jag med på att han har fått en dålig uppfostran till en viss del.
Och han nu finns i systemet och hoppas man kan få rättsida på han. MEN ska det vara till vilken kostnad som helst???

hade jag gjort något sådant... blivit biten då jag försökt smita från ett brott jag begått.. hade jag av bara det skämts som en hund... hade då min mamma gått till pressen hade jag ju skämts ännu mer.. hade ju inte kunnat med att gå till skolan, alla vet ju vem jag är och vad jag gjort:eek: så hade jag nog gladeligen valt att bli biten flera gånger om, om ingen fick veta.. så man kan skärpa till sig (ja så hade jag resonerat redan som 12-åring)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka