Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

Sv: Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

Sen o tro att grabben ser vuxen ut är ju fan bara larvigt det ser väl vem som helst att det är en slyngel.
Så DU var där?

Sen är ju grabben biten i framsida lår alltså har han varit vänd mot hundföraren så då har den kunnat sett ålder och hur stor hotbilden är mot hundföraren.
Du borde väl ha tillräcklig kundskap för att inte uttrycka dig så kategoriskt. Även om hunden fortfarande var kopplad (men jag antar den var släppt?) så finns hur många scenarier som helst för att betten ska hamna fram på benet, även om tjuven springer ifrån polisen när hunden får attackera.

LIA

Måste bara säga att poliserna överhuvudtaget har dålig koll på sina hundar (i alla fall jämfört med vad de BORDE ha) tycker jag. Min far (mycket min pappa hit och dit på hundforumet för min del :o ) tränade hundar i skydd och vakt och lite alltmöjligt förr och hjälpte även polisen med svåra hundar men han fick inte ha med sig sina "egna" hundar när andra folk (t.ex. uppvisningar) för då skämdes polisen och det va deras egna ord!! Skrämmande!! All appel(stavas?) m.m. ska sitta så benhårt på deras hundar att de ska kunna stoppa dem i luften vid ett angrepp, nu kan de ibland inte ens få dem att släppa när de t.o.m tar tag i dem....

Senast ändrad:

Jag blir mörkrädd över hur folk resonerar.
Du tror att ungar med ett förflutet eller ett nuvarande som "bråkstakar" blir bättre av att man dänger in lagen i skallen på dem? För vad jag har förstått så har dom redan fått så mycket däng från olika håll (många) och det tycks verkligen inte ha hjälpt.

Att skicka en hund på ett barn (för jag utgår faktiskt från vad det stod i texten iom att det var det TS verkade vilja diskutera..och inte hur det KUNDE ha varit) är för mig ungefär som att kasta kniv i låret på ungen. Ett hundbett kan gå hur illa somhelst.

Daltinställningen kan du stå för, jag är aldrig för våld mot barn.
Däremot skulle jag gladeligen se att dom skickade hundar på brottslingar som valt att göra värre saker än att ta sig "mod" och sno en tablettask och en juice i kiosken. Jag menar..har poliserna verkligen inget bättre för sig?

Mamman får skämmas och ungen ska ha ett ordentligt straff. Men en skyddshund i beet är att gå alldeles för långt.

Du tror att ungar med ett förflutet eller ett nuvarande som "bråkstakar" blir bättre av att man dänger in lagen i skallen på dem?
Generellt? Ja. Kopplat med andra åtgärder. Ungar måste inse vad rätt och fel innebär och att felbeteende innebär konsekvenser. Kravlöst lallande som du verkar förespråka hjälper ingen, och fr a inte dom som kommit in på fel väg.

För vad jag har förstått så har dom redan fått så mycket däng från olika håll (många) och det tycks verkligen inte ha hjälpt.
Tänka sig vad mycken kunskap du har om inbrottstjuvar?

Jag kan upplysa dig om att jag har haft en hel del att göra med kategorin unga tjuvar och det minsta dom behövde, var kravlöshet och gränslöst. Tvärtom var det betecknande att dom hade föräldrar som var inne på din linje. "Inte min Pelle inte", trots att dom blev ertappade med byxorna nere, sas. Det var snarare fråga om för lite än för mycket "däng". Vilket inte ska uppfattas som att jag förespråkar misshandel som uppfostringsmetod. :eek:

Att skicka en hund på ett barn (för jag utgår faktiskt från vad det stod i texten iom att det var det TS verkade vilja diskutera..och inte hur det KUNDE ha varit)
Ska vi utgå från det TS skrev, så kan vi avsluta tråden här och nu. Det var ensidigt färgat, för att uttrycka sig försiktigt. Samma stig som du trampar på- ex "när en vansinning hund kommer flygandes efter"
Du har inte svarat på mina frågor om händelsen! Varför inte, om du nu såg allt detta du skrivit om?

Tills dess vi får mer kött på benen om vad som faktiskt hände, är det rätt att diskutera med öppet sinne. Jag vet inte vad polisen såg eller hur han upplevde situationen. Jag vet inte om tolvåringen kunde ha tagits för en tjugoåring, just där och just då! Tills dess annat är visat utgår jag från att polisens handlande var försvarbart, just där och just då!

Däremot skulle jag gladeligen se att dom skickade hundar på brottslingar som valt att göra värre saker än att ta sig "mod" och sno en tablettask och en juice i kiosken. Jag menar..har poliserna verkligen inget bättre för sig?
Så du tycker att polisen ska strunta i tjuvar bara för att dom är unga? Eller för att det stulna är värt max XX kronor (hur ska polisen veta det?).
I detta fallet var det tydligen fråga om inbrott och stöld, och inte bara att någon "tagit sig modet" att sno. Jag förstår verkligen inte hur du kan hålla på att förminska och släta över. :confused: Hur tror du det hade känts om det varit din kiosk som blev utsatt, med stora kostnader för reparation bl a?? För kanske femtielfte gången?
Jag vet hur det är, jag har varit där.

Mamman lär inte skämmas, vilket är själva pudelns kärna.

LIA

det är ju så att man börjar undra

En tolvårig pojke bets av en polishund i tisdags i samband med ett polisingripande utanför Wennströmska gymnasiet.

Det var vid 19-tiden i tisdagskväll som polisen fick dagens fjärde larm om inbrott på Wenströmska gymnasiet. Tips om att tre pojkar setts på platsen hade kommit in och man beslutade att åka dit med en hundpatrull. Väl där upptäcks tre pojkar i närheten. Två av dem stannar medan en tredje springer från platsen. I samband med detta släpper en av poliserna sin hund lös som sedan biter den flyende pojken.

Enligt Börje Strömberg, presstalesman vid polismyndigheten Västmanland, var det ett rutinärende på så sätt att hundar är dresserade att bita människor som inte stannar vid befallning.

Oavsett om pojken är skyldig eller ej, är det lämpligt att släppa lös polishundar på barn?
- Polisens bedömning var att pojken snarare såg ut att vara i 17-18 årsåldern, snarare än 12. Det var därför som hunden släpptes lös. Hade han vetat att det var ett barn hade hunden inte släppts lös.

Enligt familjen tillkallades inte ambulans trots att pojken bitits, varför det?
- Den exakta bedömningen på plats kan jag i nuläget inte redogöra för. Då måste jag prata mer med hundföraren. Men enligt honom kunde pojken stå upp och gå.

Mamman till pojken menar att dock att pojken var chockad när hon anlände och hade kraftiga bitmärken i ena benet.
- Jag fick åka till akuten med honom själv där de sydde. Jag tycker att detta är skamligt. Hur kan man släppa en hund på en pojke när man redan har de andra två? Polisen visste ju inte ens om de var skyldiga.
Mamman har nu polisanmält poliserna.

Stefan Nordberg

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=373421

Senast ändrad:

Det står ju klart o tydligt att polisen gjort fel. Hade man vetat att pojken var 12år hade man inte släppt hunden. :smirk:

Dessutom står det också´att en av poliserna släppte sin hund då var dom dessutom flera på plats?

Vart ligger hotbilden då?

Låter som om lata polisen inte orkade springa själv.....:smirk:

Låter som om lata polisen inte orkade springa själv.....:smirk:

Nej det är nog mest troligt.

Men en sak är säker; alla i denna tråd som tyckt att hundföraren har gjort rätt är jag jävligt glad att inte dom har som verktyg i bältet t.ex. pepparspray, teleskopbatong och Pistol och dessutom en hund för då vete fan vart det skulle sluta.

Jag är nog lite böjd att hålla med dig där. Man kan ju tycka att det så här i efterhand att det var att överreagera men just då i den situationen kan det ha känns rätt för polisen. Oftast så är det en stressad situation, saker som händer snabbt, kanske dåligt ljus och en allmänt stökig situation. Nu skall ju poliser vara så duktiga att det kan hantera allt sådant men de är ju bara människor precis som oss.

Faktum är att hade han inte begått ett inbrott så hade han antagligen inte heller blivit biten.

Hade det varit jag när jag var i den åldern så hade min pappa sagt att "Du skall vara glad att hunden fick tag på dig innan jag fick tag på dig" och "Sluta gnälla, är du så dum att du bryter dig in någonstans så får du skylla dig själv" :D.

Mvh

Tora

Exakt.. :bow:

Min kompis 12-åriga lillebror e lång & i stor jacka när man inte ser ansiktet så skulle inte jag kunna se han var 12. Hade jag sett honom i ansiktet hade jag ändå gissat på 16-17. Det kanske inte var klockrent att släppa hunden, men det är ändå så att ungen brytit sig in. Och det verkar mamman skita duktigt i.

Sen polisernas koll på sina hundar kan alltid diskuteras. Men om hunden släpps & plockar ner en flyende person, och dessutom bara biter i benet (=inte siktar på ansikte/hals el dylikt) har hunden gjort fel då? Jag vet inte för jag vet inte riktigt vad hunden förväntas göra.

Sen polisernas koll på sina hundar kan alltid diskuteras. Men om hunden släpps & plockar ner en flyende person, och dessutom bara biter i benet (=inte siktar på ansikte/hals el dylikt) har hunden gjort fel då? Jag vet inte för jag vet inte riktigt vad hunden förväntas göra.

Ingen i denna tråd har sagt att hunden gjort fel han gjorde säkert ett fint arbere som den är lärd. men att hundföraren har begått ett stort misstag det är ju rent klart det säger ju polisen själv till tidningen. Men det saknar verklighet o sända hunden på en flyende inbrottstjuv även om han vore 20år eller 50år polisen kunde försökt jaga han först till fots och varnat han det hade säkert räckt i många fall.

ja för det första en icke hundvant barn tänker på är ju att stanna och stå still när en vansinning hund kommer flygandes efter:crazy:

Men det stackars lilla oskyldiga barnet kanske kunde fatta att det är läge att stå still när pappa blå ropar att man ska stanna?
Om polisen ropat nåt sånt åt mig hade jag stannat & slängt mig på marken direkt. Om jag inte hade begått ett brott å ville undkomma såklart.. men då skulle jag förtjäna att få en hund efter mig också.

Men det stackars lilla oskyldiga barnet kanske kunde fatta att det är läge att stå still när pappa blå ropar att man ska stanna?
Om polisen ropat nåt sånt åt mig hade jag stannat & slängt mig på marken direkt. Om jag inte hade begått ett brott å ville undkomma såklart.. men då skulle jag förtjäna att få en hund efter mig också.

Så kommer du inte resonera när du kommer hem med flera djupa bett i ditt lår av hund, för du kommer också tyckta att dom användt övervåld mot dig.

Skitungen kommer förmodligen inte göra inbrott nå mer... :idea:

Visst så kan man också resonera.

Men vad ska han som åkt dit för fortkörning få då? sex batongslag i ryggen så han lär sig av sina misstag o aldrig kör för fort igen.

eller han som vinglar hem från Puben och blir tagen för gångfylla ska han bli elad med tazern så han lär sig o inte vingla hem från puben.

Bara en tanke :angel:

Jag tänker såhär:

Om han som kör för fort stannar som vilken person som helst: Inga batong slag

Men om han smiter: batongslag :devil: (då har han ju gjort sig skyldig till smitning OCKSÅ)

Det går ju inte å jämföra en vanlig full, med en som är agressiv, tycer jag...

Angående det här med åldern, där jag är ifrån ursprungligen, där finns det 12 åringar med mustach och hår på bröstet, skulle jag gissa på deras ålder så skulle det knappast vara 12 år.. :D

Det går ju inte å jämföra en vanlig full, med en som är agressiv, tycer jag...

Är man aggressiv när man flyr i från nåt? nej man har insett att man inte reder situationen och flyr. Aggressiv hade han varit om han tagit upp en sten o kastat mot polisen eller på nåt sätt velat brukat våld mot tjänstemannen.Då hade situationen sett annorlunda ut men även där är det knappt försvarbart med o sända hunden. Man ska vara i ett trängt läge om man ska sända sin hund.

Jag menade att det går inte att jämför en aggressiv full, med en vanlig full människa...

Jag pratade inte om pojken som var biten...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka