Sv: Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida
Du tror att ungar med ett förflutet eller ett nuvarande som "bråkstakar" blir bättre av att man dänger in lagen i skallen på dem?
Generellt? Ja. Kopplat med andra åtgärder. Ungar måste inse vad rätt och fel innebär och att felbeteende innebär konsekvenser. Kravlöst lallande som du verkar förespråka hjälper ingen, och fr a inte dom som kommit in på fel väg.
För vad jag har förstått så har dom redan fått så mycket däng från olika håll (många) och det tycks verkligen inte ha hjälpt.
Tänka sig vad mycken kunskap du har om inbrottstjuvar?
Jag kan upplysa dig om att jag har haft en hel del att göra med kategorin unga tjuvar och det minsta dom behövde, var kravlöshet och gränslöst. Tvärtom var det betecknande att dom hade föräldrar som var inne på din linje. "Inte min Pelle inte", trots att dom blev ertappade med byxorna nere, sas. Det var snarare fråga om för lite än för mycket "däng". Vilket inte ska uppfattas som att jag förespråkar misshandel som uppfostringsmetod.
Att skicka en hund på ett barn (för jag utgår faktiskt från vad det stod i texten iom att det var det TS verkade vilja diskutera..och inte hur det KUNDE ha varit)
Ska vi utgå från det TS skrev, så kan vi avsluta tråden här och nu. Det var ensidigt färgat, för att uttrycka sig försiktigt. Samma stig som du trampar på- ex
"när en vansinning hund kommer flygandes efter"
Du har inte svarat på mina frågor om händelsen! Varför inte, om du nu såg allt detta du skrivit om?
Tills dess vi får mer kött på benen om vad som faktiskt hände, är det rätt att diskutera med öppet sinne.
Jag vet inte vad polisen såg eller hur han upplevde situationen.
Jag vet inte om tolvåringen kunde ha tagits för en tjugoåring, just där och just då! Tills dess annat är visat utgår
jag från att polisens handlande var försvarbart,
just där och just då!
Däremot skulle jag gladeligen se att dom skickade hundar på brottslingar som valt att göra värre saker än att ta sig "mod" och sno en tablettask och en juice i kiosken. Jag menar..har poliserna verkligen inget bättre för sig?
Så du tycker att polisen ska strunta i tjuvar bara för att dom är unga? Eller för att det stulna är värt max XX kronor (hur ska polisen veta det?).
I detta fallet var det tydligen fråga om
inbrott och stöld, och inte bara att någon "tagit sig modet" att sno. Jag förstår verkligen inte hur du kan hålla på att förminska och släta över.
Hur tror du det hade känts om det varit din kiosk som blev utsatt, med stora kostnader för reparation bl a?? För kanske femtielfte gången?
Jag vet hur det är, jag har varit där.
Mamman lär inte skämmas, vilket är själva pudelns kärna.
LIA