Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

Sv: Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

Det är jag med på att han har fått en dålig uppfostran till en viss del.
Och han nu finns i systemet och hoppas man kan få rättsida på han. MEN ska det vara till vilken kostnad som helst???

Intressant fråga. Om man lyckas fånga upp honom här är det väl ganska klart ett lågt pris (om man tänker i banorna "stoppa kriminell utveckling/karriär"). Risken som finns är väl att han börjar hata polisen istället. Men då står återigen hans mor som till stor del skyldig, som verkar tycka ungen är helt oskyldig & enbart fokuserar på det han tagit med sig från butiken, samt lägger all skuld på polisen. Ond cirkel det där.

bara en liten nyfiken fråga... om det nu hade varit så att dom var 17-18 som polisen trodde då han skickade hunden, hade det då varit ok?

Jag själv är 26.
nej men jag har bröder som är yngre den minsta som är 15 ,18 och 23 så jag har sett dom och deras vänner, men det är inga hårdingar om man ville skrämma dom.

Jag vet mycket väl vilka regler som gäller för de olika grenarna. Då jag tränar ofta med väktare här i och sett polisen i träning o läst böcker o.s.v. så jag är väl insatt i deras respektive yrke.

Jag har dessutom gjort skriftliga delen för väktarhundförare för skojs skull se om man klara det.

bara en liten nyfiken fråga... om det nu hade varit så att dom var 17-18 som polisen trodde då han skickade hunden, hade det då varit ok?

Nej jag skrev det förrut hade inte spelat roll om han har varit 50år för det handla inte om nåt uppebart våld eller hotfull situation därför använder man inte sitt vapen.

Jag tycker visst han har gjort fel o ska straffas för det. Men tycker det är övervåld dom användt mot pojken bara för ett inbrott/snatteri. Man kunde löst detta 100ggr bättre än dom gjorde nu.

räknar du dina syskon till "ligistungar"? eller vad menar du?
Det jag pratar om är ungar som redan vid 15 är bortom all räddning i princip..(och dom är måååånga... )det dom behöver är nån form av nära döden upplevelse för att öppna sina egna ögon och faktiskt börja tänka.. på andra än sig och sina kompisar också....

Nej, inte till vilken kostnad som helst. Men jag tycker inte att har råkade så farligt ut. Ordentligt uppskrämd (förhoppningsvis), ett minne (ärr) för att minnas och så slipper han antagligen annan påföljd (med tanke på åldern).
Ganska väl avvägt tycker jag.

LIA

Tack tack :bow: Jag som tycker jag formulerar mig så dåligt hela tiden :angel:

Nej, inte till vilken kostnad som helst. Men jag tycker inte att har råkade så farligt ut. Ordentligt uppskrämd (förhoppningsvis), ett minne (ärr) för att minnas och så slipper han antagligen annan påföljd (med tanke på åldern).Ganska väl avvägt tycker jag.

LIA

Men det kunde ha gått mycket värre än ett ynka ärr.

Generellt? Ja. Kopplat med andra åtgärder. Ungar måste inse vad rätt och fel innebär och att felbeteende innebär konsekvenser. Kravlöst lallande som du verkar förespråka hjälper ingen, och fr a inte dom som kommit in på fel väg.
Kravlöst lallande? Förklara, eftersom att du så väl vet vad jag förespråkar. Jag förstår nämligen inte själv vad du talar om.

Tänka sig vad mycken kunskap du har om inbrottstjuvar?
Skulle det vara något negativt?

Jag kan upplysa dig om att jag har haft en hel del att göra med kategorin unga tjuvar och det minsta dom behövde, var kravlöshet och gränslöst. Tvärtom var det betecknande att dom hade föräldrar som var inne på din linje. "Inte min Pelle inte", trots att dom blev ertappade med byxorna nere, sas. Det var snarare fråga om för lite än för mycket "däng". Vilket inte ska uppfattas som att jag förespråkar misshandel som uppfostringsmetod. :eek:
Fast nu är du oerhört löjlig och överdramatiserar allt jag skrivit gånger tusen. Utgå från vad jag verkligen skrev så fortsätter vi därifrån.
[
B]Du har inte svarat på mina frågor om händelsen![/B] Varför inte, om du nu såg allt detta du skrivit om?
Det här förstår jag inte riktigt vad du menar.
Tills dess vi får mer kött på benen om vad som faktiskt hände, är det rätt att diskutera med öppet sinne. Jag vet inte vad polisen såg eller hur han upplevde situationen. Jag vet inte om tolvåringen kunde ha tagits för en tjugoåring, just där och just då! Tills dess annat är visat utgår jag från att polisens handlande var försvarbart, just där och just då!
Vad vill du ha sagt?

Så du tycker att polisen ska strunta i tjuvar bara för att dom är unga? Eller för att det stulna är värt max XX kronor (hur ska polisen veta det?).
I detta fallet var det tydligen fråga om inbrott och stöld, och inte bara att någon "tagit sig modet" att sno. Jag förstår verkligen inte hur du kan hålla på att förminska och släta över. :confused: Hur tror du det hade känts om det varit din kiosk som blev utsatt, med stora kostnader för reparation bl a?? För kanske femtielfte gången?
Jag vet hur det är, jag har varit där.
Ja, det är tyvärr omöjligt att diskutera om saker jag själv inte skrivit men som du vänder mot mig och dessutom överdriver något fantastiskt..så jag förstår faktiskt inte riktigt din poäng och vad du vill ha sagt (utöver att du tyckte att polisen gjorde rätt).

Om du utgår från det jag verkligen skrev så ska jag försöka svara ordentligt.

ang kiosken som jag missade att svara på (om den varit min) så känner jag många som fått inbrott i sina kiosker flertalet gånger och har själv haft inbrott fyra gånger hemma (med tjuvar i varierande åldrar) med några väldigt unga killar vid ett tillfälle. Hade jag satt hundar med mål att bita efter dem? Aldrig. Hade jag velat se dem få varsin fet smäll på käften och ett par år bakom galler? Ja det hade väl varit trevligt.

Men det kunde ha gått mycket värre än ett ynka ärr.
Nu gjorde det ju inte det, så varför inte acceptera? F ö kunde det ju blivit mindre också (fr a om inte tjuven försökt smita).

LIA

Ja, det är tyvärr omöjligt att diskutera om saker jag själv inte skrivit men som du vänder mot mig och dessutom överdriver något fantastiskt..så jag förstår faktiskt inte riktigt din poäng och vad du vill ha sagt (utöver att du tyckte att polisen gjorde rätt).
Om du utgår från det jag verkligen skrev så ska jag försöka svara ordentligt.
Förstår inte ditt problem. Om du läser våra resp inlägg så borde det klarna.
Om polisen de facto gjorde rätt eller fel, vet inte jag. Mot bakgrund av dina inlägg förstår jag att du har mer information om händelsen än jag, men med det som hittills framkommit i tråden, så ser jag inte att polisen gjort fel.

Jag är både glad och tacksam att någon tar tag i den här kategorin ungdom och visar dom, att man inte får bära sig åt hur som helst.

LIA

Jag är både glad och tacksam att någon tar tag i den här kategorin ungdom och visar dom, att man inte får bära sig åt hur som helst.

LIA

:eek: :eek: :eek: Du har aldrig hört ordspråket våld föder våld. Varför tror du Polisen i USA har Mp5 eller M16 och hagelgevär med sig i sina bilar för? Jo för att dom är så förbannat korkade o tror att dom kan lösa allt med våld. Samma här i Sverige det blir bara brutalare o brutalare så snart är vi också där. Om vi accepterar att polisen sänder hundar på 12åringar och civila poliser sätter huvor på sig o vänder batongerna o slår med fel ände för det gör ondare då är vi snart där vi också. Alltid tyckt att svensk polis varit vettiga men min bild ändras sakta men säkert.

Senast ändrad:

Vad är det som gör, att några här tycker det är OK att tjuvar kommer undan? Åldern? Jag tycker det är smått skrämmande.

Att jämföra med USA som du gör, tyder på bristande insikt i grundförhållanden.

Att brutaliteten ökar i Sverige kan du väl ändå inte klandra polisen för? :eek:

LIA

Jag har iaf aldrig tyckt det varit okej med några brott oavsett ålder bara deras sunkiga sätt o löst detta,i ren panik ska man ha in han sen om det innebär ren o skär övervåld det skiter polisen i tydligen. Som jag sa innan detta hade gått o löst garanterat utan våld överhuvudtaget men ändå fått fatt alla 3.

Nu orkar jag inte tjata mer om detta.

Senast ändrad:

*kl*
En liten fråga till er som tycker att det var rätt att sända hunden efter det flyende barnet:

Om vi leker med tanken att det var en vanlig polispatrull som kom till platsen istället, en patrull utan hundar. Och så händer samma sak. Polisen griper två barn på platsen, det tredje flyr. Polisen på platsen drar sitt tjänstevapen och stoppar flykten genom att skjuta grabben i benet. Samma beslut med andra ord. Och med samma resultat, grabben blir skadad men kan gripas på platsen.

Hade det också varit korrekt agerande av polisen?

Förstår inte ditt problem. Om du läser våra resp inlägg så borde det klarna.
Om polisen de facto gjorde rätt eller fel, vet inte jag. Mot bakgrund av dina inlägg förstår jag att du har mer information om händelsen än jag, men med det som hittills framkommit i tråden, så ser jag inte att polisen gjort fel.

LIA

Nej jag kan inte hjälpa att jag tycker att du skriver luddigt. Jag förstår inte alltid vad det är du vill komma fram till.
Jag vill givetvis också se att det blir skärpning. Men kanske främst i de "långvariga" straffen ex fängelse då det är så himla lätt att gripa fel misstänkta personer eller som i det här fallet se åldern på barnet på plats. Skicka hundar är i mina ögon enormt övervåld mot något jag inte skulle bedöma som en potentiellt jättefarlig person.

Jag hade tyckt det varit utmärkt att ha munkorg på hundarna och låta dem stöta "byten", som inte anses farliga..varför går inte det att genomföra? (frågar de som vet mer om skydd)

Nåja, du tycker si och jag tycker så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka