Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

Sv: Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

[jag tror nog inte den polisen vars hund bet, mår särskilt bra över händelsen...
Varför inte? Hunden skötte sitt jobb vad jag försått..varför skulle den må dåligt över det?

fast jag hade nog sagt att jag hellre blir biten av en skyddshund än av en vilken hund som helst... skyddshundarna är tränade att släppa på kommando och lyder du farbror blå och stannar när dom säger till dig så klarar du dig nog ganska lindrigt undan

Jag vet inte jag, men redan som liten fick jag lära mig att det inte går att springa från exempelvis en björn eller rabiat älg, det bästa i möte med sådana är att stå/ligga still... och en treåring borde ju kunna räkna ut att det kanske gäller de flesta djur som är lite kinkiga

lät som att det var en snattare från början... men detta vart ju en inbrottstjuv

(generellt riktad)
scenario: polis rycker ut på ett pågående inbrott hemma hos Dig. Av ren slump är första bil på plats en hundbil och när de kommer fram ser de en person hoppa ut genom fönstret, kuta allt han kan mot en bil som står på tomgång en bit bort och vägra stanna.. Vad hade Du velat att de gjorde? Stå och titta på och konstatera att dom kommer att tappa bilen om dom hämtar sin egna, eller släppa hunden som gott och väl skulle hinna ikapp, men med risk för att den skadar tjuven?
Tjuven ifråga har stulit det viktigaste Du äger

Har faktiskt svårt att tycka synd om pojken...
Lite, den som ger sig in i leken får leken tåla.

Ja jag häpnar rent ut sagt.

Ingen som svarat på frågan om hur man ska agera isåfall när man stöter på en grovt kriminell vuxen man?..Blir det skott i pannan då?

jag antar att folk vill se en viss nyans i hur poliser handskas med brottslingarberoende på "nivån" på brottet samt även ålder. Så jag antog att folk vill ha hårdare "fasttagningar" på vuxna krininella och än värre på den grövre sorten iom den skadan en skyddshund kan göra på ett barn på tolv år.

Men du kanske tycker att samma ska gälla för alla oavsett ålder och form av brott?

absolut! en inbrottstjuv är en inbrottstjuv oavsett ålder
och vad man bör tänka på är att det förutsättningarna sällan är klara förrän efteråt.. visst jag kan hålla med om att ungen var lite liten för att kanske bli gripen på detta sätt... men hur skulle polisen ha vetat i förväg hur "liten" ungen va? och så som det exempelvis är i vissa delar av denna stan så är det småknattar som knappt är torra bakom öronen som begår allt grövre brott(personrån, väpnade rån, inbrott.. you name it och jag kan sätta en bra summa på att flera utav dem garanterat är under 15)... ska dessa också daltas med?
Eller som exempel.. ett butiksbiträde ser en person stjäla, griper denna och det uppstår tumult..tjuven får en axel ur led och en blåtira, i efterhand visar det sig att det var en 10-åring som snattat ett tuggummi värt 50öre.. det personen egentligen grips för är ju stöld, klassningen snatteri kommer först i efterhand..
Straffskalan för rån är samma oavsett vad du har rånat.. om det så är en bank eller den lokala korvkiosken i hörnet...
Jag kan hålla på i alla evighet att radda upp exempel.. :p

Daltas? Nog fan ska ungen ha sitt straff men en skyddshund i armen/benet/något annat som kunde gått riktigt snett? Aldrig.
Jag bemöter heller inte en formbar liten tolv åring på samma sätt som jag hade valt att bemöta en straffmyndig inbrottstjuv som är långt mycket mognare och egentligen kan resonera bättre än en tolv åring som är ute efter lite godis (och framförallt någon som kan guida honom på rätt väg tillbaka efter någon form av bestraffning.)

Ska man behöva traumatisera barn när de gjort fel? Jag kommer personligen aldrig vara för våld mot barn som inte är uppenbart farliga för omgivningen).

Dina exempel tycker inte jag är jämförbara med vad som stod i artikeln.

En lite udndran bara, om vi struntar i just den här situationen, du jobbar md polishundsdstränining men är väldigt negativ till polisens hundarbete, har du själv ngt praktiskt mål eller jobbar du bara med saken för nöjes skull?
PL

*kl*

Visst verkar det som om Kevin i artikeln här är en bov och som faktiskt gjort inbrott i en kiosk. Men en polishund är ett skarpt vapen och jag tycker nog att polismannen bör tänka till rejält innan han släpper hunden. Precis som polismannens andra tjänstevapen gör hunden stora hål i folk och det gäller att det våldet står i proportion till brottet.

Det ingen fattar här är att en skyddshund räknas som vapen. Det krävs mycket för att man ska få släppa sin hund på en människa. Sen o tro att grabben ser vuxen ut är ju fan bara larvigt det ser väl vem som helst att det är en slyngel.

Hund räknas som det näst värsta vapen du kan ta till efter hund kommer pistol. Tycker inte det rimmar o ta ut en hund för en stöld över huvudtaget sen om det är en tablettask eller en rolls royce spelar ingen roll. Det ska vara ett uppenbart hot om hunden ska få användas. Sen är ju grabben biten i framsida lår alltså har han varit vänd mot hundföraren så då har den kunnat sett ålder och hur stor hotbilden är mot hundföraren.

nej klä av snuten kläderna o sänd en hund mot han så får han känna på hur det känns så vet han det till nästa gång. för så får dom ju göra med el tazern så varför inte hunden också :p

En lite udndran bara, om vi struntar i just den här situationen, du jobbar md polishundsdstränining men är väldigt negativ till polisens hundarbete, har du själv ngt praktiskt mål eller jobbar du bara med saken för nöjes skull?
PL

Mest för tävlings skull men alla mina hundar går mot väktarhundar. Jag vill se hur bra man kan få saker och ting. Jobba med få momenten så bra som är möjligt.

Jobbar inte med polisen utan det är seriösa väktare jag har jobbat med.

Tycker ungen får skylla sig själv, han lär ju knappast snatta flera gånger:smirk:
Snodde tydligen två godisaskar samt en flaska läsk, ur SKOLKIOSKEN Jo tycker nog att han får skylla sig själv.

Hoppas han lärt sig en läxa.

Vilket jävla resonomang du har.

Så alla som gör fel ska få rejäla straff är du från USA ???

alla som kör för fort o blir av med lappen ska man få sönder skurna däck då?

Senast ändrad:

Varför använder man aldrig hundar med munkorg på bovar man vill ha fast? ( som i detta fallet ungar som man kanske inte vill göra någon direkt skada på)

näääää (NEWSFLASH):eek: menar du verkligen att dom räknas som vapen:eek: (*ironi*)

jag är mkt väl medveten om detta

vad jag menar med att det är svårt att avgöra ålder på ungen är inte huruvida den är barn/vuxen utan snarare att en 12-åring mkt väl kan se ut som en 15-16-17 åring som i sin tur kan vara mkt farlig (ja, TROTS att denne är omyndig)

:rofl: :rofl: :rofl:
Jobbar inte med polisen utan det är seriösa väktare jag har jobbat med.
det här var nog det roligaste uttalandet på länge

Om jag får lägga mig i...tjänstehunden är att jämställa med tjänstevapen, att skicka hunden efter en flyende inbrottstjuv är lika fel som att slänga i väg ett skott från tjänstevapnet.

I mina ögon har denne hundföraren inte arbetat på ett korrekt sätt med sin hund och är inte lämplig som hundförare OM det har gått till på det sätt som beskrivits.

Sen är det en annan femma det här med föräldrarnas ansvar och att den här lille tolvåringen förmodligen inte är Guds bästa barn...
Hade det varit min son så hade jag skämts ögonen ur mig och jag hade förmodligen inte gått ut i tidningen med den här storyn.

men anser ni då att det hade varit ok att dänga på ungen ned batong? som ju faktiskt kommer först på fjärde pltas uppifrån i våldstrappan??
och nej, det är inte samma som att skjuta, isf hadede väl delat en förstaplats i trappan...

nån som vet var man kan läsa den här artikeln (som av nån anledning bara verkar ha funnits på aftonbladet), igår va den förstasidesnews och sk plusartikel.. idag lyckas jag inte hitta den öht:confused:

Klarar man inte som polis att gripa en unge utan att använda tjänstevapen, hund eller batong då tycker jag att man ska ta sig en funderare om man ska ha det yrket ö h t.

Poliser arbetar sällan ensamma, möjligen ingriper hundförare ensamma någon gång men att skicka hunden i bett p g a ett inbrott i skolkiosken det finns det inget försvar för i mina ögon.

Det finns så många duktiga och omdömesgilla hundförare för övrigt så det är synd att somliga utmärker sig på det här sättet.

OCH tillägger än en gång; OM det nu har gått till på det sätt som beskrivs.

Daltas? Nog fan ska ungen ha sitt straff men en skyddshund i armen/benet/något annat som kunde gått riktigt snett? Aldrig.
Äntligen en polis som gör något. Betr din fråga om våldtäktsman osv, så är min syn att det skjuts alldeles för lite bland svenska poliser. :angel:

Jag bemöter heller inte en formbar liten tolv åring på samma sätt som jag hade valt att bemöta en straffmyndig inbrottstjuv som är långt mycket mognare och egentligen kan resonera bättre än en tolv åring som är ute efter lite godis (och framförallt någon som kan guida honom på rätt väg tillbaka efter någon form av bestraffning.)
Sicken daltinställning. Inte undra på att vi har dom ungdomar vi har, i alltför tråkig utsträckning.
Du var alltså med när det hände? Såg vad polisen såg, hörde osv??
Då kan du upplysa oss om storlek på "den formbara lilla tolvåringen"!? Hur han var klädd, hur han betedde sig, vad han sa osv?
Jag var inte med eller har ens läst om händelsen, så du kan väl informera!

Ska man behöva traumatisera barn när de gjort fel? Jag kommer personligen aldrig vara för våld mot barn som inte är uppenbart farliga för omgivningen).
Med minsta tur, så var det här den bästa medicin "den lille" kunde fått. Alternativet, att hon fått räcka lång näsa åt polisen och vara macho bland sina kompisar hade varit mycket sämre. Fr a för honom.

En liten ofarlig tolvårig gangster idag är en stor livsfarlig tjugotvåårig gangster om tio år. Bättre stämma i bäcken!

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka