Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

Sv: Akta o stjäla tablettaskar, det kan svida

*kl*

ni som förespråkar mer våld mot barn, kan ni nämna ETT land, där man dömer barn till fängelsetraff, som har lägre kriminalitet än sverige? eller ETT land, som fått ner kriminaliteten med hårdare straff?

och har ni någon gång blivit bitna av en stor hund som är tränad att bita hårt?

Det vill jag också veta! :bow:

Vore det inte mer adekvat att vända sig till kurshållaren?

Varför tror jag att ditt syfte var ett helt annat? :o

LIA

Jag antar att du bl a vänder dig till mig?

ni som förespråkar mer våld mot barn, kan ni nämna ETT land, där man dömer barn till fängelsetraff, som har lägre kriminalitet än sverige? eller ETT land, som fått ner kriminaliteten med hårdare straff?
Trodde du var klokare än att skriva sånt här. :cry:

och har ni någon gång blivit bitna av en stor hund som är tränad att bita hårt?
Ja, och utan att på något sätt varit utanför lagen. :eek:

LIA

Konstigt, noterar att du fortfarande inte svarat på frågan...
Känsligt ämne kanske.

Du glömde:
Nej. jag tror inte din version av händelseförloppet är korrekt!

Kanske därför?

LIA

Jag har svarat. Märkligt att du inte förstår det.

LIA

Nej det är inte så konstigt när du inte klarar av att tala i klartext...

Trodde du var klokare än att skriva sånt här.

klokare än vadå? bestraffningar behöver inte nödvändigt leda till att det dåliga beteendet minskar, sådant han man forskat på. här var det mycket mer som spelade in än en direkt bestraffning för det dåliga beteendet, vilket sannolikt kommer leda till mer förakt från pojkens sida. låser man in honom kommer han få världens chans att knyta kontakter med andra kriminella och voilá! vi har skapat en perfekt grogrund för en tung kriminell bana.

jag påstår inte att jag sitter inne med alla svar, men NÅGOT kan man väl ändå försöka lära sig genom att titta på andra länder. det känns så onödigt att begå samma misstag när man kan låta bli.

och om bettet, minns du hur ont det gjorde? vill du verkligen utsätta ett barn för en sådan smärta? jag har tack och lov aldrig blivit biten ordentligt, men mitt ex fick ett bett i handen. det gick inte ens hål på huden, men han hade väldigt ont och handen var obrukbar i flera dagar.

och om bettet, minns du hur ont det gjorde? vill du verkligen utsätta ett barn för en sådan smärta? jag har tack och lov aldrig blivit biten ordentligt, men mitt ex fick ett bett i handen. det gick inte ens hål på huden, men han hade väldigt ont och handen var obrukbar i flera dagar.

När jag vart biten i skrevet så hade jag tjocka byxor med kevlar trådar i samt suspensoar. Jag vart sjukskriven i en hel vecka efter det för jag kunde knappt gå. Ändå var det inget rejält bett, mina bägge biter hårdare än denna hund som bet mig.Kan bara tänka mig när dom hugger i allvar hur det skulle kännas det vill jag inte vara med om.

Jag hade en kollega som svimmade efter ett bett från en NÅGOT oren hund som fick in ett snyggt bett på insidan låret...

Mitt "eldprov" efter att som ny i jobbet ha "tjatat" till mig en plats som aspirant till hundförarutbildningen det var bl a att gå en siså där 10 talet modprov på raken...Nu efteråt begriper jag ju att instruktören gjorde det för min skull, för att grabbarna grus skulle se att man inte var någon vek och vän liten tjej men just då var jag arg så det kokade kan jag säga.

Hur som, detta var bett i skyddsärm av helt "rena" hundar och min arm var lilagröngulblå när jag kom hem, jag var svimfärdig och illamående på träningsplan efter genomfört figurantarbete. Bett av en tränad tjänstehund, en BRA hund,har ett oerhört tryck som även med skyddsärm kan orsaka tryckskador/trycksår/svullnad. De enda som jag har sett vara opåverkade efter bett det är påtända personer.

Att skicka tjänstehund på ett barn för ett kioskinbrott på en skola det är om inte tjänstefel så åtminstone pinsamt.

Ska vi övergå till personangrepp? :mad:

LIA

Jag ser det inte som personangrepp bara är ärlig många gånger fattar jag inte vad du skriver thats it. Sen får ju du tolka det som du vill.

Det var frågorna som sådana jag tänkte på.
Inte straff, konsekvenser etc.

Och ja, jag minns betten. Ser ärren varje dag. ;)

LIA

Du glömde:
Nej. jag tror inte din version av händelseförloppet är korrekt!

Kanske därför?

Har du käkat orm till middag? Du slingrar ju dig hela tiden istället för att svara.

"Min" version av händelsförloppet är så som den beskrevs i artikeln och det scenario som vi diskuterar i den här tråden. Men då antar jag att du gott tycker att polisen lika gärna kunde skjutit honom eftersom "det skjuts för lite" i den svenska polisen?

klokare än vadå? bestraffningar behöver inte nödvändigt leda till att det dåliga beteendet minskar, sådant han man forskat på. här var det mycket mer som spelade in än en direkt bestraffning för det dåliga beteendet, vilket sannolikt kommer leda till mer förakt från pojkens sida. låser man in honom kommer han få världens chans att knyta kontakter med andra kriminella och voilá! vi har skapat en perfekt grogrund för en tung kriminell bana.

Så hur ska vi bestraffa brott enligt dig? (Och svara inte "inte genom att bussa hundar på folk" för då gör du det lätt för dig, för det du skrivit ovan är allmänt taget & bör därmed vara ngt du generellt förespråkar). Ska vi göra som mamman i det här fallet & glömma det som hänt medan fokus läggs på att nån annan gjort fel? (det gamla "jag gjorde fel men det finns de som gör värre saker så då är det ok"-syndromet).

Ska vi se genomn fingrarna & låta "barn vara barn" inkl slå ner varann, knivhugga varann (sånt händer där jag bor), attackera gamlingar som har pengar.. ska vi skylla allt de gör på polisen?

Jag kan inte säga att jag förespråkar längre straff för alla brott, för vissa dock. Men i Sverige följs mkt sällan 15-årsgränsen för straff, om personen är under 18 åker de nästan aldrig dit, under 20 sällsynt. Då är det så dags.

Faktum är ju att för några årtionden sen var de flesta mkt hårdare uppfostrade än idag, det skulle visas respekt för polis, lärare, äldre osv. Men nu är det typiskt med föräldrar som mamman i artikeln som ser sina barn som små änglar, och tillämpar "let go" uppfostran. Det kan ju möjligen ha ett samband med accelererande våld- den här inställningen att barn kan göra vad f-n de vill för de är ju barn. Som om de ändrar sig sen när de blir 18.. :smirk:

*kl*
. Polisen på platsen drar sitt tjänstevapen och stoppar flykten genom att skjuta grabben i benet. Samma beslut med andra ord. Och med samma resultat, grabben blir skadad men kan gripas på platsen.

Hade det också varit korrekt agerande av polisen?

Du har inte en susning medicinskt om vad en kula kan göra för skada om du jämför med hundbett. Han kan ju lika gärna missa med pistolen som hunden kan bita var som (men en bra TJH ska ju vara tränad att bita vissa ställen) och så kan kulan hamna nån annanstans än i benet. Dessutom kan en förlupen kula på flera vis skada andra människor, rikoscettera (stavning--äsch :o ) etc.

(Med det inte sagt att jag tycker det var 100% rätt att bussa hunden efter killen. Men jämförelsen ovan är ju bara fel.)

Men har du nämnt något land där man straffar barn med våld/fängelsestraff som har lägre kriminalitet än Sverige?

Så hur ska vi bestraffa brott enligt dig? (Och svara inte "inte genom att bussa hundar på folk" för då gör du det lätt för dig, för det du skrivit ovan är allmänt taget & bör därmed vara ngt du generellt förespråkar). Ska vi göra som mamman i det här fallet & glömma det som hänt medan fokus läggs på att nån annan gjort fel? (det gamla "jag gjorde fel men det finns de som gör värre saker så då är det ok"-syndromet).

Ska vi se genomn fingrarna & låta "barn vara barn" inkl slå ner varann, knivhugga varann (sånt händer där jag bor), attackera gamlingar som har pengar.. ska vi skylla allt de gör på polisen?

Jag kan inte säga att jag förespråkar längre straff för alla brott, för vissa dock. Men i Sverige följs mkt sällan 15-årsgränsen för straff, om personen är under 18 åker de nästan aldrig dit, under 20 sällsynt. Då är det så dags.

Faktum är ju att för några årtionden sen var de flesta mkt hårdare uppfostrade än idag, det skulle visas respekt för polis, lärare, äldre osv. Men nu är det typiskt med föräldrar som mamman i artikeln som ser sina barn som små änglar, och tillämpar "let go" uppfostran. Det kan ju möjligen ha ett samband med accelererande våld- den här inställningen att barn kan göra vad f-n de vill för de är ju barn. Som om de ändrar sig sen när de blir 18.. :smirk:

att straffa av ren hämndkänsla kan bara bli fel. längre från civilisationen är det svårt att komma. i så fall kan vi lika gärna införa dödsstraff i sverige och livstids fängelse för barn (existerar i andra länder, men de har högre brottslighet än oss ändå. hur det nu kan komma sig...)

i sverige vill vi gärna vårda våra brottslingar och det är en god och välgrundad tanke. vård är långt mycket mer preventivt än straff. tyvärr fungerar inte detta så bra i praktiken, men när det gäller barn är det särskilt viktigt att tänket inte förloras. alltså, socialtjänsten bör kopplas in, eventuellt kan det kriminella barnet behöva byta miljö (placeras i fosterhem eller vårdhem) osv. hur det ska se ut i detalj kan jag inte svara på, för det saknar jag utbildning i. "mina" barn är inte kriminella.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka