Åkerbo 5-8 juli.

Sv: Åkerbo 5-8 juli.

Nu är vi hemma efter en omväxlande helg. Gamlingen började suveränt med 45 i dressyren och delad trea... Hoppningen var utslagsgivande precis som Emma sagt men han var jätteduktig och på ett pet avancerade vi till silver-plats!!!! Helt otroligt, sen vaknade vi på natten och regnet öste ner och så fortsatte det, omvänd resultatordning gjorde inte saken bättre och när det var dax fanns det "ingen bana kvar" längre, kanande ner för backen mot 6:an och, som det visade sig sen, sög av en sko sen var gamlingens självförtroende lika dåligt som i Trossnäs banhoppning. Han som aldrig stannat på terrängen förr kom inte ens runt :cry: Om man skall vara lite kritisk tycker jag nog att man kunde grusat framför hindrena även i * klassen kvällen före, det var ju trots allt ett SM och väderprognosen var ju rätt klar... dvs spöregn. Nåväl vi var inte ensamma i alla fall

Vilka blev placerad då? Hade varit kul om man kunnat följa det under helgen när det trots allt var SM...
Ni som var där, har ni någon "inside information" innan resultaten kommer upp :D

Tror att det blev såhär i Sm klasserna; ändra annars!

J-SM: 1:a Hannes Melin-Helia, 2:a Sara Nilsson-Korall, 3:a Cajsa Andersson-Mighty Good.

Yr-SM: 1:a Christoffer Forsberg- Piece of Hope, 2:a Hannes Melin- BP, 3:a Marika Janson?

YSM var Marika Jansson 3:a med Bellux. I övrigt håller jag med Bettibets.

knapp

Nu är jag också hemma. Började med en helt okej dressyr där hästen var mycket finare än vad ryttaren kunde rida. Jättelydig och mina grova halvhalter blev nästan halter. Men hamnade ändå precis bakom Bettibets dotter på 45,2 straff och två åttor på sisten :bump:
Totalt magplask i hoppningen. Kändes jättefin på framhoppningen och osäkerheten som var i Bollnäs fanns varken hos mig eller hästen. Jag kände mig jättepositiv och peppad men efter en dålig anridning (från min sida) fick vi ett stopp på trippelbarren och hästen förtroende gick i botten. Två hinder senare för mesig ridning igen och ett stopp till - tack och adjö.

Fick möjlighet att träna på banan efter tävlingen men med tanke på vädret och underlaget valde vi att avstå även om jag var jättesugen på att pröva på några av de ** (som jag faktiskt, otroligt nog, inte tyckte kändes omöjlig).

Några fler resultat? :bump:

Lillasyster startade ju * för andra gången. De började med att stegra sej i dressyren, men vi tyckte ändå han gick hyfast. Han blir spänd, efetrsom hon är nervös. 72 straff (68 fr 2 domare och 79 fr nr 3) och sist efter dressyren. Jaja det skiljde bara 0,3 straff till näst sist så det var bara att le. Se livet från ljusa sidan. Banhoppningen är det svåraste hon ridit. 2 ner och hon avancerade till 25 plats. Jätteglad blev hon såklart. Inför terrängen så funderade hon mycket men hon tyckte att det kändes "lätt". Bara ett stort hinder, några tekniska men Danmark var större och där var flera tekniska. Dock gjorde ju underlaget att det blev svårare här. Jag bryter om det känns svårt var det sista hon sa. Hon red ut och hon tog inte alternativet utan spetsen för han gick så bra. :angel: Hon nollade, hade tidsfel men var glad som en speleman. Hon gick runt på små moln. Sen när Hannes gick imål som segrare så frågade hon mej hur mycket hon avancerat. Vi kollade.... Ungen slutade 9:a i klassen, placerad. (6:a på SM!). Ett stort leende gick runt där sen. :)

Hanna började med en hyfsad dressyr, små missar bara. En stor miss i hoppningen däremot gav ett stopp och 2 ner innan hon fick flyt igen. Dock känns det som hon börjat hitta rätt. Numera klarar de svårigheterna så det är bara att träna hoppning... Inför terrängen var hon sur över hoppningen så klart men banan var enkel. Nästa för enkel, hade inte regnet kommit så vet i farao hur det hade gått. Underlaget ställde däremot till det. Hon fick ingen bra linje på "krokhindret", han trampade ner vid sidan i leran och tappade all bjudning, stopp sen kom hon inte till bra anridning igen och tappade fokus på b-hindret men sen gick det. Fram till trädklykan. Där halkade han i avstampet med bakbenen så hela den flög i luften. De stöp. Ska se om jag får in filmen på det. Lite surt var det såklart allt för henne. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Film
Det är inte lätt att stå och se vad som egentligen händer. Sen tittar man på filmen och ser och ser. Att han halkar med bakbenen i avstampet är väl solklart...
Dock ser man inte vad som hände efter klykan, enligt uppgift tappade Hanna balansen (det ser man på filmen) men även hästen som stöp ner med nosen i backen efter nerhoppet. Hanna ställde sej på benen där..
De skadade iallafall inte sej.

Noterade en del Bukefolk där. Aicha (såklart), Prins Rollo och Murray. Inser att fler var där. En som jag vet läser här :idea: men där var säkert fler.
Ja Bettibets och emma-vsm vet jag ju men jag vet inte vilka ni är...

Det grusades på morgonen, bla vid coffin men inte vid varje hinder tyvärr.

Det grusades framför de ** hindrena och de som var gemensamma med * vilket ju klart framgår på hur många som kom runt resp. klass :devil: Hindermässigt var ju banorna jättelätta så där låg ju inga problem utan så gott som allt hängde ju på underlaget. Hade det inte varit SM hade nog många strukit sig, hoppas inte allt för många hästar tog skada..:cry:

Det grusades framför de ** hindrena och de som var gemensamma med * vilket ju klart framgår på hur många som kom runt resp. klass :devil: Hindermässigt var ju banorna jättelätta så där låg ju inga problem utan så gott som allt hängde ju på underlaget. Hade det inte varit SM hade nog många strukit sig, hoppas inte allt för många hästar tog skada..:cry:

Ja håller med dej.. och man får inte glömma att det INTE bara är att rida långsammare. Det blir betydligt farligare att ha ett långsamt tempo. Gör det svårt att hålla "lagom" tempo. :crazy:

Grusning är inte heller en optimal lösning om den inte sker med god planering. Det kan bli extra tungt som det blev på ett par ställen...

Pris till "bästa terräng" kändes inte precis vettigt.... (det handlar ju om att komma närmast optimaltiden) :o

Jag tycker inte att den * banan var lätt :confused:
Har ridit betydligt lättare banor i samma klass. Jag vet inte om det blev grusat framför kanonerna men jag sa till om det iaf.
Jag tycker nog att vi gjorde det bästa av situationen ändå.

Jag inser nu att vi träffades och pratade!!
Vi gick slutet av banan tillsammans på söndag morgonen!

kl

Hemma efter 4 dagar i Åkerbo. Började med 5-åringen på torsdagen i 90 klass. Han skötte sig riktigt bra i dressyren,och då poängen var låga för de flesta är 63,8 straff inte så farligt som det låter. Hoppningen grejade han med en rivning som berodde på det röda tältet som de av någon anledning hade klämt in mitt på hoppabanan:confused: Mitt intryck av terrängbanan var att den var svår och jag fick rätt!! 1/3 blev uteslutna!
Min kille tyckte det var väldigt livat på framridningen, höll väl på att hamna på backen hur många ggr som helst, och den första delen av banan gick minst sagt vingligt men vi kommer över hindren i alla fall dock blev det lite för svårt för honom med en ganska smal helt oinfångad soffa endast några galoppsprång efter vattnet, jag lyckades inte heller styra honom på B-hindret på näst sista hindret så i mål kom vi med två stopp och 30 tidsfel, till min förvåning klättrade vi uppåt i reultatlistan.

Lille Frigg gick 100klassen på fredagen, då han inte blivit riden alls den senaste veckan hade jag misstankar om att han skulle vara nästintill oridbar i dressyren och jag fick rätt, det fanns bara en gångart och det var galopp, dessutom han han med några rejäla stegringar och jag var riktigt nära att ramla av på dressyrbanan, trodde aldrig att vi skulle kunna hålla oss under 75 straff vilket vi behövde om det skulle kunna räknas som breederskval, men domaren var snäll och gav oss 63,8 , hoppning 4 fel och i terrängen var han grym 0a på hinder och det var en svår bana hade i mina ögon lika gärna kunnat vara en lätt enstjärnig. Konstigt nog fick jag 19 tidsfel men det kan inte stämma jag red riktigt fort och det var såna med två stopp som hade bättre tid än mig.. men det går ju tyvärr inte att bevisa..missade iaf en placering pga det. Men det viktigaste han klarade kvalet så nu är han klar för 6-års finalen!

och sedan avslutade vi med ** YRSM Hon gick helt ok i dressyren och vi hamnade inte bland de sista utan ungefär i mitten. Sen kom hoppningen och där drog vi på oss 21 fel 9 av dem tidsfel och allt var bara så onödigt...och i terrängen startade jag bland de första hästen var super och vi var nolla inom tiden, eftersom banan verkade vara så lätt så trodde vi att alla andra också skulle nolla men icke många fick problem och vi klättrade från 29 till 12 plats och blev 9:e bästa YR.

Jag inser nu att vi träffades och pratade!!
Vi gick slutet av banan tillsammans på söndag morgonen!

Aha.. alltså jag trodde nästan det var en bukemänniska iallafall MEN det måste ju inte vara det bara för att folk är trevliga. :idea:

Kul!:rofl:

Jag tycker inte att den * banan var lätt :confused:
Har ridit betydligt lättare banor i samma klass. Jag vet inte om det blev grusat framför kanonerna men jag sa till om det iaf.
Jag tycker nog att vi gjorde det bästa av situationen ändå.

Vi tyckte att den ** var enklare jmfrt med andra banor än den *. Dock var den * betydligt enklare än tex Neastveds...

Vi såg 3 "svårigheter" för Tilda & Dumle. Kanonerna, som dock fick marklinje och lite ifyllnad. Spetsen ,där hon sa att hon skulle ta alternativet när hon sett några få utbrytningar, där hon red på spetsen trots allt. Ensilagebalarna gjorde det onekligen lite smalare.
Sen var hon lite osäker på kyrkan. Nytt hinder för dem. Dumle la öron tätt bakåt och drog ihop sej. Däremot var dopfunten mycket mindre än liknande i Dk så den var hon inte ett dugg nervös för + att den låg på rakt spår.

För övrigt så med facit i hand hade det varit bra om terrängen legat (som det står på förbundets hemsida om JSM) på lördagen...

Annars var alla jättetrevliga och försökte lösa alla problem som uppstod. (utom en i skretariatet som ni nog ska gömma nästa gång :idea:)

Jaha Rollo....då vet du numera hur jag kände mig i Trollhättan med 21 sek över tiden fast jag red med egen klocka som visade att jag gick in på tiden...:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 113
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar