https://www.dn.se/ekonomi/taget-nastan-alltid-billigare-an-flyget/
Tänkte på den här tråden när jag såg artikeln. Man har jämfört över 22 000 biljettpriser inrikes, till och från Stockholm och 9 andra orter i Sverige (bland annat Malmö, Luleå och Östersund). Tåget var billigare i 90% av fallen. Jämförelsen gjordes med medhavt handbagage på flyget, inte incheckat bagage. Om inte ens handbagage på flyget tas med var tåget fortfarande billigare i 70% av fallen.
Iofs, om man tänker sitta i sittvagn i mitt fall från kl 21 till 12 (till saken hör att tåget sällan är i tid så det blir oftast längre) och jämför det med att inte behöva ha nåt mer än handbagage med sig... ja då kanske det kan stämma. Nästan. Jag har oftast sett sittvagnsbiljetter för runt 6-700 kr, flyget går då på 299 kr som billigast + tågresa till Arlanda ca 200 kr. Incheckat bagage ca 150kr till. Med flyget tar resan för mig 4,5-6 tim dörr till dörr beroende på tider för anslutnigståg. Med tåget tar samma sträcka alltså 15 tim.
I realiteten vill jag inte sitta så länge och har dessutom hund, vilket innebär då en kupeplats för minst 2000 kr per resväg dvs 4000 kr totalt. Har som billigast åkt tåg för 3500 kr i liggvagn med hund. Detta gör att jag oftast åker bil, kommer då dit jag vill oftast på utsatt tid och körtiden är 10,5 timme.