Jag betalar 869 kr mellan Höör och Lund varje månad, ett 30 dagarskort. Man får åka hur många gånger som helst under den perioden. Det är vad jag förstår 39 km om man tar bil, lägg där till att man antagligen får betala parkering i Lund. Är det billigare med drivmedel 30 dagar tur och retur med vare sig diesel och bensin? Jag kan klämma in en zon till vilket innebär att jag kan stoppa in tex Marieholm i samma summa. Dit verkar det vara 30 km från Höör. Ligger liksom inte "inom" på vägen utan bara i samma zon, man får byta tåg om man ska dit.
Ja, det är lite dyrt att åka SJ kan jag tycka, längre sträckor, men vardagspendlingen känns ändå som billigare. Att lösa en biljett var 5e vecka för att åka och handla något med tåg känns också dyrt, tror man behöver pendla för att få till ekonomin i det.
kl förresten
Andras argument att det ska vara långt att gå osv känns också mest bekvämt, på de flesta ställen finns ändå någon form av stadsbuss om det inte är små stationer, vilka ändå är så små att man går igenom hela bygden på 10 minuter om det skulle vara så. Vad är det som det är långt till? Vad är långt ens? En 20 minuters promenad?
Grejen är att de som hellre väljer bilen väljer nog den pga bekvämlighetsskäl en stor del. Inget kan mäta sig med en bil bekvämlighetsmässigt, faktiskt. Det får plats mer folk, är man många och åker långt blir det oftast billigare, man kan proppa bilen full med prylar man behöver, man styr själv över var man stannar och tar en paus osv. Men att sitta en och en och pendla till jobbet i bil när tåg går? Nja, det tycker jag inte går att försvara lika lätt.