Akademiskt bett?

Sv: Akademiskt bett?

Det var väl riktat till alla som förfasat sig! :D

Ridning bakom hand tycker jag däremot att det är fullt befogat att förfasa sig över! :eek: Och det är förstås LÄTTARE att få hästen bakom hand med en stång, eftersom man inte behöver hanga och banga! Bara hålla lite nätt och låta hästen knäppa av själv :angel: Och så är det ju f-n så mycket SVÅRARE att få fram näsan med en stång...

Hmmm. Kanske är det därför ridningen måste vara akademisk? :idea: För att det blir SVÅRARE att få fram nosen om man försöker göra det på blank stång från början, och är det svårt så krävs det ju akademisk utbildning? :idea:

Ja, ja. Rosor är rosor även i spruckna krus, eller hur det nu var. Och hästar om går bakom hand finns det i alla grenar och på alla bett, och lika fult är det oavsett. Fast det är lite obalans i vilka som får skäll för det. Buss på kuskarna och westernfolket så vi får lite jämlikhet! :devil: Heja! Heja! På'rom bara! :bump:

/Svea - akademiker (med massor av poäng och eftersläpande D-uppsats...)

Noir2 skrev:
Förvisso. Med bara stång kan man inte ställa hästen i nacken, eller arbeta ena sidan eftersom stången är i mono. Om hästen behöver åtgärdas på något sätt kan man inte anpassa det, utan all inverkan blir hävstångsverkan.
På kandar kan man välja bridongens verkan eller stångens. Man kan t ex lyfta hals och huvud med träns/bridongbettet. Om du försöker det med ett stångbett får du bara ännu mera krull. Och dessutom kan du rida nästan uteslutanden på bridongen, vilket de flesta som tänker sig för faktiskt gör.

Tessan

Ofta rider många på stången tillsammans med en kapson. Med den kan man ställa hästen. Du kan rida uteslutande på kapsonen precis som bridongen. Skulle tro att min häst inte skulle digga två bett i munnen.
Vi växlar mellan tredelat och stång/kapson.

OA

Jag blir förvånad över de som tycker att skarpa bett såsom stångbett är till för ryttare med dålig kontroll.?.
Själv känner jag mej osäker på stång i nya situationer eller inlärningsmoment, överreagerar hästen vill man då inte "säga till" med bettet, då riskerar man inte bara att göra illa hästens mun utan utsätter sej också lättare för motreaktioner från hästen genom t ex bockningar/stegringar eftersom det inte verkar lyftande om det behövs.
Jag vill ju inte förstärka bocktendenser om nu hästen har det.. Särskilt då i pressade situationer eller där hästen blir stressad (i t ex hoppning är det ju vanligt).

Jag känner mej alltså 10ggr tryggare på tränsbett och rider helst på det vid t ex uteritter där man kan råka ut för stressfaktorer, vid hoppning osv. Däremot går hästen bättre på stång då han lättare söker sej nedåt med ärlig avslappning. På tränsbett blir det lätt lite "fusk" där rygglinjen inte är helt avslappnad. När jag vill kräva lite bättre avslappning och samling rider jag alltså på stång för att variera för hästen då man kommer åt olika muskler.

Jag är jätteimpad av de som kan rida med en harmonisk avslappnad häst på blank stång än en häst som går på tränsbett (kanske för att man ofta får en känsla av att hästen inte är utbildad nog att gå på stångbett om den går på tränsbett + att överlinjen sällan är helt avslappnad). Däremot är jag inte ett dugg imponerad av att se en het hopphäst gå med stång/pelham. Har faktiskt haft inställningen att målet är stången - inlärningshjälpen tränsbettet.. Så då blir det HELT fel när folk sätter på de skarpa betten som nödbroms på en olydig häst.

Tillägg: eller när folk anser att man är en dålig ryttare som behöver nödbroms om man rider på stång..

fast rider man på kapson och stång så rider man ju INTE på blank stång, vilket är bara stång = 1 par tyglar. Jag jämställer kapson + st¨ång med kandarbetsling, fastän jag inte rider på det själv. Jag använder kapson på hästar med orolig mun, och den blir ju inte mindre orolig av en stång än en bridong. Hästar brukar inte bry sig om 1 eller 2 bett i munnen...

Tessan

Jo lite vill jag säga emot, det är skillnad på att ha ett bett i munnen eller två.
Min häst trivs bäst när det skramlar som minst i munnen vilket en stång med hel mundel inte gör eller för all del oledat tränsbett.
/T

Tja, det finns rätt många hästar som BLIR bra mycket mindre oroliga av stänger än vanliga tränsbett. Fast det har förstås att göra med vad de varit med om innan och vilka bett de förknippar med vad. Har träffat travare som skakat hysteriskt ifall de fått en bridong i munnen... Att hänga in en välavvägd stång och låta den hänga där under arbetet (utan tygel tex) kan vara en väg för att arbeta förbi dessa traumatiska minnen, har varit på otaliga djur jag träffat på iaf!

Tillbaka till ursprungsinlägget en snabbis tänkte jag - är det enbart hävstångseffekten du vänder dej emot? Eller mer att funktionen för två tyglar inte var direkt klurigt uttänkt? Eller annat? Jag hänger tyvärr inte riktigt med i förfasandet jag heller :)
Jag tycker jag ser ett bett med en trevlig mundel (i mina ögon närapå viktigast), rätt snygga skänklar (vad nu det skulle betyda, men det är ju trevligt med snygga grejer) om än i mina ögon väldigt lång både över & underskänkel. Har alltid undrat vad som är speciellt med rörliga skänklar, men svea gav ju en trolig förklaring till varför man ofta har det på dessa "pelham"-tänkta bett. Blev fundersam över den 5 cm långa överskänkeln, känns för mej som att kindkedjan då skulle hamna högre upp än kindkedjegropen - men det kanske beror på hästens huvudform mer än att bettet i sej har på tok för långa skänklar? (jag glömmer lätt bort att jag har runt 20-30 cm mindre hästar än vad andra dårar rider runt på)

Finns säkert hästar som skulle trivas på detta, är min tro. Sedan att det finns massvis av folk som skulle kunna missbruka det, tja, det kommer man inte ifrån...... Det är ju inte bara AR-ryttare direkt som rider på skarpare bett än vad de klarar av, jag var på hopptävling häromveckan och undrade emellanåt hur grym man egentligen får bli i bett-väg? Men även där fanns guldkorn med hästar som hade fint förtroende för sina välpassande bett, och ryttares händer!

För att svara på frågan i ursprungsinlägget, min röda märr rids på lite olika grejer (nu var det mer än 1 år sedan hon reds sist dock). Mest på ett tvådelat bett med fasta ringar, då det var det enda i hennes storlek jag hade och hon trivs på det. Hon är sån att man kan hänga in nästan vad som helst, och hon bara låter det hänga och ser nöjd ut, bjuder fint fram (tack och lov för väl inkörda & tränade travare!). Är fantastiskt nöjd med hur hon är i munnen, bättre än både gamlingen & andra hästar jag haft.
Har även ridit en del på kapsonerna, ger lite andra dimensioner på jobbet med böjning & rakriktning än tränsbettet. Emellanåt har där hängt en stång (en "escuela"-stång) kombinerat med kapsonen, den gav lite mer nyanser i jobbet med överlinjen, men hänger inte med särskilt ofta.
Har även ridit på jaktstången emellanåt, tygeln runt hela ringen, mestadels vid fin-åkning ute i skogen med tanke på eventuell framtida körning (då jag vill ha den).

Röda halvblodsmärren funkar absolut bäst på sitt tvådelade tränsbett. Men jaktstången åker nog på henne med när hon ska gå med handhäst i sommar.

Noir2 skrev:
Hästar brukar inte bry sig om 1 eller 2 bett i munnen...

Tessan
Inte ens små hästar? Jag har faktiskt aldrig prövat, har bara ridit med kandar på stor häst.

OlleAtlas

Totola skrev:
Jag känner mej alltså 10ggr tryggare på tränsbett och rider helst på det vid t ex uteritter där man kan råka ut för stressfaktorer, vid hoppning osv.

Det där håller jag med om. Rider helst på tredelat bett ute, där det kan hända att jag använder bettet mer, t ex om hästen snubblar till i nerförsbacke och jag vill ge den lite stöd. Eller om det händer något och jag reagerar med krokodilhjärnan (yepp, har en sån nånstans).

Men min häst gillar både stång och tränsbett och jag tycker att det är bra att växla lite.

OA

Ja, alltså OM hästen skulle stöta på något den blir nervös/stressad för (en stor grävmaskin med larvfötter som vibrerar i marken när den far förbi? :angel: ) eller i mitt fall, om hästen är lite osäker på om den vill gå och man ska förklara - jo det ska du - bara lite snällt med sätet. Råkar man då omedvetet hålla kvar bettet när den vill hålla fram huvudet och titta, ja då skulle min häst ta det som en signal från mej att den inte skulle gå dit ändå. Man lyssnar ju på det man vill höra ;)

- lånar knapp -

Men om man vill ha ett bett som skramlar så lite som möjligt, varför väljer man då ett med rörliga skänklar? Det finns ju pelhams med "rörliga" äggbettsringar som inte skramlar. Inte för att jag vill gynna storproducenterna Sprenger och Goldmedal etc, men varför behövs det ett "akademiskt bett"? Det har ju ingen speciell funktion förutom att det är utsirat och har extremt långa skänklar, och sådanan finns det gott om i Amerikanska Tennessee walking horse och saddlebred-kretsar. Bra mundelar har Globus, både skramlande lösa skänklar och fasta...

Visst kan "skadade djur" har associationer med olika sorters bett, men det kan de ju med allt, blå sopsäckar eller uppvänt spö för den delen. En häst som man fåt "förstöra" alldeles själv skall förhoppningsvis inte visa upp några sådanan men. Men en travis som blivit hårt uppkäkad med en kusk som hänger i tömmarna är ju inte så konstigt. Den kaske aldrig kommer tillbaka som ridhäst. Jag menar i mer normala fall.

Tessan

Noir2 skrev:
Jag tror att det är meningen att hästarna skall vara mycket mera färdiga i och med L:A än vad de i dagsläget generellt är.

Kanske borde man då sluta ha tvng på kandar i så "låga" klasser, klarar inte ryttarna av att rida på kandar tycker jag inte att man ska starta sådana klasser.. :crazy: Fast jag gillar öht inte dagens dressyrtävlingssammnhang, av flera olika anledningar så jag är nog lite partisk öht.

beatrice2 skrev:
Jag har sett i Tyskland en tjej som red hög dressyr o även rörelsr över marken på en stor spansk hings utan träns o sadel, bara en fin liten tygbit runt halsen..... snacka om ideal..... :bump:

Det där är väl ungefär vad jag anser att är ett bra ideal, eller ideal är ett så fult ord, mer något man ska sträva efter men bygga om enligt sina och hästens förutsättningar och önskemål.

svea skrev:
Jag förstår inte varför man hetsar upp sig mer över detta bett än över vilken oledad pelhamstång som helst???

Det är äl ingen som hetsar upp sig över just detta bett? Eller har jag missat något?

Jag startade tråden i syfte att få veta vad det är med just detta bett som lämpar det så väl för AR, enligt säljaren. Visst, det kan säkert vara tllverkat som AR-bett bara för att prylgalna ryttare som ska ha ALLT som tillhör en viss ridgren kommer köpa det, lite i klass med den sk islandsstången. Jag förstår fortfarande inte vad det är som gör detta bett så bra för AR, utan att se till inviduella hästar etc utan bara till själva utövandet av AR. Vad är det? Det SER ju lite barockaktigt ut men vad i själva inverkan? :confused:

Klart att det säkert är lika hemskt/bra som de flesta andra stångbett, men vad gör det till ett AR-bett? För mig är ett AR-bett lika mkt ett hopp-bett, western-bett osv osv beroende på vad hästen vill ha och trivs med i de olika situationerna.

Just det Svea, nu när jag har dig här ska jag passa på att fråga dig vad du anser om ett tredelade bett med parerstänger? :D Har för mig att du har skrivit något om det här på buke (men jag har för mig så mkt :angel: ).

Förresten, jag som inte har koll, vad ger egentligen mest tungfrihet? Ett tvådelat, tredelat eller "rakt" mullen mouth? (Har för mig att du skrivit något om detta också)

:D

Helt rätt! Stång (blank stång syftar jag på men också alla andra former såsom kandar etc) är en konst att rida på! Det är också svårt, därför tycker inte jag att man ska börja rida på det förrän man kan behärska hästen (osynlig kommunikation) med nästan enbart vikthjälper och små kramningar. Jag beundrar verkligen "stång-ryttare" som verkligen kan rida på tex endast stång utan att det ser ut som att stången är en nödbroms/ihopkrullare, när det ser lätt och harmoniskt ut. Stång är en svår konst och inget man, enligt mig, ska hänga på hästen för tidigt.

Noir2 skrev:
Hästar brukar inte bry sig om 1 eller 2 bett i munnen...

Men det måste ju ändå vara en himla skillnad på att ha två eller ett bett i munnen?! :confused: När knappt ett bett egentligen ska få plats i hästens mun. Sedan beror det ju på hur känslig/liten mun hästen har.. Men att jämföra kapson-stång med kandar tycker jag inte man kan göra.. Har säkert samma verkan men känns förmodligen inte alls på samma sätt, för hästen.

evis skrev:
Att hänga in en välavvägd stång och låta den hänga där under arbetet (utan tygel tex) kan vara en väg för att arbeta förbi dessa traumatiska minnen, har varit på otaliga djur jag träffat på iaf!

Det är lite det här som är min tanke kring att använda blank stång, eller egentligen alla former av stång.., att stången mer ska "hänga" där på lång tygel. Den ska inte inverka så mkt men liksom visa upp det fina samspelet ryttare/häst. Varför jag kopplar ihop stång med det vet jag inte, men jag tycker att en för duktig ryttare på hängande tygel med blankt stång är nästa steg att rida hästen utan betsel, utan träns. Vilket är ett av mina stora mål i ridningen, att rida utan utrustning. Men i alla fall, en stång som bara hänger där, som en lätt kontakt häst-ryttare, som inte missbrukas utan används med respekt för vad det är och med finkänslighet tycker jag är väldigt vackert. För stångbett är vackra, i alla fall om man som jag har en dragning till barocken. Men likväl kan man ju inte börja rida på ett stång bara för att "alla AR-ryttare rider ju med det" eller "alla western-ryttare har stångbett" eller "nu ska jag starta L:A då måste jag lära min häst att gå på kandar"... Det är då det inte fungerar. Jag känner hur många westernryttare som helst som tycker att de rider western bara för att de slängt upp en westernsadel och ett skarpt stång på hästen, inte kan de rida med stånget för det, men de upplever sig som mer "western" bara för att det finns där. Hm, nu spann jag iväg lite tror jag. :o Men faktum är att jag stör mig på ryttare som känner att ska rida på sådant de inte kan rida på bara för att de vill tillhöra en viss ridgren, som om det var bettet/sadeln/klädsel det hängde på..

Man kan väl ändå inte stötta upp hästen med bettet när den snubblar? :eek: Man kan väl aldrig stötta upp en häst genom munnen?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 433
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama