Akademiskt bett?

Sv: Akademiskt bett?

Noir2 skrev:
men varför behövs det ett "akademiskt bett"?

Precis! Och varför behövs det westernbett, islandsbett, travbett, dressyrbett, hoppbett... Varför behövs bett öht? :devil: :p Nej men allvarligt, svaret borde vara att man kan tjäna rätt mkt pengar på ett AR-bett just för att det benämns AR. Men varför är det så bra för AR, rent teoretiskt, det vill jag veta.

Det klart att det är skillna på ett eller 2 bett i munnen, men funktionen är den samma. Det är inte samma funktion på 1 rakt pelham eller 1 tredelat tränsbett, men de innebär bara 1 bett i munnen åt gången. 1 bett, eller 1 annat bett, men olika funktion. Kapson+stång eller bridong+stång, samma funktion men olika antal bett.

Jag upplever inte att antalet bett är det stora problemet för de flesta hästar. De flesta hästar har problem med dragande i tyglar, ostadiga händer, fel hjälper vid fel tidpunkt, tygelhhjälper som försöker kompensera för dålig sits, felaktig funktion hos bettet, att ryttaren bara vill ha ner huvudet, få kontroll, etc.

Jag förstår att det finns en massa olika bett eftersom ridningen kommer från olika traditioner. Det är väl helt OK. Men att marknadsföra ett (antagligen dyrt) bett som är ganska starkt med långa skänklar som "akademiskt" då vi vet att jättemånga nybörjare i akademiskt och barock först köper all utrustning, sen prövar den, sen eventuellt sätter sig in i vad det innebär, är en verklig OTJÄNST! Det första (och enda?) man skall göra när man börjar med barock och akademiskt är att rida (med vanligt utstyr) läsa och gå kurser, och tänka. Inte shoppa loss på pråliga bett!

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

:bow: tack tessan jag hade vatt för frustrerad för att kunna utrycka mig så väl som du!!!! :D

Tyvärr är det ju precis så många gör, köper först och tänker sedan. Ärligt talat tror jag också det är precis vad bettskaparen till detta bett vill, för det betyder att h*n kommer tjäna pengar. Så är ju rätt många funtade... Inte bara när det gäller prylar för AR. :crazy:
Fast ärligt talat tycker inte att varken westernbett, islandsbett osv är befogade, men de går att tjäna pengar på. Eller hm.. kanske de olika ridgrens-betten är kul och användbara när man kommit någonstans men det JAG stör mig på (precis som du) är att även nybörjare inom dessa discipliner rider med dessa bett för att 'det ska vara så inom den grenen' utan att egentligen ta reda på något. Så jag tycker nog samma som dig där.

'De flesta hästar' är ett väldigt luddigt begrepp.

Ja, inom funktionerna är det ju lika, det tror jag höll med dig om? Men, det måste ju ändå vara en smaksak för hästen om den vill ha 1-2 bett i munnen och då är ju avgörs ju hur bra funktionen egentligen fungerar av hur bra hästen tycker om bettet.

Senast ändrad av en moderator:

Lord Owen skrev:
Man kan väl ändå inte stötta upp hästen med bettet när den snubblar? :eek: Man kan väl aldrig stötta upp en häst genom munnen?

Åjo. Jag tycker allt att man kan hjälpa den lite med stöttning fram. Släpper jag helt far den ner på knä.

Jag tycker inte hur man kan hålla uppe ett 500 kgs djur med en järnstång i munnen på det. Om hästen inte kan hålla sig på benen utan att man håller den uppe tycker jag snarare att den borde gå mer i terräng utan ryttare så att den kan balansera sig bättre..

Jag har inte läst igenom alla svar på denna tråden, så kanske upprepar jag ngt som ngn redan har skrivit.
För den som är intresserad finns boken "att rida på kandar" av Bent Branderup, där förklaras allt som alla nu har så mkt åsikter för och emot.

Ang böjningen (ngn skrev att man inte kunde böja sin häst ordentligt när man red på stång/kandar) så rider de jag har kommit i kontakt med inom A.R ofta på ridkapson tills hästen är runt 6 år. Detta tillsammans med stången då.

Lord Owen skrev:
Jag tycker inte hur man kan hålla uppe ett 500 kgs djur med en järnstång i munnen på det. Om hästen inte kan hålla sig på benen utan att man håller den uppe tycker jag snarare att den borde gå mer i terräng utan ryttare så att den kan balansera sig bättre..

Alltså, nu menar jag inte att jag rider runt och balanserar min häst hela tiden, men alla har väl varit med att man tagit sig ner för branter och hästen snubblat till, eller att man ridit på en lös sten som rullat undan och frambenen far. Då kan det vara bra med lite stöttning. SÅ har i varje fall jag fått lära mig, att man ska hjälpa hästen ibland.

Har sett en liten arabvalack som ryttaren bara släppte då han snubblade, han skrapade upp båda knäna och det blev både vet och bandage. Hade ryttaren hjälpt till hade han klarat av det.

Har ridit på Island några gånger, då kan det gå väldigt fort nerför, t ex. Lösflocken bestämmer tempot och det går ofta undan. Visst kan det då finnas behov av att hjälpa hästen lite grann.

Lord Owen skrev:
varför rider man endast på stång inom tex barock och AR?

Även inom westernridningen rider man på olika sorts stänger (utan kombination med bridong). du får tex inte tävla på annat än stångbett utom på unghästar som tävlas på träns eller bosal. ( Fast ev kan du tävla vuxna hästar på bosal- det är jag inte riktigt säker på).

/KT

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 435
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama