Akademisk ridning?

Annie_92

Trådstartare
Ja, akademiskt ridning vad är det för något egentligen? Vad skiljer det från s.k vanlig ridning och vad handlar det hela om? Är akademisk ridkonst bara det som händer ovan hästryggen eller handlar det även om markarbete?

Sv: Akademisk ridning?

Du får säkert lika många olika svar som personer som svarar misstänker jag. Min ena tränare brukar säga att det han menar är akademiskt är att det är vetenskapligt balagt.
Det finns bra böcker i ämnet som kan klargöra lite. Bent Branderups böcker tex.
Själv skulle jag säga att målet är det samma som vilken dressyrträning som helst, men vägen dit är annorlunda. man börjar i en annan ände.
Med målet menar jag en bärig, balanserad, stark och gymnasiserad häst som ryttaren kommuniserar med med små fina signaler.

Precis som sagts tidigare så finns det många olika svar på detta men mitt svar skulle vara att Akademisk ridkonst är just en ridkonst och inte en tävlings form, en ridkonst som bygger på ridläran som uppkom i samband med att ridskolor började utvecklas för just ridkonst och inte bara för militärt bruk men som bygger på det militära bruket. Något som också är specifikt för Akademisk ridkonst är just den Akademiska biten, det är en ridkonst som är akademisk. Forskning är alltså en grundsten i den Akademiska ridkonsten vilket gör att den är i ständig utveckling och förändring.

Så lite kort så vill jag peka på två saker som är extra viktiga inom den akademiska ridkonsten:
1. Den bygger på ridkonsten som uppstod när adeln började att rida för konstens skull och inte bara för den militära anvädningen.
2. Forskning är mycket viktig och en av anledningarna till att den kallas just Akademisk vilket gör att den är i ständig utveckling och förändring.

Ah, jag kanske var lite otydligt. Det handlar inte om någon specifik forskning som den bygger på utan handlar om att den är akademisk och det hela tiden sker forskning inom ridning, hästar och hästträning som man tar till sig, värderar, omvärderar och diskuterar vilket leder till en konstant utveckling av konstformen. Så det kan handla om universitetsforskning likväl som forskning som utövare bedriver på fritidsbasis. Det viktiga för mig i detta är just att det sker en utveckling och att det alltid pågår en diskussion.

Men detta är som sagt min uppfattning av den Akademiska ridkonsten och det finns säkert många andra som jag tror inte på att det finns ett rätt eller fel sätt att se på saken utan förmedlar endast mitt sätt.

Jag har uppfattat att ordet akademisk i akademisk ridkonst snarare betyder att den bygger på äldre filosofi och teori, än att den uppdateras med "riktig forskning". Det är ju som bekant ganska dåligt ställt på den fronten (forskning på ridningens inverkan på hästen alltså).

Det var därför jag undrade - trodde du kanske visste något om pågående forskning.. :idea:

Det sker just nu mycket forhetskning inom AR. Bla med höghastighetskamera och man forskar mycket på biomekanik. Allt för att ridningen ska gynna hästen så mycket som möjligt.

För att inte tala om forskning kring hästens mun.

Men, vad gäller just benämningen akademisk ridkonst, så är min uppfattning att det kallas så efter de ridakademier som fanns ute i Europa på 16- och 1700-talet.

Immer

Jag har uppfattat det som att det är ett ord med dubbel mening. Så jag menar inte att det inte kallas Akademisk för att det bygger på ridfilosofin från de gamla ridakademierna och jag kanske är ute och cyklar med forskningsdelen när det gäller namnet men oavsett om det heter Akademisk även på grund av att forskning är viktig så är forskningen i alla fall en viktig del i den Akademiska ridkonsten.

Jag tror att du eventuellt kan ha blandat ihop det genom att ha lyssnat på någon av BB's föreläsningar.

Min dator hemma i stan, har strulat ihop sig. Annars skulle jag kunna citera ordagrannt från en bandupptagning jag har från föreläsning på Örebro Universitet.

Där började BB, att berätta om de gamla ridakademierna som dök upp runt om i Europa, där mästarna lärde sina elever allt inom "konsten att rida". Riktigt ordagrannt vad han berättade om mer just där, minns jag inte så här i ögonblicket, men att det ingick filosofiskt tänkande, läsning om hästens kropp, funktion, muskulatur och så vidare. Sen gick BB över till att berätta om sin framtidsvision om att återskapa en ridakademi i dags dato med de möjligheter som finns idag, veterinärklinik, hästtandläkare, massörer, kiropraktiker, equiterapeuter och forskning till hästens biomekanik, förutom ridning.

Känns det igen? Var det något sånt du tänkte på? :o

Mvh

IngelaH

Ah, jag kanske var lite otydligt. Det handlar inte om någon specifik forskning som den bygger på utan handlar om att den är akademisk och det hela tiden sker forskning inom ridning, hästar och hästträning som man tar till sig, värderar, omvärderar och diskuterar vilket leder till en konstant utveckling av konstformen. Så det kan handla om universitetsforskning likväl som forskning som utövare bedriver på fritidsbasis. Det viktiga för mig i detta är just att det sker en utveckling och att det alltid pågår en diskussion.

Och icke att förglömma: det kräver en massa tankearbete och funderingar och eftertanke innan man ens börjar få ordning på alla felaktiga, felinlärda saker man omedvetet gör, som man nu får veta...

/ lavinia, mycket fundersam efter dagens lektion:-)

Personligen fastnade jag för själva filosofin när jag var på min första AR-kurs.
Den i sig innehåller så mycket vinklingar som i alla fall jag aldrig har fått ta del av inom någon annan ridinriktning.
Att jag arbetar hästen med målet att den ska hålla sig frisk och vara ridbar i hög ålder. Det kan ju låta väldigt allmänt. Alla vill väl ha friska hållbara hästar? Men inom AR fick jag i detalj förklarat för mig i vilken form jag skulle arbeta hästen för att den skulle kunna hålla sin balans själv och bära sig och ryttaren mer med bakkroppen. Jag fick lära mig att hitta min egen balans och att "våga" låta hästen hitta sin egen balans i lugn och ro. Jag har fått lära mig att lägga prestigen på hyllan och alltid utgå från där min häst och jag befinner oss idag inte var vi befann oss sist vi red. Med det menar jag inte att jag börjar om med de grundligaste övningarna varje ridpass om det nu inte behövs. Jag har fått lära mig att lyssna till hästan och låta henne lära mig istället för att alltid fokusera på att det alltid är jag som lär hästen. Jag har fått lära mig att våga göra fel och att det inte är hela världen att det inte gick så bra just den här stunden. Jag har fått en mer harmonisk häst som rör sig bättre än någonsin just nu. Jag försöker att ställa mig frågan i huvudet inför olika rörelser vi ska göra; Kan vi göra en öppna på långsidan idag? Och att svaret inte betyder varken bra eller dåligt. Det bara är som det är. Jag har utvecklat en större förståelde för hästen i allmänhet och dess rörelser i synnerhet sedan jag började med AR. AR passar mig perfekt men jag förstår om inte alla känner så. Jag känner ju att "vanlig" dressyr inte passar mig alls. Varken ridmässigt eller filosofiskt. Men det är ju tur att vi är olika. Eller är det det? :D;)

Annika

Det sker just nu mycket forhetskning inom AR. Bla med höghastighetskamera och man forskar mycket på biomekanik. Allt för att ridningen ska gynna hästen så mycket som möjligt.

Fast det är ju knappast AR-ryttarna som bedriver forskning...

Att använda sig av forskningsresultat är inte är något som särskiljer AR som ridform. "Vanliga" dressyrryttare är nog minst lika angelägna att förstå hur hästkroppen fungerar under ryttare och hur man får hästen att hålla så länge som möjligt.

"Vanliga" dressyrryttare är nog minst lika angelägna att förstå hur hästkroppen fungerar under ryttare och hur man får hästen att hålla så länge som möjligt.

Men det är ju precis i frågan om hållbarhet som vi tycker olika. Som jag uppfattar det är det där de flesta diskussionerna och osämjan mellan "vanliga dressyrryttare" och "ARryttare". Hur man ska rida hästen. I vilket tempo. vilken utbildningsgång som är bäst lämpad osv. Tyvärr tror jag att det är så med många av oss att man väljer resultat från forskning som passar oss själva bäst. Annars skulle väl inte så många hästar stå i små hagar utan mat större delen av dygnet. Det kan ju inte ha undgått någon att hästar behöver äta grovfoder mest hela dagarna för att matsmältningen ska fungera optimalt. Jag tror inte att det är så enkelt att "bara" hänvisa till någon studie för att hävda att min väg är rätt. Det finns ju studier som visar att någon annan väg också är rätt. Prova att rida de olika disciplinerna och se vad det kan finnas att hämta för guldkorn inom den träningsform man aldrig eller sällan provar på. Det är risk för att den här tråden blir ytterligare en tråd där hävdandet fåt störst plats istället för att ägna sig åt en vuxen diskussion om skillnaderna som ju tråden egentligen handlar om.
Jag vet att jag också lätt flummar iväg:angel:

Annika

Du har säkert rätt i delar av det du skriver. Jag hävdar dock ändå att även andra ryttare än AR-ryttare bryr sig om forskningsresultat och hästens långsiktiga hållbarhet.

Du har säkert rätt i delar av det du skriver. Jag hävdar dock ändå att även andra ryttare än AR-ryttare bryr sig om forskningsresultat och hästens långsiktiga hållbarhet.

Tävlar man så "bör" man ju automatiskt vara noga med hästens hållbarhet. Till skillnad från fritidsryttare där man kan känna att äh, hästen tränas inte så hårt. Den största skillnaden där ligger nog i att AR är för de "fritidsryttare" som ändå vill skola hästen hållbar? Och att de i sin tur -förhoppningsvis- inte utsätter hästarna för lika stora fysiska påfrestningar och slipper liksom tävlingsryttare även ta hänsyn till att "ta igen" det man brutit ner i samma grad..

(Flummar lite jag också! :p)

Det förutsätter jag att alla som håller på med hästar gör. ;)
Det jag menade är att vi kanske tar till oss olika forskningar och/eller tolkar resultaten på olika sätt.
Annika

Tävlar man så "bör" man ju automatiskt vara noga med hästens hållbarhet. Till skillnad från fritidsryttare där man kan känna att äh, hästen tränas inte så hårt. Den största skillnaden där ligger nog i att AR är för de "fritidsryttare" som ändå vill skola hästen hållbar? Och att de i sin tur -förhoppningsvis- inte utsätter hästarna för lika stora fysiska påfrestningar och slipper liksom tävlingsryttare även ta hänsyn till att "ta igen" det man brutit ner i samma grad..

(Flummar lite jag också! :p)

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar...

Åtminstånde alla jag känner - vilka är allt från fritidsryttare till tävlingsryttare (få med inriktning mot AR) sätter hästens trivsel och långsiktiga hållbarhet i absolut första rummet. På vilket sätt skulle en tävlingsryttare "bryta ner" hästen? Det handlar ju om att bygga upp den, så att den klarar träningen.

Liknande trådar

Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: MiaMia
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 648
Senast: Hedinn
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 800
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar