Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Ja, efter rehab, men det jag vet, inte under den tid hästen har hälta,eller en orenhet mot annars som påvisar smärta, eller ont så behandling behövs av något slag- och mina veterinärer trycker på avlastningsträning, ex tömkörning gärna i kuperat, just för att avlasta ryggen från en ryttare, om vi nu pratar ridrelaterad ks o inte medfödd.

är min erfarenhet också ang . ridrelaterad KS vilket är den allra största ´övervägande procenten och det blir självklar i dessa fall med avlastat arbete eftersom det är ryttaren/ridningen som inte varit av den kvaliteten att hästen arbetats i en optimalare form/satt de muskler som behövs för att avlasta problemet så man försöker parera och stärka upp och få den på en bättre bana först. typ parallell med att ledinflammation ska behandlas vid friskförklaring genom många månaders ridning ute på raka spår. det är ju inte för att böjda spår i sig är avgörande, utan för att vettarna vet att ridning på böjda spår med en ryttare som de flesta, inte kan rida hästen i balans på böjda sp¨år så då vill man stärka upp den och därmed öka oddsen att den sen håller när samma ryttare börja rida böjda spår igen.

Senast ändrad:

Ja, efter rehab, men det jag vet, inte under den tid hästen har hälta,eller en orenhet mot annars som påvisar smärta, eller ont så behandling behövs av något slag- och mina veterinärer trycker på avlastningsträning, ex tömkörning gärna i kuperat, just för att avlasta ryggen från en ryttare, om vi nu pratar ridrelaterad ks o inte medfödd.

Nu pratar vi efter rehbilitering, och dessa hästar blir ALDRIG bra från sin åkomma, utan får ses som kronisk. Det finns andra åkommor också som är kroniska där faktiskt orenheter kan finnas i inledningen av ett ridpass men värms ut med hjälp av ridning. Vissa typer av ridning kan verka stärkande och genom det så kan hästen hållas i ett sådant skick att den fungerar för det ägaren ämnar använda hästen till.

Det här är något som man diskuterar med benhandlade veterinär, och i samråd med denne så tas riktllinjer för fortsatt ridning/träning av dessa hästar.

När jag jobbade i stall -96 så kom det kontinuerligt en kiropraktor dit och behandlade hästarna, han var väl etablerad då så han lär väll ha hållit på ett tag. Gemene man kanske dock inte visste att de fanns i och med att det inte fanns någon svensk utbildning då.

Fast man op. ju hästarna idag o det behöver inte sitta just i bröstryggen utan även i ländryggen- kanske även längre bak- har ingen aning.
Fast då finns det ju ändå en diagnos o man vet vad man har att göra med.

Vi får väl förutsätta nu att vi pratar om mer eller mindre sneda bäcken som gör att ena benet blir kortare o det ger en rörelsestörning. Det ska man rätta till i första hand o efter behandling så ska de röra sig utan ryttare för att bygga upp sig- läka.

Det finns andra åkommor också som är kroniska där faktiskt orenheter kan finnas i inledningen av ett ridpass men värms ut med hjälp av ridning.

Vilka andra åkommor ,?, om vi nu håller oss till ryggproblem, o sneda bäcken?

KS hästar bär ryttare efter rehabilitering, här är exempel på ett ryggproblem som kontinuerligt bör rehabiliteras för att inte komma i ett sämre läge. De kan absolut ha påkänningar i början av ett ridpass, men här får man väga för och nackdelar mot varann.

Efter rehabilitering ja. Jag kan inte mycket om KS men jag trodde att man först byggde upp från marken för att hästen INTE ska ha ont, sen stärkande ridning. En häst som har ont kommer att spänna sej och sänka ryggen mest troligast så jag vet inte hur du tänker här, det känns som om du bara är ute efter att argumentera emot vissa användare och hålla med andra? Faktiskt, när jag läser hela diskussionen. Att rättfärdiga att "rida bort orenheter" som du faktiskt gör känns väldigt tveksamt i hela din argumentering.

Är också intresserad av vilka andra åkommor du talar om som "värmer ur" med ridning och gör att hästen ska ridas trots att den är oren? Du får gärna berätta om det.

Det kan inte hjälpas men man får en stark känsla av att det under diskussionen finns "sidor" som ska väljas här.

Fast man op. ju hästarna idag o det behöver inte sitta just i bröstryggen utan även i ländryggen- kanske även längre bak- har ingen aning.
Fast då finns det ju ändå en diagnos o man vet vad man har att göra med.

Vi får väl förutsätta nu att vi pratar om mer eller mindre sneda bäcken som gör att ena benet blir kortare o det ger en rörelsestörning. Det ska man rätta till i första hand o efter behandling så ska de röra sig utan ryttare för att bygga upp sig- läka.

Vad vill du med ditt inlägg? Eller ska jag säga vad vill du med dina inlägg?

När jag jobbade i stall -96 så kom det kontinuerligt en kiropraktor dit och behandlade hästarna, han var väl etablerad då så han lär väll ha hållit på ett tag. Gemene man kanske dock inte visste att de fanns i och med att det inte fanns någon svensk utbildning då.

Jag antar att du syftar på A.K ? Den tyska gubben som tog sats i stallgången och sprang och hoppade upp på hästens kors och slog till med sin klubba :rofl:

Jodå alla visste om honom på den tiden även gemene man , sen ville inte alla anlita honom av diverse olika skäl som vi inte behöver gå in på här!

Vad vill du med ditt inlägg? Eller ska jag säga vad vill du med dina inlägg?
Å jag som fick en varning för... tonen:rofl:

Ja om du menar att man ska rida dressyr på KS-hästar, sneda bäcken o t o m-spatt, då vet inte jag vad du menar med dressyrkonst- för hästen:confused:

OK. du har tagit över Immers roll. trodde att hon var på semester, men nej varningen kom därifrån.

Senast ändrad:

Nej, det här var en ung synnerligen snygg man som alla tjejer flockades runt när han besökte stallarna. Han var kiropraktor på människa från början tror jag och gick sedan över på häst. Jag hade även en annan ute på min häst -97 eller -98, de höll på att starta upp det hollistiska hästcentret då (med tandis, sadelmakare, veterinär, kiropraktor och ridinstruktör) ingen hade klubba den senare använda lite laser förutom händerna då.

Senast ändrad:

Vi har ju t ex spatt.

Nu undrar jag om jag förstod dig rätt? Anser du att en halt spatthäst skall rehabiliteras via ridning? Man kan kalla saker för vad man vill, men en häst som p g a spatt är oren, är trots allt halt. Men jag kanske missförstod ditt inlägg :confused:

Nej, det här var en ung synnerligen snygg man som alla tjejer flockades runt när han besökte stallarna. Han var kiropraktor på människa från början tror jag och gick sedan över på häst. Jag hade även en annan ute på min häst -97 eller -98, de höll på att starta upp det hollistiska hästcentret då (med tandis, sadelmakare, veterinär, kiropraktor och ridinstruktör) ingen hade klubba den senare använda lite laser förutom händerna då.

Du menar inte S.A ? Ja iallafall var det inte så utbrett på den tiden att man hade en ET med i behandlingsplanen , inte som nu.

Nu undrar jag om jag förstod dig rätt? Anser du att en halt spatthäst skall rehabiliteras via ridning? Man kan kalla saker för vad man vill, men en häst som p g a spatt är oren, är trots allt halt. Men jag kanske missförstod ditt inlägg :confused:

Det får vi hoppas!

Cortez hade ju tuppspatt och lyfte ena bakbenet högre hela tiden, man ser det ibland på hopphästar ur vissa blodslinjer, skulle inte tro att dom är halta dock utan det är ju en rörelsestörning så fort inte hästen rör sig symmetriskt. Hade dessa hopphästar varit halta hade dom ju inte kommit igenom en besiktning.

Nej det var inte den bokstavskombinationen heller om du vill så kan jag PMa dig namnen på de personer det var. Jag tror inte det är ok att använda folks initialer här heller, det är ju trots allt ganska lätt att räkna ut vem man menar då?

Å jag som fick en varning för... tonen:rofl:

Ja om du menar att man ska rida dressyr på KS-hästar, sneda bäcken o t o m-spatt, då vet inte jag vad du menar med dressyrkonst- för hästen:confused:

OK. du har tagit över Immers roll. trodde att hon var på semester, men nej varningen kom därifrån.

Ja alltså nu finns det flera hästar med spatt som faktiskt tävlar på hög nivå, så vad vill du göra med dessa ? Skjuta ryttaren, hänga veterinären?

Gör skillnad på en sjuk häst och en rehabiliterad häst, där ridningen faktiskt kan vara en förutsättning för hästens fortsatta välbefinnade.

Just nu har du inte förmågan att göra skillnaden på äpplen och päron, eller så vill du inte göra någon skilland av olika orsaker.;)

Nej ser du att jag har skrivit det någonstans, det är ingen mig veterligen i den här tråden som förordar ridning på en halt häst.

håller med dig thua :bow:

lite allmänt: väldigt intressant tråd!!

varför finns det inte sjukgymnaster för häst?

håller med dig thua :bow:

lite allmänt: väldigt intressant tråd!!

varför finns det inte sjukgymnaster för häst?

Det gör det ju :), De Equiterapeuter jag varit i kontakt med, hjälper till med rehabträning och sjukgymnastik.

Mvh

IngelaH, som äntligen börjar se ljuset i tunneln med sin vackra vita... Nu gäller det bara att sjukgymnastisera sig själv, lite så att man kan ta sig upp på hästryggen igen.

Ja, och jag vill verkligen poängetera vikten av att hålla reda på sin egen kropp, ryttarens problem speglas ofta i hästen. En häst blir inte bättre än den svagaste länken, och det krävs ju två hos ett ekipage.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar