Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=614670&page=2

Efter att ha läst den här diskussionen så inser jag att det är någon form av språkförbistring som pågår. Jag menar alltså hävstångseffekt i sin vetenskapliga term. En stång (inte ett stångbett) som vrids runt en punkt skapar en hävstångseffekt. Ifråga om bett så hamnar denna kraft i olika stor grad antingen på nacken (sk hissenbett) eller på lanen (bett med kindkjedja sk stångbett). Båda har en hävstångseffekt, men kindkjedjan förändrar vart kraften hamnar.

Energi kan de givetvis ha utan kontakt. Men att den går att kanalisera korrekt utan kontakt på en häst som inte redan är helt färdigutbildad har jag aldrig sett, ens med GP-ryttare eller Bent himself på ryggen.
Därför tror jag inte att jag kan lyckas, eller någon annan Svensson.;)

De kan ju ha huuur mycket energi som helst i bettlöst, grimma, bett whatever. Men för att få till bärkraft i hästen, vilket jag tycker är viktigt(!), så behövs kontakt. Och jag menar inte alls tryck, utan sträckt tygel. Utan den kontakten så släpper hästen inte ut halsen ur manken helt. Bara nästan, nästan. Man luras lätt. Och utan det kan inte ryggen komma upp helt heller. Och inte bakdelen in helt.
För mig handlar det inte bara om att rida flotta rörelser etc. Det handlar om hästens hälsa. Att minska slitaget på frambenen. För de är trots allt där de går sönder mest av ridning.

Sen vidhåller jag att det är helvetiskt mkt svårare att hålla bogarna på plats med icke-kontakt i böjning. Det skrev jag mer om i inlägget till axel.
Och dessutom ger man hästen ingen förvarning på då tygeln kommer inverka med glapp tygel.

löpa amok :confused:

Vad du egentligen skriver är att så länge du fick framföra din åsikt om bett och hand så är det ok men ingen annan får kommentera? Väldig märklig inställning på ett diskussionsforum? Du borde inte kommenterat ö.h.t då utan själv startat en tråd om ämnet där du kunde tagit upp din åsikt, eller hur?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=14493351#post14493351

Se inlägg 117

Jag tror bestämt att någon har blivit tankeläsare.

*KL*

I övrigt så tror även jag att AR lämpar sig på rehabilitering även på lång sikt, och vissa får det att låta som att ryttare som rider AR i princip rider denna disciplin på på halta hästar. Då är det bättre att man skaffar sig lite mer insikt innan man uttalar sig.

Att använda uttryck som häromkring så gör man så osv, är ju knappast representativt för en disciplin. För hemma hos oss ser jag ofta ryttare av andra discipliner som rider runt på allt annat än fräscha hästar, det är mer representativt för att det handlar om ryttare utan kunskap helt enkelt.

vill du dela med dig om vad det var för fel på hästen vid det tillfället?

Visst ;)

Kotledsinflammation bägge fram, samt ligamentskada i vä framhov.
Svårt med en häst som inte visar tydligt när något är fel (rent kroppsligt, annars har hon iga problem med att uttrycka åsikter :angel:).

När hon fick griffelbenet avsparkat var hon inte ens halt, det enda man där märkte att nåt inte var som det skulle var att svullnaden inte gick ned helt och att hon balanserade på ett bakben när hon stegrade i hagen.
Hade jag i det läget bedömt det som "rörelsestörning" och väntat ut det hade det varit försent att operera eftersom hon snabbt som attan hade börjat självläka och kapsla in det i bindväv, varav en del inte gick att ta bort.

Varför tycker du att AR är bra som rehabilitering till skillnad från andra discipliner? Vad ser du är just det som gör att AR är bättre, mer förebyggande?

Såklart rider inte alla på halta hästar, det tror jag alla förstår. Men det finns det som gör det och det intressanta här är att det skylls på rörelsestörning allt som oftast (?). Det har jag inte varit med om i den mer traditionella kretsarna. Rids det på halta hästar där så handlar det om ren och skär okunskap (eller dumhet?). Men att nån skyllt det på nån rörelsestörning har jag som sagt inte varit med om. Och det ngt som kan vara av intresse är att jag inte verkar vara den enda som upplevt detta. Sen har jag aldrig påstått att det är vanligt inom AR. Och alla talar väl om sina erfarenheter hur stora lr små de nu än är. Jag har bara ridit akademiskt i nått år, så det är klart att jag inte har samma erfarenhet som tex Immer lr någon som har hållit på längre inom AR. Därför startar jag trådar med många undringar, sen är det ju en annan sak om jag får nått vettigt svar lr ej. Många ggr finns det heller inget rätt lr fel, bara massa gråzoner hela tiden. Livet hade ju varit betydligt enklare om allt var såhär exakt precis såhär. Ja ni fattar...

Jag har inte varit med om att man talar så mycket om rörelsestörningar inom AR, kanske är det bara den krets som du råkar vistas i som säger så?
Jag vet två hästar som har sk rörelsestörningar en är/var en påläggskalv för GrandPrix han fick en fraktur på bogbladet och det läkte ihop lite snett vilket resulterade i att han fick en lite ojämn gång i ökningarna. Han blev istället juniorhäst tror jag. Sedan var det en ising som fick en fraktur på bäckenet samma där, ojämn gång, ingen smärta. Ingen av dessa rids enligt AR mig veterligen.

Däremot så är det i mina före detta trakter vanligt att säga att hästen är svag i exempelvis ett ben eller en sida. Så vissa kanske säger rörelsestörning, andra svag och ytterligare några kallar det stel.

Jag har hört vanliga ryttare beskriva att deras häst har en rörelsestörnibg. Sen har man åkt till vet direkt och fått påvisat smärta.

Min ponny har en rörelsestörning som kommer ibland. Ingen utom jag och min ena tränare såg det. Han såg inte halt ut. Men han rörde inte frambenen, spec v fram lika bra som han borde m tanke på resten av kroppen. Det var lite mer framträdande vissa dagar. Vi bestämde utredning och pratade om vad som kunde ske. Han var då 26 år. Så man tänkte att han kanske var slut helt enkelt.
Vet undersökte och sa att så som han böjde min hade 10 år yngre hästar ofta visat ngt på. Min var ua runt om. Han tyckte han var jättefin och extremt rörlig för sin ålder.
Jag var inte övertygad och ville vara helt säker på att jag inte red en häst som hade ont. Så vi satte hästen på butta en period för att se om han då rörde sig bättre fram. Det gjorde han inte. Så han är alltså lite stel. Det kan man få vara i hans ålder. Bara han inte har ont.
För att vara säker på det så kollar jag igenom honom regelbundet av vet. Så jag vågar rida trots att han idag är 28 år. Då kan jag vara säker och slipper oroa mig så mkt IOM att jag är lagd åt det hysteriska hållet. ;)

Tillägg

Han sjukgymnastikrids lite i början av alla ridpass. Bara för att stretcha ut hela gamla kroppen innan vi börjar.

Vi börjar lite på en stor volt i skritt där vi längre och kortar formen och steget lite. Sen flyttar jag ut bakdelen och in bogen på volten, mer och mer för stretch. Vi ryggar ett par ggr kanske 10-12 steg i stretchande syfte och vi rider lite piruetter som går in i förvända efter att först ridit någon förvänd sluta. Först i skritt och sen det och ut m bakdelen och in med bogen i trav. Därefter kan man börja rida vanligt. Eller bara låta det vara dagens motion för gamlingen beroende på vad han mer gjort i v.

Han är väldigt, väldigt mjuk och stark för sin ålder. Det tror vet beror på snudd på daglig sjukgymnastik. Jag har svårare att se att jag skulle fått lära mig den ridningen av någon vanlig bokstavs-tränare.

Precis.
Frågan som därefter kan ställas är vad man anser vara en snäll hand. Jag tror många har olika uppfattningar om detta.

Ja, och då är man där jag pratade lite om tidigare. Att somliga ryttare rider utan kontakt i tron att endast då är handen "snäll". Och utan att komma till något egentligt arbete iom att hästen aldrig kopplas ihop.

Tack för "instruktionen"....:devil:

Ännu bättre blir det när man inte generaliserar genom att påstå att klassisk dressyr innebär "hård" ridning. Fast du säger säkert till dem som generaliserar på det viset, här eller via PM.:angel:

Det var inte menat som instruktion. Bara en komplettering av vad jag tyckte saknades. Generaliseringar blir sällan bra. Det gäller ju inte bara här utan i de flesta sammanhang.

Hästen vet vad som finns i munnen och passar sig, blir kuvad men det tolkas av ryttaren som välriden, lydig o lycklig, varför tror du stångridna hästar bara knäpper av?

Men om en stångriden häst knäpper av måste man ju backa tillbaka. Hästen måste söka bettet och kontakten finnas där annars blir det inte ridning. Det får inte bli en prestigesak (tycker jag) utan man måste inse när det är dags att gå tillbaka ett steg (eller flera beroende på vad som krävs) Knäpper hästen av får man jobba mera grundläggande.

Hur var det nu då med Vet eller har du aldrig tagit en egen häst till klinik för att kolla?

Jag ska in nästa vecka bara för att just kolla upp- förebygga o det innebär inte att den ska rundsmörjas. Den har ingen rörelsestörning alls.
Kalla det friskvård/ hälsokoll.

Näe det gäller kontakt så är det logiskt för mig att den behövs. Jag tror inte jag skulle kunna lära mig rida på det sätt jag vill, utan att ha kontakt med hästens mun/bett. Hur ska man annars kunna ha en ram? Kanalisera energin? Ge hästen chansen att hänga ihop hela vägen? Nej kontakten är nödvändig för mig. Andra kanske ser det annorlunda? Kanske de som inte vill ha kontakt är ute efter något annat? De kanske inte alls har samma mål?

Hur var det nu då med Vet eller har du aldrig tagit en egen häst till klinik för att kolla?
Nej mina egna hästar har aldrig varit halta eller skadade så de har behövt klinik. Har däremot varit med många andra in till klinik.
Om jag får en hälta eller en skada åker jag såklart in ävem med mina. Den lilla har blivit sydd av vet hemma. Unghästen fick vargtänder borttagna på klinik. Den stora jag har nu har haltat en gång och då hade hon perforerat sulan i ena framfoten, med en vass sten. Hovslagaren tog hand om detta omgående. Hon har dock en liten snedhet sedan ett trauma som ung. (foch som givetvis är utredd) Detta gör att jag är väldigt noga med att träna och rida för att hålla detta i schack.
Jag ska in nästa vecka bara för att just kolla upp- förebygga o det innebär inte att den ska rundsmörjas. Den har ingen rörelsestörning alls.
Kalla det friskvård/ hälsokoll.
Mina får också hälsokontroller, genomgång av hela kroppen, men utan ET istället för veterinär. Skulle hon hitta någonting misstänkt ber hon mig kontakta veterinär direkt. Förebyggande hälsokontroller är jag väldigt positiv till. Tror många skador skulle kunna undvikas om flera gjorde regelbundna kontroller så de kunde ligga steget före. En sådan hel genomgång är till bra hjälp när man planerar träningen också. :)

Jag har kommenterat att en snäll hand i stång orskar mindre smärta än vad en hård hand i tränsbett gör.

Då förstår jag vad du menar?, att de ryttare väljer stång för att de inte kan rida med samma hand på tränsbett.

Veterinärer kan göra en hel del idag.
Man kan spruta dem även i SI-leden-vilken är den som oftast ger upphov till snett bä'cken- ur läge eller med inflammation.

Antiiflammatoriskt kan hjälpa mjukdelar att läka- vilket tiden inte alltid kan.

Tuppspatt är en form av rörelsestörning, oftast värms den ur med hjälp av ridning och den ger ej heller ingen smärta.

Att behandla SI leden med injektioner, det gör man för att det finns inflammationer i området och då inte alltid i musklerna. Tänk om det vore så enkelt om man kunde ge en injektion i musklerna kring bäckenet och sedan är det klart. Men så enkelt är det inte tyvärr, bäckenet ligger oerhört djupt och är omgärdat av stora muskelgrupper. Ja det går att korrigera ett bäcken, det krävs att upprepade behandlingar samt mycket ridning. Om jag inte har läst helt tokigt så är det precis vad biggan håller på med.;)

Så fort du har muskler med i bilden, så är det ridning, träning etc som ska till för en bra rehabilitering. Detta förutsätter att ingen hälta finns, en rörelsestörningar kan också komma till pga för korta muskler vilket inte är helt ovanligt. Enda chansen att få bukt med detta är att rida träna efter hästens förmåga, och succesivt tänja på gränsen.

Rörelsestörningen är ju symptom på en skada.
Idag kan man justera det o även om hästen varit sned länge så går det oftast att behandla- även om det måste ske flera gånger o med flera angreppssätt. MEN.. att rida på dem..nej.

En störning i rörelsen kan ju vara väldigt olika stor. Om en häst rör sig oregelbundet ordentligt kan man ju inte belasta den. Om det är en störning som veterinärer knappt kan upptäcka så är det en annan sak. (eller störning som veterinär inte upptäcker alls, men ryttaren gör det) Det blir svårt att prata om rörelsestörning generellt eftersom vi är många här på forumet och kanske pratar om olika typer av störningar.
Lättare om man har ett exempel att utgå ifrån så att alla pratar om samma sak. Nu har nog alla olika störningar i tankarna (verkar det som)
Hur som helst. Finns det en störning i rörelsemönstret är det ju viktigt att detta utreds ordentligt. De svagheter som kan finnas kan man ju stärka upp med hjälp av professionella yrkesutövare och träning/gymnastisering.
Det är inte ovanligt med störningar som blir värre med vila, men betydligt bättre med anpassad gymnstisering. Hur man ska agera måste man ju komma fram till i samråd med de professionella på området. Alla situationer är ju unika och man måste anpassa sig.

Så fort du har muskler med i bilden, så är det ridning, träning etc som ska till för en bra rehabilitering. Detta förutsätter att ingen hälta finns, en rörelsestörningar kan också komma till pga för korta muskler vilket inte är helt ovanligt. Enda chansen att få bukt med detta är att rida träna efter hästens förmåga, och succesivt tänja på gränsen.

Javisst, för en bra rehabilitering, längre fram i läkprocessen, men inte i det akuta skedet, vet ingen inom min vänkrets som rider på hästar vars muskler eller ligamnet, eller whatever,blivit påverkade av hagsprattel o då orena eller oregelbundna i sin gång där de vanligtvis är rena, och då ska rehabrida:eek:, vila, vänta, är det muskler så tas det prover som talar om status o när ridning kan börja, men jag är inte förvånad, detta är vad jag har fått insyn i o som jag tidigare skrivit, även hältor kan vara bara orenheter, om tempot är tillräckligt lågt-hästen slippe ta i.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar