Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Fast om det nu inte är så prestationsinriktat, inte innefattar tvång etc.. Varför rider då så många på stång innan de eg klarar av det?
De signalerna om något är ju rätt skarpa.
Många rider ju på blank stång i kontakt på tygeln. Det är inte stången gjord för och formen blir därefter iom att hästen tar stryk i munnen.
De gamla mästarna ansåg att blank stång mer förstörde än hjälpte. Om inte ens de ansåg sig vara kunniga nog att kunna utföra vettigt arbete på det skarpa betslingen: hur ska då vanliga, dödliga hobbyryttare som rider någon häst om dagen ha känsla och timeing nog att inte sabba?

Och varför trampa hästar som inte ens går i normal grundform?
Det känns inte heller vare sig just eller ergonomiskt i min värld.

Nu kommer folk svara att de inte sett det jag pratar om. Men jag och fleeeera med mig har ju sett det, om och om igen. Så uppenbarligen existerar det ju.

Iom att du pluggar till vet så borde du också veta hur kroppen behöver varierad träning. Hur kan en ridstil vara optimal träning för en häst om det innebär ständig energibrist. För att bygga måste man ju ta i, bli lite trött någon gång. Och inte bara i de muskler som håller tillbaks, för en häst. Utan också i de som skjuter på. För att kraften ska gå fram till handen, från bakhoven, genom en välvd rygg och hals in i handen.
Jag tror inte heller på tryck i hästens mun. Jag tycker det är vidrigt. Det är ju någons mun vi har stoppat en järnbit i.
Men jag tror på kontakt i tygeln och ett sug framåt. Går hästen bara och slafsar får man aldrig rätt sug. Och buken aktiveras inte och drar in bäckenet och lyfter ryggen, som sen ska lyfta framdelen. Man är körd helt enkelt.

AR-hästar går inte sönder iom att hastigheten är så låg. Det är ju jättebra. Det drar ner antalet kotledsinflammationer. Men så himla atletiska tycker jag sällan jag sett AR-hästar som är. Just iom att man inte ber dem TA Iiiiii.
Visst nu kommer någon svara att de rider ju ut och hoppar etc. Men varför inte rida en inriktning där all träning hästen behöver KAN ingå i ett dressyrpass? Jag har ALDRIG sett ett rent AR-ekipage göra en mellantrav ens, inte ens en ökning, utan mellantrav.
Dock ska man vara på det klara med VARFÖR AR-hästarna inte går sönder. Och det är inte för att man är så mycket snällare mot dem i munnen, generellt. För det är såååå mycket mer blanka stångar i den kretsen än i vanlig dressyr. Det är för att hastighet i obalans dödar frambenen. Ju långsammare om man rider i obalans, desto bättre.
Men att utbilda en häst till balans på blank stång. Det blir överkurs för iaf de flesta av oss. Och nej, den sätts inte alltid på när ett ekipage är färdigt.
Hur många av de som har stång på sina slängde in dem då hästen var helt klar i hög form, var helt i balans och inte sköt någon kroppsdel hit eller dit? Och man själv garanterat kan göra olika saker med handen, kroppen och benen samtidigt? Testa göra olika saker med båda händer bara. Eller bara händerna och fötterna. Be någon kolla. Kan ni heeelt garantera att ni inte rör handen då ni rör foten och vice versa? För på stången kanske era handhjälper tredubblas. Medans ni känner en tredjedel så lite av hästens signaler till er.
Jag ser lika mycket brysk handridning inom AR som inom vanlig dressyr. Men på olika sätt. Inom AR är det en ryckigare hårdhet. Inom vanligt är det en stumhet och ett konstant tryck. Men det är ju faktiskt lättare att försvara sig mot ett konstant tryck än ett ryck man aldrig vet då det kommer, och inte kan spänna emot.

Tua, som rider dressyr, inte AR och inte vanligt - men en mix.
Jag ser fördelar med båda. Men också nackdelar.

Intressant inlägg, och visst kan jag hålla med här och där.
Jag rider, precis som du, en blandning som passar mig, kanske mer åt AR hållet på det mesta, annat är inspirerat hos dressyren. Jag vill dock inte ha ständig kontakt, ens lätt, med min hästs mun och har då aldrig sett någon energibrist. Jag tror att en häst klarar att gå i bra form utan någon som helst hjälp av vikt i tyglarna.

Jag tränar inte på stång och försvarar verkligen inte användningen av den om man inte kan hantera det hela. Jag önskar att min häst svarar på minsta lilla signal även på det mest simpla, mjuka bettet.

Och allra trevligast en snäll hand med vanligt tränsbett.;)

Precis.
Frågan som därefter kan ställas är vad man anser vara en snäll hand. Jag tror många har olika uppfattningar om detta.

Kontakt är inte detsamma som tryck. Kontakt är en precis sträckt tygel. Inget tryck!

Bakbenen kan aktiveras på olika sätt. Men du kommer aldrig till maximal prestation när det gäller att utbilda en häst om du inte har kontakt(inte tryck) med dens mun. Snabba eftergifter och överstrykningar -ja jättebra! Men att helt släppa kontakten och ha det som grundläga och bara flaxigt korrigera ger en häst som inte släpper ut halskotorna ur manken. Sänder man energin måste man ha någonstans att fånga upp den.

Hade de flesta vanliga dressyrryttare bara haft vikten av tygeln i sina händer, så hade jag varit den första att buga kan jag lova. I teorin verkar de flesta vara överens om detta. Men mellan snacket och praktiken- vad hände?

Vad baserar du "Men du kommer aldrig till maximal prestation när det gäller att utbilda en häst om du inte har kontakt" på för fakta/vetenskap? Är det bevisat vetenskapligt att man inte kan uppnå bra bakbensaktivitet utan kontakt?
Inte för att jag är ett dugg intresserad av att komma till en maximal prestation vid utbildningen av min häst, men jag önskar tro att sätet klarar det mesta och att händerna kan stundvis understryka för att vägleda hästen.

förstår hur du tänker , man ser ofta ryttare på tävlingsbanan ha för mkt tryck i handen men inte när dom tränar hemma då hästarna är ofta mer avslappnade.

å andra sidan tycker jag när man ser på AR att bakbensaktiviteten är för liten, det är ofta släpigt och segt och långsamt, svårt att hitta ett mellanting. det måste ju vara en del anspänning för att hästen ska hålla ihop

Hur menar du med snäll? Om du kan utveckla ditt svar lite. För du kan väl aldrig mena att en stång kan kännas likadan som ett tränsbett för hästen?
Ditt svar verkar mest som ett sånt man det till barn för husfridens skull, låter bra men inget innehåll. Men kanske kan du utveckla så det blir mera begripligt vad du rent konkret menar:D

Senast ändrad:

japp, fast samma stång i samma hand som håller tränsbettet, blir ändå gravt mkt skarpare. ;)

Exakt! Därför vore det väldigt intressant med en utveckling av bojs svar. Ja om man vill diskutera frågan på riktigt och inte bara vifta bort den.

Det är ju inte så att ryttare med vett och vilja sitter och rider/tränar på ett för hästen olämpligt sätt. Det har ju med bristande kunskap och erfarenhet att göra. Alla har vi varit nybörjare någon gång. Då är det jättebra att det finns kunnigt folk som hjälper dem till större förståelse och kunskap.

Ja absolut! Det finns ju galningar som tror att det går att rida bort en hälta/orenhet och envisas med att träna ändå.

Ja alltså det är ju inte stången i sig som gör ont, utan handen bakom bettet.

En hård hand bakom ett vanligt tränsbett ger mer smärta än vad en snäll han i ett stångbett ger.

Hästen vet vad som finns i munnen och passar sig, blir kuvad men det tolkas av ryttaren som välriden, lydig o lycklig, varför tror du stångridna hästar bara knäpper av?

Precis. :bow:

Det blir dessutom konstigt att som Boj gör prata om hård resp snäll hand, självklart är en okänslig, hård, störande hand värre än en mjuk och oberoende hand, oavsett bett. Men det är en myt att enbart handen bestämmer hur skärpan blir för hästen, en stång ger helt annan och skarpare inverkan och det oavsett hand som håller i den.

Exakt! Därför vore det väldigt intressant med en utveckling av bojs svar. Ja om man vill diskutera frågan på riktigt och inte bara vifta bort den.

Märkligt nog så tycks många utgå ifrån att de ryttare som använder stång på hästen då och då, också rider med grova händer. Varför tror man det? Kan det hänga samman med den övriga åsikten om disciplinen, att ryttaren inte alls kan rida och ska därför inte rida med stångbett?

Precis vad jag skrev, en stång kan vara oerhört snäll i munnen på hästen om handen är snäll. På isländskt stångbett te x så finns det studier gjorda, både med bilder och tryckmätning och man kan se precis vad som sker, precis på samma sätt så gjordes en mätning med enkelt tränsbett och märkligt nog så visade det sig att enkelt tränsbett störde mer på lång tygel än stångbettet.;)

Orsaken till hänger samman med att bettets skänklar stabiliserar bettet i hästens mun, medan träns bettet som är endast har ringar blir mer instabil med tyglarna löst hängades.

Jag är av åsikten när det gäller stångbett, ska en nyare ryttare introduceras i stångbettsridning så bör det ske i samrådan med instruktör. Det finns många oerhört skarpa bett inom olika discipliner, kanske vi borde ta upp en tråd under ridning ang dem och diskutera bettets vara eller inte vara.

Märkligt nog så tycks många utgå ifrån att de ryttare som använder stång på hästen då och då, också rider med grova händer. Varför tror man det? Kan det hänga samman med den övriga åsikten om disciplinen, att ryttaren inte alls kan rida och ska därför inte rida med stångbett?

Nej, jag utgår inte från att hjälperna är grova-iaf inte efter att hästen blivit "invand" med stången, de flesta hästar passar sig, kröker på nacken och tuffar lydigt på- de vet vad som finns där i munnen.

Men ärligt, har du träffat en tränare som vill att man ska strypa gång, mekanik och låta hästen gå i otakt och inte låta den ta för sig? Det låter också helt vansinnigt i mina öron. Det låter mera som ett sätt att rida hästen mot skador istället. isch! Motsatsen till vettig ridning.

Nej, inte träffat själv, jag rider inte så , men har sett lektioner där energin tas bort o gången blir otaktmässig därav, och du har väl själv sett en hoper med filmer här på buke där hästarna går i otakt?

Och kan man rida med otakt, medvetet, är inte steget långt till att rida med mindre hältor.

"Avknäppningen" kommer sig av stångbettets skänklar som lägger tryck på hästens nacke. Du får samma effekt på ett hackamore, pessoa eller ett D-bett (dock betydligt mindre effekt på d-bettet eftersom hävstången är kortare). På samma sätt arbetar en chambon, chambonen när den är i verkan lägger tryck på nacken och hissar upp bettet.

Med en hack får man samma problem, hästen har lättare att knäppa av och man får inte den hjälpen med böjning som man får med ett ledat bett eller en kapson.

Nej, jag utgår inte från att hjälperna är grova-iaf inte efter att hästen blivit "invand" med stången, de flesta hästar passar sig, kröker på nacken och tuffar lydigt på- de vet vad som finns där i munnen.

Aha,med din tolkning så blir det så här.

Det är därför man vill ha kandar och bridong på hästen, för då vet hästen verkligen vad de har i munnen.;)

Jag tror att mycket handlar om att det mest skrittas bland de AR-ryttare jag sett (ganska många). Jag tror inte den gamla skadan syns särskilt mycket när man inte rider särskilt hårt. Men annars är min erfarenhet att även AR-hästarna är halta och får stå, lika mycket som en engelskt riden häst.

"Avknäppningen" kommer sig av stångbettets skänklar som lägger tryck på hästens nacke. Du får samma effekt på ett hackamore, pessoa eller ett D-bett (dock betydligt mindre effekt på d-bettet eftersom hävstången är kortare). På samma sätt arbetar en chambon, chambonen när den är i verkan lägger tryck på nacken och hissar upp bettet.

Med en hack får man samma problem, hästen har lättare att knäppa av och man får inte den hjälpen med böjning som man får med ett ledat bett eller en kapson.

Du får ingen som helst hävstångseffekt på ett D-ringsbett eftersom du inte har en kindkedja under.

Aha,med din tolkning så blir det så här.

Det är därför man vill ha kandar och bridong på hästen, för då vet hästen verkligen vad de har i munnen.;)

Ja det är klart att dom vet vad dom har i munnen :confused: Därför är det ju så viktigt att man måste rida framåt med ett sug och med energi så att hästen inte knäpper av när man introducerar kandaret.

Du får en liten hävstångseffekt även utan kindkjedja, men den blir betydligt större med.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?