Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Sv: Akademisk Ridkonst och skadade hästar.

Nej ser du att jag har skrivit det någonstans, det är ingen mig veterligen i den här tråden som förordar ridning på en halt häst.

Jag såg det här:

Citat: (Ursprungligen postat av dig)
Det finns andra åkommor också som är kroniska där faktiskt orenheter kan finnas i inledningen av ett ridpass men värms ut med hjälp av ridning.

Ditt svar på detta: Vi har ju t ex spatt.

Tycker du att det är konstigt då att jag undrar vad du menar?

Spatt är en kronisk åkomma, antingen så är den aktiv eller så är den vilande.
För häst med spatt i vilande läge är det ytterst gynnsamt att hästen stärks och rids ofta, dessa hästar kan även i vissa fall uppfattas som lite stela i början av ett ridpass.

Ja det finns hästar med spatt som tävlas, och vissa i de högre divisionerna faktiskt i några discipliner.

Spatt är en kronisk åkomma, antingen så är den aktiv eller så är den vilande.
För häst med spatt i vilande läge är det ytterst gynnsamt att hästen stärks och rids ofta, dessa hästar kan även i vissa fall uppfattas som lite stela i början av ett ridpass.

Ja det finns hästar med spatt som tävlas, och vissa i de högre divisionerna faktiskt i några discipliner.

Nämnas i detta läge kan Ulla Salzgebers tidigare dressyrhäst Rusty. http://www.youtube.com/watch?v=g7ykH8WsuR8 som lider/led av tuppspatt höger bak i vissa steg, inte alltid. Men det var allmänt känt i domarkåren att han hade spatt.

Mvh

IngelaH

Ja fast just tuppsaptt och hasleds spatt är två skilda åkommor, den ena handlar mer om just en rörelse störning och den andra om en torr kronisk inflammation i hasledens glidyta. I sitt vilande läge kan den upphov till en viss stelhet inledningsvis av ett ridpass, men en häst med spatt i hasleden ska absolut motioneras och naturligtvis med hänsyn till åkomman. Men som sagt det finns hästar som tävlas på olika nivåer utan problem, och en del på hög nivå.

Undrar om det inte var han som behandlade i stallet jag hängde. Jag var väl 15 då eller nåt sånt och han erbjöd sej att dra i min svans också.. Jag var lycklig i flera veckor..:love::love:

/Lavinia.. som var sådär typiskt fjortis i flera år..

Nej, det här var en ung synnerligen snygg man som alla tjejer flockades runt när han besökte stallarna. Han var kiropraktor på människa från början tror jag och gick sedan över på häst. Jag hade även en annan ute på min häst -97 eller -98, de höll på att starta upp det hollistiska hästcentret då (med tandis, sadelmakare, veterinär, kiropraktor och ridinstruktör) ingen hade klubba den senare använda lite laser förutom händerna då.

Hej!

Det finns det.

Men för att få titulera sej själv sjukgymnast ska man först ha gått den mänskliga sjukgymnastutbildningen (3 år), jobbat med sjukgymnastik i 2 år och sen gå den numera inte startande hästsjukgymnastutbildningen.(om inget ändrats sen jag försökte).

Jag hoppade av sjukgymnastutbildningen efter 2 år, när jag insåg att de flesta som läst vidareutbildningen inte var särskilt nöjda och jag kan inte påstå att jag efter det träffat en enda som fått titulera sej hästsjukgymnast.

/Lavinia, glad för hon kom igår på hur det var man gjorde när man rider.. igen.. Avskyr när man hamnar i rid-dipparna..

varför finns det inte sjukgymnaster för häst?

Tack för att någon förstår (och faktiskt läser vad som står)
Fattar inte varför just min häst kom upp till sådan diskussion, men så är det ibland.

Kanske för att du själv tog upp det ;). jättebra att du kollat upp hästen, med vet oxå, fick uppfattningen av att du bara kontaktet ET från ännu tidigare inlägg å svar. Men just när någon säger att sin häst har en rörelsestörning så blir jag lite misstänksam, just för att det ligger ngt bakom rörelsestörningen .och det känns som att många är väldigt snabba med att rekomendera "ridterapi"? Och att rida hästen frisk kan ev hjälpa, men i många fall verkar det som att det bara blir värre. Fullständig vila och sen börja lite lätt från marken är många ggr det bästa. Sen att man har god kontakt med sin vet och åker in till kliniken vid behov och följer deras råd. Gör man det så har man gjort det man kan. Farligt att exprimentara när det gäller hästens hälsa, bästa man kan göra är som sagt att vända sig till kunnigt, utbildat folk, dvs veterinären.

Kl. Har inte kunnat skriva tidigare då jag inte haft nån dator, bara mobilen och det är så krångligt att skriva inlägg på den.

Ha de!

Kanske för att du själv tog upp det ;).
som ett exempel på rörelsestörning ja. Inte att den skulle dissikeras.
jättebra att du kollat upp hästen, med vet oxå, fick uppfattningen av att du bara kontaktet ET från ännu tidigare inlägg å svar
. Hur hästen är kollad och vad jag gjort sen hon kom i min ägo är två olika saker. De har blandats i hop i tråden.
Men just när någon säger att sin häst har en rörelsestörning så blir jag lite misstänksam, just för att det ligger ngt bakom rörelsestörningen
Japp och det är därför jag tycker det är viktigt att man tar reda på vad som orsakar störningen. Känner flertalet hästägare som enbart fått syptomen behandlad och man har inte gjort något åt orsaken till störningen eller ens tagit reda på den. Om man kan träna på något sätt för att hjälpa hästen så måste man ju veta "vad" problemet är först.

och det känns som att många är väldigt snabba med att rekomendera "ridterapi"?
Ska man kunna hjälpa hästen via träningen så måste man veta vad man vill påverka och hur. Då kan vissa rörelser hjälpa till att stretcha/stärka/mjuka upp beroende på vad som är problemet. Man kan ju inte sitta och rida på en häst som har ont. Att rekommendera "ridterapi" utan att gå igenom hästen låter väldigt illa i mina öron.

Och att rida hästen frisk kan ev hjälpa, men i många fall verkar det som att det bara blir värre.
Det gör det säkert om ingen utredninig finns och ryttaren rider på ett sånt sätt som hästen istället blir sämre av.
Fullständig vila och sen börja lite lätt från marken är många ggr det bästa.
Ja, (men det beror givetvis vad det handlar om) och även från marken kan man göra vissa övningar som man kan fortsätta med när själva ridningen börjar igen.
Sen att man har god kontakt med sin vet och åker in till kliniken vid behov och följer deras råd. Gör man det så har man gjort det man kan. Farligt att exprimentara när det gäller hästens hälsa, bästa man kan göra är som sagt att vända sig till kunnigt, utbildat folk, dvs veterinären.
För mig räcker inte veterinär. Jag vill ha mera hjälp. Min ET är en pärla och mycket kunnig i hästens fysiologi och rörelsemekanik. Henne har jag stor hjälp av. Fysioperapeut eller ET som samarbetar med veterinär tycker jag är bra. Det blir en bättre helhet då runt hästen. Se hur Helsingborgs ATGklinik arbetar. Föredömligt tycker jag.
citat från senaste Ridsport i fråga om detta:
"struken i WDM´-dressyren blev Lydianus. Hästen har en lättare sträckning men rids och jobbas lätt"
De vet vad problemet är. vart det sitter och hur hästen ska ridas för att ridningen ska vara till hjälp.

Lydianus lär har varit inne hos JT för genomgång innan den ordinationen gavs. Åkte du direkt till vet när din häst uppvisade rörelseströrning, eller antog du att rörelsestörningen var av samma anledning som den var "förra gången"? eller tog du ut ET för att diagnosicera att det var samma rörelsestörning som förra gången, och struntade i veterinär koll först?

skillnaderna torde vara rätt drastiska nämligen, i jämförelse med Lydianos, så jag tycker exemplet är både totalt malplacerat och även farligt rådmässigt.

Du har ju gjort jämförelsen med en egen sträckning, men för häst ska det bedömas/ uteslutas andra skador av en Vet- inte via egen diagnostik

Nu gjorde du återigen en jämförelse som man inte har en aning om är samma sak- att L. rids lätt under överinséende av vet- inte ngn ET allena.

Har hästen kroniska skador får man rida lätt träning o hela tiden vara vaksam o inte hitta på övningar som tillfälligt kan ge en mindre stel häst, men som i långa loppet ger komplikationer- avlastningsskador.

som när min fick ett litet sår på insidan av skenan- där en knöl bestog efter 1 v.. Åkte till röntgen o jo visst fasen var griffelbenet av.

Man bör undersöka nya skador ordentligt o inte tro som i kyrkan....

Nu börjar det kännas lite tjatigt att älta samma sak om å om igen, men tidigare tog du upp att din häst hade en rörelsestörning och då skrev du att du gick till ET, det framgick alltså inte om du kontaktade vet lr ej, då du skrev att du jämförde dig och sjukgymnasten och hästen med sin rörelsestörning och ET så drog jag slutsatsen att du inte ansåg att Vet var av nödo. Men senare framgick det ju att du hade kollat upp din häst och då inte bara av ET:en.

Jag har absolut inget emot ET:er men som sagt så kontaktar man veterinären först om man misstänker skada/störning. Det är ju betydligt lättare med oss människor, vi kan ju tjuta till rejält om det skaver nånstanns (tänker på dina jämförelser). Med en häst kan det vara med oklart vart skadan sitter någonstanns, speciellt vid en sk rörelsestörning.

Jo jag håller med om att det är tjatigt, grundorsaken till att det blir tjatig är just att man inte läser inläggen ordentligt.

biggan skrev att hennes häst var ordentligt utredd av veterinär, men att hon gärna använde sig av ET som kompliment i behandlingen.

om hästen har en sträckning så påverkar det såklart rörelsen på något vis. Kan du röra dig helt normalt under belastning med en sträckning?

Ja det är klart jag kan, jag undviker bara såklart de moment där sträckningen ger sig till känna.

Om jag skulle ha en sträckning som gör att jag hela tiden inte kan gå rent så belastar jag mig såklart inte utan då är det vila som gäller.

Ja alltså vi hade ju en sträckning på vår gammelman i vintras, vi var iväg till klinik och här ordinerades skritturer dagligen ca 15-20 minuter. Han lever och jag bör väl tillägga att han också blev frisk.;)

Såna där innovativa gamla hästgubbar som tänker ut egna lösningar är för härliga!
De vet av erfarenhet vad som gagnar hästarna och gör det på sina egna små sätt. Helt underbart!

Jo men du galopperade väl inte på grusvägar o red timmeslånga pass;)

Du åkte som trots alla de flesta in o undersökte hästen o fick rek av vet.

Nej självklart inte, och det tror jag även att de flesta inte heller gör faktiskt. Visst finns det undantag, har träffat på några sådana genom åren i mitt jobb men överlag så har man nog kollat först med veterinär/klinik.

Ja alltså vi hade ju en sträckning på vår gammelman i vintras, vi var iväg till klinik och här ordinerades skritturer dagligen ca 15-20 minuter. Han lever och jag bör väl tillägga att han också blev frisk.;)

Naturligtvis. Vad är det för nivå på diskussionerna här? Muskelsträckningar ska läka under kontrollerad rörelse, så att muskeln inte blir för kort men inte heller ansträngas så att skadan förvärras.

Men från det till att hitta på egna varianter utan att ta reda på vad problemet är tycker jag det är ganska långt.

Jag vet inte vem eller vad som diskuteras här annars, eller var Lydianus kom in alls? Den hästen kontrolleras nog ordentligt det tror jag inte nån behöver vara orolig för.

Jag tror faktiskt att de flesta faktiskt kollar av sina hästar hos veterinär/klinik, och utifrån det får råd hur de ska hantera den ev skada hästen har. De egena varianterna verkar just nu mest finnas i folks fantasi, ialla fall om man ska utgår från olilka inlägg sedan tidigare.;) Läser man i något tidigare inlägg så ska ju inte hästen ridas med en sträckning, och nu så plötligt går det ju utmärkt.;):D

Vad man kan konstatera är att en rörelsestörningar kan förekomma trots att man inte funnit orsaken till den, går man sedan till annonssidorna så har jag sett flera annonser där hästar faktiskt säljs med sk rörelsestörningar som i en del fall är ordentligt utredda. (hästar jag känner till ägaren ) I andra så får man anta att det finns någon slags dokumentation som bekräftar detta, att hästen är utredd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 539
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 624
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar