Sv: Akademisk ridkonst fundering!
Ja, man väljer ju själv vad man vill fokusera på. Vad är viktigast? Många påstår ju att de jobbar för att få hästen att bära mer bak men forskning visar att inom tävlingsdressyren så bär inte hästarna mer bak. :
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskningskollen-rorelsemonstret-paverkas-av-haste.htm (här finns även länkar till hela forksningsrapporten.)
Vad beror detta på? Kanske att man gått ifrån skolorna ovan mark, där det är viktigt att hästen faktiskt bär bak. Jag menar en levad är ju en levad.
Det känns som att man ofta diskuterar samling mot framåtgripande i det här forumet, det är klart önskvärt att ha båda men ack så svårt. I vilken ände man börjar torde vara beroende av vad hästen uppvisar för talanger. Jag menar, det finns ju anledningar till varför människor väljer olika vägar. Jag tror inte att det beror på att vissa är mycket klokare/bättre än andra. Jag tror att det beror på att man tilltalas av olika saker. För alla kämpar ju på med sin ridning och med sina hästar.
Nu har jag äntligen också läst artikeln, ibland hänger man inte med i alla trådar.
Det finns några problem här när olika personer läser samma artikel tror jag, och då är det bara en kort kort sammanfattning av en forskningsrapport ska man minnas, där någon annan redan har gjort ett urval utifrån vad den personen anser viktigt.
Men bortsett från det:
Inom AR handlar ju mycket om att trampa in till tyngdpunkten, och det kan man ju glömma enligt detta för i samling trampar en häst inte långt under sig:
Vid mer samling satte hästarna inte bakbenen längre in under kroppen
Vinkling av bakbenen är inte ensamt tillräckligt för att en häst är samlad:
och böjde dem heller inte mer i knä- eller hasleden, vilket brukar ses som ett tecken på samling
Nej det visste vi, min häst kan vinkla galant utan att vara det minsta samlad
Att en häst flyttar vikt bakåt om den har extremt hög nacke visst vi också, för i slutänden av det kan den resa sej. Men står det om den positionen:
men hade även en potentiellt skadlig inverkan på ryggen.
Man kan alltså utläsa en hel del trots allt, eller hur?
Sänkt rygg är skadligt, oavsett var vikten är.
Enbart placering av bakben har ingen funktion för samling.
Enbart vinkling har ingen funktion i sej för samling.
Korsets vinkling ändras i samling står det också.
Vad vi kan utläsa är alltså att vi ska motverka sänkt rygg. Hur gör man det?
Hur höjer en häst ryggen så att den kan bära ryttaren på ett sunt sätt?
Hur ska den arbetas för att få de rätta musklerna i över och underlinje?
Hur arbetar en häst med sin kropp som inte har sänkt utan en bärande stark rygg?
Vad krävs för det?
Och då inser vi att fokusera på bakben är bortkastat. Slapp framåt neråt utan ihopkoppling med resten av hästens kropp är bortkastat. Vi behöver fokusera på helhet.
Det måste skapas förutsättningar att BÄRA UPP ryttare, inte BÄRA BAK. Lite olika saker.
Den klassiska utbildningsskalan talar om precis det här. Inte bakben och framåt neråt, eller böja utan vad som behövs i olika nödvändiga steg för att få en pilbåge som gör att hästen kan bära upp ryttaren utan att bära på sitt skelett. Den pilbågen kan sen spännas i en allt högre grad av samling.
Rapporten talar om detaljer men ridning handlar om helhet. Vi kan käbbla om detaljerna men läser vi på ett annat sätt blir det rätt så tydligt vad som inte leder någonvart och vad som leder någonvart.
Man kan släppa pratet om ridstilar och tala om fakta när det gäller hästars biomekanik och vad som är hälsosamt.
Att lägga vikt bak är inget ensamt självändamål!!