Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt Carina.B så är en riddare ungefär på Msv nivå, stämmer det tycker du?
Vad är det som de har förändrat menar du?
Sväljer ni allt som han påstår? Vad är då hans? Det enda rätta?
Titta igen o se hur SRS-hästarna har grunden av all dressyr på marken OCH de ovan.
Precis. där kräver man inte att alla hästar ska kunna allt, utan att de har en specialitet.
Det kan nog stämma, om man tänker på rörelserna/formen.
Men jag tror inte att Carina därmed menar att en riddare klarar av att rida msv med godkända procent.
Förlåt, kan inte låta bli, men då är de ju inte på msv-nivå?
Min ena tränar sig på att byta i varje, piaff & passage - men inte fan säger jag att vi är på GP-nivå. Bara för att man snuddar vid rörelserna så kan man ju inte säga att man ÄR på den nivån. Det är här det blir så jäkla fel.
Det kan nog stämma, om man tänker på rörelserna/formen.
Men jag tror inte att Carina därmed menar att en riddare klarar av att rida msv med godkända procent.
Nu blir jag ännu mer frågvis. Hur menar du här?
Om man har rätt form för Msv och därmed också klarar av att utföra de på den nivån ingående rörelserna, ja då bör man utan problem klara godkända %, dvs minst 60.
Nu blir jag ännu mer frågvis. Hur menar du här?
Om man har rätt form för Msv och därmed också klarar av att utföra de på den nivån ingående rörelserna, ja då bör man utan problem klara godkända %, dvs minst 60.
Förlåt, kan inte låta bli, men då är de ju inte på msv-nivå?
Min ena tränar sig på att byta i varje, piaff & passage - men inte fan säger jag att vi är på GP-nivå. Bara för att man snuddar vid rörelserna så kan man ju inte säga att man ÄR på den nivån. Det är här det blir så jäkla fel.
Nja, så enkelt är det väl inte som du skriver - att "hålla" ett helt program är för mig en annan sak än att kunna rida de enskilda rörelserna korrekt.
Ungefär som att en häst kan hoppa ett enstaka hinder på 1.30 utan att fördenskull ha en chans i en 130-klass.
Nu måste jag iväg till jobbet!
Jag tror att Immer menar så här, Carina Branderup är ingen utbildad dressyrdomare och har därmed ingen rätt att uttala sig om det skulle kunna vara godkänd procent vid tävling.
Med tanke på hur viktigt det är med korrekt uttryckta uttalanden inne på detta forumet för att inte trampa folk på tårna, så anser jag att Immer har skrivit helt rätt.
Mvh
IngelaH
Nja, så enkelt är det väl inte som du skriver - att "hålla" ett helt program är för mig en annan sak än att kunna rida de enskilda rörelserna korrekt.
Ungefär som att en häst kan hoppa ett enstaka hinder på 1.30 utan att fördenskull ha en chans i en 130-klass.
Nu måste jag iväg till jobbet!
Mina tränare är heller inte utbildade domare, men visst kan de uttala sig huruvida man ligger på en viss nivå/är klar för en viss klass/vilka procent som är rimliga etc. De vet hur rörelserna ska utföras och kan se huruvida det är korrekt eller ej, hur skulle de annars kunna utbilda ryttare?!
Det jag hänger upp mig på, och tror att många hänger upp sig på, är att anhängare till AR/KR/barock eller vad man nu vill kalla det, i många fall fördömer "vanlig dressyr" och anser att det bara är hårda händer och sparkar i magen, samtidigt som de utgör sig för att hitta en snällare väg som gynnar hästen, tar det i hästens takt, etc etc. Men ändå, somehow, så verkar det som att genom att typ skritta och göra skolor så befinner utövarna av KR/AR sig plötsligt på msv-nivå när grundläggande faktorer så som en ren takt i galoppen, lösgjordhet, etc fattas.
DET går inte ihop för mig.
När det ifrågasätts så är det sällan man får svar på VARFÖR.. Man frågar VARFÖR tränas hästarna på blank stång? Har sett den frågan hundra ggr men kan inte få svar på varför, utan endast långa försvarstal och attityd som "varför inte?". Vad är syftet?
Jag förstår inte att KR/AR-folk kan jämföra sig och säga att "vi är på Msv-nivå", när det blir ramaskri så fort en VDare ifrågasätter exempelvis kvaliteten på rörelserna som utförs.