Akademisk ridkonst fundering!

Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Axel diskuterar ju inte öht. H*n bygger hamlgubbar och vägrar låta folk tala för sig själva, utan förväntar sig att vi ska motbevisa angreppen istället. Jävligt långrandigt nu efter 4679125683 tråden det upprepas i.

Jag vet med mig att jag sett en liten videosnutt nyligen, kommer inte ihåg var det var och har inte tid att leta just nu. Det finns ett par korta sekvenser på levad och courbette i reklamsnutten för videon "Riding aids" på ridderskapets hemsida. Här är en bild:
Bentbranderup22.jpeg

Här är en ganska ny film, en uppvisning,
Ingen uppvisning, utan från en offentlig kvällsträning.

Men inte heller där visas de här riktiga skolorna ovan mark uppsuttet?

De där kvällsträningarna brukar hålla på i runt två timmar...

Jag har aldrig förstått varför han valt annan väg än SRS?

Du tycks ha föjt hans utveckling under en lång tid - stämmer det?

Men det är fin show tycker jag, och fågeln tycker jag är så häftig, varför har man dem?

Googla på jagtfalk och falkonerare, jag hinner inte skriva mer nu.

Senast ändrad:

Det där är en kontrast o liknelse med Bents markträning.
Denne behöver inte ha huvudlag på.

Och vilken kontrast till Strömsholmsutbildade - för där sker markarbetet med kapson och inspänningstyglar.
Om man nu ska generalisera, menar jag.

Fast är det konstigt att det finns få filmer som visar skolor över mark uppsuttet? Det är ju inte så enkelt och utförs av få.

"Tydligen"? Vad menar du då? Det kan man ju inte. Eller menar du att skolor ovan mark rids utan energi?? Har du sett SRS som verkligen kan sånt till skillnad från de försök man ser nån enstaka gång från andra håll?
Finns det förresten någon film där en AR ryttare utför skolor ovan mark uppsuttet?

Jag tolkar det sommarsmurf skrev mer som att energin finns där om man skolningsmässigt tagit sig till skolor ovan mark. Brister energinivån till att få till det, ja då brukar det märkas i kvalitén, finns energin inte alls (som en del formulerat det låter det som att en AR-riden häst knappt behöver mer energi än en häst i stillastående :) ) då blir det inte ens en antydan till rörelsen.

Skulle tro att många AR-ryttare rider mer energisparande än en genomsnitts-dressyrryttare, på gott och ont, men ju bättre ekipage desto mer upplever jag att de kan höja högstanivån för att ha kraft nog till det som kräver mer energi. Och även inom "AR" finns ju variationer. Vilket jag kan tänka mig är lättare att se om man är/har varit insyltad i det själv, eftersom det fortfarande kan se annorlunda ut för någon som vill helt annat med sin ridning.

Senast ändrad:

men nu var det mer om frihetsdressyr från marken.
Lagom inspänningar kan ge hästen det stöd den behöver för att kunna trampa på mot bettet o vara kvar i balans.
typ denna
http://www.youtube.com/watch?v=g09YasgAuhE&feature=player_detailpage
Det är när man inte har en bra hand o säte som det nog är bättre att rida sakta o på längre tygel.

Tro inte att denna häst hade sett likadan ut med ngn av oss på...

Du får ursäkta, men nu hänger jag inte med i din tankegång alls :confused: Från frihetsdressyr via inspänningstyglar till den här dressyrhästen?

Fast är det konstigt att det finns få filmer som visar skolor över mark uppsuttet? Det är ju inte så enkelt och utförs av få.

Det förstår jag också, men eftersom AR-ryttare har det som mål hade det varit kul att se om någon ryttare nått dit med den vägen. SRS gör det ju men har en annan väg. Därmed borde "tävlingsdressyr" som det kallas här vara bättre lämpad som grund?

Immer, nej jag menade inte att jag har följt Bent i bokstavlig mening utan att jag har försökt sätta mej in vid diskussioner med AR-ryttare och även tränare i mina hemtrakter. De har rekommenderat en hel del filmer bara och en fick jag t o m låna. Med tanke på målen har jag varit frågande till varför man inte väljer SRS väg istället, och där har de varit mycket luddiga i sina svar (men det kanske inte Bent skulle vara, det tror jag inte)

Ah just det jaktfalk hette det! Tack!

Den bilden var faktiskt ganska häftig med tavlan bakom:bow:. Men det är väl levad, det fanns på filmen som jag la in också, möjligen med sanna häst tom men inte capriole eller riktig terre a terre eller courbette uppsuttet. Ja jag vet att det är mycket svårt!:)

Det jag vill peka på är att den väg SRS väljer och har valt under århundraden är inte alls samma utan istället den klassiska dressyrens grunder, vilket borde innebära att detta är en bättre väg till dessa rörelser, men vi behöver inte fastna i det!

Det var du som tog upp inspänningar o den här hästen har nog fått ha såna på. Rätt använt- hjälp/ utbildning av hästen.

Och du tog upp frihetsdressyren (med en blivande guru) som ett praktexempel.

Det är väldigt svårt med skolorna ovan mark. Och i Sverige ont om tränare som lär ut sånt iom att de själva inte är där.

Min ena tränare håller på med det. Han fick tyvärr ta bort sin skolhäst(fick cystor invärtes). Men de gjorde, förutom St Georg dressyr, terre a terre, levad, spansk skritt, spansk trav och capriole(stående och flygande). De hann nog aldrig komma till courbette. De gjorde detta uppsuttet och i långa tyglar.
Det finns inga filmer på nätet. Men det har tränats på öppna clinicar för Bent och senare Julio Borba. Så möjlighet att kolla har ju funnits. Det var då de enda tränare som lärde ut sånt i Sverige. Idag tror jag det finns någon till portugis eller så iaf.

Nu har tränaren bara en som gör levad, terre a terre och om jag minns rätt spansk skritt och trav. Så inga skolor ovan mark, bara en halvhög.
Men jag vet att han hoppas på att få fler hästar lämpade för skolorna ovan mark. Det krävs ju en massa jobb och ett visst psyke och fysik för det.

Som jag förstått det lär man inte de hästarna på SRS eller Jerez alla skolsprång etc. Det blir lite för svårt för dem att hålla isär allt.
Och vid inlärning är man ofta två som arbetar i långa tyglar vid skolsprången. För att hästen inte ska råka vingla till i sidled och landa på människan. Få i Sverige idag har ju så kompetenta och orädda medhjälpare att de kan vara två och lära in. Min tränare vet jag har fått göra det själv.

Jag tror inte jag någonsin når den nivån att jag kan jobba med skolsprång. Jag vet inte om jag vill och vågar heller, iaf inte uppsuttet. Men det är riktigt häftigt att se!

I den här filmen, som är en reklamsnutt för videon Riding Aids, syns en liten, liten sekvens med uppsutten courbette allra sist i filmen.

http://knighthoodoftheacademicartofriding.eu/branderup/dvd-riding-aids-2/

Jo det var det, men man såg inte landningen, om man ska vara noga:D

Men den här filmen är också ganska ny skulle jag tro? Nu Immer låter det nog som om jag bara är negativ, men man ser ju att han har svårt med den energin, de är rappare men tappar takten de också, ostadiga i formen, som dom gärna blir med för hängande tygel, ingen kontakt fram. Han behärskar inte deras rörelser...ännu, men det kommer nog.
Det är intressant att det ändå finns mera energi och tids nog kommer han kanske att utveckla ännu mera mot det som man har insett sedan flera hundra år inom SRS, exempelvis, och närma sej den klassiska utbildningsskalan.
Ta det inte på fel sätt nu. Men jag tror att om 10 år kommer han att säga lite annat och erkänna att hans grundidé med utbildning var fel, och att han återgått till det han har lärt sej från början, hos E v N till exempel. Det gick inte att komma förbi de grunderna, de är nödvändiga.Han kommer säkert att behålla slängkappan, falkarna och annat men han kommer att ha insett att kontakten är en del av samlingen och att takten alltid måste prioriteras allra först, och så vidare.

Det vore inte första gången en guru eller eldsjäl backar och inser att kritiker haft rätt, det händer hela tiden när folk blir äldre!
Jag tror så, ni andra som har köpt hans system tror något annat, men vi kan väl ses här om 10 år och se:idea::D

Jag har sett landningen i verkligheten, och den var lika bra som sprången.
Det där med uppsuttna skolsprång är väl något Bent börjat med relativt nyligen (för något/några år sedan), även om jag sett honom i uppsutten capriole i någon gammal film. Det tar tid att komma så långt med en häst, så ni som tror att AR är någon sorts quick-fix hat fel.

Jag tror inte att Bent någonsin har sagt att det han visar i filmen är perfekta rörelser och att de ska utföras precis som han gör. Sådan är han nämligen, han visar ibland upp något som inte är perfekt och berättar då varför det inte blev så bra (t ex brist på energi eller något annat). Jag ska ta mig tid att se hela filmen!

Nej du, jag tror inte att Bent sadlar om och väljer någon annan väg. Han har en gedigen utbildning och har utvecklat en egen skola, som han vet fungerar. Och han skulle definitivt inte välja SRS väg - deras nya inriktning är show.

Angående det där med energi så ska det finnas med i AR, tyvärr är det dåligt ställt med filmer som visar detta :mad: Likaså är det med både kontakt och takt, det är grundförutsättningar även i den akademiska ridkonsten - även om det inte står i utbildningstrappan.

Som jag många gånger skrivit tidigare så är vi många som sysslat med vanlig dressyr tidigare och gått över till den akademiska ridkonsten. Vi är pålästa både vad gäller den tyska utbildningsskalan och hur rörelser ska ridas enligt TR, tro inget annat.
Men akademisk ridkonst är bruksridning och ska INTE jämföras med tävlingsdressyr.

Men akademisk ridkonst är bruksridning och ska INTE jämföras med tävlingsdressyr.

Jag hoppas att jag inte låter oförskämd nu, men jag blir ganska förvirrad av det citerade. Beroende på att man inom AR säger sig rida dressyr och använder samma termer som VD. Men du säger att det är bruksridning. Är AR alltså inte dressyr? Varför både piffar och puffar man och säger sig rida skolor mm mm? En del aspirerar tom på att rida betydligt bättre dressyr än eliten. Vad vill man uppnå med alla krumelutter? Och om det kallas "bruksridning", innebär det att krumelutterna får utföras hur som helst, helt efter ryttarens tycke och smak, oavsett om det är ergonomiskt för hästen eller ej?

För min del ägnar jag mig åt dressyr. Även när jag inte tävlar...;)

Nej, det lät absolut inte oförskämt.

Bent själv kallar AR för bruksridning - första boken har t o m underrubriken "En ridlära för anspråksfulla fritidsryttare".
Med bruksridning menar Bent inte den brukridning man tävlar i i Sverige idag, utan när hästen användes i strid eller vaktande av boskap. Man har nytta av samlingen, och piaffen anses vara en språngbräda inför skolorna ovan mark.

Visst är det dressyr vi sysslar med, och vi strävar efter att rörelserna ska utföras perfekt men blir inte ledsna om vi misslyckas innan vi är fullärda (och precis som inom vanlig dressyr blir vi det sällan). Systet är alltid att rörelsen ska åstadkomma något bra för hästen.

Jag vet inte var du ser allt piffande och puffande? Själv har jag tränat AR i åtta år nu, och först förra året fick vi till någonting som skulle kunnas kalla piaffsteg - och jag är ändå den i vår träningsgrupp som kommit längst.
Annorlunda är det på Bentkurserna, som är avsedda för riddare och väpnare, där brukar det vara 2-3 (av 8) som kommit till piaff eller längre.

De som aspirerar på att rida bättre än dressyreliten - ja, jag har då inte råkat på någon av dem.

Jag kan tänka mig att dom kanske har olika hästar för olika språng. Dels pga den anledningen att det är jobbigt och krävande för hästen både psykiskt och fysiskt att utföra alla varianter på ett uppvisningsbart vis. Det skall ju visas upp också på SRS och det ställer ju otroligt mycket högre krav på kvaliten än om man bara är hemma inför en liten publik.

Och han skulle definitivt inte välja SRS väg - deras nya inriktning är show.
OK, så nu är all annan ridning förkastlig.
Vad är det som de har förändrat menar du?

Sväljer ni allt som han påstår? Vad är då hans? Det enda rätta?

Titta igen o se hur SRS-hästarna har grunden av all dressyr på marken OCH de ovan.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama