Akademisk ridkonst fundering!

Sv: Akademisk ridkonst fundering!

Nä jag orkar faktiskt inte diskutera vidare i de där punkterna.
Tar tid och energi och ger inte mycket mer än svidande kommentarer om hur jag är som person.
Kom inte och påstå att jag inte försökt svara och visa med bilder hur jag menar! ;)

Ja, man väljer ju själv vad man vill fokusera på. Vad är viktigast? Många påstår ju att de jobbar för att få hästen att bära mer bak men forskning visar att inom tävlingsdressyren så bär inte hästarna mer bak. :

http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/forskningskollen-rorelsemonstret-paverkas-av-haste.htm (här finns även länkar till hela forksningsrapporten.)

Vad beror detta på? Kanske att man gått ifrån skolorna ovan mark, där det är viktigt att hästen faktiskt bär bak. Jag menar en levad är ju en levad.

Men gjörs inte den jämförelsen på en häst utan ryttare och sedan en häst som går GP?

En levad är en levad men vad hjälper det när hästen inte kan gå fram?

Men gjörs inte den jämförelsen på en häst utan ryttare och sedan en häst som går GP?

En levad är en levad men vad hjälper det när hästen inte kan gå fram?

Vilken jämförelse?

Som jag skrev. Så har man olika prio och olika kriterier. Det är svårt att få till båda! Vissa satsar på "samling", de har hästar som lätt samlar sig. Andra satsar på andra saker. I tävling handlar det om att få bra kvalitet i alla rörelser i en viss form och sedan få dem bedömda. Det blir på bekostnad av samlingen. Man tävlar inte i levad och skolorna ovan mark.

Visst kan man hävda att man inte kan samla en rörelse om man inte har energi att samla, men tydligen så kan man ändå rida samlande rörelser. Och det verkar som att den typen av ridning inte sliter på hästarna i samma utsträckning och det är väl bra?

Visst kan man hävda att man inte kan samla en rörelse om man inte har energi att samla, men tydligen så kan man ändå rida samlande rörelser.

"Tydligen"? Vad menar du då? Det kan man ju inte. Eller menar du att skolor ovan mark rids utan energi?? Har du sett SRS som verkligen kan sånt till skillnad från de försök man ser nån enstaka gång från andra håll?
Finns det förresten någon film där en AR ryttare utför skolor ovan mark uppsuttet?

Även den onämnbare gör ngn levad har jag för mig, men kan inte allt på marken som SRS.
De gör heller inte de där konstiga stridskonsterna. Ingår inte ens i WE.

jag har lite svårt för att alla kvinnor som rider AR vill ut i krig- som förr.
Jeanne D´arc kanske:idea:
Fast hon var mansklädd- praktiskt klädd.
Spöt i handen är ju en obelisk. En manslemsymbol:o

värjan hade de i slidan vid all ridning utom vid ren strid.

nej det påminner mer om drömmen om kända kungar uppklädda i en pose inför porträttering.

Å Kung blev han- ansedd av alla sina lärjungar.
Är det så- ett skådespel som man vill vara med i????

Senast ändrad:

Det finns nog ingen annan än Bent som kommit så långt. Sök på tuben, det finns filmer med levad, capriole/croupade och courbette.

Men det är just att det inte finns uppsuttet? Det finns en rad såna här:
http://www.youtube.com/watch?v=-FqDJ1994LQ

Men från marken är en annan sak. Jag ser ingen kvalitet i det där, hur jag än försöker? Men från detta är det långt till SRS och uppsuttet? Och jag menar i min diskussion med anhängare hemifrån att det kommer heller aldrig att gå men den träningsfilosofin. Då måste man ha samma filosofi som SRS som bygger på energi och tryck såväl som hög grad av samling.

Här är en ganska ny film, en uppvisning,
http://www.youtube.com/watch?v=sSxEcNtMm2g&feature=related

Men inte heller där visas de här riktiga skolorna ovan mark uppsuttet? I vissa moment finns mer energi än tidigare men det ser fortfarande ut som att även Bent själv har svårt att hantera den rätt?
Men en rolig tanke som dök upp hos mej var att hans ridstil kanske om ett par år har närmat sej den (i mina ögon verkliga) klassiska dressyren ytterligare? Jag har aldrig förstått varför han valt annan väg än SRS? (Om det inte är som de elaka säger, för att tjäna pengar på egen stil) Kanske att realiteterna när det gäller vad som verkligen krävs kommer ikapp Bent och då vore det intressant med diskussioner här:D

Men det är fin show tycker jag, och fågeln tycker jag är så häftig, varför har man dem?

Senast ändrad:

Här har vi en film där det tränas avlastningsits o att hästen ska söka sig ner- utan hjälp från ryttaren som av naturliga skäl lutar sig framåt.

sen säger hon på slutet att den ska samla sig- jo hon menar korta sitt steg bara.

då förstår jag att folk tyvärr lärs att samling är lika med korta steg- lugnt= samlat.
Det är bedrövligt att man lär ut så felaktigt på 2000-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=xWTNN_Gi7Os&feature=player_detailpage

Här har vi en film där det tränas avlastningsits o att hästen ska söka sig ner- utan hjälp från ryttaren som av naturliga skäl lutar sig framåt.

sen säger hon på slutet att den ska samla sig- jo hon menar korta sitt steg bara.

då förstår jag att folk tyvärr lärs att samling är lika med korta steg- lugnt= samlat.
Det är bedrövligt att man lär ut så felaktigt på 2000-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=xWTNN_Gi7Os&feature=player_detailpage

Och?

Vad tror du vanliga ridskoleelever får lära sig av Strömsholmsutbildade ridlärare. Samla ihop hästen nu, korta upp steget - lugnt, lugnt, lugnt...

Är det mindre bedrövligt i så fall?

Just på grund, av att jag är öppensinnad och tittar åt olika håll och ser saker som i "min slutände - dit mina kortsiktiga mål är - bit för bit" liknar varandra och att det för mig då blir en helhet, så tror jag givetvis att alla sidor i slutänden är rätt, då jag ändå fortfarande har en frisk och hel häst.

Jag tror helt enkelt, att olika instruktörer uttrycker sig olika och då missförstår oinsatta, när de hör en instruktör säga en sak, som för dem betyder en annan sak. Så var det faktiskt för mig ett tag, när jag hade för många instruktörer. Att olika Strömsholmsutbildade instruktörer, vare sig det var vanliga ridskoleinstruktörer eller bokstavstränare, hade "olika namn" på samma sak. Man får helt enkelt skaffa sig ett synonymlexikon i stället för att stirra sig blind på olika uttryck, som man har lärt sig.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Vad tror du vanliga ridskoleelever får lära sig av Strömsholmsutbildade ridlärare. Samla ihop hästen nu, korta upp steget - lugnt, lugnt, lugnt...
Ja som elev på ett lägre stadie- enbart ridning- inte ngn högre dressyr.

Nej de utb. instruktörer här skiljer på korta steg, korta kroppen eller samla.

du kan korta kroppen utan att samla om du har energi o gör massor med övergångar- inte lång som ett godståg o framtung där den inte kan bära upp sig.

Det kan vara väldigt svårt att förklara hur man går vidare. vissa kan utbilda hur många skickliga ryttare som helst- har förmågan- som t.ex lussan

Den här mannen har stor potential att bli en guru. väldigt skicklig i att kommunicera.

tyvärr hittar jag ingen film där han visar om han kan rida oxå
http://www.youtube.com/watch?v=R8fA0qpT2uk&feature=player_detailpage

Kommunicera med hästen, ja. men vad är det för bevis på att han är en bra pedagog till dig och mig, som ryttare? För att kunna instruera ett ekipage, bör man ha pedagogik, både för att få häst och ryttare att förstå, utan att häst eller ryttare ska "krascha", "kroppsligt" eller "knoppsligt" ;).

Eller?

Jag tror i alla fall inte att jag skulle lära mig så mkt av att han går runt bredvid mig, med händerna i olika position och får hästen, hit eller dit. Iofs, om jag inte hade den kropp jag nu tyvärr har, så hade jag kanske känt sittben och hur jag satt för att senare med små hjälper kunna fortsätta hjälpa till att inverka och få hästen dit jag vill.

Senast ändrad:

Han har haft hästen sen den var föl o är där 7.

Det där är en kontrast o liknelse med Bents markträning.
Denne behöver inte ha huvudlag på.
Är oxå noga med att inte förböja utan istället få den att böja sig där skänkeln ligger. Se remontträning på lång tygel.
Klart att hästen hellre böjer sin hals än bål- om den fått lära sig det.

Lussan, Kyra o co. böjer oxå halsen, MEN... för att komma åt den i sidan! koorigering som sker snabbt o sen återgår till rak häst. checkar av- blev den mer lösgjord- rakriktad.

Senast ändrad:

jag har lite svårt för att alla kvinnor som rider AR vill ut i krig- som förr.
Jeanne D´arc kanske:idea:
Fast hon var mansklädd- praktiskt klädd.
Spöt i handen är ju en obelisk. En manslemsymbol:o

värjan hade de i slidan vid all ridning utom vid ren strid.

nej det påminner mer om drömmen om kända kungar uppklädda i en pose inför porträttering.

Å Kung blev han- ansedd av alla sina lärjungar.
Är det så- ett skådespel som man vill vara med i????

Nu generaliserar du igen.
De flesta AR-utövare jag känner rider i helt vanliga ridkläder, stövlar eller skor, och med hjälm. Det är långtifrån alla som gillar kostymridning.
Och nej, det är inget skådespel för oss - vi tävlar ju inte ens och visar sällan upp oss.

Vad gäller spöet i handen så är det väl i så fall samma för alla ryttare som rider med spö? Att vi har spöet uppåt är som jag skrev tidigare är att det då är i neutralläget, och från detta läge lätt kan användas på alla upptänkliga ställen.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama