Akademisk ridkonst fundering!

Sv: Akademisk ridkonst fundering!

titta på min galoppbild hur pass det yttre bak´benet bär- den sätter sig o har vikten där- = samling.Eller en mkt god början till det.

Ja, det tänkte jag också, bilden visar en mycket god utgångspunkt för vidare samling. Därför blev jag förvånad när hästen omnämndes att ha "för raka bakben". Hur mycket mer kan de böjas? Hästen måste ju kunna/orka bära upp sig också.

För mig blir det konstigt och väldigt främmande att stirra sig blind på en liten detalj. Vem finns som kan styra exakt var varje hov sätts ned? Ska man verkligen fokusera på att sätta ned varje hov exakt i varje steg? Eller på att hästen som helhet blir lösgjord, rak och bär mer och mer vikt bak? För mig är svaret givet... Om jag skulle bli en sådan petimäter att jag måste kontrollera varje steg hästen tar intill minsta millimeter så skulle jag få sluta rida. För då skulle jag tappa bort helheten.

Jag trodde inte att vi diskuterade AR vs VD. Utan om form och utgångspunkt för samling. Och det borde ju i rimlighetens namn vara lika oavsett inriktning. Eller?

Helt rätt Solis. Jag säger inte det heller. Men att flera hela tiden envisas med att jämföra med tävlingsryttarbilder/ekipage, när det ändå är klassisk ridkonst som diskuteras här. Vill jag diskutera hovbölder och feber hos häst, går jag till Hästvård och diskuterar, vill jag diskutera juridiska frågor när det gäller stallkontrakt och liknande går jag till Hästmänniska och diskuterar och vill jag fråga, vad en domare har för krav på ekipage i MSV B program, går jag till forumet TÄvla dressyr och diskuterar.

När flera klassiskt ridkonstridande ekipage lägger in sina bilder och förklarar sin tanke bakom, även om bilden inte är helt kompatibel med hur det ska se ut när hästen är fullt utbildad och i full styrka - då kan det bli LITE fel, när man prompt ska behöva bemöta argument från andra som lägger in bilder på världseliten i dressyr, som rider samma övning - att så här ska det se ut. Jag tror inte att det är så många, som inte håller med om att målet är ganska snarlikt överlag.
Men att jämföra bilder från klassiskt ridskoleridande ekipage som inte kommit "ända fram" med världseliten som slagit rekord på rekord i stora dressyrsammanhang, det blir lite fel. Då jag inte fått några tecken på att världseliten i dressyr, sitter här på forumet och diskuterar. Om det är så att hela världseliten i dressyr, sitter här och diskuterar under anonyma nick, ber jag om ursäkt för mitt "påhopp", som inte är menat som påhopp.

Varför kan inte dessa ryttare och övriga, som vill påvisa vilka fel klassiskt ridkonstridande ekipage gör lägga in bilder på sig själva både i vardaglig träning och bokstavstränarträning, så kan ju de som är klassiskt ridkonstridande, få vara med och bedöma dem utifrån sina premisser och att man kan få en mer samlad helhet.

Nu tycker jag att Europa och Migo, verkade på god väg i jämförelsen på målningen, som jag antar ska föreställa en fullt utbildad "stridshäst"/ridkonsthäst och Cornelissen.

Tack för ett trevligt inlägg och jag ber om ursäkt om jag verkade som att jag hoppade på dig. För det var då inte meningen, då du inte har gjort något fel.

Jag hoppas att jag förklarat hur jag tänker lite bättre nu och ber om ursäkt, för att jag trasslat till det.

Med vänliga hälsningar

Moderator

Senast ändrad:

men återigen: bilderna är tagna ur helt olika vinklar så hur du kan diskutera ngn sorts vridning emellan dessa förstår jag ö.h.t inte. Det är ju det jag skriver, har inget som helst med att någon inte vill diskutera. dock tycker jag det blir absurt att diskutera bilder som är helt olika tagna, med bland annat en bild snett framifrån som du främjar, jämfört med en tagen från sidan. tro fanken att det ser mer inbjudande ut liksom : )

Tråkigt att du tycker det, för det var ju alltså i vilken riktning bakbenet är på väg i det skulle illustrera. Strävan "rakt fram" eller med vridning, utifrån tekniken i höfterna. Kanske är det svårare att se i olika moment/olika vinklar om man inte är van att titta efter just det, själv tyckte jag det var jättetydligt oavsett vinkel. :crazy:
Kan ju försöka rota fram bättre bilder alltså i samma vinkel/sekvens, hinner tyvärr inte med det på jobbet.

i övrigt förstår jag inte varför du stirrar dig blind på ngn sorts marginell vridning. Det är ju helheten som räknas, det tror jag du hoppas på även på din egna ridning liksom, annars blir det väldigt svårt att någonsin komma framåt, Lussan och Minna och även Bent skulle få det väldigt besvärligt om minsta lilla grej var det som avgjorde helhetsintrycket liksom.

Hur hästen använder sina höfter är en del av rakriktningen. Mao tycker jag inte att man kan säga att man har en rakriktad häst om den går som på några av de "dåliga" exempelbilderna. Däremot jobbar de förhoppningsvis på rakriktning för att på sikt få till det bättre.
Det är där det skär sig i min skalle, när man i ena andetaget tycker att grunderna är jätteviktiga innan samling, i nästa andetag säger att man inte ska fästa sig vid såna små saker som rakriktning och hur hästen använder sin kropp! :devil:
(Ja, jag övertolkar, för att förklara hur det låter i mitt huvud, jag tror såklart inte att det är det du/ni *egentligen* menar utan snarare att du/ni kanske inte tänker på det som en viktig del av rakriktningen.)

Den sista travbilden visar knappast en häst som travar framåt eller är jämförbar med Axels bild. Nog borde det gå att hitta en likartad bild? Någon som visar vilka krav du ställer på vinkling. Jag förstår faktiskt inte varför piaff eller piaff-liknande hela tiden visas på det här forumet så fort ordet "samling" nämns. Det finns ett stooooort register mellan "piaff" och "antydan till samling".

Sorry, det var inte min mening! Jag sökte såklart på "collected" för att få fram bilder med vinkling, men valde med flit en som inte skulle visa just piaff men tydliga vinklar...
Har tyvärr inte så mycket tid till att söka bilder, annars skulle det vara lättare att rota fram mer specifika saker.
Men som sagt, tyvärr är det väldigt svårt att hitta något som utförs med bra vinklar i en icke-samlad gångart. Bra som i att det inte är någon vinkel som totalt uteblir. De finns säkert.
Det jag pratat om angående vinklar, eller tänkt iallafall, är att hela vägen måste vara med och inte bara hasen. Hasen behöver stabilitet och det får den ju inte av att bara den upplevs vinklad, tänker jag (fast när man upplever hasen vinklad är det väl ofta för att man fått FRAM benet genom vinkling längre upp, men utan att egentligen ha fått något "nig" i steget).

För övrigt undrar jag fortfarande hur mycket mer Axels "galopp"-häst borde böja sina enligt dig för raka ben? Går det att rita in hur du menar (eller det går kanske inte i en redan inlagd bild)? Eller är det millimetrarna du pratar om hela tiden, vilket blir missförstått när du pratar om "raka ben"? Jag kan för övrigt tycka att livet skulle bli väldigt komplicerat om man hakar upp sig på millimeter hit och millimeter dit, det lär blir väldigt svårt att se till helheten då. Det finns mycket mer som ska stämma än att bara sätta en hov 2 mm till vänster eller höger osv.

Se ovanstående, tror tyvärr inte jag kommer få till någon mer precis förklaring än så, vi kanske ser lite för olika saker?
Men det är alltså inte millimeter hit eller dit jag tänker på, lika lite som antalet gram man har i handen i en tidigare diskussion, det är tekniken i kroppen/muskelanvändningen. I det här fallet hur man anpassat tekniken för att avlasta lederna. Vridet ben tyder t ex oftast på att man inte får med bakknät utan får en onödig vridning där istället för avlastning från muskulaturen.

Spännande bildjämförelse. De är onekligen väldigt lika, men faktiskt tycker jag det är ett bra exempel på hur små detaljer kan göra stor skillnad. :)
Och så är det ju hela tiden i ridningen. Små justeringar i vilka hjälper man använder eller i träningsmetoder, eller små ändringar i fokus (vad man väljer att träna på) kan göra stora skillnader.
Även om det inte är något man hakar upp sig på om man inte har "allt" så är det ju jättebra att veta hur man går vidare, vad man strävar efter att förbättra. Skulle man tycka att allt var superfint och helt perfekt när en häst går på ett visst sätt men det egentligen finns väldigt mycket rum för förbättring så blir det ju inte bra.

Jag tycker det är trist om vi inte kan få ta bilder på tävlande ekipage. Det finns ju faktiskt de som tävlar och rider AR. Och vi diskuterar ju det arbete som rent biomekaniskt är bäst för hästen. Om det så kallas AR eller TR är helt oviktigt egentligen. För vad hästen mår bäst av är alltid konstant, det är det biomekaniskt korrekta. Sen kan vi döpa det till vad vi vill.

Jag rider ju varken AR eller TR, utan lite av båda och en massa annat. Var skulle jag då få diskutera? Ingenstans om man inte får dra in annat i diskussionerna.

KL

Angående bilderna tycker jag Axels galoppbild är en bra bild på början till samlande arbete. Givetvis inte perfekt. Men vem fasen rider perfekt som vanlig dödlig. Jag tycker det ser ut som rätt trevlig grundridning. Jag ser inte hur benet skulle böja sig så mycket mer i det arbetet som man rider i där. Den rids ju framåt. Då kan de inte vinkla så mycket mer. Isf skulle de inte kunna ta sig framåt. Och så är det något halvblodsliknande. Det går inte att jämföra med tex en PRE.
Jag antar att ryttaren just på bilden tar lite extra i innertygeln. Man ser att handen och armen är spända och rörelsen i bettet. Men jag antar att det är något som ryttaren sen släpper lite på.

Jag tycker som flera andra att bilder är svåra att bedömma.

Målningen tyckte jag såg bra ut med. Och jo, sånt har jag sett AR-ryttare rida. Men bara två stycken. Och de rider inte AR längre. De har hela tiden tävlat vid sidan av AR-träningen och haft tävlande elever.

De bilder Totola lade in kollade jag på i morse. Minns bara att jag tänkte att skimmeln såg slapp ut. Det må vara ok om man jobbar med en mental grej hos en häst som blir för hastig och tassig. Att man då medvetet rider för sakta och slappt en stund. Men om man rent fysiskt ser till det och tror att det är det optimala för fysiken så är jag iaf av en annan åsikt.

Jag rider ju varken AR eller TR, utan lite av båda och en massa annat. Var skulle jag då få diskutera? Ingenstans om man inte får dra in annat i diskussionerna.

Tack för ditt trevliga inlägg och jag håller med, då jag är likadan ryttare som du, dels pga jag inte bor så till och har den ekonomin eller har den hästen, som gör att jag kan rida för de tränare som säkert skulle se mig och utveckla mig och min ridning i den fart man tydligen ska, för att kunna rida och ha egen häst. Jag är inte ute för att utbilda stridshäst och jag är inte ute för att tävla och jämföra mig med andra, utan jag vill utveckla mig och min häst utifrån våra förutsättningar, samt främja min och min hästs hälsa då, nu och i framtiden.

Och självklart får man dra in annat. Men man kan göra det på ett sätt som passar världsuppfattningen i den diskussionen man är. Och som jag försöker få fram - personligen och familjärt går det säkert att jämföra, men världsomfattande kan man inte jämföra mormors hemkokta hallonsaft med världens dyraste champagne. Och varför ska man då jämföra exempelvis (jag vill inte peka ut någon annan, utan då drar jag upp mig själv. Jag ber om ursäkt för det.) min 27 åriga Timatants gångarter och rörelsemekanik med Totilas?

Blev det tydligare nu?

Mvh

Moderator

Senast ändrad:

ja det var minst sagt en fri tolkning ja : )
rakriktning är i högsta grad möjlig utan att man för den skull stirrar sig blind på en frusen bild, du vet ju inte ens hur hoven är placerad i nästa microsekund liksom. Det är ingen - iallafall inte jag, som en enda gång föreslagit att man ska strunta i grunderna. Jisses Totola : ) övrigt har jag aldrig pratat om några höfter på hästen, vi har pratat om en hov, det är en stor skillnad. Men du kan inte på fullt allvar mena att inga grunder finns, för att ett ben råkar vara vridet ngn milimeter hitten eller ditten i en mikrodels sekund liksom? Kom igen nu - hur får du ö.h.t till någon ridning om du överanalyserar på sån micro nivå utan att se till helheten?

sen skulle jag också tycka att det verkligen vore intressant om du kunde gräva upp ngn bild du tycker är bra när vi pratar vinkling, sÅÅÅÅ ont om tid kan du väl inte ha, du sitter ju här och skriver spaltmetrar liksom :D

Senast ändrad:

Nej, det är ju klart omöjligt att jämföra. Jag kan ta min gamla 28-åriga Islandsgubbe som exempel på dåligt sådant. Men jag tror ingen sitter och jämför rörelsemekaniken och gången i hästen. Utan att man för hästens förutsättningar menar på att just den individen skulle gagnas av annat arbete. Att just den hästen rent biomekaniskt skulle gagnas av att arbete.

Och självklart tas det med i tanken att vi alla bara är vanliga dödliga som inte rider likt de stora mästarna av igår eller idag.

Jag tycker det är jätteroligt om användare vågar lägga ut bilder. Och givetvis beror det mycket på vad man har för tränare hur fort man går framåt. Och i ditt(och mitt) fall även på att man är sjuk och inte kan träna hela tiden.
Men oavsett så är det kul att diskutera kring vad man tror hästarna skulle må bäst av för arbete. För uppenbarligen har vi olika åsikter om det.

Jag rider ju väldigt olika hästar allt från min Islandskorsning på 28 år och riktigt dålig exteriör och utdömd för lynnesfel till, hetsig arab med rörelseproblem till överrörlig och hastig PRE till väldigt just och trevligt halvblod i jättestorlek och med gång till äldre halvblod med mer normal gång till min unghäst med hyfsad gång och mkt känslighet och nerv.
Jag har lektioner för folk med olika raser och på olika nivå.
Så då jag bedömmer bilder eller filmer utgår jag från varje häst och varje ryttares förutsättningar. Jag tror inte att Lisa med sin varmblodstravare som just igår kom från travet(extremt exempel) ska gå likadant som Totilas med EG som pilot. Men oftast kan man se saker som varje ekipage kan förbättra.
Inom AR finns ofta en grupp problem som utmärker sig speciellt hos AR-ekipage. Och hos Western finns annat och hos TR finns annat. Trots att hästen mår bäst av samma sorts arbete oavsett namn. Så problemen beror ju inte på hästarna, utan på de skolor vi följer.

Det är väl ingen som jämfört med världseliten nu? Bara en bild..

Senast ändrad:

Jag uppfattar inte att det så man gör som du säger? Även om en del hästar har bättre rörelser kan man nog jämföra mycket, dom är trots allt hästar i första hand.

Men nu var väl knappast axels bilder på någon världsryttare direkt, och Totolas bilder känner inte jag igen en enda ryttare på men det kan bero på att jag inte är så hemma på tävlingsryttare heller. Teckningen som Europa visade var däremot väldigt intressant. Den visar att den historieskrivningen som Bent bygger sin ridstil på inte alls är den enda eller den mest rätta, jag har mer och mer upptäckt att hans historieskrivning är mera som ett utanverk som passar bra in och ger nåt slags legitimitet åt hans uppfinning (ridstilen) men den har inte mycket verklighetsförankring egentligen. Så red man inte på dom gamla akademierna och det har jag insett numera. Det är en marknadsföringsgrej som har fungerat bra bara. :)

Jag uppfattar inte att det så man gör som du säger? Även om en del hästar har bättre rörelser kan man nog jämföra mycket, dom är trots allt hästar i första hand.

Men nu var väl knappast axels bilder på någon världsryttare direkt, och Totolas bilder känner inte jag igen en enda ryttare på men det kan bero på att jag inte är så hemma på tävlingsryttare heller. Teckningen som Europa visade var däremot väldigt intressant. Den visar att den historieskrivningen som Bent bygger sin ridstil på inte alls är den enda eller den mest rätta, jag har mer och mer upptäckt att hans historieskrivning är mera som ett utanverk som passar bra in och ger nåt slags legitimitet åt hans uppfinning (ridstilen) men den har inte mycket verklighetsförankring egentligen. Så red man inte på dom gamla akademierna och det har jag insett numera. Det är en marknadsföringsgrej som har fungerat bra bara. :)

Tack för ditt inlägg.

Om du säger så, jag har aldrig ridit för Bent Branderup utan enbart varit på en intressant föreläsning på Örebro universitet, förutom det jag läst, sett filmsnuttar om och tagit inspiration ifrån utifrån det som passar mig och min häst, likväl, som att jag som precis som du inte kan ett jota om tävlingsdressyr egentligen, förutom det gröna kort jag tagit för att ev. någon gång kunna ta medicinskt ID och kanske få tävla mot mig själv utifrån den kropp jag har, och de TR jag har ligger i bokhyllan, utan jag använder mig av det jag läser och diskuterat utifrån och tar inspiration ifrån utifrån det som passar mig och min häst.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Möjligt att vi aldrig kommer tycka samma sak, men det är väldigt frustrerande hur man nämner något som "millimeter hit och dit" när det är ett symptom på något jag ser som ett STORT fel. Alltså stort som i "det här måste vi förbättra" även om det inte är det allra första man gör i ridningen.

Du ska höra farten på smattrandet för att öht skriva inläggen på de korta rasterna eller i en minuts ledighet, inte att leka med! :D
La in bilderna igår på lunchen vilket resulterade i ca 15 minuter på sig sen att äta. Ska det bli BRA exempel eller att man tittar mer på helheten än en viss detalj (som ju faktiskt var syftet) så jo, nog tar det längre tid.

Jag vet ärligt talat inte var jag hör hemma på Buke :confused: Förut så var det definitivt under "hästvård", men för tillfället så slipper jag den olyckliga skaran.
Vad är det för skillnad på klassisk dressyr och klassisk ridkonst? Min åsikt är, som jag har sagt innan, att det inte finns en ridstil som heter tävlingsdressyr. Tävlingsdressyr är samma sak som klassisk dressyr, fast man rider lite annorlunda på tävling. Var skall jag skriva någonstans - jag som då inte tävlar och inte har några planer på det heller. ??
Vill du inte att jag skall skriva på de sidor som omfattar klassisk ridkonst så kommer jag självfallet inte att göra det heller. Jag har uppenbarligen blandat ihop begreppen. Eller också har jag inte det utan är helt enkelt bara obekväm :crazy:

du verkar se stora fel där andra ser ganska trevliga saker - oavsett skola, och jag har svårt att se hur du kommer till ridning med ditt resonemang. axels galopp bild med en himla trevlig aktion, överlinje, harmoni och form, sågade du tex.
jag tycker ärligt att det vore himla produktivt om du verkligen vill lägga tyngd åt dina argument, att du faktiskt tar dig tiden att leta upp lite bilder, så att vi andra som inte förstår, faktiskt får en referens ram för vad DU anser nog bra ridning. skriv lite mindre undertiden och leta :cool:

Det är meningen enligt Gunnar, att de som vill diskutera klassisk dressyr och akademis ridkonst vilket alltså är skilda begrepp, det har man ju insett av trådarna här på klassiska ridkonstforumet. Därför döpte Gunnar om barockforumet som det hette tidigare, till klassisk ridkonst, klassisk - för klassisk dressyr och ridkonst - för akademisk ridkonst. Det gick bra en tid, det var skilda trådar, skilda diskussioner. Men sedan började det bli vilda diskussioner och då gick Gunnar in här på forumet igen och satte ner foten.

Så självklart Kryddan, så hör både du, jag och andra hemma här i och med att vi känner igen oss i mångt och mycket, men då på de villkor att vi kan ta hänsyn till varandra och inte bara tvinga andra att försvara sin ridstil och sitt utbildningssätt hela tiden. Man måste få njuta av blommorna efter vägen också.

Jag ser fram emot fortsatt glada och vänliga diskussioner utan att vi för den skull ska behöva klia varandra på ryggen och svälja allt med hull och hår. Man kan ändå uttrycka sig på ett vuxet sätt i hästdiskussionerna, tror jag i alla fall, och låta andra använda liknande sakargument som en själv för att förtydliga.

Så självklart är du välkommen tillsammans med oss andra under klassiskt ridkonstforumet Kryddan. Jag har dock slutat diskutera i mångt och mycket, då jag har setts som för långrandig och tjatig i mina diskussioner. Jag väljer att blogga i stället och i övrigt uppleva hästandet IRL.

mvh

IngelaH el. moderator, vilket som passar bäst just här. Och i och med detta lämnar jag med varm hand över tråden i era händer igen.

Senast ändrad:

För att muntra upp er i denna tråd så lägger jag in en film på något som jag blir imponerad av, i alla fall! Vilken ridstil ska man ha för att klara det här tror ni?
Jag tänker själv använda piaff och terre a terre som förberedelser för detta:p

http://video.se.msn.com/watch/video/har-hoppar-hasten-hopprep/1jshxznjq

Ja, jag såg den där snutten igår och jag bara väntar på den dagen jag får sitta i bil igen, så jag kan åka ut till stallet. För jag ger mig den på att den vita står bakom lösdriften och tjuvtränar i smyg. :eek: Så ont som jag har just nu, lär det inte vara möjligt förrän tidigast nästa helg...

Ja man ska nog akta sej för att låta dom träna in det själva:D Visst var det roligt? Och imponerande, tycker jag!

du verkar se stora fel där andra ser ganska trevliga saker - oavsett skola, och jag har svårt att se hur du kommer till ridning med ditt resonemang. axels galopp bild med en himla trevlig aktion, överlinje, harmoni och form, sågade du tex.
jag tycker ärligt att det vore himla produktivt om du verkligen vill lägga tyngd åt dina argument, att du faktiskt tar dig tiden att leta upp lite bilder, så att vi andra som inte förstår, faktiskt får en referens ram för vad DU anser nog bra ridning. skriv lite mindre undertiden och leta :cool:

Dessutom om jag inte är helt ute och cyklar så är hästen på axels galoppbild bara 5 eller 6 år gammal.

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama