Åka utan transportskydd?

Sv: Åka utan transportskydd?

Låter ni hästen någon gång åka utan transportskydd i släpet? Om ni gör det, vad är anledningen till det?.....Om hästen är oskodd slänger ni på den transportskydd när den ska åka? Varför? Varför inte?

Har aldrig transportskydd på minisen när han åker.
Anledning? Finns inga i hans storlek och det skulle inte vara bra för honom att åka med skydd då han älskar (ÄLSKAR!!) att röja runt och riva i saker.
Tänk bara vad kul han skulle ha med skydd/täcken under en tråkig transportresa:crazy:...

När araben mot all förmodan står i en tralier så är det alltid med skydd.

Båda hästar är barfotingar.

Har alldrig skydd på vår fjording. Även om hon har brod på alla fyra. Vad jag vet så har hon alldrig haft transportskydd på sig./Anna

Är du inte rädd att hon råkar trampa sig eller nått vid broms/sväng/gupp när hon har broddar?

ALLTID transportskydd på. Vansinne att åka utan, man kan inte lita på att hästen står still, saker kan hända så den tappar balansen!

Varför skulle hästen bli stirrig av transportskydd? Det är bara att vänja den vid skydden, låt hästen ha dom en timme i hagen eller boxen så är det inga problem sen på 99% av alla hästar.

Är den helt ovillig att ha transportskydd så finns det tjocka paddar och lindor...

har alltid någon typ av skydd
  • transportskydd modell Mark Todd
  • stryckakappor o boots
  • lindor och tjocka paddar o boots
  • ridlindor och transportskydd.

ALDRIG åka med brodd.... har sett så hemska skador, och desutom är det mkt lätt att förstöra golvet i släpet också!!

Visserligen har vi lastbil men..

Vi kör bara korta sträckor 5 min. Har aldrig skydd dock aldrig brodd i.

Muddson

kör med skydd på när hästen är skodd och utan på oskodda, eller visst kan väl slänga på då å men oftast inte.

Svarade på remmis men såg även att fler skrivit att ni aldrig skulle köra en häst broddad.
Vi i Norra Sverige inser snabbt att det är en omöjlighet att lasta och åka med en häst obroddad. Våra hästar kommer slå ihjäl sig innan dom hunnit sätta en fot utanför stallet. Det fungerar inte. Och då har jag själv varit med när en av mina närmaste vänner fick sin häst så skadad av broddar i transporten så att det senare bröt benet pga de stora skadorna som broddarna orsakade. Men jag skulle aldrig ens fundera på att köra mina hästar obroddade här uppe. Men det är ju såklart min åsikt äver mina hästar.:smirk:

Min åker med lindor om jag skall tävla och med benskydd om jag skall träna. Han trampar inte runt i transportern:p

*kl*

En liten fråga till er som absolut inte vill ha broddar i transporten.
Jag förstår självklart varför ni inte vill det, Men om det var så att ni visste att det var isgata där ni skulle lasta ut hästen, skulle ni ändå låta den stå obroddad? :crazy:

Aha.. Fungerar den på ett ungefär likadant som en vanlig sko, eller är det ngn större skillnad?
Just för hästens skull tänkte jag på..

Jag har bara använt dem vintertid, och jag märker ingen skillnad mot vanliga skor. Hovslagaren däremot brukar vara lite motvillig, skorna förstör tydligen utrustningen och är svårriktade.

Klart att det låter lite mot stengolv, men fördelarna uppväger anser jag. Särskilt när det blir hårdpackad snö och is, hagarna är isiga och allt är bara glatt och halt. Jag har sett fläkskador och vill inte vara med om dem!

Har aldrig transportskydd på mina, annat än boots och senskydd. De står blickstilla och har aldrig skadat sig.

Mina hästar står fint i transporten och är lugnare utan konstiga ovana grejer på benen, så vi kör alltid utan. Har haft bellboots någon gång när vi kört broddat.

Mina åker utan transportskydd.. Dels för att de står stilla i transporten. Dels är de oskodda...

*kl*

En liten fråga till er som absolut inte vill ha broddar i transporten.
Jag förstår självklart varför ni inte vill det, Men om det var så att ni visste att det var isgata där ni skulle lasta ut hästen, skulle ni ändå låta den stå obroddad? :crazy:

av den anledningen udviker jag att köra på vintern.... men om jag måste och har gjort som så... i brodd i ytterhålet i trakterna i bak och i tån i fram skorna....

har erfarenhet av allt fån fruktansvärda till små sår pga brodd!!

jag har alltid transport skydd på min...

Åker aldrig utan dom. Tycker att det känns säkrast med på.

Jag tycker att man i allfall ska ha något skydd på hästen när man åker.

Min kompis häst tex kan inte ha transportskydd. men då har hon senskydd och boots runt om på henne.

En annan lindade runt om och långt ner och lite över hoven.

Har alltid transportskydd på ! Ser ingen anledning att riskera att åka utan. Min kompis välte och åkte av vägen med sin transport, men hästen klarade sig utan en skråma trots att han satte sig på rumpan och fram benen kom ut genom fönstret fram. Utan transportskydd då skulle inte varit kul. Better save than sorry.....

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 114
Senast: Sesca
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
768
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
705
Senast: Cavallo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama