Åka utan transportskydd?

Sv: Åka utan transportskydd?

Mina hästar är oskodda men har alltid transportskydd eller lindor+boots vid transportering. Detta även om vi bara skall åka 15 min. Lite extra säkerhet ger det alltid! De är vana vid benskydd och regerar därför inte negativt på dem. Varför inte använda det skydd man kan, det går snabbt att sätta på och är en billig extraförsäkring, precis som att ha benskydd/lindor när man rider..

Senast ändrad:

Aldrig några skydd.
Finns inget behov. Hästarna håller reda på sina ben och står bredbent och stilla i transporten.

LIA

transporterar aldrig min häst utan lindor. från knäna och ner över hoven och täcke. nästan varenda gågng har han ändå nåt sår så jag fasar för hur det skulle se ut utan skydd.

*kl*

Kör alltid med transportskydd! Var på kliniken en gång och såg en riktigt otäck skada på ett avelssto som körts till seminstation utan skydd (oskodd) och klivit av baklämmen snett och skurit upp insidan av kotan alldeles förskräckligt. Hon skyggade för något och brukade inte göra så enligt ägaren, som f ö aldrig skulle köra en häst utan skydd igen...

Kör själv också med brodd vintertid. Inte för att jag vill utan för att det är omöjligt att vara utan brodd på vintern här. Har dessutom fasta broddar (Guldskon) så de går inte att skruva ur, de är dock väldigt låga jämfört med alla lösa broddar som finns. Har alltid boots under transportskydden fram om jag har vinterskorna.

knapplån

Jag körde i många år utan transportskydd och det hände aldrig något. När vi skulle iväg på 4 års championat och hade en bit att åka så köpte jag dyra höga skydd som satt riktigt bra. Döm om min förvåning när vi kom fram så hade hästen lyckats plocka av sig alla fyra skydden (bakskydden gick tom över hasen) och skydden låg längst framme i transporten.

Så de dyra skydden ligger hemma i sadelkammaren. Jag tror inte jag kommer att använda dem något mer...
Skulle jag få en häst som behöver transportskydd så tror jag att jag lindar benen istället - det känns säkrare.

alltid transport skydd på, både på den oskodda och de med skor. Om man måste bromsa med bilen eller om det händer en olycka vill jag förhindra skador så långt som möjligt. Jag vet dock en del som inte kan ha skydd på sina hästar då de inte står still med dem på.

Vill bara påpeka att det ställa till med stora skador och problem om inte transport skydden sitter ordentligt. Börjar dom att kasa vid körning kan det ställa till med väldiga problem.
En som vet.............

Jag transporterar sällan med transportskydd.Min häst står bättre utan dem, men skulle jag någongång transportera med brodd i så skulle skydden åka på.

Självklart kan det kännas tryggt att ha skydden och de är ju en extra säkerhet, men på ett par hästar jag haft har det nästan blivit större skaderisk med, eftersom de inte stod still med skydden i transporten. Har man en häst som står bra med dem trycker jag att man skall använda dem!!

Jag har alltid transportskydd på min häst när vi åker. Varesig det handlar om långa eller korta sträckor. Finner ingen anledning att inte ha det,med undantagsfall där inte hästen klarar av det!

Aldrig några skydd.
Finns inget behov. Hästarna håller reda på sina ben och står bredbent och stilla i transporten.

LIA

ja hästarna ja,
men kanske DU kan klanta dig !!?

skulle aldrig åka utan skydd, imna hästar står lungt å stilla, men tänk om det kommer ett häftigt gupp?kurva?man blir tvungen att bromsa?krockar?kanar av vägen?väjer för älg?

så blir jag så led folk som säger att deras hästar har aldrig skadat sig, jag har inte skadat mig i bilen nångång då jag kört/suttit på utan bälte. men det är väl ingen garanti för att det inte kan hända?

Om jag ska åka långt lindar jag, annars kör jag utan, sommar som vinter, med brodd i och utan.

min bästa vännina har krockat med hästsläp och häst i (på väg hem från ett klinikbesök). hästen hade transportskydd och boots under, men i det fallet hjälpte det inte ett smack (hon trampade sönder både skydd (trasor kvar) och ben)

bilen gick med bärgare direkt till skroten (audie 100 ) tranesläpet (nytt) gick att renovera, men frambommen hade flyttat sig en bra bit framåt (liksom dom balkarna som bommen fäster i) draget hade "vikt sig" nedåt och gick i asfalten (både på bil och släp). hästen "klarade sig" men är inte fullt brukbar eftersom h*n ådrog sig en hel del skador i bogpartiet (vilket va betydligt allvarligare än sår skadorna). konstigt nog går h*n fortfarande att lasta, även om det kan ta allt från 30 min till 2 timmar.

hastigheten va 70 km/tim. på rak fin väg, men man är ju inte ensam i trafiken :p

Om jag ska åka långt lindar jag, annars kör jag utan, sommar som vinter, med brodd i och utan.

KÖR DU NAKET MED BRODDAR!!!!!!!!!

Herregud :eek: jag har sett såna fula skador från brodd i ben, fula ärr osv

jag själv kör med broddar på vinter, men jag har höga transport skydd och ofta lindor under. För att inte få brodd skador.

Om jag vore du så kan du väl att skydd åtminstånde när du åker med brodd

om de trampar sig på benen har du inte lika allvarliga skador. ganska själklart egentligen?

det där beror ju på från fall till fall.

folk har överlevt för att de inte haft bälte på sig . folk har dött för att de har haft bälte på sig. men överlag skyddar bilbältet väldigt bra.

samma sak gäller transport skydden. om de trampar sig på benen är det mindre risk att få allvarliga skador .
trmpar de av sig sina för lösa skydd är det en risk för att något allvarligare skall hända.

sen kan man tramsa bäst man vill, men om hästen har skydd på sina ben, skydden hålls på plats då hästen trampar på sig så skyddar de benen. det bara är så.

Senast ändrad:

Vi har heller aldrig transportskydd på våra. Den ena är skodd med brodd vintertid och lastas även så, han visar mindre obehag att gå uppför lämmen med brodden i än utan för den delen. Den andra hästen, unghäst, är oskodd och lastas så. Jag tror att transportskydden skulle störa mer än vad de gör nytta. Om jag ändå skulle använda tranportskydd så vore det läderskodda sådana. Jag kan tänka mig att hästar som är smalare i bogen än våra, och därmed har hovarna närmre varandra, kanske har större nytta av transportskydd.

Direkt när hästarna är lastade ställer de sig bredbent och med rumpan mot lämmen, så står de mest hela vägen.

Hästarna står lugnt och stilla i transporten, vi kör mjukt och försiktigt, håller rejäla säkerhetsavstånd till framförvarande bil, och har hela tiden tanken på att vi har häst bakom oss.

vad jag menade med mitt inlägg är snarare att vid en krock så är det bogen som tar den största smällen och troligen får dom största skadorna, är bommen för högt, vilket är ganska vanligt så är det strupen som får smällen.. (hästen hade skydd vid krocken, sådana i tjock filt med skinn på, väldigt bra passform. hon trampade sönder dom och benen iallafall.)

men jag förstår vad du menar, jag har varit väldigt bestämd förut med att alltid använda skydd. tyvärr lever min pålle f** med skydd på men står blickstill utan, så han får åka utan.

Dom trampar sig inte på benen.
Jag vet att det är svårt att förstå, men det finns olika sätt att ha häst.

LIA

Jag sätter också på senskydd och boots innan jag åker hemmifrån. och sen transport skydden över;)

Så gör jag med ;) kanon ju:) Fast på min ponny hade jag inga transportskydd eller rättare sagt aldrig skydd för han rörde sig inte ur fläcken om han hade nåt obehagligt på benen så det fick gå utan och aldrig en skada där så :) Men nu använder jag det på hästarna som man kan flytta på fastän de e grejer på benen fast tror inte dem skyddar sååå bra trots allt har både Pessoa och Marc Todd skydd å dem har ju sänder allt om dem råkar kliva på dem men men skönt å veta att man gjort vad man kan iaf :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
768
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
705
Senast: Cavallo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama