Åka utan transportskydd?

Sv: Åka utan transportskydd?

Åker alltid med transportskydd. Känns helt onödigt att åka utan då hon inte störs mer av dom än ett par benskydd. Hon är skodd, men skulle nog slänga på dom även om hon var barfota. Är hon broddad åker jag broddad med, slipper man halka runt när man ska lasta ur ifall det inte är sandat där.

Åker numera bara med skydd fram. Såg dock vad transportskydd kan göra för skada när min fick panik i transporten och hon trampade "av sig dem", dvs de gled ner och det blev snorhalt för henne då hon trampade på dem och fick ännu mer panik när hon inte fick fäste. Och jo, de var ordentligt fastsatta och borde inte åka ner. Två stycken av skydden gick sönder så därför använder jag bara de två jag har kvar och det fram då det är där hon står tight, mellanväggen åt sidan så risken för att hon ska trampa sig bak känns liten.

När de ev blir oanvändbara fortsätter jag nog åka utan helt alt lindar. De transportskydd jag sett går inte att "dra åt" tillräckligt enl mig, efter att ha sett vad som kan hända.

samma sak hände min häst såå nu kör jag med fleecelindor och boots+transportskydd bak. enkla transportskydd fram:banana:

Åker aldrig med transportskydd, på sin höjd ett par boots.

Efter alla hundratals körningar med skodda och oskodda hästar i olika åldrar och av olika raser, varav de flesta varit fullblod varav många på väg till löp, har jag endast en gång fått problem. Och detta berodde på att jag för många år sedan skulle på "ridhästkurs" och tänkte att det är väl bäst att man ser ut som en "ridhästmänniska" och sätter på skydd ... Fullblodet, som var van vid skydd i övrigt, lyckades trampa av framskydden och fick trampsår på kronranden, trampade av sig en sko och jag lovade mig själv att inte göra om det.

/Elin

Låter ni hästen någon gång åka utan transportskydd i släpet? Om ni gör det, vad är anledningen till det?.....Om hästen är oskodd slänger ni på den transportskydd när den ska åka? Varför? Varför inte?
Skulle aldrig under några som helst omständigheter transportera hästarna utan skydd. Den enkla anledingen är att skaderisken är för stor.

Inga skydd på någon av mina!!!
Två orsaker dels står de mer still utan dels är det mer hanterbart eftersom jag ofta åker/lastar själv och då är det omständigt att få på skydd och hålla hästen samtidigt =) (OBS jag skrev omständigt inte omöjligt) så jag har gjort bedömningen att jag avstår skydd!!!
Har aldrig haft en transport skada på drygt 15 år med "oskyddade" hästar...

Mina hästar åker ALDRIG med vanliga "biliga" transpotskydd. ½ cm skumgummi och lite teddyfoder skyddar inte mycket om hästen skulle trampa sig. Däremot lindar jag ALLTID benen med ordentliga paddar+ lindor och boots. Detta ger ett bättre skydd (än de flästa transportskydd) och det ger dessutom hästen ett bra stöd.

*KL
Har inte läst hela tråden.
Har alltid rejäla skydd, även på yngre 3år o uppåt.

Om de lär sig från början att alltid ha dem, blir det inte ramaskri när man väl sätter på dem.

Det är som regel bara bakskydden som de reagerar på o man kan ha den lite lösare över kotan så slipper man sprattlet med bak.

*kl*

Skulle aldrig transportera min häst utan skydd. Skaderisken är för stor och jag vill inte riskera att något händer.

Jag kör min häst utan skydd både med och utan brodd. Han går på,han ställer sig i ordning,går i dvala och sen får jag i princip knuffa ut honom.
Med skydd vet jag inte hur han beter sig och det känns inte som om jag behöver undersöka det heller.

Om du måste köra ner i diket vid kollisionsrisk-hur tror du att den ser ut om den har broddar i?

visst kan man satsa på att det aldrig händer en olycka-men om....:devil:

Jag tror att mitt minsta problem är broddhål om jag åker av vägen.

Har bara skydd om han skall åka längre än 5 mil T&R

Står still i släpet.
Åker aldrig utan med brodd, skulle jag har det så får han lindor, boots & transportskydd på.

Tror du inte att hästen sparkar vilt omkring sig vid en incident?

Skydd eller inte kan vara skillnad på svårt skadad häst eller "bara" chockad.

Trodde väl inte heller att jag skulle bli påkörd av en mötande hästtransport:eek: men det hände.

4 åringen:
Har inga riktiga transport skydd men har alltid senskydd på henne och om hon är broddad har hon boots runt om.

5 åringen:
Bara senskydd.

8 åringen:
Alltid transportskydd runt om.

Jag använder aldrig transportskydd till min häst (som är oskodd). Hon har aldrig haft det tidigare och jag tycker inte att det känns nödvändigt att börja eftersom hon inte trivs med att ha skydd på . Har funderat på att ta på bootsen, men känns som om det skulle bli för varmt så det får vara.

Om jag ska åka längre (Längre än typ 30 min) Så slänger jag på trpskydden eller lindar.
Vid kortare turer har hon de vanliga ridskydden på.

Hon åker aldrig helt utan skydd. Och alltid boots till lindorna eller trpskydd när hon är broddad.

Alltid transportskydd på!!
Skulle aldrig komma på tanken att åka utan.
Nu står mina hästar stilla men när de ska gå av rampen så kan de ibland skrapa upp benen på rampens yttersida och det kan bli fula sår om man inte har skyddat deras ben.
Oansvarigt är det att åka utan!

Liknande trådar

Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 112
Senast: Sesca
·
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
768
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
705
Senast: Cavallo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama