åka transport klassisk betingning godis=kul

Zaida

Trådstartare
jag köpte en häst för några månader sen nu är det dags för oss att ge oss ut och träna på andra håll än på hemma plan....jag har lastat henne en gång när jag köpte henne....

hon gick in men var ganska fundersam och verkade inte så van, men det var nog nästan värre för henne när hon skulle ur transporten då hon inte riktigt förstod att hon inte kunde vända sig och gå ut utan var tvungen att backa ut.....men iallafall vi tog det lugnt och allt gick bra....

jag kommer träna en hel del på dag tid då de flesta jobbar och kommer få svårt att få hjälp av ngn att lasta (de första gångerna får jag tvinga med ngn men det kommer inte gå varje gång =)).

hur brukar ni göra för att era hästar ska vilja gå in i transporten?
brukar ni locka med godis? jag vill juh tillslut få en häst som bara traskar in själv.....men hur ska jag jobba för att komma dit?

ngn som känner igen att ens häst blir lite ängslig när han/hon ska gå ut ur transporten? har ni ngt bra tips att ta till förrutom att vara lugn och ta det lugnt?

kul att få inspiration från andra!

Sv: åka transport klassisk betingning godis=kul

Väldigt ofta när en häst har svårt att gå ut ur transporten har en eller två saker hänt. Dels att den som liten fått vända sig i tranporten och fått de som vana. Det andra är att den inte lärt sig rygga på komando och inte förstår vad som förväntas av den när den ska backa ut ur släpen. Tränings sak. Träna ryggning utan transport och när det fungerar träna sedan på det ut ur transporten.

jag har en häst som det har varit väldigt mycket bekymmer med lastningen med och vi har provat alla tänkbara metoder, så som linor och visst dom hjälper den gången men nästa gång blir hon ännu värre. så den enda metod som jag tycker funkar riktigt bra är: jag fyller upp ett förråd med godis, sen går jag lungt fram till transporten med henne och så fort hon tar ett steg i rätt riktining så får hon beröm och godis. backar hon eller hittar på något annat dummt, så vänder jag bara tillbaka henne så att hon står på rätt ställe igen.
och nuförtiden tar det aldrig mer än ca 5 minuter att lasta henne, jämfört med vårat rekord på 5 timmar för två år sen.
den metoden går säkert bra att använda vid urlastning med.

mmm jag funderar på att ha med mig en hink med lite foder att kunna skramla med när hon ska åka transport och att backa ska jag träna på utan transport till och börja med.

tack för ditt inlägg

sen är det bästa råd jag kan ge, träna massor, det ska vara lika självklart att gå in i transporten som att gå in i stallet.
under två månaders tid fick min häst äta sitt kvälls kraftfoder i transporten för att hon skulle vänja sig vid att vara där inne.

Hör till skaran som inte ser ngra fel med godis för att positiva en sån sak som lastning och positiv inställning till transporten.

har själv haft svårlastad häst, som tyckte det var trångt därinne och obehagligt att gå ut bakåt. I hans fall var det kopplat till att han över huvud taget tycker det är jobbigt med trånga utrymmen - jobbigt att backa ur såna också.

jag har använt godis i form av mat inne i trailern.
det har hjälpt att avdramatisera och lugna. Han har aldrig varit besatt av godiset och det är inte det som får honom att gå in, dock har det hjälpt hans inställning och att det händer ngt trevligt där inne.

ang. att backa ut så är det ganska lätt löst om man övar utan att stänga och åka. halvägs uppe på lämmen, backa, halvägs inne osv.
hellre skynda långsamt och få en väl befäst inställning, än att ha för bråttom.

lycka till!

Inte locka med godis, för den dagen då godiset inte finns där vill inte hästen gå in. Ta det bara lugnt men var bestämd så ska det gå bra. Har en ponny hon bara promenerar in i transproten. Hästen därimot brukara vara lite krongligare att få in, men är man bestämd och visar vem som bestämmer så går han snällt in. Problem med utlastning, att dom inte vill ut har jag vart med om en gång, vifta lite med grimskaftet framför bogen så går dom ut.

j
hur brukar ni göra för att era hästar ska vilja gå in i transporten?
brukar ni locka med godis? jag vill juh tillslut få en häst som bara traskar in själv.....men hur ska jag jobba för att komma dit?

Min häst är tränad på att ge efter för tryck från grimman. Stor eftergift när hon går framåt, tryck när hon inte gör det och hon tillåts inte titta åt något annat håll än mot mig. Godis har jag i en hink som hon får doppa huvudet i när hon är helt inne. Då kan jag skicka in henne och så äter hon själv förnöjt framme i fronten. Jag tycker att det är en utmärkt idé att förstärka beteendet att stå i trailern. :)

Problem med utlastning, att dom inte vill ut har jag vart med om en gång, vifta lite med grimskaftet framför bogen så går dom ut.

Jadu.. så enkelt är det inte alla gånger...

Inte locka med godis, för den dagen då godiset inte finns där vill inte hästen gå in.

Jag tycker gott att när det gäller rädda hästar bör man se till att det finns godis. Så svårt är det inte. Om inte annat kan man ha pelletsar i fickan. Viktigast är att belöningen kommer när hästen har gjort HELT rätt, inte bara gått halvvägs in i trailern (då lär den sig att den får godis om den stannar på rampen)

Jag tycker gott att när det gäller rädda hästar bör man se till att det finns godis. Så svårt är det inte. Om inte annat kan man ha pelletsar i fickan. Viktigast är att belöningen kommer när hästen har gjort HELT rätt, inte bara gått halvvägs in i trailern (då lär den sig att den får godis om den stannar på rampen)

Lär hästen att transporten inte är farlig utan godis. Ett tips. Ta hjälp av en kunnig person som kan hjälpa dig att lasta hästen ist.

Jag tycker att man måste se vad det är för häst man håller på med, om hästen är rädd fungerar inte en lite brutalare metod för då förstärks rädslan, om hästen är dum så brukar inte godis ha så stor betydelse. om hästen är rädd så måste den först ha förtroende för människan för att kunna lita på denne. Godis är en form av beröm, det är samma sak som när man ska lära sin hund sitta, man börjar med godis och när hunden kan räcker ett beröm. det gäller att arbeta succesivt.

Jag har fronturlastning i min transport, när jag lastar unghästar tar jag ur allt och bara går rakt igenom, då blir det mer utrymme och hästen går aldrig in i ett hål, hästen förstår vart den ska ta vägen. sen ökar jag succesivt och börjar stanna hästen och att den ska står still. sen ser jag till att hästen förstår alla komandon och tycker att det är okej innan jag börjar sätta in mellanvägg, bommar och stänga. Brukar fungera jättebra.

Lycka till! MVH Sara

Lär hästen att transporten inte är farlig utan godis. Ett tips. Ta hjälp av en kunnig person som kan hjälpa dig att lasta hästen ist.

Eh - vem tror du att du är?
Hästen är lasttränad av ett proffs - som inte alls har något emot att jag ger den godis i trailern!

Inte locka med godis, för den dagen då godiset inte finns där vill inte hästen gå in. Ta det bara lugnt men var bestämd så ska det gå bra. Har en ponny hon bara promenerar in i transproten. Hästen därimot brukara vara lite krongligare att få in, men är man bestämd och visar vem som bestämmer så går han snällt in. Problem med utlastning, att dom inte vill ut har jag vart med om en gång, vifta lite med grimskaftet framför bogen så går dom ut.

Om du har läst mitt inlägg ordentligt så har jag redan kommenterat att det stämmer inte i mitt fall. hästen går in utan godis, men godis har bidragit till att han är positivare till lastningen.

Jag är dubbelt så gammal som du, så ja - ngra hästar har jag lastat i mina dar, och tycker nog att jag har ganska bra koll.

Senast ändrad:

Inte locka med godis, för den dagen då godiset inte finns där vill inte hästen gå in.
Enkelt löst OM det skulle bli något problem det är bara att se till att det alltid finns godis. Du vet godis behöver inte vara avancerat det räcker med några krafft pelettar eller liknande.
Ta det bara lugnt men var bestämd så ska det gå bra. Har en ponny hon bara promenerar in i transproten. Hästen därimot brukara vara lite krongligare att få in, men är man bestämd och visar vem som bestämmer så går han snällt in.
Tror du verkligen på riktigt att det är så enkelt :confused:
Problem med utlastning, att dom inte vill ut har jag vart med om en gång, vifta lite med grimskaftet framför bogen så går dom ut.
Säg det till den häst jag såg som det inte gick att backa ur transporten. När en kunnig person försökt i 20-30 minuter så fick de ta till att dra ut hästen.

Till TS
Angående urlastning jag tror endel hästar tycker det är obehagligt att backa ut eftersom luckan ligger lägre än golvet. Antagligen känner den sig osäker på var "marken" finns någonstans. En annan sak är att eftersom det är gångjärn i luckan så kommer det gunga när tyngden flyttas från golvet till rampen.
Jag skulle öva på att backa över träsklar nerför backar osv så hästen inser att bara för att marken inte är slät när den backar så händer inget farligt.

hon gick in men var ganska fundersam och verkade inte så van, men det var nog nästan värre för henne när hon skulle ur transporten då hon inte riktigt förstod att hon inte kunde vända sig och gå ut utan var tvungen att backa ut.....men iallafall vi tog det lugnt och allt gick bra....

Jag skulle föreslå att du tränar henne att backa på marken. Det kan vara lite läskigt för hästen att gå bakåt om den inte har fullt förtroende för den som "för". Många hästar blir klumpigt utmanövrerade från trailern med följd att de gör sig illa på rampen, hamnar snett eller blir stressade. Låt det ta tid så upptäcker hon snart att hon inte gör sig illa, och styr henne framifrån så hon inte hamnar fel och blir rädd.

Jag gorde så att jag lockade in hästen i transporten med godis, sen åkte jag en kort runda till något kul, exempel till skogen och tog en promenad från marken, bara roliga saker ett bra tag inget jobb. Nu tycker han att det är lika roligt att åka i transporten som hunden tycker om att åka bil. det har funkat på alla mina hästar. Om man triggar dom till att inse att det bara är roliga grejer som händer när man åker, är det en jättebra positiv förstärkning

För att återknyta till diskussionen om godis eller inte, det är skillnad på att locka/muta och att belöna.
Att locka/muta hästen genom att skaka en mathink/visa upp godis kan nog göra det svårare den dag man inte har godiset. Att däremot ge en godisbit eller lite mat när hästen har gjort rätt förstärker bara det trevliga med transporten och ger knappast problem den dagen det inte finns.

/Linda

Du har fått bra tips, men det gäller vid själva lastningen.

Om du inte kör väl avvägt så kommer inget godis i världen hjälpa till att hästen tycker att själva resandet är en trevlig upplevelse o lastningen kan bli omöjlig- iallafall.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 148
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar