Åka till Frankrike med hund

Smurfoff

Trådstartare
Vad är det för regler för att ta in hund till Frankrike? Läste någonstans att rabiesvaccinet måste förnyas varje år för att vara giltigt där. Min tik har nobivac som hon ble vaccinerad med för 2 år sen. och hon har även blodprov att det är godkänt. Hon är också vaccinerad mot lepto och har dem andra vaccinen.

Måste dem avmaskas innan resan, och avmaskas regelbundet i Frankrike? Vi ska stanna där en längre tid då jag ska jobba där. Sen blir de ev. vidare till något annat land.

Sv: Åka till Frankrike med hund

Det är samma regler som inom hela EU sedan 2012. Rabies enligt tillverkarens rekommendationer, Nobivac alltså 3 år. Ingen titer behövs om du reser från annat EU-land. Du bör avmaska med Milbemax regelbundet pga hjärtmask samt ha ett kontinuerligt skydd mot loppor, fästingar och sandmyggor (Exspot, Scalibor, Advantix) eftersom det finns leishmania, babesia m.m i landet, särskilt södra delarna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 446
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 661
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund Enligt vår veterinär kommer det nya regler från och med 1 januari 2012 att rabiesvaccin samt pass kommer va mkt enklare! att man ej ska...
Svar
15
· Visningar
5 727
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka